Förändringar 2008?
Vill du se några förändringar för ponnytravet infär säsongen 2008? Skriv ner dina funderingar om hur du vill förändra ponnytravet framöver.

[korrigerad]
Anpassa PONNYtravet så det är gjort för BARN/UNGDOMAR och PONNYER!
Sluta bedriva stortrav för ponnyer…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Varför alla dessa frågor Herkules? I vilket syfte?
Jesper Björling

Kanske Hercules ska vara med på repmötet i höst och vill ha grund till frågor att diskutera.
Jag tycker det är bra att frågor ventlileras i så här tidigt skede så man gar en grund att stå på när det väl är dags för mötet

Jag tror på idén om divisioner. Alla vill faktiskt INTE tävla på Elitnivå!!
Mycket möjligt, men som anonym? tycker man kan skriva varför man frågar? Och skall inte klubbarna diskutera detta inom klubben för att ta med sig klubbens frågor upp på mötet?
Jesper Björling
Hur länge anser du man är barn?

#6 Olika från person till person. Somliga mognar innan 13 år - andra efter 16!
Rättelse i inlägg #1 - Barn/ungdomar!
En sak som man skulle kunna göra, helst vid varje tävlingsdag är att skriva ut ett flerklasslopp för körsvenner med ex högst 50 starter. Anledningen är att kunna "skola" in nya körsvenner på ett mjukare sätt än att bara möta "superproffs" med topphästar varje gång. Tror det skulle vara ett trevligt sätt för dom nya körsvennerna att tävla till en början.
Ponnytrav är ponnytrav = inte storhästtrav med liten häst!
alla insprängda lopp på stor travet är alltid för snabba hästarna alla dom som springer tex 2.25 och sämre har dom aldrig lopp för
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

#10 ja tycker jag med.. Varför kan dem inte ha blandade proppar.. de är alltid de snabba som får gå tex de insprängda på Jägersro. Men vi som har 2.20, 2.15 hästar får aldrig ha ett insprängt lopp…
Jag har sett att det är fler än bara #9 som skriver att ponnytravet inte är stortrav, bevara ponnytravet osv osv. Det jag funderar över är att jag förstår inte vad ni menar med det? Vad är det som man exakt ska tänka på, vad är det som ni menar med det? Och då vill jag inte ha till svar att penninghcp är till för stora. För det har visat sig i år att det passar även jätte bra till ponny, inte alla men å andra sidan så passar inte rekordhcp till allla ponnyer heller.
Så vad menar ni med det?

Jag tänker visst ge penningchp som ett argument!!
- Ett penningchp anpassat för ponnyerna. Propositioner skrivna med tex mindre intervaller. Tidsskillnaden i varmoblod=ca 18 sek. (max 7 sek i samma lopp). Skillnaden i ponnytrav=ca 1,5min (i snitt 10sek i samma lopp)
- många av STC's relger är anpassade för totospelare. Tex distansändring. Ponnytravet har mycket få totolopp/år.
- Rapportering vs. oren trav. Ett varmblod som travar orent är ofta överforcerad eller skadad. En ponny som travar orent är överforserad/felbalanserad/oruttinerad kusk m.m. Om nu ponnytravet ska vara en inkörsport till stortravet - ska vi då inte också utbilda kuskarna i största möjliga mån?
- Regler och lopp anpassade för oruttinerade kuskar/hästar och glada entusiester. Alla kommer inte ut på banan som proffs. I stortravet är det stora prispengar och prestige. I ponnytravet kan kusken bli överlycklig över en rosett och en grimma, Vissa vill tom. bara ha en tid på sin häst!
- Ålersgränserna inom stortravet är satta ur vinkel att storhästarna är färdigutvecklade vid 3-års ålder. Det är stora slitageskador på de sköra hästarna och en stor häst tävlar sällan mer än 4 säsonger i rad. Efterfrågan påtex varmblod är stor och aveln måste pushas. Rasenblir en affärsvara - ett redskap. Åldersgränsen för ponny är satt för att den redan finns i systemet. En ponny är färdigutvecklad vid ca 6 års ålder. De gör färre starter/år och tar inte ut sig 100% i loppen. Slitageskadorna är mindre, raserna är mer hållbara och medelåldern är +10 från varmbloden.
För att nämna några punkter…

Jag skulle även vilja se en klassindelning. Möjligheten att låsa propparna vid hästar som endast gjort X antal starter, X antal segras (finns redan!) eller kuskar som kört X antal lopp.
Och då även sänka prisperimerna i dessa lopp för att verkligen påvisa att detta är träningslopp.
Där är träningstävlingarna/träningsdagarna ett ypperligt tillfälle! MER träningstävlingar åt folket!
Där ALLA får vara med! 17 hästar i loppen! Shettisar vs russ! 18-åriga hästar vs. 5 åriga! 35 åriga kuskar vs 17åriga!
Utveckling - Förlängning av ponnytravet
Skapa en förlängning av ponnytravet som arrangeras till sin helhet av STC och följer deras reglemente så långt det är möjligt.
SPTF ska fortsätta med barn- och ungdomstrav mellan åldrarna 8-25 år som vi har idag.
Här fortsätter vi att ha tillämpningar till reglementet och att det är anpassat till barn- och ungdomsverksamhet. Om det skall förekomma totalisatorspel kan diskuteras.
Vi kan tillsammans med sällskapen köra insprängda lopp och visa upp de duktiga barn och ungdomar.
Man införa så att man från 16 års ålder kan köra både russ och stora hästar.
Den övre åldergränsen kan förslagsvis vara någonstans mellan 45 och 67 år.
En sak att diskutera är om kuskar mellan viss ålder ska berättigas företräde.
Kuskar från ponnytravet bör ha kört 25 lopp och nya kuskar bör ha kört ett antal provlopp innan man berättigas att delta i tävling.
Loppen skall arrangeras av sällskapen och de ska ha eget programnummer.
Man tävlar efter STC:s reglemente så långt det är möjligt och det är totalisatorspel.
Det ska vara högre prispengar så det är mera ekonomiskt försvarbart för ungdomarna att hålla på med travsporten.
På sikt kommer det att gynna både travsporten och russet som ras.
Det "nya" ponnytravet visar upp sig tillsammans med "de stora hästarna" och det kan göra så att återväxten i barn och ungdomstravet som SPTF arrangerar ökar.
Barn tycker det är gulligt med ponnyer och vill kanske prova på de med, släktingar blir intresserade och följer med o.s.v.
Intresset från media ökar markant då det förekommer totalisatorspel.
Spelarna ställs till nya utmaningar och måste vara pålästa.
Vad finns det för möjligheter att vara med på lunchtrav, dagens dubbel, V65 o.s.v.
Förhoppningsvis blir det en enklare övergång. Du kan fortsätta att tävla dina russ under former som är lika som att köra stor häst, vilket medför att trappsteget minskar.
Ägare till stora hästarna kan uppmärksamma ungdomarna på ett annat sätt och kanske ökar deras chans att få uppsittningar.
Idag finns det ungdomar som inte lämnar ponnytravet efter 25 år, utan de fortsätter att träna sin ponny och lejer kuskar.
De hamnar lite i en gråzon, deras kunskap kommer aldrig riktigt fram.
Det måste vara bättre att vi behåller dem kvar inom sporten, så de inte försvinna på det
sättet som sker idag.
Dessutom är de värdefulla för sporten då de har stor kunskap och börjar kunna hantera sporten med balansering och träning ordentligt.
För russet som ras vore det ett enormt lyft.
Russet används inom ponnytravet och är verkligen uppskattat.
Inom ridning är den inte lika populär.
Vi är alla medvetna om att det idag föds för lite föl för att säkerställa russet framtid.
Folk tycker det är roligt med nya saker och vid de insprängda loppen är man mycket imponerande av ponnytravet. Några vanliga ord är:
- Hur kan de där små springa så otroligt fort!
- De ser ju faktiskt ut som små kallblod!
- Vad duktiga de är att köra!
Övergången till stor häst medför ekonomiskt helt andra kostnader jämfört med ponnytrav.
Alla ungdomar klarar inte av det, eller deras föräldrar.
De personerna kommer att bli kvar om de kan fortsätta tävla efter 25 år.
Vore detta inte värt att prova!

#15 fina ord.. men jag hänger faktiskt inte riktigt med på vad det är du vill förändra?!
malin #11 vi harde ett auto nu men vart lite häst till det men jag tycker det ska vara blandat helt klart………………

Ponnytrav är till för ponnysar och skall inte efterlikna stortravet mer än vad det redan liknar de. Jag tycker att de blir mer och mer likt :P som stortrav i miniatyr, nej.. nej, nej..

min åsikt- ponnytrav ÄR trav med liten häst. och det är väl det vi vill när vi kallar det ponnyTRAV?!
Vad är stortrav för något?
Är det sant att rapporteringarna ska upphöra från årsskiftet?
#10 En anledning varför de insprängda loppen sällan skrivs ut i de lägsta klasserna är att ponnyerna som startar där oftast är orutinerade och det kanske inte är lämpligt att starta ut dom bland stora hästarna + att dom loppen har en tendens att bli mera ojämna än i de lite högre klasserna. De insprängda loppen är ju tänkta att vara en reklampelare för ponnytravet. Men visst skrivs det insprängda för 2.15 russ!

#15 Jag håller helt och hållet med om detta!
#15 Du skriver att du vill ha högre prispengar.
Hur många barn/ungdomssporter har prispengar över huvud taget? Jodå, det är kostsamt även med andra sporter.

jag vill verkligen inte ha högre prispengar… man ska köra ponnytrav för att det är kul! inte för pengarnas skull… herregug jag blir glad över att jag ens kommer imål med en någelunda bra tid…
Vet faktiskt inga råd om hur man skall få flera kuskar till ponnytravet.
Kan bara jämföra med stortravet som avfolkar mer o mer,och antagligen tar med sig ponnytravet i fallet.
Det har nog mer med folks passion och lust att lägga ner tid o energi, att göra.
Folk sitter hellre hemma och softar en att frysa och vara utfattiga..
Det gäller såväl ungdommar som äldre.
Tycker iden om klassindelning av hästar låter bra.
Någon form av divisioner för hästarna.
För övrigt tror jag på att man måste följa exakt samma regler på alla banor.
Det är stor risk att man känner sig felbehandlad annars!
Vi har tex själva blivit blankt nekade till att kvala andra dagen på ett dubbeltrav, döm om min förvåning när man ser att andra klubbar "stoppar in" en kvalhäst som inte anmält i tid…
Jag har själv stått i inskrivningen och hört barn som bråkat om felbehandling i loppet…och gav sig aldrig! Då krävs det ju regler…
Vi har anmält en halvtimme försent, och blivit nekade,trots att loppen sedan inte varit fulla, gällde vid ett tillfälle.
Så striktare regler krävs.

Självklart ska det vara kul att köra ponnytrav och det tvivlar jag inte om att det kommer att vara även om prispengarna skulle vara lite högre. Och visst är det kostsamt även med andra hästsporter men jämför man med tex hoppning så vet jag inte många som åker över ca 1 timma när dom ska tävla medans vi som håller på med trav ofta åker 20-40 mil enkel resa! Där finns skillnaden.

Intressant idé det där med att köra "vanliga" ponnylopp under klubbtävlingar som nu också, och så får kuskar från 16 köra på ordinarie travdagar, med samma åldesrgränser och andra regler som för "stora" travet och det är spel på dessa lopp.
Ett sätt att hålla kvar folk inom sporten, och kanske få till fler intresserade på en gång.
Men intresset att arbeta med djuren är ju inte riktigt på samma nivå som förut, idag är det inte många tjejer (det är ju mest sådana iaf) som kan tänka sig at cykla till stallet bara för att få mocka eller borsta en häst…
Varför inte ha högra prispengar i de lopp som arrangeras av STC?
Idag kan ungdomar från 16 år och som har F-licens tävla med stor häst och där är det högra prispengar. vad är det för skillnad?
Jag skriver om två inriktningar av ponnytravet observera detta.
Den del som STC arrangerar anser jag det ska vara högre prispengar och totalisatorspel.
Den del som SPTF arrangerar ska var som det är idag (klart att det kan finnas förändringar att göra=utveckling).

Men prispengar är kul!
#29 Tror jag det…..men om det är din anledning till varför du kör ponnytrav tycker jag att du ska tänka om.

#30 Det har han väl personen ifråga inte påstått någonstans? Onödigt påhopp..
#31 Såg du OM?
En sak som jag tror bidrar till färre aktiva är att vi inte reklamför oss på ett bra sätt. Jag har varit på några hästmässor tidigare år, och aldrig sett ponnytravet där. Många vet inte om att vi finns överhuvudtaget. Men reklam kostar naturligtivs, och frågan är vem som vill betala?
#20 Jag har inte hört att rapporteringarna ska försvinna. Vart har du hört det?
Jag hoppas vi får färre tillämpningar och "egna" regler, för då blir det lättare för alla "stortravdomare" att veta vad som gäller när vi kör insprängda ponnylopp. Och mycket enklare för oss aktiva att hålla reda på vilka regler som gäller. Tycker inte om att de är bytt hit och sen tillbaka dit osv. vid varje förbundsstämma. Så jag hoppas att det blir färre förändringar varje år. Det är klart att jag tycker att vissa regler måste vara annorlunde, ex. distanserna, men det är inte många regler som egentligen behöver vara speciella bara för att det är ponny istället för stor häst.

#32 Ja. Tycker ändå det var onödigt.

En SPTF styrelse som inte är så ELITINRIKTADE det finns vanligt folk som kör ponnytrav också!

#33 Håller med dig.
Förstår faktiskt inte heller vilka regler i "stortravet" som är svårare att förstå än alla våra "egna" tillämpningar… Trav är faktiskt trav oavsett om det rör sig om varm/kallblod eller ponny. Hur skulle reglerna idag kunna vara annorlunda för att "passa" barn/ungdomar bättre? Håller själv på med varmblod i liten skala men uppfattar ponnytravet mer invecklat än "stortravet" och det mest p.g.a alla regelbyten år från år.

Ni som säger att ni inte vill ha ponnytravet som "stortrav" med liten häst, vad vill ni då? Har ni tänkt på att dt kanske är just ifrån stortravet insperationen till ponnytrav kommer? Att det är just trav men liten häst. Jag tycker att det är alltför olika.

Självklart kommer inspriationen från stortravet. var annars?
Men bara för detta så behöver man faktiskt anpassa vad man gör efter ponnyerÅ/barn/ungdomar. Det är faktiskt inte samma typ av hästar och kuskar.
Ska mini-crosscart i knatteligan köra efter samma regler som formel 1-förarna?
Se inlägg #13 + 14 för ytterligare argument

Vi kör väl aldrig efter samma hårda regler egentligen och det var väl inte de jag tänkte på. men många vill ha rekordhandicap vilket inte alls finns inom stora travet, och det finns säkert fler liknande saker. Det är klart att en liten unge inte ska få böter eller så som storkuskarna..