Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 898 ggr
mallemalle
0

Shettishingstar

Svaret på min fråga kanske är sånt man borde veta men jag är ganska oinsatt i shettisaveln…Undrar i alla fall vad alla de hingstar man ser med konstiga långa namn som låter holländska/tyska kommer ifrån. Alltså är hingstarna svenska med konstiga namn, varför i så fall? Eller är de importerade? Varför importerade man i så fall så många?
Varför används de inte idag?
Några exempel jag såg på pappor bland de kat. A hästar som fallit för åldersstrecket i år:Thomas vd Veldstraat, Erik vd Achterdijk, Wessel vd Amstelhof osv.

ElinLilja
0

Ställ din fråga på shetlandsponny.ifokus där kommer du garanterat få en massa bra svar.

Vissa hästar med dessa "konstiga" namn är import hästar från t ex holland precis som du gissat, som kommer till sverige för att föra in nytt blod. Jag vet att Anne Pagmar Stuteri Jäboruder är en inom shettisavel som mer än gärna importerar hästar ifrån Holland och där av flera hingstar.

Men fråga på shetlandsponny dom har koll!

sanne
0

Dem hästarna du skrivit i ditt inlägg är importerade ! du kan alltid titta på shetlandsfokus för fler svar, eller gå in på www.shetlandsponny.se o gå in i webbstamboken, där hittar du alla shetlandsponnyer registrerade

AnnaLundin
0

Det är importerade ponnyer från Holland som har såna där krångliga namn.

Wessel används nog fortfarande på Humledals stuteri, såvitt jag vet.

Thomas dog i början av detta året. Han fick sina sista avkommor 2006, då jag själv såg en skymt av honom i hagen.

Erik är död, var född 1972 och fick sina sista avkommor 1995 så man an väl anta att han lämnade jordelivet då nån gång.