Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1526 ggr
EllaMarine
0

Köp av sele ..

Jag känner ett par, som ska sälja en ponny QH sele för en billig peng, jag får selen för 700:- Jag tog hem selen och provade den på min ponny, ryggstycket var för kort och säkerhetsremmen till QH:n för stor (den ska ju inte spännas hårt) men den fladdrade rejält.

Har nu suttit och kollat upp priser på de grejer jag måste köpa till och jämfört med en sprillans ny QH sele. (Ska tillägga att selen jag har fått nys om, är använd endast några gånger, märke vet jag ej.)

Detta måste jag köpa till selen;
Svanskappa
Tömmar
Bukgjord eller en ny säkerhetsrem (men lutar åt ny gjord)

Detta får jag med selen;
Själva selen då med ryggstycke, svanskappa, bukgjord
Huvudlag med käk
Kortbrösta (är i stort behov av en kortbrösta med !!)

Samtidigt har jag kollat runt i FinnTack katalogen .. det är även deras priser jag har tagit på utrustningen jag måste köpa till.

FinnTack säljer denna selen; "Ponnysele QH, komplett, Save Line" för 2.290 :- Den är gjord av indiskt läder och är helt komplett, får med en läderförbygel med.

Funderar på vilken jag ska köpa ? Jag tyckte även att bukgjorden var kanske lite stor på henne, jag kunde ha gjorden på översta hålen på båda sidorna (men den gjorden har en shettis haft ) hm .. men hon hade även en till sele som hon ska sälja så jag ska ta hem den nästa vecka och prova !

Men vad säger ni ?

Odena
0

Jag måste bara varna dig för indiskt läder på selar. Det är väldigt dåligt (iaf på mina selar och spec. tränsen). Selarna och tränsen möglar och får konstiga hinnor om man inte använder dom, bara efter en vecka. (Jag köpte en QH sele FinnTack och den är bra men är inte gjord i indiskt läder utan var då lite dyrare)

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till mina har jag haft: vanlig qh ( topp tack) faktiskt en väldigt bra sela,

och en fin tack ( i syntet dom färgade) tyckte inte om tömmarna eller tränset.

nu har jag en syntet sele till både russet och varmblodet ( svart och brun) den är jag suuper nöjd med :D

EllaMarine
0

#1 Hm .. okejs, jag är faktiskt lite skeptisk mot indiskt läder. Då jag har hört lite om de .. men jag tog och jämförde med den billigaste selen, jag har ingen aning om vad dom kostar på t.ex shopen på Blåsåker ..

#2 Okej :) Hm, jag har nånting emot syntetselar egentligen .. tycker inte att dom är så snygga med syntetrygstyckena t.ex .. fast åh andra sidan, de är ju inte direkt så att man ska stå å kolla på selarna och hur dom ser ut .. ;P Fick du läderhuvudlag till de ?

Har funderat på en syntetsele med .. hm, får höra med päronen vad dom har att säga om saken.

Miii4
0

Vi har en sådan Finn-Tack Save Line QH. Har inga problem med den, har använt den hela året på tävlingar och den har även hängt oanvänd längre stunder.
Beträffande läder förbyglen så är den syrrans favorit :) (Hon har ett ANTAL)

EllaMarine
0

#4 Hm, men de låter ju bra de :)

DubbelE
0

inte indiskt läder :O jag har en i indiskt ko-läder. smörjt den regelbundet en gång varannan vecka i 4 år och varje gång jag vart ute i regn men fortfarande stel som en pinne… chekpinnen har gått av en gång genom att tilen snubblade :O i volten på mantorp för 2 år sedan.. skitsele säjer jag bara -.-

plutten-92
0

ja har ett huvudlag i indiskt läder, säger bara att det är skit!!! vet inte hur många gånger jag har smort det men ändå är det lika stelt.

EllaMarine
0

#6 Checkpinnen ? Menar du att checkbettet (om du hade ett sådant) gick av ? Isf verkar ju ju lädret hållbart .. om de nu var checkbettet som gick av.

#7 Ajdå .. låter inge bra. Men lite skumt om vissa verkar vara kanonbra och vissa inte bra alls .. oh de båda är indiskt läder.

DubbelE
0

#8.. ne jag menar pinnen på selen som man fäster cheken i.. vet itne riktigt vad den heter iaf.. men den va inte ordenkligt gjuten :@ hela selen är rent fuskjobb..

Jagz
0

Finn-tack selar tycker jag i alla fall är jättebra! Jag tycker de är sttabila och hållbara!

EllaMarine
0

#9 Aha, nu fattar jag vad du menar ! :) Ah de låter u inge bra iaf :S

#10 Mjo, jag är sugen på att köpa en .. får se vad som sker.

Miii4
0

Men ni som har haft indiskt läder, vartifrån kommer det, Märke alltså?
Jag litar på Finn Tacks sele, fast den är indisk :P

EllaMarine
0

#12 Det var en bra fråga :P Man tycker ju att iom att FinnTack säljer den, så borde den ju var hyfsad iaf ? :O

DubbelE
0

#12, Biderman -.- handlar aldrig nånting där mer, allt är så skruttdyrt :@ importerar från finland istället ^^

Edde
0

Finn Tacks sele är av Tärnsjöläder, alltså svenskt läder!!! Det är en fantastisk sele, säljs av Mantorps travshop till bra pris.

Jagz
0

# 15 Precis, inget indiskt läder där ;P

FridaNyberg
0

Står faktiskt i Finn Tacks katalog att selen "Save Line" är av indiskt läder. Fick den nyaste katalogen igår.

EllaMarine
0

#15 Instämmer med #17 .. det står i katalogen :) Det står inte ens att det är en FinnTack sele .. utan att det är just en; "Ponny QH sele Save Line"

Miii4
0

Vi beställde vår från Finn-Tack, och när vi fick den blev vi fundersamma, stod inget Finn Tack på den.

Edde
0

#17, #18, #19 Om ni tittar en gång till i katalogen så står "FINN TACK"'s logga vid de selar som är deras märkesvaror….under selen som benämns Save Line står det att den är i indiskt läder+ att den är för nöjes körning (recreational training) dvs den har inte den höga kvalitet och hållbarhet som Finn Tackselarna. Många firmor gör ju såhär, de erbjuder ett lågprisalternativ till sina egna märkesprodukter. Läskunnighet ……

Miii4
0

#20 Läskunnig, absolut är jag det!
Men alla kanske inte har tillgång till en katalog, fick se den som hastigast i shopen.

EllaMarine
0

#20 Jag har inte påstått att det är en FinnTack sele. Har sagt hela tiden att det är en sele av indiskt läder som FinnTack säljer. OCH anledningen till att jag jämförde den selen med den jag eventuellt ska köpa - är för att den är billigast i deras sortiment.