Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 4116 ggr
palomia
0

ÄGA ELLER LEASA HÄST

Hur vill ni kuskar helst göra, äga er egen häst eller bara leasa. Och varför, oavsett alternativ?

Nitro
0

Jag vill nog helst äga. Känns helst underbart nu när jag äger Pigall själv. Men samtidigt, man får chansen att leasa många fina hästar som ska till avel eller liknande sedan så jag har absolut inget emot det!

Helenas-Margit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle egentligen vilja äga själv, men eftersom jag inte har haft/har tillgång till det så funkar det utmärkt att leasa/låna. Det känns ju som hästarna är mina, Jag lånar av toppen personer så det kunde inte vara bättre. Men det skulle vara underbart att kanske få köpa loss en häst, en underbart vacker dag!

Tusen
0

Vi både äger och lånar ponnysar. Det känns bäst att äga för det känns alltid så svårt att lämna tillbaka dom man lånat när man haft dem ett tag och kämpat tillsammans. Umil lånade vi först men fick sedan möjlighet att köpa honom. Det är den enda lånade ponnyn som har stannat. Vi har även lånat ut hästar. Att äga och låna ut känns jobbigt det med men är ändå bättre för då vet man att man kan få tillbaka dom så småning om. Tyvärr har man varken plats, pengar eller tid att äga alla ponnysar man skulle vilja ha kvar.

Cnox
0

Jag äger alla mina 15. men ska ju leasa Tejas Pirana som det ser ut nu iaf:)

nemesis
0

jag äger helst hästarna…

Colt
0

Äga helt klart! Fäster mig vid alla mina hästar.
Hästarna är mina bästa vänner så vill aldrig skiljas från dem.

thilda-
0

Äga!! :)

EmiliaLeo
0

jag vill ju äga mina hästar. andras hästar vill jag leasa ! höhö :P nej men det beror helt på vilket syfte man har med hästen i fråga, man lär sig mkt på att leasa olika hästar..

plutten-92
0

jag äger helst hästarna, det gör jag med (eller det är pappa som äger mitt russ)

Jenniferohlson
0

Skulle gärna äga en häst men har hittils bara lånat och leasat, förutom familjens storhäst då: )

TildaLinge
0

Äga fäster mig vid hästar så lätt ;)

equuleus
0

Jag vill helst äga en häst men leasar gärna de andra om man nu skulle ha fler än en.

ozzkan
0

Tyvärr, för ägare och uppfödare, så vill jag helst låna, det är ju billigare. :S Ekonom, som man är :P

Jagz
0

Äga, helt klart.

amandahandersson
0

#13, haha, där har du en poäng ;)

Nog äger jag helst hästen själv, men jag har då inte råd att köpa på mig en massa hästar, tyvärr…

Mixie
0

Hästen jag har nu har jag på "långtidsprov" dvs. meningen är att jag ska köpa henne men om det skulle visa sig att vi inte fungerar alls ihop eller något händer så får jag lämna tillbaka henne, har dock till i mitten av mars på mig att bestäma mig, blir antagligen köp som allt ser ut nu =))
Körde ju Oddny förrut och tränade fast jag varken ägde eller leasade henne.. hade henne som min egen på alla sätt och vis fast jag betalade bara saker jag vilel ha till henne och tävlingarna vi åkte på osv.. Det jobbiga var ju när hon såldes såklart..

//Mickan

Carrolainen
0

Jag är jättenöjd att leasa, mest för att jag bor i Sth och har planer på att pyssla med större hästar när jag är för gammal. Kan inte ha honom "hemma på gården" för en liten slant. Sedan behöver jag inte gå igenom en säljarprocess som jag skulle tycka vara oerhört jobbig, utan han får flytta hem.     Har man problem med ägaren kan det såklart vara problematiskt, men Nettan är kanon!

Loullou
0

Är det någon som vet någon som lesar ut en shettis eller russ på Gotland?

Odena
0

Jag tycker det känns tryggast att äga. Jag har däremot lånat hästar men ägarna har ju velat haft tillbaka dem vare sig man ville eller inte. Mina egna hästar bestämmer ju jag över =)

kicki80
0

Betalar ni för att låna/leasa en ponnytravare till tävling??  Vad ingår då ??  Har ponnyn med egen utrustning??  

Jag lånar ut min till tävling då jag vill ha meriterna..

palomia
0

#13 Lite det man som ägare/uppfödare kan ta till sig.

Kan vara bra att veta om det är någon ide' att föda upp om ingen vill köpa. Som det verkar så är det ungefär 50/50. Många fina russ/shettisar till salu (inte speciellt dyra heller) men ingen större omsättning. Varför jag undrade från början var just det. Tycker själv att vi har hyffsade stostammar men får flest förfrågningar på att låna ut och inte sälja. Vilket förmodligen kommer resultera i färre föl framöver. "Ridfolk" är inte på tal överhuvudtaget eftersom de flest vill ha en "färdig" snäll, trafikvan hopp/dressyrkunnig häst och hur många har tid/plats att hålla uppfödning på den nivån. Den krassa sanningen, om det inte blir omsättning på "ponnysarna", är nog att fler och fler väljer att bara betäcka de "säkra" märrarna. Vilket kommer resultera i smalare avelsmaterial pga "poppishingstar"/ston.  Kan det vara så enkelt att det inte är samma klientel som håller på med ponnytrav idag än för bara några år sedan. Fler vill bara låna för att så fort som möjligt gå över till stor häst och har egentligen inte tagit till sig rasen i sig. Bara mina egna tankar och funderingar, kommentera gärna!Glad

MagganS-B
0

Har också, precis som du Annika funderat över marknaden när man ser såna massor av hästar till salu, och inga dåliga hästar heller…..som i flera fall inte blir sålda! Enda chansen för oss är nog att titta både över "kölen" och över vattnet! Alltså Norge och Finland, där är det sug efter bra trevliga, inte nödvändigtvis ursnabba ponnysar!

Läste sen om leasing/lån….Det är INTE samma sak! När du leasar en häst så betalar du hyra eller % av insprungna pengar. Du har hästen som precis din egen, måste betala försäkringar, är juridiskt ansvarig m.m. När du lånar, så står fortfarande ägaren som ägare, och rent juridiskt är du då inte helt ansvarig för hästen!

AK47Kalashnikov
0

#21 Vad jag förstått, så verkar denna negativa "trend" finnas inom stora travet också. Det är tydligen svårt att sälja häst i Sverige..! Tråkigt för alla uppfödare tycker jag! =C

amandahandersson
0

Vi i Sverige kanske inte är beredda att betala lika mycket för en fin ponnytravare som Norge och Finland?

MicaelLindblom
0

Roligare o han en egen tkr jag :P

Hannna
0

#24 Snarare att ponnytravet är påväg upp i Finland och Norge, och ner i Sverige, skulle jag tro.

palomia
0

#24 Tycker du att ca 15-20000:- är för mycket?

Geminii
0

jag tkr det är bästa att äga, dom lånehästar vi har haft har varit jättebra men häst ägare och lånare har olika åsikter om skötsel, träning mm och det gjorde att de inte har funkat med de lånehästar vi haft tidigare, våran nuvarande lånehäst har det funkat super med hittills, det är sagt som så att vi får ha han så länge vi vill, om inte deras son vill börja med ponnytrav och de litar på att vi tar hand om deras häst på ett bra sätt och träffar vi dem så är det väl självklart att man pratar om hur det är med hästen mendet är inte så att de ringer å frågar om han verkligen har det bra eller om han är dum, så det tkr jag är bra, att de inte "bryr" sej så mkt.. Men skulle jag själv låna ut en häst så skulle jag vara jätteorolig om jag inte visste vad det var för ngn som har min häst men det ska jag aldrig utsätta mej för :)

PromiseMinanMorfeus
0

Äger helst

amandahandersson
0

#27, mycket och mycket… För en häst är det inte mycket, men det är ändå pengar som de flesta inte bara kan lägga fram hej vilt.
Sen syftade jag mer på de hästar som kostar över 20.000:-. Jag menar inte att dom inte är värda det, det är fina hästar!

MagganS-B
0

#28 Du skrev om att ägarna kan vara tjatiga, läser mellan raderna….Men vad tror du en ägare tycker när nån "lånar" en häst och sen efter 3-4 veckor ringer och säger att den skenar, bits, sparkas m.m. och den ALDRIG gjort sånt förut?

Man måste vara stensäker på vem man lånar ut till (referenser m.m.)…..om det ex.-vis är en häst man sen vill avla på så är det ju också viktigt att det inte bara blir en "leksak", utan att verkligen den som leasar gör sitt bästa med hästen. Sen om det inte går eller hästen inte kan trava är en annan sak…..

15-20000,- är INTE dyrt för ett russ! Jag jämför med hundvalpar! Dom kan kosta upp till 12-15000,- och dom är bara 8 veckor!!!!! Ett russ kan vara inkört m.m. och vara 3-4 år!

Miii4
0

#31 Precis, skulle ta hem min ponny genast om jag fick veta att den beter sig underligt, är väl bara att man är mån om djuret.

Tycker en bra relation mellan ägare och den som lånar hästen är en självklarhet

muskot
0

Helt klart att äga! Fäster mig så mkt vid hästarna så jag hade inte klarat att lämna tillbaka den sen om man hade lånat..

jonne
0

Äger en,Ripdals valle. leasar en,Muskelknutten. Men äger helst.Glad

Sara-Juventus2
0

äga helt klart , fäster mig vid mina med. Jätte jobbigt att låna tillbaka & sen veta att någon ska tävla vidare på en häst som man lagt all tid i världen på att köra in. & sånt.  :'/ tyvärr har jag ju inte heller tillgång till att äga eller hur man säger så vi lånar & det har ledt att jag redan har fått lämna tillbaka 4 hästar :/

ååhh jag saknar Legal sååå mycket

DubbelE
0

Jag äger hälst. vill inte låna häst så mycket mer efter att jag har haft penny. hade henne i 3 år och nu får jag inte veta nånting om hästen och vart den bor o hur den har det, fall hon i huvudtaget lever?

lånar ut gör jag inte, har gjort det förr med hästar och då fått tillbaka som dom som, enligt lånare, "galna". Men om man ger en häst 1kg havre om dagen (en häst som inte tål havre ens) får gå i hage 2h varje dag som är 4x4m och i en liten D-ponny box. när man sagt att hästen behöver vara ute 14h varje dag i stooor hage med många kompisar och behöver ridas varje dag och blir lite småknäpp av en näve havre…