Parasitbekämpning
När vi tränger ihop våra tamhästar på begränsade ytor skapar vi ett problem. Hästarna släpper ut parasitägg på betet och har inte mark nog att välja bort den smittade betesmarken. Vad kan vi göra för att undvika detta och Hur gör man det på bästa sätt?
När vi tränger ihop våra tamhästar på begränsade ytor skapar vi ett problem. Hästarna släpper ut parasitägg på betet och har inte mark nog att välja bort den smittade betesmarken. Vad vi människor gjort då är att ge hästarna avmaskningsmedel, för att ta bort smittan. Problemet är att parasiter, precis som andra arter, förändrar sig när ett hot uppstår. Hästens parasiter blir motståndskraftiga mot avmaskningsmedlen, man säger att de blir resistenta.
Den mask som snabbast svarar med att bli resistent är den lilla blodmasken. Redan för 15-20 år sen blev den resistent mot Axilur och Rintal som användes mycket då. Trots att medlen inte är använda på häst på denna långa tid har resistensen inte minskat. Har vi fått resistens mot ett medel så är det kört kan man säga.
I dag finns det två verksamma grupper avmaskningsmedel som tar lilla blodmasken. Det är pyrantel (Banminth och Fyrantel) och ivermektin/moxidektin (Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin, Cydectin). Resistensen gäller alltså inte en enskild sort avmaskningsmedel, utan en hel grupp. Två sorter, det är inte mycket att spela med.
Strategin mot parasiterna måste därför skärpas till och utvecklas. Vi smarta människor måste ta till nya knep för att hålla våra hästar friska och fria från parasiter.
Det första man bör tänka på är att hålla separata vinter- och sommarhagar. Det andra är att försöka ha tillräckligt med mark för varje häst. En hårt nedbetad hage har mycket maskägg per grässtrå. Man kan sköta om sina marker. Kanske genom att slå ner eller klippa rator (de ställen i beteshagen hästarna inte betar, toaletterna) så bajshögarna torkar ut och maskäggen med dem. Har man möjlighet så är det suveränt att låta kor eller får beta efter hästarna (och tvärtom) då de inte har samma sorters mask. Allra bäst är att mocka sina hagar. En gång i veckan gör stor skillnad.
Men när det inte räcker då, vad gör vi då?
Det första är att kolla, BEHÖVER vi avmaska och i så fall, vad är det vi har att slåss emot?
För att få svar på den frågan tar man ett träckprov. Enklast är att köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Man samlar ihop ett par färska bajsbollar och skickar iväg, och svaret man får säger hur mycket ägg per gram träck (bajs) som hästen släpper ut just nu. Och det är det som är det kluriga.
**
Två unga hästar på samma bete. Den ena bär på stor parasitbörda sedan föltiden, den andra har hela livet varit i stort sett smittfri även utan avmaskning. Det är dock inte alltid man ser såhär tydligt
**
Om hästen inte sprider ut några ägg, får den heller inte i sig några nya! Det vi ska sikta på är alltså att slippa smittan i hagarna och bara avmaska när någon häst har positivt på träckprovet. Sköter man.detta och sina hagar så har man på en eller ett par säsonger kommit ner i det normala, 10% (1 av 10) av hästarna behöver avmaskas regelbundet, resten har tillräckligt stor motståndskraft att själva ta itu med den eventuella smitta som kan finnas.
Är det första året man tar träckprov och det visar att man inte behöver avmaska så rekommenderas det att ta ett nytt prov i slutet av säsongen. Har man däremot tre prover som visar på samma låga nivå så kan man lugna sig och det räcker med ett prov varje vår som en avcheckning att allt är som det ska.
På träckprovet kan man kryssa i om man vill ha en odling satt på de ägg som hittas. Detta är för att se om hästen bär på STORA blodmasken. Den är en riktig elaking och en av de få parasiterna som kan döda sitt värddjur. Som tur är så är den väldigt sällsynt i Sverige numera.
Utöver detta har vi ett par bråkstakar till som man kan behöva titta närmare på.

bandmask
Den ena är bandmasken. Till skillnad från rundmaskar som släpper ägg mest hela tiden så släpper bandmasken sina ägg mer sporadiskt och är därför svårare att hitta i träckprov. Det finns ett blodprov man kan ta, men det visar vad hästen har haft, inte vilken belastning av bandmask hästen har i dagsläget. Så länge man inte har problem som t.ex. avmagring och kolik, så är det inget man behöver bekymra sig om. Det kan vara lämpligt att använda pyrantel (Banminth, Fyrantel) i dubbla dosen mot normalt på våren om man använder det, då kommer man åt eventuella bandmaskar (vuxna), skulle hästen inte ha bandmask gör det ingen skada att ge ökad dos.
Skulle man få bandmaskproblem så använder man ett annat medel än mot rundmaskarna, nämligen prazikvantel. Det finns rent och heter då Droncit, eller blandat med ivermektin och heter Equimax. Idag finns också Ivomec Comp och Cydectin Comp som innehåller prazikvantel. Dessa har dock mycket lägre dos och dödar precis som dubbel pyrantel bara vuxna bandmaskar.

styngflugelarver
Sen har vi styngflugans larver. Alltså ingen mask, utan en fluglarv som kommer in i hästen genom att flugan lägger små gulvita ägg på hästens ben. Efter några dar kläcks äggen och larven börjar röra sig och kliar. Hästen slickar i sig larverna som tränger in i tungan och vandrar sen neråt magen. Nästa vår kommer de ut med hästens bajs, förpuppas och blir till en ny fluga. Denna syns inte på träckprov alls, äggen sitter ju utanpå hästen.
Är man noga och visiterar sin häst varje dag och skrapar bort äggen varefter de dyker upp så behöver man inte avmaska mot styngflugelarver. Har hästen väldigt mycket eller om man missar så behöver hästen avmaskas med ett ivermektinmedel efter det varit en rejäl frost, runt oktober är lagom.
På vintern avmaskar man inte alls. Som ni kommer ihåg är det lilla blodmasken som är viktigast att bekämpa, och den har en förmåga att gå i dvala när det inte är bra väder för dem att utvecklas i. Det kan vara när det är väldigt varmt och torrt eller när det är rejäl vinter. Om man avmaskar ändå kan man råka ut för en massaktivering då massor av slumrande små maskar vaknar till, då blir hästen rejält sjuk och behöver åka in till djursjukhus.
Det man behöver veta som hästägare är VAD man avmaskar mot NÄR, VARFÖR och med VILKET medel. Som hjälp har man träckprovet. Tänk på att avmaskning är medicinering och något man tar till i sista hand.
Lycka till med din häst och håll den frisk!
Relaterade länkar
Av: Madick
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Madick') "javascript:void top.ShowProfile('Madick')")
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Madick', 'Contact.aspx') "javascript:void top.ShowProfile('Madick', 'Contact.aspx')")
Datum för publicering
- 2007-10-17
Puttar upp den här i inläggslistan också! :D
Jättespännande läsning, tycker jag!
Har lärt att man ska avmaska i januari..men tydligen inte då….eller?

#2 - Avmakning i januari är "kunskap" från före Ivomec kom, alltså mer än 20 år gammalt. Sen vi har ivermektin når vi styngflugelarverna redan när de är i tungan, alltså i stort sett direkt efter smitta.
De enda som ska avmaskas jan/feb är föl och åringar om de fortfarande har spolmask.
#3 - följdfråga:
OM man har konstaterat spolmask vid träckprov på hösten och avmaskat mot dem då (så att äggförekomsten gått ner betydligt), hur stor är risken att de fortfarande är infekterade av spolisar till våren då? Vilka stadier av masken kan man påverka med maskmedlet?

Spolmasken bygger fölet upp eget motstånd mot ca 6 månader efter första smittan. Träckprov som på hösten visar runt 100 EPG betyder att fölen redan utvecklat motsånd och håller på att rena sig själva.
De rapporter jag läst har visat på effekt av ivermektin på stadierna i lungorna (ca 14 dagar efter smitta), fast senare rapporter visar ingen effekt alls på iaf vuxna maskar.
Intressant!
När jag var på Hippocampusdagarna förra hösten har jag för mig att föreläsaren sa att man hade sett viss resistens, men jag tolkade det ändå som att det borde ta en del av det… Tur att Rintal och Axilur fortfarande funkar mot spolisarna…
Hittade igår en styngflugelarv i en av hästarnas avföring…
Som tur var hade vi redan införskaffat Ivermektin…
Så igår blev det till att avmaska hästarna…
Någon som vet om man kan avmaska en gång till, snart?
och när man isåfall ska göra det?
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Ingen mer avmaskning mot styngflugelarverna.
I övrigt är det träckprovet som ska styra det - som du kan läsa i artikeln ovan! :D
Madick kan detta bättre än jag, men jag hade nog avvaktat och gjort ett träckprov till våren och avmaskat då, OM det visar att det behövs.

#6 - Med viss resistens menas troligen att det är resistens hos vissa gårdar, inte att det tar olika mycket avmasken.

#7 - styngflugelarv nu? Det låter väldigt mystiskt. De är inne i hästen 9 månader, sen kommer larven ut och förpuppas en månad. Skulle du få ut larver nu blev din häst alltså smittad förra året i slutet av december och det låter inte troligt. Kan det vara något annat kryp som kanske kommit dit efteråt?
Har du avmaskat nu med ivermektin har du blivit av med eventuella styngflugelarver, ingen mer avmaskning förrän till våren, och då efter du kollat om det verkligen behövs.

Då har jag en fråga här…misstänker att min lilla kille har mask. Hur lång tid tar det innan man får svar på ett träckprov? Har bara haft honom i 2 månader än så länge och ingen avmaskning har gjort hitills..är det för sent att göra det nu?

Pött
jag har hintat till madick via mejl att det finns en fråga att besvara här, jag hoppas hon hittar den snart!

jag har med en fråga till madick.
pippa har sin häst hos mig, vi har funderingar på att skicka in samlingsprov till analys. är det en dum eller bra idé?
Det är bättre att göra individuella prov åtminstone till att börja med, för att veta varje hästs egen parasitstatus. Det är ofta - såvitt jag förstått - så att en häst i flocken är smittspridare medan andra är parasitfria. Då räcker det ju att avmaska den som sprider parasiterna. Gör man ett samlingsprov så vet man ju inte vilken av hästarna det är som bär maskarna…
Har ni flera hästar så tror jag det lönar sig att kontakta labbet och kolla upp mängdrabatter - jag vet inte var gränsen går - i stället för att köpa en kolla-masken-låda till varje häst. Det går jättebra att plocka bajsprover i vanliga fryspåsar och skicka in i vadderade kuvert…

Halloj! Har inte varit här på ett tag, sorry.
Samlingsprov är ingen bra idé. Det går däremot utmärkt att skicka in prov nu. Det är bara några få sorter av lilla blodmasken som går i dvala, så har hästen en del blodmask så kan den mycket väl sprida smitta även på vintern.
Även om äggen inte utvecklas nu i kylan så piggnar de till framåt våren. En av de stora anledningarna till att man har separata sommar och vinterhagar.
Svar på träckprovet får man från Vidilab (och mig) samma dag som provet kommit in. SVA vet jag inte hur lång tid det tar då det var länge sen jag använde deras.
Mängdrabatten från vidilab tror jag börjar på 10 hästar, det står på deras hemsida.