Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1410 ggr
Ernst-Romeo
2

2-minhingstarnas betäckningar 201

En glädjande ökning av betäckningarna med

Russtravhingstarna med rek bättre än 2,00,0

Två hingstar som tyvärr inte betäckt varken 2017

el 2018 är Edgar och Kålmans Polar J:r,

Att den senare inte används i aveln är mycket

beklagligt med tanke på den säkra travförärvningen

som både Polar och Busiga Berta visat.

Polar har 26st 2-min travare av 43 avkommor tom 2017.

Busiga Berta har 6 2-min travare av 9 startade avkommor

Tom 2017. Det är inte många både hingstar och ston som

kommer upp i de siffrorna

Hingst

Betäckning år

2017

2018

Dolk

0

1

Edgar

0

0

Ernst Ronaldo

15

17

Fantom

18

21

Fazit

1

6

Jagga Ess

3

11

Jargas

3

6

Katrinebergs Pardon

4

3

Kumlaby Modul

-

8

Kålmans Polar J:r

0

0

Manicken

4

8

Micklas

16

13

Micky

4

3

Namnlöse

4

1

Petro

3

4

Skotte

10

8

Stuves Monopol

2

3

Skärmnäs Pigall

6

9

Stig-Helmer

3

0

Sävrarps Zatsiki

6

4

Texaz

-

0

Tyson II

11

8

Zlatan Nick

-

11

113

145

Tusen
0

Då både Fazit och Fantom har Polarblod i sig kanske det är så  att dessa väljs före K. Polar J:r.

MagganS-B
1

#1 Men Polar J:r står ju bättre till för norrlänningar än ex.-vis Fantom som står här på Gotland……Och Busiga Berta, ingen dålig morsstam! Edgar är gammal nu och ägaren har alltid varit väldigt rädd om honom och inte velat betäcka eller lånat ut.

Tusen
1

#2 Så är det men tyvärr resonerar inte folk helt logiskt alla gånger. Fantom visar sig på banorna, det gör inte Polar J:r. och det var ett tag sedan dessutom. När han heller inte har gått lika snabbt som Fantom så blir det svårt. Att sedan norrlänningarna   inte passar på att använda honom är för mig en gåta.  Han är ju inte lastgammal än heller. Hade gärna använt honom om vi hade kunnat få ha honom på station. Han var ett alternativ till årets betäckningar.

Reko
1

## Jagga Ess stod i Jämtland i sommar och fick 11 ston. Kan också förklara varför Polar J:r inte har fått några i år. En sydförflyttning av honom tror jag skulle underlätta! Skåne hade varit ett bra alternativ med aktiv travavel och som komplement till Tyson, Skotte och Micklas.

Tusen
0

#4 Näää. Inga fler hingstar till Skåne. Vi i Mälardalen behöver fler hingstar hos oss. 😉

Reko
1

#5 Används Manicken mycket? Användes Gumino mycket? Används Micky mycket? Jag skulle svara nej på alla tre och det talar inte för att ställa ytterligare en travmeriterad hingst i Mälardalen. Skulle vara Jagga Ess då för Vagabond-blodet står lite tätt och avsides på Gotland. Jargas, Zlatan Nick och Stig-Helmer kan räcka!

Tusen
1

#6 Så bara för att de inte används mycket så ska det inte finnas travhingstar i närheten av Mälardalen (och Norra Sverige heller för den delen). 
Manicken har för den delen dessutom betäckt 8 ston i år. Att han inte har använts så mycket än beror nog på stor del att han inte ännu inte fått fram så många unghäststjärnor. Men det ser ut att komma då han har flera som har fin-fina mödrar. 
Jag tycker det vore bra mycket bättre om folk kunde låna ut sina hingstar till olika uppfödare över HELA landet så att fler får chansen till alla fina hingstar. 
Jag kan säga att vi har själva avstått från hingstar vi velat testa på våra ston enbart för att de står alldeles för långt bort och vi har därför valt hingstar som står närmre. Dumt av oss? Ja, förmodligen men avstånd har betydelse.

Reko
0

#7 Vid närmare eftertanke är det bättre med något sto i Mälardalen till Kålmans Polar J:r än inget i Hälsingland. Jag avstår också från hingstar som står för långt bort och hade gärna sett lite mer rotation på hingstarna än mångfaldigt fler ston som ska cirkulera kors och tvärs genom landet. Få du ner Kålmans Polar J:r är jag också intresserad!

Tusen
2

#8 Har försökt, men hon ville inte. Tyvärr😕