Var började ni?
Vi funderar på att börja med ponnytrav med några av våra hästar, vi har några vänner som kör bla en ponny som heter Bäckdalens Atlas, dom verkar gilla detta helskarpt.
Hur började det för er och vad tycker ni är det bästa med just ponnytrav?

Mamma har ju hållt på med trav när hon var yngre o sen har jag gått henness väg=)

För vår del började det med att min äldsta dotter i sjuan blev klasskompis med Rebecca Dahlén som var väldigt aktiv kusk(är så fortfarande). Mickis var med hem till Rebecca och körde hennes hästar. Hon blev rejält biten och tog licens och började tävla. Efter det har syskonen kommit efter oxå.
I början hade vi enbart hästar på foder men har nu efterhand köpt loss vissa av dom och även köpt in andra.
Fördelen som jag ser det är möjligheten att tävla med ponnyer utan att det blir svindyrt. Innom ridsporten har kostnaderna för ponnyer och utrustning skenat emedan i ponnytravet kan man fortfarande tävla med en rellativt rimlig budget. Dessutom kan man tävla med A och B ponnyer på väldigt hög nivå, vilket inte går innom ridningen på samma sätt då åldersgränserna är så låga.
Lycka till med ert tävlande….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Mina föräldrar körde trav båda två och började sedan med uppfödning av shettisar och russ. Därav föll det oss naturligt att syskonen började med trav. Det är främst storasyster Suzette och jag själv som kört. Båda började när vi var 8 år gamla.
Jag tycker om travet för att det är ett utmärkt sätt att göra något kul med sin ponny. Man träffar folk, skaffar nya vänner. Och något jag tycker är viktigt att barnen lär sig ansvarstagande, planering och målsättning ganska tidigt. Något som aldrig är negativt för att barn att kunna!
Tyvärr har dagens ponnytrav utvecklats till "blodigt allvar". Jag som kört ponnytrav i 15 år anser att det inte längre är lika lätt att tävla ponnytrav med enda motivering att "det är kul".
Jag önskar snart se ponnytrav i två olika divisioner. En med fri handikap, efteranmälning, blanda kat A och B / trav och monté i loppen. Mindre lokala tävlingar där alla får vara med.
Och en Proffsdivision. Med de stränga regler som finns idag. Där jag tyvärr ser att man stjälper - och inte hjälper ponnytravet.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Efter att bevakat en del om ponnytrav för tidnings räkning. Blev jag inspirerad att försöka med en av mina uppfödningar. Sedan ville min dotter ta licens, vilket hon gjorde. Vi kuskade runt i några år tills hon blev för gammal för shettisarna. Då ville hon inte fortsätta. Numera anlitar vi lånekusk eller lånar ut ponnyerna till någon som tävlar dom.
Det har inte spelat någon roll om ponnyerna varit tävlings inriktad själv eller bara lunkat runt. Det har varit roligt att starta vilken som. Olika förväntningar på olika individer vad som varit en god prestation. Kusken kan ha glatt sig åt en fin start fast ponnyn blivit diskad.Eller det är så roligt att vara med, träffa kompisar och komma på en utflykt.
Veritas odium paretFörvånad

Mina föräldrar har haft varm & kallblod se jag föddes. Så mina småsyskon köpte shettis och tog licens. Jag har hållit på med hoppning hela livet men sen började jag köra massa hemma och förra året tog jag licensen.
Jag kör för jag tycker det är kul med variation, jag vill göra massa olika saker med hästarna både rida och köra. Så jag kör enbart för att det är roligt och för att jag älskar hästar och alla möjligheter man har att utvecklas med dom =)

Min syster började ta licens , just då hade jag en d-ponny som jag red .. men sen blev jag intresserad av monté & på den vägen är det …

Min faster läste nånstans att de fanns en ponnytravskola på travet^^ så hon tog dit mej och min syster o sen har vi varit fast;)

Mamma och morfar har jämt hållt på med trav och tävlat själva också, sen började jag på travskola på Romme när jag var 12, innan hade jag bara ridit och tävlat lite hoppning och dressyr på klubben, köpte Dalsgårds Boheme när jag var 13 på våren och började tävla bygdetrav på sommaren först med honom och sedan "riktiga" lopp….:D:D:D

Pappa är amatörtränare och sedan fick vi en shettis, o sen en till o sen har vi bara fortsatt tävla. Det e skit kul.
#2 Vilka äger ni o vikka lånar ni??
Sen behöver det inte va så dyrt me hoppning för jag lånar en ponny o sen så kostar ju en vettig sadel mindre än en Sulky o en sele.

Dom vi äger:
Jaritza, Björklids Musiljac, Driffi, Jubla II, Wella, Twix
**Dom vi har på foder:
**Mercan, Josephine, Hannas Aktör, Lilla Ross Man(köper vi loss i år), Cindy Star, Tejas Monljus
Tja, om vi gör ett litet exempel. Vad tror du det skulle kosta att skaffa en C eller D ponny som du kan tävla med i nationella klasser. Gämför sedan med Alban som du ju kom tvåa i elitloppet med. Tror nog att budgeten blir en helt annan. Utrustningsmässigt hamnar nog pengarna lika. Skillnaden är att en sulky+sele kan du ha till flera olika hästar. En hoppsadel passas ofta in individuellt för varje häst. Nöjer man sig med att gå lokala tävlingar i hoppning/dresysr så är nog prisskillnaden mellan det och ponnytrav iof inte så stor, men inte sjutton hade jag haft råd att ha 12 välstammade hoppponnyer…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Allting började med att jag blev för stor för att rida min lilla shettis. då blev det köra o både hon och jag gillade det!
Jag sålde en ponny till en ponnytravfamilj. NÅgra år senare köpte jag avelshingsten Sir Douglas, som jag tyckte hade så bra rörelser att han borde få prova ponnytrav, så jag tog kontakt med familjen jag sålt ponny till några år tidigare. Och på den vägen är det…

Jag & min syster hade passhästar i Roland Janssons stall som ligger väldigt nära vårat hus, så där blev vi intresserade av trav.
Men hur vi började med ponnytravet är en annan historia, vi red på ridskola i flera år, sen på en hopptävling presenterade min ridlärare oss & mamma för hennes kusin som hade då fyra gotlandsruss som hon tävlade med, som vi var lagom små till att rida och hjälpa henne att träna dom. Sedan fick vi prova på att tävla inom ponnytrav på en träningstävling och så blev vi fast, slutade på ridskolan och ägnade bara tid åt ponnytrav.
Nu håller jag på med både ponnytrav, storhästtrav & ridning.

Har alltid önskar mig en ponny. fick ett russ julen -04.. :D mina båda föräldrar har hafft hästar hela tiden.. så travet finns i blodet ;) haha… men typ ;)
Blev "lurad" av min förra granne att ta licens och på den vägen är det. Skulle inte tävla alls utan bara träna hade jag tänkt…
Började på ponnytravskola av slump 1995, hade då ridit ett halvår på ridskola utan att riktigt ha fastnat för ridningen men för hästarna! Jag och en kompis såg en annons i lokaltidningen och anmälde oss. Tog licens 1997, fick egen ponny 1998 och sedan har det bara rullat på!
Körde in min shettis för skojs skull, mest för skogskörning, för mina systerbarn att ha roligt och köra och lite draghjälp hemma på gården.. Sen när jag körde på grannens travbana såg jag vilken fantastisk trav han hade. Sen började jag träna honom och köpte så småningom en sulky..
På bilden: Putte kör med mig och mina systerbarn Adam och Ella..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#0 kul att dem har honom, vi äger nämlgen titol,
vi började med ponnytrav för att vi födde upp shettisar, ALLT ÄGER TYP (förutom galopperna =S )

jag växte upp med hästar & trav då speciellt sen så tog jag licensen och har kört sen dess då :P
Jag red en häst i ett stall och sen gick jag en travkurs där och då tyckte jag att det var jätte kul och då tog jag licens. Efter det blev jag medryttare på fridhems isac och sen köpte jag honom
2006 blev sen vårt första tävlingsår !

Jag red på ridskola först men sedan så fick jag och min äldre syster en egen häst, vi hade den hos några som höll på med ponnytrav och det blev automatiskt att vi oxå började med de :D

jag red när ja va liten men blev avkastad när jag va 7 och efter det var jag rädd för att rida. när vi va på scandinavium när jag va 11 var åby ponnytrav skola där. jag åkte med i vagnen med en tjej där och hon berätta lite om travet och ja tyckte att det lät kul. (jag tror att det var Mappe Ts som jag åkte med.) Pappa ringde till åby och dom sa att jag fick börja i brons kursen, för att jag ändå va hästvan och pappa hade häst hemma. jag tyckte att det var jätte roligt och körde även en shettis hemma som hette Wivan. när jag hade gått på åby nästan ett år började vi leta shettis till mig och då köpte vi Salebodas Ida, och det tror jag inte att någon i familjen ångrar.
#21 Samma här :P

Höll på med ridponnyer innan jag började med travet, då bodde jag ute på landet. Sedan flyttade vi in till stan, och ridponnyn jag hade då skulle säljas, men jag tog med henne in till stan i en månad och hade henne på travet. Mamma hade lite kontakter på travet, så hon fixade så jag fick rida in ett varmblod som stod i ett amatörstall. Jag började även rida och köra ponnyerna där, och jag började tycka att det där med trav var ju kul! Så då tog jag licens och på den vägen är det. Jag är ännu kvar i samma stall och har varit där i snart 7 år :)

Mamma & pappa hade varmblodstravare och höll på med trav sen lågnt innan vi föddes, så startades Gptk och hon vi hade hästarna hos var ordförande (eller nån i styrelsen då iaf), så började vi på kurs där typ -96 tror ja. osv..fick licensen -98.
Fast var ju redan med på både rid & körbiten sedan ja var pytteliten.

Jag började på travskola när jag var 6-7 år typ. Sen började jag rida när jag var 7 år, och tyckte ett tag att ridningen var roligare och var på vippen att köpa ridponny istället. Men så började jag licenskursen när jag var 9-10 år, och blev biten av ponnytravet.
2003 köpte jag min första ponny, Norrskenets Jupiter, och på den vägen är det.
jag blev intresserad när jag följde med en kompis på en tävling

jag har alltid haft häst o tävlade mycket i hoppning innan ponnytravet, sedan trillade jag av ganska illa rätt in i en oxer med huvudet före så..då blev jag typ livrädd för att hoppa o då ville jag göra nånting annat o då kom min kusin på ponnytravet. hon tog licens för många år sedan men körde aldrig något lopp. på den vägen är det…
En kompis började med ponnytrav när jag var sådär 11-12 år. Innan dess hade jag bara ridit på ridskola men efter hand blev jag mer och mentresserad av ponnytrav. Bodde då i stockholm och hade därför ingen möjlighet att ha egen häst, men jag började körkurser och tog licens det året jag fyllde 12. Körde endast ett lopp första året för att behålla licensen. För ca 5 år sedan flyttade vi till Gotland och ett halv år senare stod tur-bo och jolly bob i vårt stall på gården. Och på den vägen är det :)

Min bästa kompis hade massor av hästar som jag hjälpte till att köra och hon och hennes bror tog licens två år före mig, sen tyckte mamma att jag och min storebror också kunde ta licens men jag hade tydligen sagt att ponnytrav inte var något för mig och jag håller fortfarande på så tydligen var det min grej ändå :)

Min pappa är amatörtränare och mamma fd. ridlärare så det föll sig ganska naturligt att jag fick ett stort hästintresse :)

Travet har jag haft runt mig sedan ja var 0 ;) så fick jag ett russ julen 04. då gick Ponnytravet igång för mig. Tidigare hade det vart stora hästarna :)

Min mamma kände några som tänkte starta upp en travskola i lycksele, och eftersom jag var intresserad av hästar så började jag där, eller det var igentligen min kompis, svea, annars hade jag inte vågat börja där… sen fick jag åka till umeå och ta licensen! :)
Min 3männing fick mig att bli häst intresserad (redan vid 5års ålder (A)… ) och jag sen så började jag på ridskola då jag var till räckligt gammal + så hade jag ridit en hel del hemma hos henne innan dess oxå… Och senare i 3an nån gång så var min bästa kompis tillsammans med Niclas Westerholm.. och hon har ju naturligt vis tvingat med mig dit och jag fastnade för travet.. :) och började gå kurser och nått år senare så hyrde vi Solos Myria och tog licensen på henne och sen har det bara rullat på :)

#18 …. Min shettis har Titol i stammen

Mamma har ju hållt på med trav nästan hela livet, vi sålde vår sista travare för två år sedan.
Anledningen till att jag började med ponnytrav var att jag följjde med Jesper Wallin på en ponnytrav tävling på Tingsryd efter det vara jag fast.
Jag gick en kurs med tre lektioner innan uppkörning och prov, uppkörning o provet klarade jag galant :D nu var det bara o leta ponny kvar.

Syster har alltid hållit på med hästar, först ridning och sen bara trav, hon har jobbat hos en amatör och flera proffstränare. Jag började rida på ridskola i typ 1:an och sen lånade vi flera ridponnys. Men kom fram till att jag skulle ta ponnytravlöicens när jag hade en ponny som gått trav oxå, han var jätterolig att köra så jag tror det var där jag blev "biten". Sen jag fick licensen -03 har det bara fortsatt med flera olika hästar:) Och jag är fast, så jag satsar på att komma vidare inom travet, kanske i min systers fotspår (A).
jag började på ridskola när jag var 6/7 år och har innan det alltid drömt om en egen häst(vilket alla tjejer nästan gör) sen så började pappa med trav och jag lånade en ponny på sommrarna från travskolan. Sen gick jag en kurs och sen licens kurs. Då fick jag Regnbågens Hamilton på foder och sen dess har intresset bara vuxit. För två år sedan köpte vi russet charmgumman som jag nu tävlat o tränar och jag har börjat smått med storhäst. Ska förhoppningsvis köra fler provlopp nu i år /början på nästa år och få storhäst licens ! :)

Vi har alltid haft hästar, kallblodstravare så jag har alltid velat börja!
Först började jag på Romme travskola sen köpte vi Dalsgårds Boheme som jag körde bygdetrav ett tag, sen tog jag license och fortsatte tävla i "riktiga" tävlingar elr va man ska säga :P ;)

Jag började med att vara på åby och bara borsta hästar men slutade det med att jag gick dit mer o mer då var jag hos Benny Andersson och när jag hade vart där i 1 år ungefär så ville jag börja på åby ponnytravskola. Sen tog det ungefär 1½ år så ville jag ha en shettis över sommaren men det blev att jag skulle ha till o börja med ett år och nu har jag haft honom i ca 2½år:)…Sen är jag på åby och hjälper till hos en amatör oxå Emil Wulcan:P På bilden är ponnyn Majestät

jag började med trav genom min storasyster. började på travskolan och vart därigenom hjälpledare och så vart det att jag tog ponnytravlicens :) har inge egenhäst men har tävlar Nordanåkers wilma med framgångar och nordanåkers hampus med lite mindre framgåmgar :P men jag ångrar ingenting att jag började med trav =)