Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 362 ggr
Belindaa
0

Travskoleponnyer

Vet att det kom upp i nån tråd om en snabb ponny som skulle säljas, och då var det nån som tipsade om en ponnytravklubb som var ute efter ponnyer. Då kom det upp mycket om att snabba ponnyer inte passar i travskolor osv.

men, spela roll om det. Det jag vill komma är vad tycker ni om snabba ponnyer till travskolor?

Min åsikt är  att det inte spelar någon större roll hur snabb den är, bara att den ska kunna köras av nybörjare, kunna handskas av nybörjare, och jaa, är allmänt snäll ! :)

Skriv vad ni tycker ! kram/LovisaB

amandahandersson
0

Jag håller med dig om att huvudsaken är att ponnyn är snäll, trevlig och "nybörjarvänlig". Den ska ju användas till att lära upp nya kuskar, och då är det ju viktigt att man kan köra den.

Sen om ponnyn är lite snabbare kanske inte spelar någon roll i utbildningssyfte, men i lopp kanske det krävs lite mer av kusken om man ska köra en snabbare ponny. En "grön" kusk kanske inte gör det lika bra som en kusk som har några år på axlarna, men dom lär sig också ju! :)

Men om man har en ponny som man vill ha upp i eliten, och som man vill satsa stenhårt på, bör den kanske inte gå på en travskola.

Jenniferohlson
0

Rekordet spelar väl egentligen inte så stor roll på en travskola skulle jag tycka. En samarbetsvilligponny som är trevlig och nybörjarvänlig och väl den mest lämpade!

divansson
0

Tycker inte heller någon roll. Huvudsaken är att lära. det gör snälla, lugna hästar som är nybörjarvänliga. Det spelar ingen roll om rekordet är 2.00 eller 3.20. snäll ska den vara.  Visst tycker medlemmarna och ledarna det är extra plus om hästen är startbar, men det är en annan sak.

Mille
0

Är syftet att hästen även ska tävlas är det ju klokt av travskolan att välja hästar som ofta får mycket lopp, hästar (kat. B) med rek. runt 2.00-2.25 brukar väl nästan alltid få nåt lopp varje tävlingsdag. Dessutom är kuskarna ofta oerfarna och då är det ju bra att det inte går så fort.

Annars är det ju rätt kul om man kör på bana o har hästar som är ganska jämnsnabba.

Ska hästen bara vara med på träningar spelar det ju ingen större roll, bara den är snäll och inte för het och funkar. Då kanske en lite snabbare häst kan ha en fördel, den har ofta stor rutin.

Miii4
0

Som ledare i travskolan har man jobbat med olika sorters hästar.
Måste säga att våra "snabbloppare" (1.58 kat B resp 2.30 ngt kat A) är MER samarbetsvilliga än de långsammare.
De är också de vi kan använda mest i vår verksamhet.

Själv föredrar jag hellre de lite snabbare ponnysarna faktiskt, de är oftast mer flexibla och vakna, utan att vara dumma.

ThereseE
0

Har jobbat på i travskola i många år och jag tycker inte det spelar någon roll vilket rekord ponnyn har. Precis som Mias (#5)erfarenhet så har vår bästa travskoleponny vi haft (enligt mig)varit även vår snabbaste shettis, Bano som sprang 2.30. Nu betar han dock på de evigt gröna ängarna…:'( Han knatade på och hängde alltid med vilket kan vara bra för de som är lite osäkra i början.

Detta med att de är svårare att köra i lopp, jo det är de ibland kanske men i travskolan är det inte bara unga nybörjare som går, iallafall inte hos oss utan vi har många kuskar som är erfarna men som fortfarande går ex. körkurser för att fortsätta utveckla sig och då behöver de ju lite utmaning.

Kort sagt, bäst är om man har många olika typer av ponnyer i travskolan, snabba, lite långsammare, pigga och de bekväma;) Bara bra om barnen kan få prova på alla sorter, de är ju så man lär!!

Miii4
0

Och jag får hålla med Therese då, ju mer variation på hästar den finns desto mer lär man sig! :)

Emmma
0

Jo jag håller också med att de spelar väll ingen roll, huvudsaken är väll att ponnyn är lugn och funkar inom lektionsverksamheten.
Ah nu har väll de flesta vår klubb köpt varit ostartade, men vi har ju en 2.39 shettis numera och en 1.56 russ, som blivit så snabba genom åren hos klubben.
Det köptes en 2.01 russare när klubben startades, han är nog den bästa de haft!
Det viktigaste är väll endå att ponnyn är gärna lite äldre och erfaren, så den är trygg & stabil.
Håller med #5 faktiskt!
Tror faktiskt även de flesta nybörjare är helnöjda bara de får köra, sen hur de går spelar nog ingen roll. Är vad jag sett iaf.