Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2076 ggr
Herkules
0

Vad är doping?

Eftersom det finns ett aktuellt fall just nu inom ponnytravet undrar jag vad som klassas som doping?

Vad hittar jag det som räknas som doping? Finns det några listor någonstans?

En generell fråga, hur länge brukar man bli avstängd om man ertappats att ha dopat sin häst/ponny?

StallBakhet
0

I Propositionshäftet som kommer ut en gång i månaden brukar det finnas en karenstidslista, annars kan man läsa på: http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider.

Tack å lov så är vi ju väldigt förskonade mot dopningsfall inom ponnytravet, tror att det var 5-7 år sedan senast. Ett fall som Björn Hammarström nämner i sin krönika gav tränaren 3 månaders kör- och anmälningsförbud.

Herkules
0

Jag har hört talas om olika nedbrytningstider från häst till häst. Kan det stämma att en häst kan visa på ett positivt prov efter det att karenstiden har utgått?

MicaelLindblom
0

Om du dricker cola sen låter du hästen slaska i sig lite  ( sött o gott) då räknas det som doping . Kofein^^ . lr om du vill va riktigt taskig då kan du gå innan start o kolla dom bäste hästarna i ditt lopp då tar du lite Zoon på handen och sen säger du men gud va fin häst så klappar du den på halsen o smörjer ut zoon då om den hästen vinner , och det blir doping koll , då blir hon/han av med prisen så kanske du är 2 a . :P riktigt fräckt^^

MagganS-B
0

Nedbrytningstiden kan variera från djur till djur, precis som hos oss människor. Vi har ju alla olika ämnesomsättning. I vissa fall KAN det nog finnas kvar spår av preparat även efter karenstidens utgång……Det är jätteviktigt att man verkligen kollar vad man stoppar i hästen…….

Jennie_A
0

Men tar man inte till litet extra när man sätter karenstider för att det kan variera, eller?

Man ska hålla i minnet också att det är den som står som tränare som har det yttersta ansvaret om något sånt här händer.

#3 Cola och kaffe innehåller koffein som kan ge utslag. Jag skulle nog aldrig komma på tanken att ge mina hästar något av det, eller annat som jag inte har koll på vad det innehåller. Vi får verkligen hoppas att människor inom ponnytravet, eller annars också, inte sysslar med såna dumheter som du beskriver!

Tusen
0

#3 Verkar hemskt att folk skulle kunna göra något sån´t som du beskriver. Hoppas VERKLIGEN att detta inte förekommer inom ponnytravet. Kan inte tro att mänskligheten sjukit så djupt.

Belindaa
0

# 3 men hur kul känns det att vinna med fusk ? Fundersam

Iaf jag skulle inte tycka att det var roligt att vinna om jag har gjort så.

MicaelLindblom
0

ne men du vinner alldrig annars så testa

ruter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ska vara hårda straff när man blivit dömd för doping. Det är rent och skärt fusk mot sina konkurrenter. Det kan aldrig accepteras

Hannna
0

Finns ju massvis med skräckscenarion. Jag vet att det var uppe när Scarlet Knight tävlade, han var ju alltid så kärvänlig med publiken och lät sig klappas när han vunnit i vinnarcirkeln, tänk då om någon i publiken haft antiimflammatorisk kräm på händerna, eller någon annan kräm med otillåtna preparat i och hästen råkar få i sig det?

Det är så lätt att sabotera egentligen, men det går ju inte att bevisa när man står där med ett positivt prov.

Sedan är det så att man idag ogärna vill ge hästar medicin genom munnen just med tanke på nolltoleransen(men det ska införas någon form av gränsvärden?). Hästen kanske får någon liten rest i mungipan, eller slickar på kedjan i stallet, och så kommer nästa häst och tuggar lite på samma kedja/grimskaft/galler mellan boxarna eller vad det nu kan vara.

plutten-92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag vet att någon har sagt att knäckebröd med sesamfrön eller liknande på kan ge utslag på doping test. knäckebröd är ju ändå en sak som hästarna får ibland när dom varit duktiga eller fyller år, jag gav alltid mina hästar knäckebröds tårta när dom fyllde år.

ryttarn
0

Ett problem, tycker jag, är att väldigt mycket som finns med på karenslistan varken är prestationshöjande eller spårbart. Skall listan vara trovärdig skall preparaten/behandlingen vara spårbar innom karenstiden för att vara aktuell på en "dopinglista". Sedan kan man ha en rekomendationslista över behandlingar och preparat som inte är spårbara men där man rekomenderar en karens ur djurskydsaspekt.

Ett annat problem är inkonsekvens i listan. Som exempel är det karenstid för vissa aloeverapreparat för utvärtes bruk, men inte de aloeverapreparat som är för invärtes bruk. Om Aloevera är spårbart (vilket jag tvivlar på) hur bevisar man då att det är använt utvärtes och inte invärtes? Det finns flertal exempel av detta slag.

Jag tycker STC borde se över listorna så att de blir trovärdiga och även se över koncentrations aspekten. En häst som tex slickat någon på handen och därmed fått i sig knapt mätbara mängder av ett preparat skall givetvis inte bedömmas efter samma mall som den häst som har höga halter av samma preparat.

En viktig aspekt som man kan lära sig av det nu aktuella fallet av dopning innom ponnytravet är att aldrig stå som tränare för en häst som man inte har full kontroll över…. Säljer du eller leasar ut din häst, se till att du inte står kvar som tränare…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Vi ger ju aldrig själva våra hästar annat än vanligt kraftfoder och tillsatser som e- vitamin . B-vitamin och ev Gluccosamin, ibland kan en morot slinka ner med , just för att vara på den säkra sidan , men sen vad folk ev slänger till dem när de stannar och klappar dem utmed vägen eller så det kan man ju aldrig gardera sig för.

Men jag vet om jag ska ge något nytt så frågar jag alltid där jag köper det om de vet om det är karens på det.

Sen tycker jag däremot att det kan vara svårt med pälsglans , schampo, flugmedel att veta vilka som är till låtna eller inte.

Emin är ju bra på det viset att det alltid står på deras saker och tror nog tom att de mesta/allt av deras sortiment är till låtet.

Hannna
0

Idag är det ingen skillnad på om man finner 1milligram av otillåtet preparatet i hästen eller ett par nanogram(alltså 1000000 ggr mindre), som faktiskt varit fallet några gånger i de dopingfall vi haft i Sverige under de senaste åren. Därför ska det väl införas en del gränsvärden så småning om just för att man inte ska söka efter sista atomen i hästen.

Jagz
0

# 3 Kan det verkligen ge utslag för så pass lite?

ruter
0

Jag håller mid när det gäller tränarbiten. Varför stå för något som man inte har uppsikt över? Det strikta tränaransvaret gäller ju iallfall. Vem vill man hjälpa egentligen, inte sig själv iallafall.

Apropå olika gränsvärden så håller STC på att titta över. I det aktuella ponnyfallet så verkar värdet vara skyhögt, bland det högsta som uppmätts någonsin. Vi får vad STC kommer fram till vad som har hänt.

alfa
0

# 16. Vad som har hänt är väl ganska uppenbart.