Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3251 ggr
Herkules
0

Åldersgränser för ponnyerna

Ska vi ändra åldersgränserna för våra ponnyer? Höja, sänka eller är det bra som det är? Vad tycker du?

olivialundgren
0

tycker att dom igentligen skall få tävla längre endel hästar är ju som bäst när dom är 15 men kanske ha ett vetr intyg för att få tävla om dom är över 15…

StuteriSolo
0

Andra grenar har ju inte åldesgränser, annat än neråt då. Nog tror jag många ponnyer klarar av att tävla några år till. Använder man ponnyerna med föruft så är de ju hållbara, och inte är de "slut" som femtonåringar, de är ofta i sina bästa år då.

sensationen
0

tycker 15 år är en bra gräns.. man måste ju ha en gräns! annars kommer de med 19 åriga hästar sen  och säger min "mulle " älskar att springa kan vi inte höja till 19 osv

Teja-Bea
1

Jag kör på samma idé som jag lagt fram i proposition de senaste 3 åren.

• Åldersgräns 3-18 år
  • för ponnyer 16-18 år skall vet.intyg visas innan start varje år
  • för ponnyer 16-18 år skall godkänt kval göras innan start varje år
  • ponnyer 16-18 år får endast göra en start/tävlingsdag.

Något jag däremot yttersligare skulle vilja se är begränsning av tävling för de yngre ponnyerna. I andra tävlingsgrenar klassas hästar/ponnyer som unghästar upp till 6 års ålder. Men i ponnytravet kan en 4-åring tävla hur mycket som helst!!

Och då använder vi oss dessutom av gotlandsruss och shetlandsponnyer som i regel är mycket långsammare i sin mentala och extreriöra utveckling än korsningsponnyerna/fullbloden!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Rajmon
0

Jag tycker att dom ska få tävla längre men som #1 att dom ska ha vet intyg för att få starta över 15! Man startar ju inte en häst efter 15år som är helt slut!

Teja-Bea
0

Åter kommer argumenten "Nej du får inte vara med"-in.

Varför inte "Ja men självklart ska vi försöka göra så du kan vara med och tävla!!" Vill ponnyn springa och mår bra av detta så varför inte låta den tävla?!

Lisann
0

En 15-årig pnny kan ju vara helt frisk men vara trött på att tävla efter 15 hårda säsonger. Ska den då tvingas att tävla tre år till bara för att hans ägare är sugen? Alla kanske inte kan se att sin ponny är trött på att tävla och hellre vill göra något annat, alla kanske inte kan eller vill se det. Det är jag rädd för.

Ernst-Rolf
0

I Norge kan ponniene springe løp fra de er 3år til 18år, uansett raseGlad

Teja-Bea
0

#7 Detsamma om en ponny som är 10 år? eller 5 år???!!!!!! Detta kallas ägaransvar.

Men för att påvisa att risken att en "helt slut" häst kommer till start under lång tid är minimal så ska jag skriva en liten lista:

1. Först kommer vet.intyget. Om hästen inte är frisk så faller det redan här.
  2. Sedan kommer kvalet. Om hästen inte vill springa så klarar den inte kvalgränsen - borta
  3. Om hästen kommer till start, men galopperar mycket eller travar orent så får den såsmåningom startförbud pga ej godkända prestationer - borta
  4. Om den nu travar, och travar rent, men inte fort så får den inga placeringar. Och då heller inga startpoäng. Inga startpoäng = ej företräde till start - borta

Och åter till tränaransvaret. Det GÅR inte att sätta regler för att "mamma" alla tränare där ute!! Att starta en häst som inte mår bra är emot djurskyddet!!

Teja-Bea
0

Som en liten parentes så kan jag säga att en Medarbetare ur STC - nämner inga namn!!- själv har sagt att åldersgränsen på 15 år för ponnyer har mycket litet att göra med djurskydd, som SPTF som ofta vill påskina.

Det handlar mer om att åldersgränserna redan finns i systemet….!

OM det nu skulle handla om djurskydd (vilket de inte gör!); VAD är det som gör det svenska ponnytravet sååå otroligt mycket farligare än samtliga andra nordiska ponnysporter?!

Lisann
0

#9 Visst, hästen kan vara trött på att tävla både vid fem och tio års ålder som du påstår men risken är ändå större att den är det vid 15 års ålder även om det inte är någon självklarhet.

Du säger också att om hästen nu springer orent och galopperar eller/och springer långsamt är de "borta".
I vissa fall kanske de är just borta då eftersom ägaren tar sitt förnuft till fånga och slutar tävla, men det du säger att de är borta för att de får startförbud eller har för få poäng håller jag inte med om. För att få startförbud krävs ju ett antal starter innan startförbudet blir verklighet och att det krävs startpäng för att starta tycker jag inte riktigt håller, hur många fulla lopp har vi sett i år?

Oavsett vilket scenario som inträffat har det gått alldeles för långt innan den slipper tävla mer…

Jag tvivlar inte alls på att det finns många överåriga ponnyer ute i landet som är sugna på att tävla ett par säsonger till, likaså kan de flesta ägarna förmodligen avgöra om sin ponny vill tävla vidare, men inte alla.

Det är däri problemet ligger, visst vore det kul om pigga och friska överåriga ponnyer skulle kunna tävla vidare, men ska de göra det på andra hästars bekostnad tycker jag det är fel.

Gumino
0

Jag tycker att ponnyerna kunde tävla tills dom är 18 år.

ValentinoRossi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om hästarna ska få tävla tills dem är 18 år så tyckar jag att man inte ska få starta dem innan 4års ålder samt att ponnyn endast ska få tävla 12 säsonger.

PippiL
0

15 år är bra tycker jag.

1. Ett vet. intyg säger egentligen inget. Om det är gjort en undersökning i jan. Vad är det som säger att hästen kan starta under sommaren, ett halvår senare? Ska det i så fall vara vet. intyg innan alla starter?

2. Ett kval är inte till för att se om hästen är frisk och ska tävla. Kvalet har ett annat syfte, om hästen klarar av att volta, springa på banan och klarar av en tid.

3. Håller med #11. Startpoäng i all ära, men hur många lopp har verkligen startpoängen haft betydelse? Jag kan nog anmäla ut en häst till start ett helt år utan att det har någon betydelse.

4. Rapporteringar eller många diskningar, jo men hästen hinner utsättas alldeles för länge. Redan idag finns hästar till start med kraftiga hältor, som vet. plockar bort (och knappt det).

Har nog fler argument för varför 15 år är tillräckligt, återkommer i så fall  Glad

StuteriSolo
0

Om jag tävlar min ponny i hoppnning eller körning på elitnivå är det ingen som frågar efter ålder, men när det är trav är det plötsligt åldern som är viktig.

Hur många skulle tävla efter 15? Hur många är det som "kör skiten" ur sina hästar och fortsätter tävla fast de inte gillar det?

Varfor inte testa och se hur många som verkligen utnyttjar möjligheten. Kanske blir det så att några äldre läromästare får gå vidare till nya kuskar?

En glad och pigg ponny får göra det den tycker om några säsonger till?

Visar det sig att det kommer ut alldeles för många "vrak" får man ompröva regeln helt enkelt!

Då kanske folk väljer att betäcka sina ston innan de fyller tio, låter dem få några föl och så ut och tävla igen, utan att risekrar att "missa" bra prestationer för det blir så kort tid att tävla.

Det finns många funderingar att filura på :)

ryttarn
0

#14 Dina argument har ju inget med ålder att göra…..

#15 Huvudet på spiken….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Hannna
0

#15 Kort tid att tävla, tja, man har ju bara 13 säsonger/år på sig med de regler som är nu. Nästan så det blir stressigt Flört

Man kanske kunde begränsat antal säsonger man får tävla, finns ju en hel del gamla hästar som kommer ut först vid 13-14 år, de är ju knappast "slutkörda", som någon kallade det, vid 15 års ålder. En häst som tävlat alla sina 13 år kanske inte behöver tävla 3 år till.

palomia
0

Tycker fortfarande att man skall "släppa fram" nya förmågor istället (både hästar och kuskar). Att låta "överåriga" hästar agera läromästare är väl fortfarande en möjlighet utan att för den skull behöva ut och tävlas med. Även en 10-åring är väl tillräckligt "erfaren" för att kunna kuska runt på en nybörjare?! Sen tror jag att det oftast är de med "snabba" ponnys som vill fortsätta tävla efter 15 års ålder. Om man nu bryr sig så mycket om sin häst så är det väl inget som säger att det är slutkört efter 15 års ålder. Man kan fortfarande ha kul och ut och köra eller är det bara så att det är tävlandet på en rundbana som gäller (med tanke på slitagen i dessa farter)!? Kan inte allt få ha sin tid bara? 15-årsgränsen har varit i "all" tid och skulle man ändra den idag så när skulle vi bli sen tvungna att ändra igen? Skall majoriteten för dagen styra åldersgränsen år för år? Vissa regler är det nog bättre att låta vara, det är ju bara att se hur reglementet har ändrats år från år, för-nackdel?.

(inlägget skall läsas med ett öppet sinne inte negativt…)

Lisann
0

De är ett svar på #9 inlägg, så visst har det med ålder att göra!

Kristina-
0

Jag tycker 15 år är en bra gräns. #18 Bra skrivet !

Caspianowner
1

Titta vem det är som driver frågor om åldersgräns på ponnyer !Jag slå vad om att du hittar mest uppfödare på den bänken, Gissa varför ? ?

Teja-Bea
1

#21 Ja bara för att se till denna sida så är 3 av de användare som argumenterar "för" högd åldersgränd erkända svenska uppfödare. Varav 2 av dem har vart russuppfödare i över 20 år med många uppfödningar på travbanan!

#11 skriver: …visst vore det kul om pigga och friska överåriga ponnyer skulle kunna tävla vidare, men ska de göra det på andra hästars bekostnad…

Jag håller helt med - fast åt andra hållet!! Det kanske råkar finnas 4-5st hästägare som inte ser att deras ponnyer inte har tävlingsviljan (avsett ålder!!!!). Varför ska dessa sätta normen som om resten av hela ponnytravsverige inte kan ta ansvar för sina ponnyer?!

De få som nu inte har tränarsnsvaret, och folkvetten. Alla de som TAR ansvaret för sin hästar, kan även öppna ögonen på de som inte har. Desstuom är "plågan" ett brott mot djurskyddet, ska då inte dessa oansvariga tränare straffas (oavsett hästens ålder!!!)

Visst vore det kul om pigga och friska överåriga ponnyer skulle kunna tävla vidare, men tyvärr så får de inte det, på bekostnad från få oansvariga tränare som finns i landet.

juliapettersson
1

Jag ser större problem i att tävla unghästar än en överårig. Som Bea skrev, en 4-åring klassas som fullvuxen och får göra 25 starter/år om kusken har lust.

plutten-92
0

#4 tycker att det lät bra.

travandeE_T
0

Ja #4 jag tycker det var en bra ide.

bella-bjorck
0

b.jakobsson hon har helt rätt…………3 år 1 start 4år 2 starter pär dag….sen ska dom få starta till 18år i sverge.

AnnaLundin
1

Den här diskussionen har ju varit uppe många gånger förut…

Jag har mina häströtter inom ridsporten, eftersom jag började rida för drygt 30 år sedan. (sen dess ahr hästeriet haft många inriktningar) Inom ridsporten finns INGEN övre åldersgräns för ponnyernas tävlande. Där KAN hästägarna ta sitt ansvar och sluta tävla med ponnyerna när de inte längre är fysiskt i skick eller gnistan är borta. Det är ytterst sällan man ser gamla utslitna, ledsna ponnyer ute på tävlingsbanan. Däremot har jag sett 24-åriga Welham (av halvblodstyp) med sin husse John Whitaker i sadeln delta i världscuphoppningar. Jag har i min närhet hästar som tävlar fälttävlan på allra högsta nivå som är nånstans mellan 15-20 år. Jag har sett en ponny som var pensionerad från hoppning före 20 års ålder, som förvandlades till en 10 år yngre ponny när han med en ny ägare fick komma ut på tävlingsbanan igen. Han ÄLSKADE verkligen livet med tävlingar och blev en ypperlig läromästare åt sin nya ägare sedan de upptäckt att han mådde BÄTTRE av att få åka ut och tävla lite. Han gick Elitallsvenskan i hoppning vid 24 års ålder.

Jag kan faktiskt inte förstå varför inte ponnytravarägare skulle kunna ta sitt ansvar på samma sätt som inom ridsporten? Det är ett hästägaransvar som alla ansvarsfulla hästägare skulle kunna ta. Jag förstår inte över huvud taget varför man måste ha en övre åldersgräns inom ponnytravet. Det finns en veterinär på varje tävling och om inte annat så måste ju DENNA ha pondus nog att säja ifrån när en ponny inte längre är i tävlingsmässigt skick, om nu ägaren inte klarar av det själv.

JA, det finns ponnyer som man tycker har gjort sitt på tävlingsbanan. Och det har oftast inte alls med ålder att göra, vissa håller läääänge, andra ledsnar efter några år. Men att idiotförklara hela tränar- och hästägarkåren inom ponnytravet genom att sätta en orubblig övre åldersgräns bara för att några enstaka hästägare saknar hästvett, ledsen men jag förstår inte…

entill
0

#27. Applåder! Instämmer till alla delar! Men det kanske är bara vi som har erfarenheter från fler discipliner är trav, som ser det på detta sätt?!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Lisann
0

#27 och #28 att jämföra hoppning och trav tycker jag inte säger nånting, de fysiska och psykiska ansträngningarna är så mkt större inom travet.

palomia
0

Huruvida hästarna verkligen vill tävla lär även i fortsättningen vara ett hypotetiskt antagande, fortsätta att använda sin "gamling" är fortfarande tillåtet eller hur allihop?!Skrattande

entill
0

#29. Vad grundar du ditt påstående på? Är det något du hört eller vet du?

www.vikingponnycenter.se

AnnaLundin
1

#29 - tänk att jag VISSTE att det argumentet skulle komma.

Och jag hävdar att OAVSETT vilken gren man håller på med - om man tränar, matchar och sköter hästen på rätt sätt så att den håller sig frisk och sund, så spelar det ingen roll vilken gren hästen tävlar i. Och dessutom så har det inte med ålder att göra! Det spelar ingen roll om hästen är 12 eller 19 - är den frisk och sund och har tävlingsgnistan kvar, WHAT's the difference?

Jag tror faktiskt inte alls att vi ska jämföra sporterna för ALLA är de påfrestande fast på olika sätt. Är man rädd om sin häst så håller den längre, oavsett vad åldern råkar vara för siffra.

Men jag tror inte att någon som vet vad fälttävlan innebär skulle påstå att det på något sätt är mindre påfrestande än vad travsporten är…
Roade mig med att kolla upp - de fälttävlanshästar jag syftar på är bröder och 17 resp 18 år gamla. De har tävlat sen de var 4 år, hela tiden på högsta nivå för sin åldersgrupp, nationellt och internationellt, båda har deltagit i OS. Båda två har gått 3-stjärnigt internationellt i år, Och jag kan garantera att det är minutiösa veterinärkontroller i fälttävlan för att ens få starta och än mer för att få rida banhoppningen efter terrängprovet (i de svåra klasserna).

AnnaLundin
0

#30 - VAD är det som säjer att de INTE skulle vilja tävla mer bara för att de råkat passera en viss siffra på åldersskalan? Ålder är bara en siffra för mig nämligen, det säjer INGENTING om hästen i övrigt, mer än bara att den föddes för ett visst antal år sedan. Och VARFÖR skulle en övre åldersgräns vara motiverad av DET skälet? De kan vara less på att tävla redan vid 9 års ålder, medan andra vill tävla till de är 30.

Vi måste också komma ihåg att vid 15 års ålder så är det många av våra ponnyer som fortfarande har halva livet framför sig! Visst kan man använda dem till annat sen - tackochlov så FÅR man ju låta dem tävla i andra discipliner sen! Men är det inte väldigt tråkigt att tvingas pensionera sin ponnytravare som både är frisk, tävlingsvillig och har mycket kvar att ge, från tävlandet på travovalen bara för att det råkar vara 15 år sedan den föddes? 

Är ponnytravets hästägare och tränare verkligen så okunniga hästmänniskor att VI inte ska kunna ta ansvaret att sluta tävla när ponnyerna inte längre är i skick för det? Jag vill verkligen tro att VI har kunskapen och förmågan att själva fatta dessa beslut.

Och jag ser ingen anledning till att enstaka rötägg som inte kan fatta dessa beslut ska vara de som styr ponnytravets regelverk. DESSA enstaka får vi ta hjälp av klubbarna och banveterinärerna med i stället. UTBILDNING framförallt (klubbarna) och i sista hand startförbud från veterinär.

Carl-Henrik
0

#33 När du skriver: ''jag ser ingen anledning till att enstaka rötägg som inte kan fatta dessa beslut ska vara de som styr ponnytravets regelverk.'' Syftar du då på någon särskild person? Eller är det SPTFs styrelse / STC som du avser?

Jag trodde att följande Skrivregler gällde på detta forum:

• Bryta mot svenska lagar och förordningar.

• Kopiera upphovsrättsskyddat material.

• Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.

• Ägna sig åt personangrepp.

• Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

• Baktala/smutskasta andra personer, deras verksamhet eller deras hästar/djur.

• Framföra kritik mot enskild person/personer.  

• Namnge personer, dess hästar eller grupper (ex styrelser) i negativt syfte.

• Provocera, vara oförskämd eller på annat sätt otrevlig.

• Skriva hela inlägg eller stycken med VERSALER, det kan uppfattas som stötande, provocerande och/eller skrikigt.
palomia
0

Flört#33 Om du istället läst inlägget i sin fulla mening hade du förstått ironin i det hela. Det jag menar för att förtydliga mig är att; Vill hästarna verkligen tävla ÖVERHUVUDTAGET oavsett disiplin eller är det inte helt solklart att det är vi människor som är drivande? Måste då alla regler som finns ändras på bara för att vi (människor) inte kan acceptera att vi inte får köra och att det finns en sådan regel som säger det? Det har inte med att göra vare sig det finns "rötägg" eller inte. 

Och som sagt, den hypotetiska frågan lever kvar…

Hannna
1

#32 Titt som tätt kommer man in på forum där folk(oftast de som håller till på ridsidan) tycker att trav är närmast djurplågeri. Ett utav argumenten är att trav sliter så mycket, mycket mer på hästarna än vad det gör på ridhästarna. Det är så synd om dem när de får gaffelband och senor mm avslitna. Oftast tappat livsglädjen vid 10 års ålder. Avdankade travare har väl alla hört. Så det ligger ingen som helst sanning i det? Skulle vara skönt om så är fallet.

TildaLinge
0

Jag tycker att man kan få tävla sin ponny tills den är 18 men det året då den fyller 16 ska man ha veterinär intyg att hästen är i tävlings mässigt skick likadant när den är 17 o 18

TildaLinge
0

Kan ju tillägga också att i ridsporten som Anna tog upp får man ju själv ta ansvar för om sin ponny är i tävlingsmässigt skick, vi har en stor häst som är 20 och tävlade fälttävlan tills förra året tror inte att han skulle ha problem med att fortsätta tävla nu.

palomia
0

Lönar det sig verkligen att jämföra rid-travsidan i längden, det var någon i tidigare inlägg som skrev om psykisk/fysisk påfrestning att den skulle vara större vid travet. Det är jag nog berädd att hålla med om av den enkla anledningen att det sällan finns lopp för unghästar utan de måste hela tiden hävda sig mot de äldre. Det finns inte underlag för ett annat system för dagen men att jämföra två valacker 16-17 år, i fälttävlan blir inte heller helt rättvist. Tror inte att de fått springa en längre bana eller hoppa högre hinder än sina konkurrenter i klassen för att de är duktiga. Men har du en duktig unghäst (eller medelmåtta också för den delen)så spelar det ingen roll eftersom den tävlar på lika villkor mot t.ex. en 12-åring och måste förmodligen prestera ännu bättre än sist för att kunna placera sig. Alltså, man får klättra för snabbt i klasserna i ponnytravet. Det tror ju iof jag kan knäcka den bästa/"sämsta". Sen vet jag inte hur mycket mjölksyra man rider på sina hästar kontra travet, men att det i längden "sliter" ut musklerna.

Ytterligare en aspekt kom upp gällande uppfödare och jag räknar in mig själv hos dessa fast kanske inte "erkänd". En tanke som slår mig direkt är om det är någon ide' att avla fram hästar i längden om det inte blir någon "omsättning" på dom. Själv vill jag kunna placera unghästar hos människor som vill använda dom för framtida trav/ridning/körning/avel…

Lina-
0

#39 håller med! Ni som jämför måste också tänka på att en travhäst oftast börjar tävla i tidigare ålder än ridhästarna. Dessutom börjar man med att tävla unghäst/ponny klasser först.

AnnaLundin
0

#34 - jag syftar inte på NÅGON ENDA person, vad jag menar är att man inte ska bygga ett regelverk runt att några enstaka hästägare inte klarar av att fatta beslut om att deras egen häst inte längre är lämplig att tävla med.

Jag har överhuvudtaget inga synpunkter på några namngivna personer, varken som hästägare eller i styrelsen. Men visst, vill man snedtolka det ´jag skrev ovan så går det säkert. Det var i alla fall INTE menat att svartmåla någon särskild!

jontegus
0

15 är en bra gräns att koma med en 20 år gammal häst är lite knäppt……….!!!!!!Glad

travandeE_T
0

Men jag förstår inte i Finland och Norge får ponnyerna tävla tills dom är 18 och det värkar dom ju klara så varför skulle det inte gå i Sverige?

amandahandersson
0

Om åldersgränserna ska höjas tycker jag att friskintyg, kval och endast en start per dag ska gälla…

15 år tycker jag annars är en ganska bra gräns, men visst finns det säkert de som kan fortsätta tävla :)

equuleus
0

Jag tycker vi borde höja åldersgränsen och låt oss visa att vi kan faktiskt ta ansvar för vårat tränaransvar som vi så stort pratar om annars. En ponny som inte vill tävla mer visar det, det går inte att tvinga runt en sån på banan runt sitt rekord och är den inte i tävlingsmässigt skick kommer vetrinären ålägga den startförbud.

PippiL
0

Ska vi höja åldersgränsen så tycker jag inte att vi ska införa veternärintyg (för det kan vara inaktuellt i morgon…) eller kräva kval, för kvalet är till för att visa att hästen kan volta och springa på banan. Och vilken 16-åring kan inte det, som har tävlat tidigare?

Däremot så kan nog 1 lopp/dag räcka.

MEN jag tycker inte vi ska höja åldersgränsen.

#32 Travet ÄR mer slitsamt för hästarnas leder. Vi kräver en hög fart i en gångart som inte är naturligt. I fälttävlan så galopperar hästen när den ska ha samma fart, det är naturligt och sliter inte alls lika mycket.

AnnaLundin
0

#46 - och din källa till detta tvärsäkra påstående är? En anonym medlem på ett forum?

jenniferaronsson
0

Visst tror jag att många ponnyer kan tävla efter 15 år.

Men jag tycker det räcker helt klart med 15 år. Man måste släppa fram nya framgångar också. ( kuskar/ponnyer )

Millen
0

Jag kan då bara säga så att jag har ett russ nu som är 15 som nu tvingas sluta vilket är synd eftersom han älskar att tävla. Han tog sitt rekord i år och ja lovar att han kan gå det igen fast han blir 16. han har tävlat i hoppning också å de blev han mer ansträngd av än trav. Inte för att jag tycker man ska jämnföra skadorna som blir i hoppning och trav eftersom att det blir olika skador.

Trav är ju visst en naturlig gångart, mena bara släpp ut en travare i hagen å den blir skrämd den sticker oftast inte i galopp utan trav. de gör då våra iaf! Och visst nå tar det höga tempot nå, men vad gör inte landningarna i hoppning!?

Jag personligen tycker då att en tränare ska kunna se om sin häst mår fysiskt/psykigst dåligt av att tävla, och det finns inget som säger att dom blir det bara för att dom blir 16.

PippiL
0

#47 Nej det är uppgifter från bla. STC. Inom travet har man forskat en hel del på förslitning och belastningsskador.

Har även varit på en föreläsning där vi fick en utskrift från en forskning som visar på att en travhäst, ca. 450-500 kg tung, har vid varje nedslag ca. 1000 kg, i full fart, på varje framknä och kota. Hur många nedslag gör dom inte i full fart bara på 1000 m.

evita_broline
0

#48 Håller med

amandahandersson
0

#50, har också hört det där sista..

Tur att ponnyer faktiskt är förhållningsvis tåliga.

Teja-Bea
0

Om vi nu inte ska jämföra ridsport vs. travsport så kan vi ju jämföra ponnytrav med ponnytrav!

Vad är det som gör det Svenska ponnytravet så mycket FARLIGARE än de andra nordiska ponnytraven?!?!

Eftersom man i våra grannländer utan problem kan tävla till hästarna är 18 år?!

#34 trevligt att du alltid kommer med så sakliga argument som verkligen rör ämnet.

Carl-Henrik
0

Beatrice, att olika personer kommer med uppenbarligen oriktiga uppgifter och påståenden tycker jag rör ämnet och det är någonting som inte obemärkt bör passera. Att man som i detta fallet påstår att några okunniga hästägare, rötägg, styr Svenska Ponnytravförbundets regler är antingen ett påhopp mot de i SPTFs styrelse som äger hästar eller rent nonsens. Vilket, kan du själv avgöra.

För övrigt tycker jag att det vore trevligt om du vågade stå för dina påståenden i tråden: ''Flera nya ponnytravkuskar''. Jag väntar med spänning på att få veta vilka regler som du avser med följande uttalande: ''Gång på gång utestängs hästar/kuskar och ekipage. Ofta endast på grund av apragafryttare till helt onödiga regler som inte alls är anpassade efter ponnytrav och barn/ungdomar.''

AnnaLundin
0

#54 - jag har ALDRIG påstått att några okunniga hästägare styr reglerna, som jag skrev ovan! Det var möjligen en olycklig formulering, som jag har förklarat för dig i inlägg #41.

Och om nu herrn tänker vara paragrafryttare så tänker jag också vara det Flört. Vill du fortsätta vara här och diskutera så är det nog dags att du byter tonläge nu!

Carl-Henrik
0

#55 Det förstod jag redan i ditt tidigare inlägg, men skälet till att detta kom upp igen är att jag blev påhoppad i inlägg nr #53.

Emmma
0

Klart de är tråkigt när ens ponny blir för gammal, men jag tkr endå att 15år är bra.

Lisann
0

#53 Bara en liten fråga _"Eftersom man i våra grannländer utan problem kan tävla till hästarna är 18 år?!"
_Hur vet du det? Att det inte är några problem? Skulle vara intressant att veta hur stor insikt du har i våra tre grannländers ponnytav.

Teja-Bea
0

#58 faktiskt inte så stor insikt. Gjorde bara ett 1+1=2 antagande. OM det vorde några problem i grannländerna så skulle väl de ha ändrat reglen för länge sen -  eller??

#54 jag har redan skrivit exempel på några regler jag anser inte är anpassat för ponnytrav/bar/ungdomar. Du har visst missat det… ska leta reda på det åt dig. Förressten.. påhopp?! De va väl ändå att ta i! Vad kallar du ett riktigt påhopp då? Mordförsök?!

Teja-Bea
0

#54 nu har jag koiperat in svaret i den tråden också. Varegod och läs. Jag lär ju få ett svar…

[cancan]
0

Men om nu travet sliter så pass på ponnyerna, hura kan det komma sig att de är mindre skadade än ridponnyer om man kollar via försäkringsbolagen…!

Lozzan
0

Jag håller med om att åldersgränserna borde höjas. Som hästägare/tränare/kusk ska man kunna ta ansvar över sina hästar. Men jag tycker också att man borde höja åldern från att börja tävla. Som någon påpekare tidigare så växer ponnyer långsammare än stora hästar och att ta ut en treåring på banan och köra fort med flera gånger i månaden anser jag inte vara rätt även om det är väldigt individuellt hur de utvecklas. Det är klart att de blir mer förslitningsskador när de inte får växa klart!
Jag ser inte en åldershöjning som en chans för att ponnyer att göra fler starter, utan ge de ponnyer som kanske inte började tävlas förrän vid 12 års ålder eller bara gjorde ett par starter som unghäst en chans till att få komma ut lite. Det handlar inte om att tävla varje helg utan stopp utan att tävla då och då för skojs skull. Det går inte att jämföra ponnytrav med ridningen men man kan lära av varandra.

AnnaLundin
0

En tanke, om man nu absolut vill ha någon form av begränsning, skulle ju kunna vara att man maximerar antalet lopp/kalenderår och/eller antal lopp/livstid.

Iselin
0

#58: Antagelsen er relativt korrekt. Ponniene som trives med å springe stiller, mens de som er lei er det ingen som har interesse av å starte med. Man må gå utfra at folk som holder på med en sport er interessert i å vinne. Det gjør man ikke med et dyr som har mistet lysten. Forøvrig kan det neppe sies at det er bedre dyrevelfærd å stå å skrape på en gård noe sted.

Det som er moro i Norge er at relativt mange ponnier har pause på flere år, og dukker opp pigge og ivrige og nesten ubrukt som eldre. Det ser jeg ikke noe galt i, å tillate folk å disponere hesten som de ønsker uten å kjenne press på at de skal rekke å konkurrere.

entill
0

Som uppfödare vill man ju att uppfödningarna hamnar hos personer som förstår att ta väl hand om dem, och ger dem ett långt och aktivt liv. Ska man tro vissa insändare här skulle man ju undvika att sälja till travet. Jag vill inte tro att travfolk sliter ut sina hästar mer än andra. Vad blir det av de överåriga travarna? Ska de bli "gräsklippare", "sällskapshästar" eller korv. Eller ska de skolas om till andra discipliner när de blir 15 år. Ett slopande av övre åldergräns skulle innebära att man kan ställa av en bantrött travare en tid och låta den göra något annat, för att som #64 säger komma igen pigg och nästan oförbrukad som äldre. Visst kan väl även travfolk tänka lite själva och inte slaviskt följa och tro på allt STC säger.

www.vikingponnycenter.se

Kristina-
0

Skulle vara intressant att veta hur många russ över 15 år som tävlar i våra grannländer. I Finland är ju ponnytrav med russ ganska nytt så där vet jag inga ännu. Till Norge har det väl sålts en del gamla trotjänare som där kunnat jogga hem placeringar då dom fick börja om från noll tidigare. Fundersam

baggar
0

Jag tycker att det är bra med 15 års gränsen som den är. Även om gränsen hade höjts till exempelvis 18 år så hade det kommit förslag på att höja till 21 sen 24 osv. Detta med åldersgränsen på hästar har ju diskuterats fram och tillbaks under många år och brukar ta fart igen när ens egen häst faller för ålders sträcket.Är det sen den bästa hästen man har känns det ju extra tungt, och då är det ju lockande att försöka få till en höjning av åldersgränsen.

Sen som det skrevs i ett annat inlägg att man kunde införa tex en regel för hur många starter än häst fick göra under sin livstid hade nog inte varit så dumt,men tänk om gränsen legat på 100 starter och när det gått 85 av dessa hade hästen förvandlats från ganska dålig till en riktig stjärna, då hade man givetvis velat höja den gränsen till 150 starter.

Teja-Bea
0

#66 Av erfarenhet så vet jag att hästar som kommer från annat land och startar i Norge inte får börja om "från noll"!! De måste kvala på en tid nära rekordet!

Min Valter, som exempel, åkte till Norge som 17-åring. Kvalade på 2.03 och har nu 3 segrar, två banrekord, på 7 starter. Och ett norkst-bästa på 1.53,2 (har 1.52,2 som sv-rek)!

Jag tycker att förslaget om att begränsa antalet tävlingssäsonger är mycket bra!!

MagganS-B
0

Det är bra! Inför fler knäppa regler inom ponnytravet…..Våra åldersgränser inom travet är bra! Våra ston hinner få flera föl och våra godkända hingstar har flera betäckningssäsonger kvar när dom är 15 år! Det finns nåt som kallas avel…..när skall bra tävlingshästar hinna med det om dom skall tävla? Alla hingstar kan inte tävla och betäcka samtidigt. Ok för valacker, men man måste tänka på återväxten också! OCH bevarandet av bra stammar osv. Sen kan jag nog tycka att en ponny som gjort 300 starter kan få syssla med något annat, det finns exempel på bra ponnytravare som blivit "vanliga" körhästar och t.o.m. hopphästar…..

Miii4
0

#68 Nej inte nu längre, men dom FICK.

Vi skickade vår shettis över gränsen månaden innan det ändrades. Visst har han gått endast 8 sek långsammare än rerkord (skickade han när han var 10, 12 nu), men inte har han plockat segrar för det! Nej, en offeciell seger har han om jag inte minns fel.

ryttarn
0

Som både uppfödare och ponnytravförälder med bakgrund från hoppningen förstår jag inte detta med åldersgränser alls. Vi tävlar med våra hästar och vill kunna ta föl även under deras aktiva kariär, dels för att stoet mår bra av det och dels för att en 15 årig märr kan vara svår att betäcka ibland. Genom den satta åldersgränsen är det få som tar föl på sina Russ under "pågående" kariär utan man väntar tills hästen är överårig, långtidsskadad eller bara trött på tävlandet. Om fler ston gavs utrymme att ta en paus som "förälder" skulle säkert aveln gynnas. Idag tror jag faktiskt den missgynnas av åldersgränsen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kristina-
0

#68 Jag skrev tidigare! Lojsta Shere Khan t.ex  var en sån häst som åkte dit efter avslutad karriär och kunde rada segrar i Norge. Nuvarande regler är ganska nya !

ruter
0

Varför åldersgränser överhuvudtaget?

En del här på tråden vill köra efter tränar och ägaransvar istället. Det blir säkert bra.

Har även sett genom åren ponnyer som varit strukna för hältor inom ponnytrav för att sedan starta i galopp-SM kat.B ett par dagar senare. Tvärtemot emot dom regler som gäller travet, men det kanske också räknas som tränar/ägaransvar fast en annan gren inom hästsporten?

ruter
0

Två frågor till,

räknas en start under en säsong som en hel tävlingssäsong?

Var ska ni dra gränsen?

Teja-Bea
0

Som uppfödare håller jag inte alls med Maggan S-B. Jag tror, precis som #71 skriver, att aveln skulle gynnas av att höja åldersgränsen. Flera stoägare väntar tills stoet är 15år med att betäcka. Om stoet isället hade flera säsonger att tävla och en bättre chans att komma tilbaka till travet så tror jag flera skule låta dem få mammaledigt!

#73 har ganska stor erfarenhet från ponnygaloppen, men har tyvär ej hört om det exempel du ger. Kan det kasnke vara så att hästägaren gav hälta som en osann strykningsorsak? för att "spara" hästen till SM? Eller kanske att hästen verkade vara på väg in i hälta och därmed strök från travet för att kunna prioritera frisk häst till SM?

Hur som helst så har iaf veterinärbesiktningen på Galoppen friskförklarat hästen. Faktiskt så är veterinärkontrollerna i ponnygaloppen MYCKET noggrannare än de på ponnytravet!!!

Jag ser inget fel i det som hänt….

AnnaLundin
0

#74 om den frågan var en kommentar till det jag slängde ur mig en bit upp i tråden så erkänner jag att det försklaget inte var mer genomtänkt än det som står i mitt inlägg. Men det skulle säkert gå att komma fram till något bra förslag om man skulle vilja ha DEN typen av begränsning.

Fast jag röstar ändå på "ingen åldersgräns".

AnnaLundin
0

Jag har skapat en omröstning i frågan, du hittar den här

http://ponnytrav.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e466272c-688a-443e-9256-8186eb47d1dd

Rösta gärna!

ruter
0

#75 Jag vill minnas att Valter ströks för hälta på Eskilstuna för att sedan dyka upp ett par dagar senare i galopp-SM. Vill också minnas ett det fördes en tämligen hätsk debatt på ponnytravet.com om det. Hur ser man på tränar/ägaransvar i ett sådant fall?  eller gäller bara hältan i trav och ponnyn är ohalt i galopp?

Vad tog ansvaret i vägen där?

ruter
0

På vilket sätt är veterinärbesiktningen mera noggrann i galoppen jmf med travet?

Vill du ifrågasätta banveterinärens kompetens?

Hannna
0

Får inte en häst startförbud om den stryks för hälta?

ratatata
0

#80 Ponnytravet ligger inte i något offentligt system så det går inte att checka om någon häst har startförbud p.g.a veterinära skäl. Den är nog bara spärrad i travet.

#78 Ja där ser man, "tränaransvar" var det!

CarinJ
0

Jag tycker det är bra med åldersgränserna som gäller nu. Självklart finns det individer som inte är slutkörda vid 15 års ålder, men så bra då! Det måste väl vara roligare att ställa undan eller byta inriktning (man kan förresten använda dem i flera discipliner även när de tävlar i trav)på en fräsch häst än en som dras med skador.

Fina travhästar behövs ju t.ex i travskolorna som brukar ha svårt att finna ponnyer.
När det gäller tränaransvar så är det väl konstigt om man tycker att just i denna fråga behöver vi inte regler. Ngn kan ju tycka att dennes tvååring är mogen för tävling eller att treåringen kunde tåla att starta två gånger per dag och att man själv kan ta ställning. Vem kan säga emot det? Det kan ju vara så? Regler måste man ha och ansvar!

palomia
0

#82 Bra skrivet. Det är väl kul att sluta när man är på topp! Nybörjare behöver lära sig köra snabba ponnysar också, så det var väl ett bra förslag.Flört

Millaaann
0

#78 Den där debatten minns jag väl..

Jag tycker vi ska behålla våra åldersgränser både för ponnyer och kuskar!

Teja-Bea
0

Debatten gällde inte strykning för hälta.

Valter fick sin tredje galoppdiskning i raden och därav krävdes omkval (idiotisk regel btw!! Valter galopperar för att han är het! inte för att han har ont! Han vann förrästen loppet innan!!)

Dagen efter startade han i Galopp SM och kom 2:a (målfoto). Detta hände på Mantorp 2005

Några tyckte att han inte skulle få behålla sin 2:aplats i galoppen pga att han hade (onödigt) startförbud i trav.

Som jag skrev tidigare - om detta gällt hältastrykning  - så hade iaf jag prioriterat SM i galopp före ett "vanligt" travlopp.

entill
0

…och detta var väl inget officiellt galopplöp, utan Russ-SM i galopp. Alltså inte anordnat av vare sig SPTF eller Ridsportförbundet.

www.vikingponnycenter.se

Teja-Bea
0

Helt korrekt tillägg

Som vilken annan blåbärshoppning som helst

ruter
0

Ja, man kan alltid tolka reglerna till sin egen fördel.

Förklara för oss "vanliga döda" varför veterinärbesiktningen är mera rigorös när det gäller ponnygalopp jmf ponnytrav.

Så det stämmer alltså inte att Valter var struken för hälta på Eskilstuna för att sedan starta ett par dagar senare i galopp-SM?

Carl-Henrik
0

#85 Nja, om du nu ska ta upp debatten om detta så vore det lämpligt om du höll dig till sanningen.

2005 fick Valter startförbud på Solvalla 31/7 pga otillräckliga prestationer, och fick då inte starta på Eskilstuna helgen efter i trav, däremellan hann han starta i galopp SM på Mantorp. Loppet innan den tredje diskningen vann han inte, han blev trea på en tid som var 3 sekunder långsammare än rekordet.

Det som #78/#88 syftar på hände 2004, då Valter ströks för hälta på Eskilstuna för att några dagar senare starta i galopp SM på Tingsryd.

AnnaLundin
0

NU är det färdigtjafsat om Vad som hände i det enskilda fallet!

Jenniferohlson
0

Jag tycker att det är bra som det är nu- max 15år!

juliapettersson
0

#88, när jag tävlade ponnygalopp så gick veterinärbesiktningen till på följande sätt: man visade hästen för hand för veterinären när man kom till tävlingsplatsen. Veterinären kände på hästen, och man fick visa upp skritt och trav. Sedan en koll igen efter uppsittning i veterinärvolten.

Pikant
0

#4 är en bra grej tycker jag.

ruter
0

Vad menar du med tjafs?

Jag vet inte om tränaransvar är tjafs, eller tycker du det?

Lisann
0

Hur kommer det sig att du, Anna Lundin alltid går in och talar om vad man får och nte får säga, i diskussioner som B.Jakobsson är inblandad i?
Tycker du bör vara mer konsekvent, antingen lägger du dig i mer eller inget alls.

Barrow
0

Mycket bra skivet. Har själv undrat vid flera tillfällen

Göran

AnnaLundin
0

#95 - jag säjer ifrån när jag ser tjafset oavsett VEM som är inblandad!

Vi ska inte ha något tjafsande ALLS här, problemet är bara att jag omöjligt kan se allt som skrivs!

TIPSA mig om ni ser tjafs så att jag får en chans att se det!

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

#98 - inlägg av "ruter" borttaget med hänvisning till #90.

ruter
0

#99#

Jag ser att censorn har varit framme. Jag kan bara tolka ditt agerande att du står över STCs reglemente och gör vad du vill.

M a o vill du ha samma makt som en veterinär vid hästtävlingarna.

proffset
0

Många trådar om B.Jakobsson som antingen avslutas eller låses p.g.a "ingenting". Är det för att hon är Medarbetare eller?

alfa
0

#97 .Jag kan inte iheller förstå att så fort  B.Jakobsson är med i en diskution så skall det censureras när det finns personer  som har andra åsikter, då kallas det "tjafs" och får inte förekomma. Beatrice är ju inte rädd för att sticka ut hakan själv och fäller själv komentarer ibland om regelverket inom ponnytravet som man med lätthet kan kalla "tjafs". När man kommer med påstående som vid kontroll bara visar sig vara halvsanningar, då är det inte konstigt att folk reagerar.

AnnaLundin
0

SLUTA TJAFSA!
Det SPELAR INGEN ROLL vem trådar handlar om, LÅT BLI TJAFSANDET!!!

ruter
0

#103# Jag använder samma teknik som du den här gången dvs versaler

DEFINIERA ORDET TJAFS; TACK!!!

AnnaLundin
0

I detta fallet, ifrågasättande om hur saker och ting har varit, otrevligt tjafsande om specifika händelser - VI SKA INTE HA SÅDANT HÄR!

Och tvinga mig inte att ta bort även denna tråd!

DET SKA VARA TREVLIGT att läsa på Ponnytrav.iFokus, det är inte särskilt trevligt att läsa när ett antal användare envisas med att kritisera och tjafsa runt enskilda personer/händelser och detta är därför inte tillåtet. PUNKT!

Man kan faktiskt diskutera regelverk i allmänna ordalag, UTAN att dra in specifika personer eller händelser!

Lisann
0

Som sagt det ska vara trevligt att läsa på ponnytrav.ifokus, många diskussioner har enligt ovanstående kriterier gått över styr i så fall, även denna. Men alla medlemmar ska väl behandlas lika? Det är väl en förutsättning för trevlig stämning här inne?
Ärligt talat tror jag inte att du, Anna, har "råkat" snubbla över dessa diskussioner som Bea är inblandad i och helt missat de andra.

Bara en liten parantes: saxat från nyss upputtade "skrivregler": "Skriva hela inlägg eller stycken med VERSALER, det kan uppfattas som stötande, provocerande och/eller skrikigt."

AnnaLundin
0

DU får tro vad du vill, men jag "snubblar" över de diskussioner som finns i de trådar jag följer och de trådar jag blir tipsad om. Det finns INGET personligt i detta och har INGET ALLS med att göra vem som är inblandad i diskussionerna.

Jag skulle snarare uppskatta om jag blir tipsad om brott mot skrivreglerna i större utsträckning, OM Det nu förekommer mer än jag är medveten om.

SÅ som jag uppfattar saken från åskådarplats så är det snarast personförföljelse som vissa håller på med, när det om och om igen är samma måltavla som måste kritiseras - vilket inte är tillåtet enligt sajtens Skrivregler! OAVSETT vem måltavlan råkar vara!

Och ja, jag har plockat bort trådar med flera olika måltavlor.

alfa
0

Ang.påhopp så vill jag i så fall lyfta fram det som trådskaparen till " årets rookie inom ponnytravet" blev utsatt för.Det var i mina ögon både ett påhopp och "tjafs"  men det slank obemärkt förbi???

juliapettersson
0

#108, exakt!

AnnaLundin
0

Och det har jag inte sett! Jag KAN INTE läsa alla trådar som skapas eller inlägg som skrivs! Det är en OMÖJLIGHET, om jag inte ska sitta här oavbrutet dygnet runt och lusläsa.

Jag HAR JU skrivit att jag BER ER att tipsa mig om sådant!

Använd gärna PM till detta!

Teja-Bea
0

#89  skrev: "2005 fick Valter startförbud på Solvalla 31/7 pga otillräckliga prestationer, och fick då inte starta på Eskilstuna helgen efter i trav, däremellan hann han starta i galopp SM på Mantorp. Loppet innan den tredje diskningen vann han inte, han blev trea på en tid som var 3 sekunder långsammare än rekordet."

Valter startade på Mantorp dagen innan Galopp SM. Han blev visst 3:a - my bad. Minns att han gick ruggit bra i loppet!

Det som #78/#88 syftar på hände 2004, då Valter ströks för hälta på Eskilstuna för att några dagar senare starta i galopp SM på Tingsryd.

Även här blev han 2:a - slagen på målfoto. Han var inte 100% innan Eskilstuna, och ströks därför från travet för att prioritera SM:et. Strykningsorsaken kunde lika gärna ha vart feber eller transporthinder (vilket inte är så troligt på hemmabanan)

Jag har inte dragit igång någon debatt - bara svarat på  inlägg. Försökte först svara netralt, men fallet i fråga togs upp. Då svarade jag.

Att Anna Lundin säger ifrån har ingenting med mig personligen att göra. Kanske möjligen att jag lyckas hamna i de hetaste diskussionerna. Men som hon upprepar gång på gång så kan man omöjligen se alla trådar som spårar ur. HJÄLP TILL!  Dessutom kan man inte vara någon sträng polis utan får se lite hur diskussionerna utvecklar sig innan man "lägger sig i"

Carl-Henrik
0

#111 Jag ber om ursäkt, jag hade fel. Vid kontroll ser jag att Valter startade på Mantorp 7/8, han blev där diskvalificerad för galopp och fick startförbud för ej tillräckliga prestationer. Sedan startade han i galopp SM 8/8 och fick inte starta i trav på Eskilstuna 9/8. Jag missade det med Mantorp tidigare och du får ursäkta jag att inte kom med helt riktiga uppgifter.

Teja-Bea
0

#112 Mänsklig faktor! Sånt händer. Inget att oroa sig för! =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.