Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 419 ggr
EmiliaLeo
0

Ponnytravets framtid?

Hej ponnytrav vänner!
Jag vet inte om en sådan här diskussion finns redan, hoppas inte det.
Jag tänkte iaf att vi kunde skapa lite diskussion här hur Vi, ungdomar,(och alla andra såklart) vill att ponnytravet skall se ut i framtiden. Många nya bestämmelser och ideér om hur ponnytravet skall förnyas har kommit, men från vilkens sida? Ungdomar som är aktiva inom ponnytravet, eller vuxna personer som är aktiva inom travsporten? vad betyder våra (ungdomars) åsikter, får vi höras alls? Vad tycker ni?

Ska alla i alla åldrar få köra ponnytrav, eller ska åldern sänkas till max 18 år? Ska ponnytravet enbart bli en start för en karriär i till stortravet och ingen sport i sig? Ska prispengarna tas bort, och i så fall av vilken anledning?

Jag blir himla trött på när det pratas om att vi kör för pengarna och att allt som har med tävling ska bort, det ska enbart kallas "kul för barn" eller något sånt. Hallå. Alla sporter är väl tävlingar? Alla tävlar för att dom vill vinna, självklart tar endel det allvarligare med tävling än andra! Så är det väl med alla sporter? Prispengar? Det är väl halva bensinpengen eller några höbalar. Jag vet ungdomar i samma ålder som mig som får TIMLÖN för att spela fotboll i större sammanhang.. är det bättre? Jag tvivlar starkt på att det finns en enda ponnykusk som kör för pengarnas skull, det är så lite pengar jämnfört med så mycket arbete och tid vi lägger ner på våra ponnyer..

Är det fel att vilja tävla fast man är barn? Glad

divansson
0

Detta blir lite långt… ;)… Men jag kör knappast för pengarnas skull. och pengarna är som du säger typ som en liten del av bensinpengarna eller nån höbal. Tar de bort pengarna så går man back mer än vad man redan gör. om man ska kunna klara sig någolunda lä man vel vinna fleera lopp i månaden. typ bara segrar. Åldern tycker jag är bra som den är. Det har jag inget mer att säga om.
Och ponnytrav är en sport för sig. jag tycker inte att det ska bli som bara en början för blivande "storkuskar". Man väljer ju själv om man skall gå vidare. Många gör ju det. Men för mig är ponnytravet en egen sport och jag tycker det skall vara så. Om man blander in stortravet och dess regler än mer så tror jag att det skapar mer och mer trubbel bara. Man kan ju liksom inte sätta krav på ponnykuskarna att de måste gå vidare till stora hästar efter ponnytravkarriärens slut. Eller säga att det var totalt bortkastat att köra ponnytrav eftersom man inte började med stora hästarna. Det är sitt eget val. det är som en hobby på sätt och vis. Men de som har egna ponnysar har ju alltid den/dem att ta hand om och man vet att man måste lägga ner tid. Man gör det vel för att man gillar det. För att man vill och går in för att få sin ponny bättre och bättre hela tiden. Man jobbar tsm. med sin ponny och kämpar, det är ju en sak i sig. Man lägger ner den tid som behövs liksom, under den tiden lär man sig hela tiden nått nytt och det blir ju självklart påknuffningar om man väl vill börja med stora travet sedan.
Jag tycker som sagt att pengarna skall vara kvar, klart. Hästarna kostar hela tiden, det är ju inget som någon kan ändra på liksom. Då är det bara bra om man får pengar i loppen. Jag tror inte ponnytravet skulle bli lika speciellt utan pengar. visst, man tränar fram dendär bra hästen för en pokal kanske. en rosett och möjligen ett täcke. Visst.. Men man går minus på resan och de 1000-lapparna som hästen kostar/månad.

Inga kommentarer tack 

Kort sammanfattning: Jag tycker alltså att ponnytravet är bra som det är nu!