Jämför priser på shettis
Jag har suttit och kollat på lite shettisar som är till salu och vilken skillnad det är i pris på en Travshettis jämfört med de shettisar som är utställda mm. Travshettisen verkar ju ha ett mkt högre värde en en som "bara" har utställningsmeriter.
Vad har du betalat för din ponnytravare?? Var den då startad?? och vad låg då rekordet på?? Vart tror du ponnyns värde ligger på idag?? vad har ponnyn för rekord idag??
Jag kan börja vi har Ginny jag gav 3500 för henne väldigt illa skött så hon har kostat att få ordning på. Hon var då ostartad.´Hon är nu 3 år.
Idag vet jag inte vad hennes värde ligger på och det är inte aktuellt heller att sälja men hennes rekord ligger på 2.39.9
Hon är utställd med 35p som 1 åring när vi inte haft henne så länge ska ställa ut henne igen när hon blir lite äldre och har växt till sig. Hon var ju väldigt outvecklad som 1 åring efter en tuff start i livet.
Norrskenets Jupiter köpte jag som ostartad 5-åring inkl. sele och huvudlag för 8.000:- för 4 och 1/2 år sen (2003). Han var då utställd som hingst med 36 poäng. Han var även något sne i en bakhov.
Han var, och är fortfarande, otroligt snäll och väluppfostrad. Shettis som han är hittar han på lite hyss titt som tätt, men vad gör man inte för att hålla charmen vid liv? ;)
Idag har han rekord 2.40,3 och har 14.425:- på kontot. Han är inget mer utställd, men jag tycker vi har rättat till bakhoven något.
Framför allt är han en väldigt trevlig ponny som man inte kan göra annat än att älska.
Jag skulle inte sälja min Juppe för alla pengar i världen! För mig är han då ovärderlig.

Ture (e. Almnäs Ulex) kostade 600 kr när vi köpte honom som 1,5-åring (-99 eller -00). Inte mycket med tanke på hur mycket han har gett oss.
Han har rekord 2.42,6 och 39 p på utställning.

Jag köpte Dante II, för 3500:- som 1-åring 1999 och hingst, totalt ohanterad, nu är han 9 år, rek 2.34,1 och utställd med 39p.
Melissa kostade 8000:- som treåring 2000 inkörd och inriden, fick diplom på sommaren sen och rek 2.41.7
Joline kostade 12000:- som 6-åring, 2006, ostartad, men inkörd, men då fick vi med alla grejer. Så värdet på henne själv var ca 7000:-, visad i år med 39p och rek. 3.12,5 med nybörjar kusk.
L.A.Casper & Baronessan kostade ca 5000:- var 2004 & 2001strax under ett år gamla båda två. Numer visade med 38p och rek 3.12,0 samt 3.03,4.
My Sweet Love & Emmi Lee har "bara" kostat betäckningen då jag fött upp dem själv. :)
#3 - fast priset på Ture var ju inte direkt ett marknadsvärde utan snarare ett desperat drag från säljaren… (jag är glad att ni köpte honom, så att jag slapp… Hade ju inget direkt intresse av honom)
Jag föder upp mina egna shettisar, för övrigt. Köpar inte in några för travets skull utan försöker snarare förse Er andra med lämpliga ponnyer…
Vi har köpt shettisar som kostat allt mellan himmel och jord den billigaste med stam är nog 3000kr

Den billigaste shettis vi köpt är Madicken II, kostade runt 2000kr som 2-åring. Bra stam med Vemil(nära släkt med Titol) som pappa och mamman var nära släkt med Haodos mamma.
Gick 2.25 som 4-åring, tangerat svenskt rekord i monté(2.40), 3:a i Kriteriet, 2:a i derbyt & sprintermästaren, var bland de 3 i alla sina sulkylopp som 3-och 4åring, var 1:a och 5:a i monté också. När jag blev förgammal efter 4-årssäsongen såldes hon.
Den dyraste är Vemil, godkänd avelshingst som han var, men av de "vanliga" shettisarna så är det nog Lady som kostat mest.

Våran dyraste kostade 12.500 kr, och sprang nästan in det dubbla.
Köptes ostartad som 3åring, fick själv träna upp honom från noll. Aldrig gjort ngt innan han kom till Halmstads Travskola.
Vart utställd med 38 som hingst och kastrerades då.
Helt ok stam, helbror som gått en 2.16 tid (sting) eller något nu.
Billigaste (andra shettisen xD) kostade 6000 och sprang väl in nästan dubbelt så mkt sedan han med. 2.40 i rekord och ingen travstam alls får man väl lov att säga.
Var bara inkörd när vi köpte som 3åring.

Våra shettisar har kostat mellan 3000-12000 kronor beroende på ålder och tidigare meriter. De har sprungit in det mångdubbla men framförallt gett vår familj så mycket glädje. Rekord från 2.19 till 2.28, elitlopps-seger och placeringar i alla årgångslopp.
Jag tycker att priserna på shetlandsponnyer ligger väldigt lågt med tanke på hur mycket häst man får för pengarna. Det kan inte vara lätt att vara uppfödare och få igen de pengar som man lägger ned i sin avel.
Hanna -99 e.Center u.Vinjet Köptes in som 3 månaders för 10,000, kom hem som 6 mån.(strax under) föl, vi visste vad vi var ute efter och betalade därefter. I dag har hon rek.volt 2,51,8 och auto 2,49,3. Har i dag 4250kr på kontot och kan köras/hanteras av alla, dock kräver hon sin tjejj/kille vid ridning då hon är då hon är tuff uppsutten. Värdet i dag, inte en spänn under 20,000 då hon även har en fin avkomma och är en riktig läromästare och 100% säker

Har nog bara en shettis som vi köpt och sedan år senare sålt.
Zalmiac heter han. Köptes in som 6 mån hingst för 2500:-
Kördes in och tävlade i trav 3 år (som 4,5 och 6åring) gjorde ca 15 starter med ett rek på 3.24 och 4.000:- insprunget.
Såldes som 7 åring till en körtjej, utan någon utrustning, som valack för 10.000:-
(Svartskäcken)
Vi har bara två shettisar Umil som vi köpte som 12 åring med ett rekord på 2.25 i volt (tror jag) för 5000:- och Madicken Engström som var 5 då vi köpte hene för 6000:- med utrustning. Hon hade då aldrig gått trav, var knappt inriden och saknade full stam. Nu har hon ett rekord på 2.34 i trav och 2.37 i monté. (3:a på monté-SM i år)