Smittsamma sjukdomar, ett gissel
Vi som är ute och tävlar med våra ponnyer löper stor risk att drabbas av smittsamma sjukdomar. Vad kan vi göra för att förebygga smittspridning och vad bör vi göra om smittan får fäste i stallet? Det är alltid lättare att hantera om man har tänkt efter före...
Tro det eller ej, men smitta är frivilligt…
Om man har kunskap om smittsamma sjukdomar och fattar sina beslut utifrån denna kunskap kan man själv välja vilka risker man vill utsätta sig för.
Undvik att få med dig smittor hem!
Med några få väldigt enkla medel kan du undvika att smittor når ditt stall
- Låt inte hästar från olika stall hälsa på varandra
- Använd alltid en egen hink till vatten
- Håll dig alltid till din egen utrustning till hästen, såväl sele som borstar och svettskrapa
- Gästboxar är lockande, men hur ofta tror Du att de desinficeras mellan gästande hästar?
- Påminn hovslagaren om att han/hon också har ett ansvar att förhindra smittspridning, det går att desinficera hovslagare också! Detsamma gäller naturligtvis också veterinärer (som själva borde ha vett och kunskap om detta) och andra hästbehandlare.
Förebygg smittspridning i ditt eget stall!
Om man bygger stallet rätt och placerar hagarna strategiskt (helst med rejäla) mellanrum kan man gruppera sina hästar och förhindra att smittor sprids mellan olika grupper.
Idealet är att när det kommer en ny häst till stallet bör den hållas isolerad från övriga hästar i åtminstone 2 veckor. Har den inte visat några egna symptom på sjukdom under den tiden så är den sannolikt smittfri. Hästen bör dessutom vara vaccinerad, avmaskad, frisk och inte komma från stall där det finns sjuka hästar. Håll särskild koll om den samtransporterts med andra hästar, eftersom det innebär en betydligt högre risk för smittspridning.
Man ska naturligtvis hålla god hygien i stallet och vaccinera sina hästar.
Om en häst visar symptom som skulle kunna tyda på smittsam sjukdom
t.ex feber, hosta, näsflöde; isolera den så snart som möjligt för att förhoppningsvis kunna begränsa smittan till bara den hästen. Undvik att flytta andra hästar från stallet, så att eventuell smitta inte förs vidare med dem.
Se till att diagnos ställs på den insjuknade hästen och ge den adekvat behandling.
Försök identifiera smittbärare.
Begränsa antalet besökare i stallet och var noga med att informera dem som ändå måste besöka stallet (hovslagare, transportörer, grannar e.d) att det finns smitta i stallet, så att de också kan undvika att sprida smittan vidare.
Använd separat utrustning när den sjuka hästen ska skötas eller ta den sist och desinficera utrustningen sen.
Överdragskläder och skoskydd är att rekommendera, likaså att tvätta händerna ofta. Fotbad och desinfektionsmedel bör finnas tillgängligt och användas.
Tävlande hästar ska hållas kvar hemma tills stallet är konstaterat smittfritt, dvs några veckor efter att den sista hästen insjuknat.

Man kanske kan tycka att det är lite extrema åtgärder, men följer man dem noga så är risken liten att smitta sprids ens inom det egna stallet.
Det är genom att personalen följer dessa strikta åtgärder som det i princip aldrig sprids smittor på våra djursjukhus.
Bland de relaterade länkarna (uppe till höger här i atrikeln) hittar du SVAs checklista, skriv gärna ut den och ha en liten genomgång med dig själv och ditt eget stall!
Relaterade länkar
- SVA (häst)
- SVA checklista om smitta i stallet
- Jordbruksverket om anmälnings-pliktiga sjukdomar
- Aktuell smittinfo från STC
Av: Anna.Lundin
Datum för publicering
- 2006-12-01
- Redigerat 2022-08-23 09:53 av Niklas

Min ponny fick halsinfektion när han va iväg å tävlade… (inte för att jag tror att man kan skriva kommenter men men)

En stor som jag var med och sela fick A2, som i sin tur smitta pondus som stod på den gården då, jag skulle hem typ dagarna efter, han fick inte följa med, han vart kvar där i nåra veckor:/
#1 Visst kan man skriva kommentarer även till artiklar! :D
#2 Som sagt… Det är så himla lätt att man drar med sig något smittsamt hem nånstans ifrån och har man otur kan stallet bli osolerat i flera veckor…
Informationen i artikeln ovan är verkligen något man ska ta till sig och tänka på. Det är verkligen inte roligt med sjukdomar och så makalöst mycket extraarbete och kostsamt.
Tänk er själva att sanera ett helt stall med 20 boxar eller ännu fler (vilket jag dock hoppas att alla gör minst en gång om året för att minimera smitta). På sommaren går det väl an, men tänk att göra det mitt i vintern…
Usch, jag vill inte ens tänka tanken på stallsanering på vintern… Det torkar ju aldrig :/
Det må väl vara hänt med en mindre förkylning, men får man t.ex in kvarka i stallet så kan stallisoleringen bli flera månader lång om man har riktig otur - och inte följer isoleringsråden…
#5 Vet. Vi hade kvarka på våra hästar i våras och nu har grannen fått det igen. Fy bubblan säger jag bara. Försöker hålla oss så långt ifrån deras gård som möjligt, men det är inte så lätt, med tanke på att vi måste åka igenom den varje gång vi ska hemifrån eller hem.
ett alltid aktuellt ämne, så jag knuffar upp tråden…

hm.. :P Är det någon mer än mig och min familj som alltid har på bakteriedödande medel/desinficerar boxarna vi sätter våra hästar i dem? men vi har som tur är bara blivit smittade två ggr, en gång ponnyn och en gång ett varmblod, de va nån skit som tog våran häst och satte han i en annan box! "för deras häst hade alltid stått i den boxen"! Sjukt! å vi som hade hafft in annat strö för han inte tålde spån som väl va i boxarna. då vart han så sjuk så han inte vart fris förrens ett halvår efter den starten! :( Hur kan man bara göra något sådant? det stog tom att vi skulle stå i den boxen.

A2 påstås vara luftburet på 300 meter.. Kan vara svårt att akta sig för då….
hoppas alla har läst detta…
ska man seriöst be hovslageren att desinficera sina vektyg? =O
ska man börja vara så noga kan man lika bra lägga ner.. och vad ska man göra om man är hos vetrinären och nån häst som står på kliniken råkar vara sjuk?
sen kan man ju få vissa sjukdommar typ halsinfektioner av annat än att man blir smittad av dom…
Hovslagaren behöver inte desinficera verktygen efter varje stallbesök, MEN det ska absolut göras efter besök i stall där men vet att det finns smitta.
Det är ganska sällsynt att det står sjuka hästar på mindre hästkliniker. Och på större djursjukhus står smittade hästar på isolerad avdelning, så där är det personalens jobb att hålla smittan borta från övriga hästar. Det är faktiskt sällsynt att smittor sprids från kliniker och djursjukhus.
VAD får du halsinfektioner av, om du inte blir smittad, menar du?
meeen åååh
om man vet att smitta finns i ett stall så åker hovslagaren inte dit….
väder om slag ger halsinfektionte t.ex!!!!!
#13 Menar du att ett stall med många hästar i, som kanske blir isolerat 4-6 veckor bara ska strunta i att få sina hästar skodda i rätt tid?
Det GÅR att desinficera hovslagare, efter hatt denne varit på besök i smittat stall. Däremot ska hovslagaren inte åka till annat stall direkt efter besök i smittat stall.
Snälla rara, väderomslag ger INTE halsinfektioner, det krävs SMITTA för att ge en infektion. Sen kan ett eventuellt väderomslag göra att hästen blir mer mottaglig för smitta än annars, men själva väderförändringen ger inga sjukdomar.
ett stall om e isolerat ? :O ursäkta me e ´du helt dum lr?? där har ingen till träde…. bara dom som jobbar där! och vetrinär som undersöker hästarna!
väder omslag (varmt/kallt) ger röd hals (hals infektion) de e ju därför storstall kollar halsarn på start hästarna även om dom inte har någon sjuk häst i stallet!
ett stall om e isolerat ? :O ursäkta me e ´du helt dum lr?? där har ingen till träde…. bara dom som jobbar där! och vetrinär som undersöker hästarna!
väder omslag (varmt/kallt) ger röd hals (hals infektion) de e ju därför storstall kollar halsarn på start hästarna även om dom inte har någon sjuk häst i stallet!

En av mina hästar har lätt för att få halsinfektion (icke smittbar variant) och det får han vid kraftiga väder omslag och så. Han blir röd i halsen, smått svulnar och det bildas typ slämklumpar i halsen. Ingen veterinär har hittat något som "botar" det här. det är bara att vänta ut.
Detta är högaktuellt just nu, då det finns både influensa och kvarka i omlopp i landet, enligt smittinfo på travsport.se http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo
HÅLL er uppdaterade där!