kastrerad häst
hur länge sitter "hingsten" i??eller vaad man ska säga
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Kastrera en 5 åring, och det tog honom drygt 6 månader.
brukar man inte säga att det tar längre tid ju äldre hingsten är när man kastrerar honom? sedan är det såklart från individ till individ…

en vecka:P i allafall med neptun xD
Hannibal tror ännu att han är hingst :) Det var väl sisådär 7 år sedan han kastrerades. Andra russ jag haft har aldrig varit hingstiga i princip så det är väl helt individuellt.

Min kastrerades när han var 4, han är fortfarande hingstig och han är 6, snart 7. Hade en annan häst i stallet som var lika hingstig efter kastrering. det är helt olika från häst till häst.

2 år tog det för min att gå från vild och galen hingst till cool och klok valack.. ;D
1-åriga Musse kastrerades i februari, och när han kom hem till mig i augusti var han då cool och lugn. Inga hingstfasoner alls.
Vet inte hur han vart innan, men han var likadan när mor och far va å kika på han i juli så :)

gemini har b vart kasterrad länge :P det märks för ´han är lite "gubbig" :P rör absolut inte mer på sej i hagen än vad som är absolut nädvändigt:P när man lägger ut hö kommer de andra springande´s och efter en stund kommer gemini i sin takt :P

Vi hade veterinären här i morse.. så nu har vi två hingstar mindre ;) så nu har vi en och en halv hingst kvar ;) ena som kastrerades var alltså klapphingst, så den andra kulan ligger typ.. långt upp, den kan tom. vara vid ryggraden kanske.. vem vet? men han vart kastrerad på de han hade ;) hahah Vi ger dem nån ört som ja inte kommer ihåg namnet på. då skall de i alla fall lugna tidigare, så om en vecka så kan vi släppa de i en hade tsm. med de andra två valackarna.. ;P
#10 En klapphingst måste opereras på ATG-klinik eller djursjukhus.Tar man bort bara en testikel så är han fortfarande hingstig.Vi har opererat en klapphingst på Östersunds ATG-klinik . det gick bra.
Om man kastrerar en ung hingst som inte är könsmogen så får man en valack, alltså en häst utan någon som helst hingstkaraktär, på en äldre individ som redan varit hingst några år kan det ta lång tid för hormonerna att försvinna, i vissa fall försvinner dom aldrig helt. Det bästa är att kastrera omkring 3-4 års ålder, då har hästen växt ut och ser faktiskt bättre ut, har mer utstrålning än en som kastrerats tidigt. Det är min personliga åsikt……
okej tack
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

#11 man måste inte, vi har hem en veterinär. Hon vet nog bäst själv ang vad det är för tillfälle. han som är/va klapphingst har en som kan sitte vid ryggraden och vara av samma storlek som en ärta. Vi har varit hos många veterinärer och varje gång har de även fått kolla på dedär. han känner inte av den och det går inte att operera bort den heller så länge men inte vill öppna upp hästen totalt liksom. men vi låter det vara som det är nu. Han är inte så hingstig liksom, det är att han är så fruktansvärt bråkig som gjorde att det blev kastrering. Visst kommer det sitta i lite av det hela tiden såklart. men det finns ingen nytta av att öppna upp hela buken på en treårig häst som redan har haft en massa problem och varit dödsdömd av flera. Skapar nog bara mer problem än nytta. Det är sånnt man får leva med helt enkelt. och jag lever hellre med denna häst än utan, vilket det skulle kunna hända om han fick åka in till operation.. huvudsaken är vel endå att han inte känner av den iaf, och det gör han ju inte så.
Vår hingst som opererades är en kallblodstravare och han var fruktansvärt bråkig borta men snäll som ett lamm hemma.Flera vetrinärer kollade honom också och sa att den kunde sitta högt uppe vid ryggraden och kanske inte gå att ta bort.Och de sa att om man tog bort ena testikeln var han fortfarande hingst.Det är ju en chansning man tar om man väljer att operera.Det kanske inte lyckas men det kan inte misslyckas.Det jag menar är att man måste ge den de bästa förutsättningarna för ett bra resultat.Vår häst blev en mycket trevligare individ och en bättre tävlingshäst efter sin operation så det ångrar vi inte .
# 16 Jättefin :)
Beror på, är någ lite från häst till häst, men om en hingst kastreras sent kan vara hingstig hela livet sen