köra in en 2 åring
vill höra hur ni körde in era hästar. skulle behöva veta lite. jag har haft bett på honom 3 gånger och det fungerar och har bara haft sele på honom 2 gånger….
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Jag tömkör min 1-åring två gånger i veckan (om underlaget tillåter, vilket det inte gör nu). Innan det hade han haft sele och bett många gånger, och jag hade gått promenader med honom med både sele och bett, så han känner sig säker med att ha sele och bett.
Tömkörningen har inte varit några problem. Vi ska träna på med det ett tag så han känner sig säker där med.
okej tack:)
När jag körde in vårt sto så promenerade vi först med all utrustning, ibland med någon som gick bakom för att vänja henne vid att det är någon där. Sedan började vi tömköra, med ledare till att börja med och om vi inte var hemma i hagen och tränade. Tömkörde alltså även i skogen. Sedan gick hon med lösa skaklar och fick träna på hur det kändes att svänga med dessa etc. Sedan skulle vagnen på, de första gångerna höll vi bara i den vid hennes sidor. Glömde säga att innan dess hade vi dragit vagnen bakom henne ett antal ggr för att hon skulle vänja sig vid ljudet. Första ggr vi hade vagnen på "på riktigt" var vi hemma i hagen och med ledare. Jag gick bakom och tömkörde henne. När det gick bra satt jag i vagnen och när allt kändes bra så körde vi hemma i hagen utan ledare, tränade på svängar osv. Började också trava så smått. När allt kändes bra började vi även köra på andra ställen, först med ledare som efterhand satt i med longerlina. Körde även ut i sällskap med annan häst som hon fick ligga bakom. Det var väl ungefär som det gick till. Vi körde in henne på hösten som tvååring.
när jag går med honom är han het och bits sen när han inte vill mera lägger han sig ner
okej tack

min tvååring va lite tömkörd när hon kom.. så jag har mest fortsatt tömköra och träna vidare lite "skrämselträning" osv.. satte på vagnen första gången igår och det gick gallant ;) vi håller oss på volten än så länge och lär göra det någon vecka till sen tänkte jag börja köra ut lite kortare sträckor :) hon är SÅ duktig :)
//Mickan
#4 är det en hingst ?
När vi körde in en hingst som strulade fick han gå bakom en äldre häst.Det funkade bra.När han skulle börja köras för vagn så körde vi med en annan häst framför.Då tyckte han att det var skojigt och slutade att bråka.Det gäller att få den att tycka att det är roligt.

#7 han är en valack men det är ju bara 5 månader sen han kastrerades
Det viktigaste är att hästen tycker det är kul!
Första gångerna behöver man absolut inte tömköra länge, bara gå en liten sväng så både häst och människa går in i stallet och är nöjda och belåtna över dagen!
Jag har tömkört min 06:a (Tejas Morian) ca 5 gånger. Då har jag bara gått en jätteliten runda på en skogsväg. Gjort någon volt och sen gått hem och belönats. Ska tömköra honom ett bra tag till, så han verkligen känner sig säker med tömmarna på sidorna, svänga och framförallt att ha något im munnen och lära sej svänga riktigt. =)

Idag satt jag i vagnen och körde första gången någonsin :D Allt gick jättebra och hon var snäll =))
//Mickan

#13 tok du, hade du någon hjälp?

#14 Åsa gick brevid ;)
Ja säger ju att hon är snäll :P glömde til å me att sätta fast slaggjorden (dum) men det gick ju bra ändå ;)
//Mickan

#15 du är ju som du är, klant. gick du bara på volten?

#16 japp.. kör tippen i morgon tänkte jag :)
//Mickan

övaövaövaövaöva.. gå u to gå med sele o huvudlag, gör det massa gånger så att han tycker att "matte hon är bra tokig hon, men det är inge farligt". Rocky var lite bakrädd till en början när jag började hålla på med honom, men mycket traggel, blod och tårar gick det och idag kör jag honom 2 ggr i veckan :)
Jag sätter "pålar" vid båda sidorna, som skacklar, men som som får släpa i marken efter hästen, det låter mycket, och hästen får känna på hur det är att ha skacklar på sig. I början kan de vara rädda, men det är jättebra träning!

Det där med hästar som lägger sig kan ju vara knepigt. Jag är ju själv ingen person som är lämpad att uppfostra hästar (jag gifte mig in i det), men jag har hört talas om en strategi som en gammal hästkarl från Västerbotten använde (har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt, vet inte ens om det är tillåtet): Hästen la sig på stallbacken och han försökte aldrig få honom att resa sig upp. Han satte sig bara ner vid hästen och där satt han! När hästen tyckte det var dags att kliva upp så höll kusken nere huvudet så hästen fick ligga kvar LÄNGE. Sen var det dags att kliva upp. Det funkade tydligen, för den hästen ville aldrig mer lägga sig, men det är ju onekligen lite drastiskt. En sak som mina pojkar gör när de kör in hästar är att vid tömkörningen så för de tömmarna genom de öglor där skalmarna brukar sitta på selen. På så sätt får hästen vänja sig vid att det är något på sidorna.