Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: hästhälsa
Läst 4755 ggr
sofieb
0

Hjälp! Felställda ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gervides Trund fick världens sötaste föl i slutet på maj. Underbara Vilda. Hon föddes dock med felställda ben, fick fel diagnos och blev oppererad på fel ställe.. Allt gick fel från början. Hon går nu hemma i hagen och är urmysig, har skor som stödjer upp hennes bakben.

Vi undrar om någon känner till någon häst (oavsett ras) som har kunnat leva vidare utan besvär pga av väldigt felställda ben?

Vi är tacksamma för alla tips ni kan erbjuda.

Boode
0

Vi har en stortravare i stallet som är otroligt felställd i benen. Frambenen är som ankfötter, de går innåt liksom. Och bakbenen sitter kotorna snett eller vad man ska säga. Men hon lever och mår bra, idag är hon 19 år och har fått, håll i er, 10 föl som ingen haft samma benställningen som hon, de har varit fullt normala.

Det enda besväret som hon har är att hon inte kan ta sig upp så lätt när hon legat ner, men hon har själv kommit på en taktik som funkar.

giffan
1

Hur ser benen ut idag på fölet?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mixie
0

Vi hade ett föl som föddes på samma sätt i stallet.. han är idag två och ser lite rolig ut i benen men det är inget som stör honom =)

//Mickan

AnnaLundin
0

Det är svårt att se HUR benen ser ut på det fotot och hade varit intressant att se HUR det utvecklats sen dess.

Väldigt mycket av felställningar på nyfödda föl reparerar sig själv under uppväxten.

JuliaS
0

För många år sedan föddes det ett russföl som var så kraftigt sabelbent fram att hon var tvungen att ha gipsade framben. Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att få ordning på det men i slutändan  blev det en riktigt duktig travare. Har sett att hon har ett riktigt bra rekord och har fått föl sedan dess. Hoppas det går bra med den lilla!

sofieb
0

Bena ser i princip likadana ut. Dom har inte ändrats något men man ser att hon står och går mycket bättre nu med skorna som stödjer upp än utan skor. Har några bilder på bara bena på en annan data. Återkommer med dom.

sofieb
0

Vildas ben

johannan.old
0

vildas ben

sofieb
0

En till

sofieb
0

Ytterligare en

johannan.old
0

efter operation…

johannan.old
0

efter operation

johannan.old
0

Mer info:Hon är opererad, var knappt 1 månad då, men tyvärr hade hon fått fel diagnos..Dessutom fick hon inte på sig fölskorna i tid-trots att vi föreslog det från dag 1..Nu så verkar det inte finnas något att göra och fölet är utdömt.

Jag är beredd att göra vad som helst för att få henne i ordning!!!!!!! Vi är sååå ledsna för hennes skull.Det är en sånn otroligt härlig fölunge och det är Trunds tredjeföl-så givetvis en stor favorit hos oss.

alla tips o råd: jnordenankar@yahoo.co.uk

TACK!!!!

CarolaG
0

Jag tycker att det ser riktigt illa ut… Tyvärr… Men som "sällskap" kanske hon ändå kan leva kvar?

Edde
0

Vilket djursjukhus utförde operationen? Varför kan man inte stödja hennes ben med skenor? Skelettet på en så ung individ är ju fortfarande formbart, men kanske just skelettet är så deformerat att det inte går att korrigera ens med bästa hjälpmedel. Om du varit på ett välrenomerat djursjukhus och där fått besked att djuret ej kan leva ett värdigt liv är det tyvärr så att jag tycker du ska ta till dig vad de säger.

amandahandersson
0

Måste bara säja att fölet var jättesött!

AnnaLundin
0

Ah, nu såg jag bättre och jag håller nog med om att det ser illa ut…

Blir bara nyfiken på vad det var för operation som gjordes, vad man gjorde? Rent spontant så hade jag velat låsa tillväxtzonen på benets insidor för att få benet att räta upp sig - på det sätt som man kommer tillrätta med X-beningar (där låser man nedre tillväxtzonen på underarmebenets insida, så att utsidan får växa ikapp insidan) men det beror ju på hur det hela ser ut på en röntgenbild.

Har sett en fölunge som såg liknande ut, de kom in med den på Ultuna när jag gjorde hovslagarpraktik där. Tyvärr var de för sent ute, den var redan ett halvår då och tillväxtzonerna var redan slutna.

PS: Vi diskuterar inte om vilket djursjukhus som har opererat eller vem som ställt fel diagnos, det faller utanför forumreglerna…

MartinaFrick
0

Man kan "ställa om" Unga föl om man har tillgång till en skicklig hovslagare. Dock är detta ett svårt fall. Men om ni kan hitta någon som kan försöka med henne så är det inte så farligt om hon bara blir mindre utåttåad.

Kristina-
0

Vilken sötnos , lilla Vilda !  Hoppas att hon kan leva vidare iallafall.

MagganS-B
0

Tyvärr är det så att man nästan aldrig kan komma tillrätta med en feldiagnos och en felbehandling. Jag tycker nog inte man skall behålla henne, utan hon får somna in på ett humant sätt. Vi kan inte veta om hon plågas av sitt handikapp, och hon kommer ju aldrig att kunna leka som andra föl och unghästar…..tyvärr Johanna och Sofie….

ozzkan
0

#20 Håller helt med. Dom såg ju väldigt felställda ut.

divansson
0

håller med #20.. sorgligt, men så felställd så är det nog bäst så.. det g¨r vel säkert att operera om, känner en som gjort det med en felställd häst, kostade runt 200.000kr.. :S blev inte nån vidare bra travare, vart ridhäst ist.. (kbl)

Turnado
0

Armani som oxå föddes i år var jätte vinglig i sina bakben men det har blivit mycket bättre nu. Men hoppas Vilda blir bättre

[Thiger]
0

Hur går det med vilda?

Hoppas hon blir bra!

Cavello
0

Där jag skötte häst innan föddes en fölunge i maj 2006 och han hade felställda ben. Skickades efter två veckor på "operation" på djursjukhuset tror jag efter rekommendation av veterinären. Dock vet jag inte hur det går för honom idag.

johannan.old
0

Tyvärr skall hon avlivas.Hon blev utdömd på Ulltuna.De hade aldrig sett någon så grov felställning.

Tack alla som varit/är ett stöd. Det här känns väldigt jobbigt.Avgudar förståss lilla Vilda som är min ögonsten Trunds föl. Har ju haft Trund i 15 år och lääängtat efter detta föl så mycket. och tyvärr är ju Trund INTE dräktig igen..

Vet inte när man var så här lessen sist..

juliapettersson
0

Lider med er!!

Colt
0

#26 Lider verkligen med er! :'(

Jagz
0

Lider med er ;(

Miii4
0

Tråkigt att höra :( Tänker på den lilla stackaren.

stallnysater
0

Lider med erGråter
Vet hur det är att mista ett kärt "barn" Gråter som man själv fött upp Gråter

Jag var tvungen för 3½ år sedan att ta bort en valp jag fött upp… Hon hade scolios… Hon blev nästan 1 år gammal… Den dagen vi åkte till veterinären kändes tung… MEN när jag kom ut från veterinären var det som en liten vindpust och jag kände mig genast lugn. Jag kände att nu hade hon inte ont längre…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Cavello
0

Usch :( *tröstkram*

VeronicaP
0

Tråkigt för er och vet att det aldrig är kul att behöva avliva ett föl , men ni gör ju ändå det rätta för lilla Vilda

ElisabethA
0

#26 Beklagar verkligen Gråter

Reva
0

Vilda heter mitt ena marsvin, fint namn :)

Stackare, men man får tänka possitivt att hon inte har ont o så längre..de va ju henens bästa. Himla synd att det blev så ändå :'/ Det är förjävligt när djuren dör..usch :'(

Vi hade en travare som hette Henna, och hon hade lite inåtbörjda framben, men de blev faktiskt bättre på dom 3 år vi hade henne, det var ju inget stort fel på dem de var bara lite snea..numera går hon som turridningshäst..bifogade en bild på henne.

PS: nån som är bra på att ta bort saker på bilder? Skulle uppskatta om nån kunde ta bort stängeslet på bilden x]

juliapettersson
0

Senast igår tänkte jag på det lilla fölet! Väldigt sorgligt…