Vinterpäls ?
Har era fått nå päls ? Såg nåra som klippt sina redan när jag starta sist, hemskt tycker jag :O Varette är iaf fin ännu :D

Dom börjar få nu, men den får dom behålla!
Plexus har fått tjockare päls och har inte alls samma färg :/ Snart kommer den riktiga vinterpälsen! :O Har aldrig klippt o kommer inte klippa honom i år heller :)

Rosse var vi bara tvungna attklippa för snart rn månad sedan, men han är extremt känslig, springer inte ett steg med tjock päls.
TT och Mercan börjar också få rejält med päls så dom får vi nog snart raka om dom skal kunna tävla säsongen ut.
Övriga tävlingshästar har inte satt speciellt mycket ännu….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Fritte är som en isbjörn på magen ;P
Fuga har redan börjat få på sig sin "björnpäls", så eftersom hon ska gå några lopp ännu i höst så klippte jag henne lite igårkväll fram på bogen/halsen o lite vid bakbena.De blir så himla svettiga annars o gör av me så mkt onödig energi med all päls!

Rakar dom som ska tränas i oktober

Sindy (shettisen) har redan börjat få sin vinterpäls,och Karl-Oskar (russet) har också börjat få sin vinterpäls fast inte lika mycke ännu..han brukar ha ganska tjock i nov. Men rakar dom inte.
Juppe ser ut som en urgosig pälsbjörn, haha :)
Zolle har fortfarande fin vinterpäls, men har börjat tappa små hårstrån vilket han alltid gör innan han lägger vinterpäls.
Musse har börjat få tjockare päls, medans han också tappar små hårstrån.
Ingen rakning för min del! Dom behöver vinterpälsen när det är sådär -30 här uppe…

Min har inte satt ett dyft päls än.. och när han gör det får han behålla den som alltid :) han trivs inte med täcke så.
min har börjat få :)

Får dem päls får dem la springa med den på. :P Stackars lilla Tremil satte värsta vinterpälsen redan slutet på juli :O Hon är helt fälld i början på maj, sätter päls jättetidigt. Så henne fick vi klippa en gång så hon inte skulle få värmeslag, *host* denna regniga sommar.
min har fått lite tjockare päls fläckvis:P Det kommer tjock päls runt "trivselfläckarna" men inte i dom. sen på vissa ställen har han kvar den korta och blanka pälsen han hade hela sommaren! men han ser ut som en liten nalle :)
Jag hör till dom som faktiskt klipper mina hästar…
Varför???
Jo, av den enkla anledning att de svettas otroligt mycket.
Mycket lättare att få dom torra och dessutom springer de bättre med klippt päls…
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Mina två hästar har inte börjatt få men när jag var på travskolan så såg jag att hästarna där börjat få 

Mina har börjat få tjock päls, Den en akommer att klippas. Även varmblodet börjar sätta lite päls nu;o Alla mina går fortfarande ute och nätterna börjar ju bli lite kalla så det är fullt förståerligt.

mina hästar är som små nallar ^^ fast dom går ute dygnet runt fortfarande (rätt otroligt.. såhär länge har dom aldrig kunnat gå tidigare) men jag tänker inte klippa Ville o lillen ennu men ronja kommer väll blir rakad snart..

#17 Förra året tog vi hem vår shettismärr och fölunge i december från betet! Snacka om lång betessäsong..:P

Mina shettisar har fått nåt som är imellan vinterpäls och sommarpäls:P men Pikant har sin sommarpäls fortfarande…jag tänker ha på många täcken…då brukar pälsen inte bli så jättelång=)

#18, Oj :O jodu, det va lång betessäsong

Fjolla har börjat få sin päls, men inte Ville

#0 Vf är det hemskt att klippa dom `nu?

Mina har börjat få vinterpäls. Eftersom dom är ute mycket och står i kallt stall (samma som utetemp.) får dom riktigt tjock isbjörns päls så jag klipper alltid. Kommer att klippa dom i början av oktober eftersom jag tänkt starta dom då.

hm mina hästar har nog aldrig sett en klippmaskin :P dom får behålla pälsen kvar!

Mina har inte fått nån vinterpäls va ja tänkt på iaf och de går ute dygnet runt :P
Och de kommer få behålla pälsen, har aldrig klippt våra.
#18, ja våra gick också på bete ända in i slutet av november-början december ;) Fast de gick visserligen inne på natten då, men iaf.

min har börjat få jätteeelite på halsen.. :P annars sommarpälsen.. har ganska tjockt vintertäcke med halv hals på natten inne..på dagen har han regntäcke ocg fleestäcke under.. så han får mindre päls deta oår, och nästa år börjar han senare.:) vi klippte en förut varmblod då :P men hanns päls vart decimeterlång vintern efter, även fasst han dtog med dubbla täcken, magvärmare och halstäcken :P tycker de är såå onödigt.. (!!) tycker de ser allmänt fult ut med klippta hästar egentligen :P ja tycker va ja tycker.. inget som går å ändra på..! så inge kommentar tack!
Pälsen innehåller fett som skydd mot kyla och väta, täcke(-n)kan aldrig ersätta den egna pälsen. Däremot är det befogat att klippa på våren om man har häst som fäller av sent…..

ja, inte riktigt, tykr dom har finare päls en nånsin mina, alla asså!

#26 okej:) Ja våra stod ute dygnet runt. Godare att äta gräs:P

#28 så rätt!. Inget täcke är lika bra som deras egen päls..

zebben har vi rakat för flera veckor sedan.. han är jämt som en nallebjörn;D

Molly har inte tappat all vinterpäls ännu :P Effi håller på och hälla av sommarpälsen. Nalo fäller oxå jätte mkt!

Några har satt päls och en del inte lite olika det där , jag ska nog ta och klippa någon då de blir så påverkade av sin päls, men klipper man så här tidigt så har de hunnit sätta ny päls innan den riktiga vintern kommer-
Ja du Hanna förra året så kunde de ju gå ute hur länge som helst, jag hämtade ju hem hingstarna den 2 december förra året från sitt bete och de hade kunnat gå där lite längre om det inte hade varit för att vattnet frös *ler* .

heh, du ska se shettisen :P Flöffi! x'D typ 3 dc tjock päls heheh x'D Och russen har också fått, men de e gött de. Dom ska ju få ha sin vinterpäls :)

Jag skulle klippa mitt russ idag, men jag hann knappt klippa ena sidan innan maskinen la av, så nu är han klippt på en sida… Måste fixa en ny maskin så jag kan få klippa klart han!

börjar få
Mina är då alla riktiga nallebjörnar med "meters"-tjock vinterpäls nu :)

nu har de mindre vinterpäls.. Varmbloden har typ inge, Harry har lite, men messt på benen och huvudet.. Så mycket mindre än förra året..

Har haft täcke på Polle, så hon har jättefin päls där täcket legat .. dock på halsen, under magen och på benen är hon lite fluffig :P Ska nog klippa henne sedan nån gång, hon blir så svettig när vi tränar .

Tkr synd om min lilla gemini som sätter päls i juli :P han svettas som en gris och går inte att raka:P men han springer inte sämre för att han svbettas mer, dessutom så går han ute och det vore inte juste mot honom att raka bort hans päls ;)