Behandling av gallor.
Vad tycker ni om blistring?Hjälper det?Finns det något annat sätt?

Är det förbjudet?
Vanligt linement typ arnika gel, massera och bandagera brukar jag göra. i vissa fall blistrar jag med Cedar Oil.
Jag får höra massa olika saker om blistring att det är förbjudet och att det inte är.. Vet att det franska blistrings tjosan är förbjudet i sverige .

Jag brukar ha på linement och sen så har jag back on track bandage. Fungerar jätte bra!

Lägg på vanlig plast som man lägger på mat för att hålla sig fräsch och sedan ett bandageunderlägg och sen badage utanpå det för att få upp värmen så blodet strömmar igenom.

Liniment och bandage :) Tycker Radital fungerar bäst (stryker på lite grann bara)

Finns det inget annat sätt att få bort gallorna?
#6 Hur man blir av med gallorna beror på vilken sorts gallor det är. De kan ju finnas i kotleden, i kotsenskidan, i hasleden, ja i alla leder. Och när de uppkommer tex. efter träning eller efter en hel natt i boxen.

#7 jusst på våran häst så var dom när vi köpte henne och det beror på att hon är hårt tränad.Dom är på bakbenen mellan kotan och hasen.
Använd ett liniment som är värmande t ex. Radital inte den flytande på flaska utan den på burk. Det drar ur bättre än Blue Lotion och Arnika. Använd efter varje träningsrunda.
#5 varför lite Radital? Det måste vara tillräckligt så det går in. Radital kan blistra lite men det är ju bevis på att det finns vätskesvullnad = gallor som behöver bort.
#3 BACK on Track lindor tror jag jättemycket på, synd att de är så förbaskat dyra! Skulle vilja ha allt Back on Track kan erbjuda!
Radital är ganska prisvärt tycker jag, ca 100:- per burk och den räcker ganska länge.
LYCKA TILL!
Jag använder Back on Track bandageunderlägg på mitt varmblod som har gallor över kotorna bak. Fungerar bara så super!

#9 Det var en bra fråga egentligen, har inget bra svar på de, men de är väl just de för risken för blistring och att jag inte riktigt vet hur mkt jag vågar kladda på. Har Radital på flaska,

har back om track på mitt varmblod som får svullan bakben efter natten.

Back on track tycker jag funkar bäst.

Har faktiskt aldrig märkt av gallor på mina ponnyer, förutom en gång när Rosalie blev sparkad av en annan häst. Men aldrig annars. Använde både Radital och kyllera under den perioden.
back on track(!) är helt överlägset för gallor! HAr nästan aldrig bandage på ponnyerna, efterom de går ute dygnet runt. Blir lätt att de försöker dra av dem på varandra då. Brukar bara smörja in dem med radital på flaska eller blue lotion på benen och ibland arnika över korset och ländryggen, även på baksidan av låren iblan. Har fungerat bra.
Speedway med prick, som vi smörjer in med "tandborste", bomull närmast pälsen sen bandageunderlägg och bandage.
Det är fyra dagars karens innan start.

Man kan rensa ur slaggprodukterna då kan gallorna lägga sig..

Blistra men eftersom det inte finns nått starkt i Sverige så.. finns det vel inget annat än liniment å bandage :P
#7 Förstår inte riktigt men jag gissar att du menar i kotleden eller i kotsenskidan. Om hästen/ponnyn är gallig hela tiden och gallorna inte försvinner när den rör sig hade jag kollat med vet. Samma med hårda gallor, varma gallor och gallor i bara ett ben. Om gallorna är konstaterat ofarliga brukar jag linda med padd och stallbandage över natten och se om det hjälper.

Det jag har sett av blistring är att det blir stora sår.
#21 Det kan bero på för mkt liniment, styrkan på linimentet och/eller känslig hud t ex
Ett av varmbloden vi hade blev blistrad av liniment schampot på ryggen!? Han måste ha varit känslig då ingen av våra andra hästar reagerat på det.

#21 jo, men då har man gjort helt fel. man ska ju inte stå och gnugga stenhårt i en halvtimme liksom :P som är det som #22 säger..

#22, en häst som en kompis hade tvättade hon med liniment schampo o la på ett nättäcke efteråt.. hästen blev som ett stort shackbräde.. inge hår där täcket hade legat.
själv använder jag Kyllera och Isbalsam, det sistnämnda är jätte bra oavsett om det är till hästen eller en själv…

Det finns Leg Paint som kan få blister-effekt om man lindar på de ställen man använt det på. Blister tycker inte jag är något man ska exprimentera med, har aldrig använt mig av det. Linement och bandagera, se till att hästen får komma ut i hage och röra på sig.

Linimenterar och bandagerar mest. Kan hända att vi går på med blisterburken ibland, men jag gillar inte blister. Använder lite olika liniment, beror på lite. Hade en som fick en reaktion på kotsenskidan, han har en galla där, men den lär han alltid ha. men den har dock blivitt mindre sen jag fick han, har varit noga att lägga om han efter varje jobb och lopp.
Grann var tränad på för hårt underlag när han köptes och har fått tuppkam i ena fram. Han har alltid varit lite gallig som har blivit mer under tränings och tävlingsperioden. Men vi va iväg en sväng till Lindblom (homopat) och köpte där Arnika linement gjort på växter och har lagt arnikabandage efter varje tävling. Och varje dag har jag smörjt in kotor och bakknän med "tallibanolja" som är en blandning av tall, vallört,arnika och johannesört.
Tall:
ökar genomblödningen.
Vallört:
stimulerar celltillväxten och reparerar skadad vävnad.
Arnika:
Har en stark inflamationsdämpande effekt.
Johannesört:
är smärtstillande, inflamationsdämpande och lungnande.
Ett universalmedel för skadad och inflamerad vävnad.
Efter det har han aldrig varit gallig eller varit varm över huvud taget.
Vallört är absolut det bästa..använd det en månads tid och gallorna försvinner..
Det som slår mej, (kanske har jag fel och rätta mej om det är så) är att det verkar inte vara så många som reflekterar över VARFÖR uppstår/får hästen gallor???
Skulle ALDRIG blistra minna hästar Prova på er själva först så kanske ni förstår att det finns en MASSA andra bra saker att ta till prova först dom föslagén ovan sen kanske om dom inte hjälper så vänd er till en vetrinär. Jag hoppas att alla blister blir förbjudna för det gör ont på hästen .Som sakt var ni som förespråkar blister prova på era egna senor/koter mm och känn efter om det är så skönt.Om det gör ont på er vad tror ni då att det gör på hästen

#31 jag blistrar min häst och det hjälper honom fruktansvärt mycket, tror inte massörer säger åt folk att blistra sin hästar om det är skadligt för dem.
#30 tänkte på samma sak förut jag med.

Min häst får gallor om hon inte får komma ut efter fortkörning. Jag använder alltid linement efter fortkörning, varesig hon har gallor eller ej.
Ponnyerna har jag aldrig använt linement/bandage eller dylikt på benen under de år jag höll på. De (flesta) utsätts inte för sådana påfrestningar om man tränar och tävlar rätt, mer än de ponnyer som börjar komma ner i riktigt höga farter.
#32 man kanske inte bara ska lyssna på vad ens massör säger vet av en "massör " som sa till en hästägare att hästen var tjock. och då pratar vi en slimmad shettis som såg ut som ett varmblod i kroppen så man kanske inte bara ska lyssna på vad andra säger. Utan prova på dig själv så får du se hur skönt det är. Är det skönt på dig så är det kanske skönt för hästen.
#34 Har du provat att blistra dig själv eller? Du verkar nämligen veta väldigt mycket om blistring hit och blistring dit.
#35 Nä men sätt flera fall där INTE hästarna har mått så bra av det.men om inte DU/ NI tycker att det verkar så faligt så ta och prova!! Det är upp till var och än att ha olika åsikter jag har min och du har din.Känns som det är färdigt diskuterat om min åsikt.
#35 Jag har aldrig behövt blistra mina hästar, men ifall man blistra sin häst så att det gör ont då gör man ju något FEL, en blistring ska ju hjälpa mot skador inte göra dem värre.

#34 det låter som om den massören inte var särskilt seriös om den säger att den var fet när den var slimmad, eller vad vet jag kanske hästen var överviktig men ägaren tyckte annat. sen är det två skilda saker att jämnföra om blister är bra eller ej eller om en shettis är fet eller ej.
sen säger du att du sett flera hästar som inte mått bra av det, ja men då kanske dem blistrar för ofta och för mycket. det mesta kan hästar må dåligt av om man missbrukar det.

"Riktigt" blister är ju förbjudet, måste ju finnas en orsak till det..
För något år sedan, så var det en häst på valla som skulle starta, blev utkörd av veterinären pga att han hade (bränn)märken efter att ha blivit blistrad.
Visst är det helt okej om man vet vad man ger sig inpå, man vet vilken effekt det får. Alla förstår ju att det inte är skönt för hästen, det bränner ju huden.
Oj, menade #36 i mitt förra inlägg :P

Det primära är ju att ta reda på varför hästen blir gallig.
Jag skulle inte blistra en häst för att den blir gallig - möjligen lägga ett utdragande omslag ex arnikavätska som våtvärmande omslag.
Hur som så är det viktiga att få reda på orsaken - man kan ju göra saken värre om man inte tar reda på varför.

#41 hon är tränad för hårt.

Då skulle jag defenitivt lägga ett utdragande vårvärmande omslag och köra henne lite lugnt mellan.
Har en varmblodsmärr som blev ansträngd i frambenen vid snabbjobb - då la vi alltid våtvärmande omslag med arnika för att hjälpa henne med återhämtningen och skona senor och ligament.

Nej men vi har tagit det lungt nu i några månader men när vi köpte henne var hon hårt tränad och då har hon gallor på båda bakbenen.
#44 Det låter bra att ni gör så.
Det ultimata måste väl ändå vara att lägga upp träningen så att häste slipper gallor.
Behandla FÖRE (bättre träningsupplägg) inte efter.
Får man gallor på flera av sina hästar tycker jag verkligen att man ska se över sina kunskaper.
# 45 Jag håller med dig om det!

ventil får gallor på sommarhalvåret pga att han går på bete o äter för mycket…
# 47 Gallor av betet?

Mitt varmblod får också gallor av betet..

Min mammas ridhäst får också gallor av betet.

det är för att det bildas slaggprodukter i lymfan…