Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1849 ggr
Penni
0

Lätta i arslet

Har ni någon/några hästar som har lätt för att slå när ni kör? När började det? Hur försöker ni få bort beteendet?
har ni lyckas få bort beteendet?

deweycheatumnhowe
0

Man ska ge sina hästar mycket uppmärksamhet ( massage, ryktning osv ) samt nyttig och god mat. Då är de snällare på banan och slutar slå mot den som sitter upp. =)

divansson
0

han brukar inte, men i förra snabbjobbet (lördags) så va han totalt jädra Galen, käken va en omöjlighet, då vare bocksprång å stegringar (köpte en automatkäk nu iaf:)) så körde ja med en "kompis" å hanns häst sprang utvändigt.. 2140 vare då..
 harry helt galen, ligga å dra sista biten :P sen skulle vi byta häst, såg harry sista varvet när ha fick öka att han ville bråka, va påväg att försöka slå nån gång t.o.m.. :P haha galning.. :P nu va han galen igår vid träningen igen.. :P stenhårt körd.. rejält med överskottsenergi skulle ja tro :S ja som tycker ja tränar hårt :P

MagganS-B
0

För mycket energirikt foder…….?

Penni
0

#3 De har jag idag dragit ner på.  Har inte tänkt på att de kan vara en orsak förens idag.

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zoylett har lätt för att slå när nogonting inte stämme rtill 100% på henne och när hon blir stressad.Kan slå ibland när hon skall ut från gången för hon bara vill ut. Var värre som unhghäst men nu när hon e fem år bölrjar hon bli lite bättre.

Hon får massage typ varannan var tredje vecka.
Hon får kraft utan havre ca 6 dl om dan + mineraler.  Så de e bara nått hon "gör" skall kanske skicka iväg henne till en för han ska visa hur jag ska göra med henne.

olivialundgren
0

Oftast slår hon när hon får yungan över bettet

DubbelE
0

tilen "slår" när nånting blir som inte han vill.. dock är det ytterst sällan när jag kör (hänt kanske 3 ggr senaste 4 åren) men när mamma eller en kompis kör är slaggjord ett måste för så fort dom är på o petar med spöt o surar han till o slår, annars är han världens snällaste

agnes_S
0

#7 Påminner om min valack… Han e oxå sån ;)

Colt
0

Mina hästar har aldrig någonsin slagit och aldrig visat tendensen till heller.

Penni
0

Jag tycker inte att de är kul med hästar som slår. Har aldrig haft en slående häst förens nu. Någon gång ska ju vara den första hästen. Är bara lite snopen. hon har varit världens snällaste i all hantering och är det även nu. bortsett då hon slår då jag kör hon då. Under inkörningen gjorde hon inte ett endaste motstånd i något som var nytt. accepterade allting som skedde.
Nu har hon skickat pappa ur vagn och slagit två ggr då jag kört hon. på bara dryga månaden.. Har kollat munnen, minskat fodergivan och känt igenom na. ingen smärta hon visar någonstans..
Vad kan de vara? :(

Jlu
0

#10, om du tror att det bara är dumheter såknyt svansen, men se till att göra det ordentligt. Då slår den en, max två gånger till sen inser den att det inte är lönt längre.

EllaMarine
0

Hoppas de ordnar sig de där Cattiz :) Polenta har slagit, endast 2 gånger med mig .. om man ens kan kalla de för slå … ^o) De var nog nå glädjeskutt. Aja, hoppas de ordnar sig aif ! Har igne direkt tips men … :S

Geminii
0

våran första häst som är en "gammal" ridskolehäst slår när man lägger på pisken, hon har alltid gjort de, spelar ingen roll om man rider eller kör,eller om hon är pigg eller slö. Gemiji har aldrig haft tendenser att slå men han slog en gång när jag la på pisken men han flög fram så man dt käneds som att han slog men dt räknas kanske inte. Gemini brukar slå i galoppjobbe om man håller honom i ett lugnt tempo, men dt är för att han vill springa fortare. Våran låne häst hade slagit mkt innan han kom till oss. Han gick då med helstäng och tussar. Han har slagit en gång här och han gick omkull och drog på sej en skada som det tagit ungefär ett år att rätta till men nu är han bättre och vi försökre vänja av honom från tussar och helstängt. när jag rider honom så behöver han ingenting men när vi kör så har han tussar och huva på sej.

bella-bjorck
0

ett tips…….SLGJORD;BIND SVANSEN (men bind direkt under svnsrotten) LONGVANG.KÄKPINNE INTE non kindstropp korta käken ett par hål………..LYCKA TILL hoppas dumheterna för sviner så vi får se dig på¨bannanSkrattandelycko kram

Bumbi
0

#10 Är det Penni som har börjat slå?:O

thilda-
0

då min har slagit/ "studsat med rumpan" så har jag smackat på hon så mkt de bara går :)

Mixie
0

Min förra slog lite då och då.. drev man på så slog hon mer och höll man in så slog hon också med.. det var bara vänta ut henne.. fast det är aldrig roligt.. skulle ha med lilla medryttaren (6 år) och hennes mamma i vagnen en gång.. då fick hon värsta rycket å slog som en vettvilling så svanskappan sprack.. Eller en gång när hon slog på eskilstuna när jag skulle värma på rakbanan.. då blev man skraj.. fick aldrig något svar på varför hon slog, hon slutade alltid efter en liten stund och lugnade ner sig snabbt sen var allt som vanligt igen…

//Mickan

Penni
0

#15 Japp det är Penni som lättar arslet. Men nu var det ett tag sedan. Men ska inte säga inte, De kommer väl snart igen. :(

hannibal-roll
0

Min första ponny började slå lite då och då, blev het och tog vansinnes galopper. Visade sig tillslut att hon hade ont i stort sett överallt, då kände man ju sig väldigt dum som tränat på…

Mitt Tips, kolla upp ponnyn på klinik. Tror inte på att hästar slår för att dom är dumma, de kan inte tänka på det sättet utan reagerar på något som stör dem, smärta, rädsla, psykisk stress mm.

Bumbi
0

# va har hänt nu då? de lät inte som nått av syskonen skulle göra direkt. Tror inte ens att mina vet va de innebär:S

Geminii
0

Våran låneponny hhade slagit mkt innan han kom till oss så han gick med helstängt och tussar, vir fortsatte med det men han visade inga tendenser till att slå. Så vi gjorde en dum grej,(eftersom att han var lat) vi plockaede endats bort tussarna  men inte skygglapparna och det resulterade i att när vi vänder hemåt och ökade lite så att han gick över i galopp så började han slå massor!!  han slog omkull sej själv och kusken ramlade ur. Då drog han på sej en skada som det tagit ca ett år att komma underfun med :/ Men nu är han bra igen och slår inte, men han kvatsar endel med svansen när man använder piskan :P Vi har oxå vant bort skygglappar så nu är han mkt piggare men går fortfarnade med tussar för att han är känslig för ljud.

Turnado
0

Ture slå inte han skuttar bara. och håller på.så de ska vi få bort till nästa år

Penni
0

#20 De är något vi undrar med.
Säger likadant, Pärlan har aldrig ens visat tendenser till att försöka lätta på bakbenen.

Är lite nervös inför imorgon, ska köra ett lopp med hon och sist hon börja slå var just när hon låg och pressades av en annan häst.. Har tur nog fått låna en sulkett iallafall så lite säkert sitter man. Men det är inte roligt då dom sätter igång..

ElinLilja
0

Jag är inne helt på samma som #19 Hästar som vanligtvis inte brukar slå och sedan helt plötsligt börjar har för det mesta ont någonstans och vill med sina sparkar visa att det smärtar nångonstans. Sen kan det ju vara rena dumheter, något som hon bara kommit på, varför en häst slår kan ju finnas tusen orsaker.

Jag själv hade en häst som aldrig hade slagit men som börja slå hos mej. Det visade sej att hon slog mot slaggjorden (Hel knepig dam det där) Ägaren hade aldrig haft slggjord på henne och jag har det på typ alla mina och framförallt nya hästar i början som en säkerhetsgrej.

Mariasoderstrom
0

Prova att knyta svansen på henne när du kör hemma, hon kommer nog försöka slå men när hon märker att svansen är fast kommer hon inte slå mer.. Det är ju värt o prova iaf..=)

Zinner
0

Jag tycker det är rent utav Idiotiskt att köra utan slaggjord! rätt åt dem som blir utsparkade osv. inte hästens fel. kusken/ägaren/tränarens fel..

Hannna
0

#26 Det är aldrig hästens fel att den slår. Vare sig det är med eller utan slaggjord.

Mimmis
0

Kan vara olika orsaker. Kolla tänderna en del hästar blir sura när man "tar i dem" och har de då ngn vass tand kan de bli "lätta om rumpan".

#26 håller till viss del med. Använd alltid slaggjord vid inkörning (även om de inte slår) då blir det inget nytt för hästen. Att lägga på slaggjord på äldre hästar som inte har haft det tidigare kan ge orsak till att de blir "lätta om rumpan".

Binda svansen är ett annat beprövat tips.

Penni Lycka till! och hoppas det går över.

amandahandersson
0

Min shettis slår när han vill hänga med, men när han inte kan. Tex. under insprängda lopp då man värmer på abnan, så kommer nått varmblod och drar om. Då blire lite bakut..
När han slår så håller jag bara in honom och säjer åt han lite surt, sen skrattar jag. Han ser väldigt kul ut x)

Slagjord är en mycket bra försärkning när man sitter i vagnen. Juppe har slagit sönder 5 läderslagjordar, nu har jag nylon - han har inte haft av den än (och jag har haft den läääänge). Jag vill inte veta hur många gånger jag skulle ha blivit träffad utan slagjorden….

Lika bra att köra in hästen med slagjord på en gång! Även den snällaste kan slå! (Juppe är då i övrigt världens snällaste!)

equuleus
0

#29 Det är därför man ska ha läder grimmor på hästarna i transporten då dem går sönder lättare än en nylon grimma om dem skulle fasta och få panik. För att berätta om en jämnförelse mellan nylon och läder.

divansson
0

#26 håller med till viss del också.. :P

amandahandersson
0

#30, det har ud rätt i. Fast Zolle den jäveln slet sönder min i juli, bara för att jävlas…. Hmprf….

Penni
0

Som de flesta säger är det ju att de finns en anledning till varför dom slår.
Vi har kikat i munnen på Penni och där hittade vi inte allt för vackra tänder. Dom är fixade. Sänkte kraftgivan något på henne oxå.

Slaggjord används ständigt på henne nu och hon har ej slagit någe mer sedan ett tag tillbaka.
Startade igår med hon och hon var lugn och fin, visade ingen tendens till att lätta på rumpen.
Vilket kändes rätt bra :)

Dehär med att knyta svansen tycker inte jag om så värst. Visst, de gör så att hästen inte vill slå, för att de kan göra ont. Men ska man verkligen skrämma hästen med smärta? :s Är väl bättre å leta orsakerna till varför det händer?

Jagz
0

# 32 Det låter mycket konstigt =/

amandahandersson
0

#34, vad? Att Zolle slet sönder den? Haha ;P
Men vi hade lastat in honom i transporten, så band jag fast honom för att gå bak och stänga dörren (vi har som hela dörrar bak, Juppe brukar slänga sig bakom.). Zolle har aldrig slängt sig bakåt nån gång, han är för feg och för rädd för det!
Men hur som helst, nu backade han bakåt å slet lite, och POOOOOF så lossnade grimman och ponnyj*veln sprang iväg och började beta!!!!
Precis vad man behöver när man ska iväg och tävla, och redan är försenad. Gaah.

xxeliiinxx
0

snyd att hon började slå

Penni
0

Tänkte bara med glädje säga att damen nu inte har visat någon vilja till att slå nu på över en månad :D men ja, ändå. Man ska aldrig säga aldrig..

Helenas-Margit
0

min nya slog när man la på tömmen, funderade på det där och lossade ett hål på svanskappan. sedan dess har hon inte slagit eller ens haft någon tendens till det, eftersom hon drar in svansen en aning när man driver så tror jag att svanskappan klämde under svansen och irriterade henne, men som sagt nu har hon inte slått på länge länge

MagganS-B
0

#32 På tal om det där med svordomar…..du menade väl inte att hästen var en sån på allvar?

amandahandersson
0

#39, nej sånt säjer jag bara när jag blir sur på han. Jag tycker om mina pållar! Fast även gifta par bråkar.

Jagz
0

# 35 Det du sa att hästen "jävlades" med dig. Hästar ska inte kunna ha den förmågan.

amandahandersson
0

#41, tro det eller ej, men ponnyer har faktiskt det ;) hihi ;)

Jagz
0

# 42 Jag tror faktiskt inte det. Jag har hört att det är "bevisat" i forskning att de inte kan det, men åsikten är väl fri …