Vagninfo!
Behöver lite tips ang rockard, har tittat på bl a Grafströms vagnar och undrar om någon vet vad "bredbröstare" är??
Hur är kvaliteten på deras vagnar jämfört med t ex Hudiks?
Har en övervuxen shettis - vad tror ni om passformen på ponnyrockarderna, är de för stora för en shettis på 1,10? De flesta shettisvagnar är på gränsen till för korta i skaklarna men lagom på bredden. Han är rätt slimmad och ngt långlinjerad för rasen men som sagt bara 1,10 i mkh.
Fler tips om bra vagnar tas också emot. Vi har ett ok "hemmabygge" i dag men börjar känna att vi till våren/sommaren då han ska köras på allvar skulle vilja ha en vagn med fjädring plus lite tåligare däck.
Vad har ni för dimension på däcken på era rockarder förresten. Är helt förvirrad på alla olika mått som travshoparna har på hjul!
INGEN som vet eller har lust att hjälpa till med lite vagninfo??
Jadu… Jag har då samma vagn på min shettis på 99 cm och på mitt russ som är 120 cm. Och då är min shettis den smala typen och mitt russ den grovare typen. Så jag tror en vagn med "ponnystorlek" skulle passa din ponny bra.
Sen hur Grafströms och Hudik är vet jag inte, jag har inget av dom så. Men min rockard (märkeslös, men vet ändå att flera har en sån) har iaf fjädring och tåliga däck, den är kanonbra! Har haft den hela tiden jag haft häst, och det enda som gått sönder är stänkskydden, men det är mitt egna fel - jag kör nämligen in i stalldörrar, väggar och sånt lite titt som tätt.
TACK för ditt svar:) Inte bra att köra in i väggar o annat med vagnen;)
Jag vill ha en lätt vagn med fjädring och rejäla men inte tunga hjul och de som har sett bäst ut på pappret hittills har varit Grafströms och Hudik det är därgör jag vill veta lite mer om just dessa.
tycker att hudiks är bra och ett stort + är ju att man kan bygga om den och att man kan tävla med den :)
Jag söker också efter Rockard! Vill ha en lite tyngre med bra däck och rejäl fjädring!
http://vickelbyponny.blogg.se

jag har en grafströms rockard . den e super bra :)

#7; Tack för bild o info! Har du en aning om vad bredbröstare är för ngt?? Det är ngn slags tillbehör till Grafströms rockarden.
Jag har långbrödta till min sele, finns det ngt fäste på vagnen till den?
Ang hård sits så är jag rätt härdad efter att ha kört med min nuvarande vagn ett tag:) Fast jag har för mig att Grafströmsvagnen hade en mer vadderad sits nu eller så var det ett tillval man kunde göra.

#8 jag har en annan rockard till russet , där går bröstan att sätta fast i vagnen i nå fästen en bit bak typ .. :p svårt att förklara .. har tyvärr ingen bild p den :/ men det går nog att beställa en sån om du vill ha med sånt :)