Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettmont
Läst 2048 ggr
Rajmon
0

Stigbyglar!

Är det någon som vet ifall man får lov att tävla monté i Islandsstigbyglar (aluminium) Det är ju en form av säkerhetsstigbyglar!

jessssica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser dom ut då?

Jag vet iaf att det får inte vara sånna där som är bara runda, och inte säkerhetsstigbyglar med gummisnodd.

De jag vet man får ha är sånna som är på bilden, de är rundade mot de håll som är utåt, sen får man väl ha sånna som ena sidan fälls ut på.

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär..

thilda-
0

nej

Maijaa_
0

#3 varför skulle man inte få det? jag har ridit i sånna på hults chikita. och de har inte sagt ngt till mej iallafall :)

divansson
0

ja de får man vel. ja har då sett flera som ridit i islandsstigbyglar av samma slag som de du menar.

agnes_S
0

det borde man få, de ser ju i stort sett ut som de "vanliga" säkerhetsstigbyglarna…

Rajmon
0

# Tack för alla svar=)

LindaBlomberg
0

Sådana stigbyglar har min ponny säkert gått en 4-5 monté lopp med och det är ingen som påpekat att man inte får ha sådana!!!

Tusen
0

Självklart får du rida med sådana stigbyglar. De har samma böj på utsidan som ridstibyglar av säkerhetstyp. Fördelen är bara att den har samma böj även på insidan. Så de är godkända. Det är bara att tuta och köra (förlåt rida).Glad

(Fler varianter är godkända än de som syns på bild under utrustningsbestämmelser i monté.)

thilda-
0

#4 okej ^^ men då kanske de är så da :P hade för mig att man inte fick ^^

PippiL
0

Vad jag vet så finns det flera olika modeller av säkerhetsstigbyglar, MEN dom får INTE vara gjorda i aluminium. Det har ungdomstinget själva sett till att få igenom (2006).

Det är också en sån sak som jag inte förstår varför vi inte har samma regler som stora travet, med undantag av max vikterna… Det blir ju bara krångligt för oss aktiva och för funktionärerna att veta vad som gäller, med alla dessa tillämpningar. Bort med sånt som inte behövs!

Rajmon
0

11# Det står inget om att det inte får vara i aluminium under montéregler 2007 på sptf.s hemsida. Vilket gäller då 2008?

Rajmon
0

puttGenerad

Impulz
0

#12 Det märker du när du läser dom kommade tillämpningarna för 2008Flört

Tusen
0

När man pratat om att det inte skall vara av aluminium menar man egentligen inte materialet utan mer den formen som galoppstigbyglar har och som används mycket av montéryttare på stortravet. Dessa är förbjudna inom ponnytravet.