Längre framsteg?
Jag har ett russ som har ett långt baksteg, och ett kort framsteg. Det leder till en hel del aktionsproblem för den gossen, och jag funderar på hur jag ska få han att länga ut framsteget mer?
Jag har just nu raymondcheck, tyngre boots fram och strykkappor bak på honom. Har även testat bak-och-framvänd framsko, men dom trampade han av sig stup i kvarten så det blev ohållbart i längden.
Någon som har något tips???
/Amandah

just balansering är inte min starka sida. men däremot vet jag att innan diverse prylar skall på så är det värt att bara prova vanlig streching.. enkla övningar, böja huvudet åt båda sidor, ta tag i svanstoppen och böja huvudet så nosen nuddar svansen, buga med hjälp av morot osv.. du vet säkert vad jag menar.
för att ett framsteg ska kunna tas ut maximalt, måste hästen ha fria bogar, många travare får låsta bogar i och med att dom ofta har check på sig.. (ridhästar som går och böjer huvuderna utan att trampa under sig ett dyft får också lätt låsta bogar)
har även lärt mitt russ att gå spansk skritt genom godis träning, DÅ måste dom verkligen ha fria bogar om dom skall lyfta frambenen högt och långt fram, det är även bra träning..
vad nog inte den sortens tips du ville ha
#2, alla tips är bra! :) Jag masserar och stretchar Zolle en hel del, han blir stel ganska lätt. Tack för ditt tips! :)
#1, mm, har haft boots någon gång bak på Zolle, ska testa igen! Tack för tipset!
Det bästa borde ju om han kunde utnyttja sitt långa baksteg med ett långt framsteg… Aja, alltid något att klura på!
så såvrt att förklara stretching över internet XD men om man tar upp ena frambenet i 90 grader och tar det så långt uppåt som det går, på båda benen och varje dag så blir det bra framsteg. Iaf vad jag fick göra med en av mina hästar som fick ett dunderfint framsteg! Fick också stetcha det rätt framåt så att bogarna fick stretchas.

Tåvikter gör så hästen sträcker fram benet längre, så testa det.

Tyngre boots fram gör väl inte hans framsteg längre utan bara högre och "saktare" eller hur man ska säga? Tycker det känns som att jag skulle ha lättat i fram.. kanske bara är jag?
//Mickan

Lätta fram så han blir snabbare i framsteget och hinner undan med frambenen. Hjälper inte det så sätt bootseni bak så baksteget bli långsammare. Kanske är därför han har trampat av sig skorna? Annars är öppen tå, vad jag förstått det, bra i ditt fall då han rullar över snabbare och då hinner undan lättare.

Kan räcka med enbart viktfästen för att få en förändring.

#10 Precis samma balansering som Boll! =)
Viktfästen… Vart kan jag köpa det? Hur funkar dom?
Vet ingenting om sånna, så ni får gärna berätta!
Har en hel vinter + vår på mig att hitta balansen på Zolle, så tid har jag (för en gångs skull!). Tycker det är dags att det börjar lossna för den hästen nu…

Jag skulle oxå ha testat tåvikter.. min kunde inte ta ett rent travsteg innan jag lättade henne fram och satte dit tåvikter.
Både viktfästen och vikter (och skruvar till dessa) kan du nog köpa på närmaste travshop. Viktfästerna (väger 25g)är trekantiga och skruvas fast fram på hoven längst nere vid tåkappan på skon. På viktfästerna kan man sedan skruva fast vikter i oilka tyngder men vanligast är de som väger 50g. Viktfästerna kan man låta sitta på iprincip helatiden medans man bör skruva bort extra vikter mellan passen och kanske inte träna med dom varje gång :)

Har han flackt eller högt framsteg? Har han flackt så skulle jag rekomendera boots, har han ett högt framsteg så skulle jag sätta på vikter eller bara viktfästen.
#15, du ser på bilden på #3. Han har inte särskilt högt framsteg tycker jag.
Ska beställa vikter nu, visst har man en 25-grammare på varje hov?
Får testa med boots å allt. Hela vintern går väll åt att balansera upp hästen!

Japp, en 25-grammare på varje hov, plus eventuella vikter :)
Jag brukar dock inte skruva i den översta skruven på viktfästerna på ponnysarna för att vara säker på att man inte skruvar innanför vita linjen :)

päronskor brukar ge längre framsteg..

Tänkte bara kommentera alla stretchingtips.. Tänk på att inte stretcha en kall ponny utan gärna göra det efter ridning/körning.

Min Dante II har haft exakt samma problem!! Och vi har testat exakt samma saker, med bakvända avtrampade skor etc…
Han var helt omöjlig ett tag!
Han började också hänga mycket i käket när han hade dessa problem.
Han hänger knappt alls lika längre och har inte trampat på sig själv eller av skorna på hela denna säsong!
Vi tränar en hel del klättring för att stärka honom & dressyrjobb för rörligheten, men framförallt stenhårda 5mm sulor på framhovarna. Han var alltså öm/känslig i framhovarna och är helt annorlunda idag! Det gjorde honom trippig fram och att han sköt upp ryggen/hängde i käket.
Kanske inte samma med din, men kan ju ha något med det att göra, då problemet låter väldigt lika!
Min kille är ganska kort i ryggen och har långt baksteg/breddar inte…
Vet inte riktigt om det är rätt. Men för att hästen ska flytta undan framhovarna snabbare, så kan du ju göra tvärtå fram. Men då kan du få fler galopper, i och med att hästen "rullar" över snabbare. Så det beror på hur galoppbenägen han är. 
#21, den hästen har tagit en riktig galopp på en travbana, fast han har lyckats bli diskad en gång ändå..
Bak-och-framvänd framsko är ju bra för snabbare upprullning, men som sagt trampar han av sig dom heeela tiden ;/ Han gick iaf kanonfina träningstider så!

Kör med uppentå på fram bena och sula under ! perfekt!
#23, hade sula, skorna rök av heeela tiden…
Aja, ska testa mig fram nu. Tynger ska jag testa ner till våren. Nu i vinter blir det väl ännu mera styrketräning och boots bak.
Kul att man har någonting att sysselsätta sig med iaf - testa balanser på en tjurig ponny e int helt fy och skam x)

#25, en häst med kapacitet slaktar man inte! Särskilt inte Zolle ;)
Jag har ju hållt på med han 3 säsonger nu utan några större resultat, så varför inte fortsätta när man ändå fått upp farten….

Ronaldo fick mkt bättre framsteg nu när han har halvrund å rätt tunga boots fram ^^
Halvrunda tvärtå, dubbla vikter och boots hade vi på en ponny.

#30 mycket snyggt russ 
prova halv runda fram eller öppen tå bak korta tån sätt ett par lite längre skor eller ett par fallsade skor…………….eller är han tät går det å göra en u-sväng på ut sidan av skon bak i trakten då brädar dom lite mer….. LYCKA TILL

Längre tå fram och lägre trakter bak..
Många bra förslag! :)
Ska ta upp det med min hovslagare. Han har ju sett hästen också, så han kanske han ge något tips och säja vad han tror är bäst.
Han måste ha sulor bak som sagt, å där kör jag nog på vanliga travskor med.
# 30 Han är jättefin :)