Träning, puls
Hej har hört att man kan använda pulsmätare på ponnytravare så som man gör på stora hästar (puls handtag).
Min fråga är vilken puls skall ponnyn ha för att träningen skall ge resultat? och efter hur länge skall man pulsa?
finns det någon här som använder pulshandtag? hur gör ni? tycker ni att det är ett bra sätt att träna?
Puls är jättebra att ta tycker jag… har tyvärr ingen pulsmätare längre..

Det är svårt att träna ponnysar med pulsklocka, dom kommer inte upp i samma puls som storhästarna när man kör. Möjligen om man galopptränar eller dom riktigt snabba ponnysarna .

inte är det lätt att träna ponnysar efter puls, det är så lätt de blir övertränade då. Anledningen är det som ovan säger. Kommer inte upp i samma puls.

Jag började ta puls nu sista året när jag bara hade en ponny, bara för att se ungefär var den ligger, jag lade inte om träningen eller så. Tog bara pulsen 12 min efter avslutat träningspass. Efter ett normalhårt jobb låg pulsen mellan 70-80. Låter väl ganska rimligt, de stora hästarna brukar ligga mellan 60-75. Vi har ett par riktiga lågpulsare, när de kommer in i stallet har pulsen redan sjunkit till under 50, medan andra kan ha nästan 80. Så det kan variera ganska mycket från individ till individ.

Men det är ingen risk att man ligger över "mjölksyretröskeln", det är näst intill omöjligt att komma upp i över 200 slag/min, om man inte galopp jobbar .

Finns en artikel här om att träna med pullsmätare:
http://ponnytrav.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=f4b3b5f5-f07f-4bd1-8e76-e0c575c94519
Skall man räna med pulsklocka måste man först ta reda på vad just din häst har för max-, arbets- och vilopuls. Sedan finns det teoretiska formler som man använder utifrån dessa värden för att få en effektiv träning. Det är viktigt att man inte använder värdena för ett varmblod på ett russ då dom har helt olika pulsvärden….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

För att veta exakt vars mjölksyre tröskeln ligger måste man ta ett laktat test.

där håller jag inte med, vilo och maxpuls är innom ungefär samma "ramar" för alla hästar oavsett storlek eller ras, lika så ligger de flesta ganska lika vid "sitt" jogging tempo, det är först vid de högre farterna det börjar skilja…

Att börja med laktatprov på en ponny tycker jag verkar vara lite väl avancerat eftersom en ponny oftast inte tar ut sig på samma sätt som en stor häst.
Men man kan ju undra VARFÖR den inte gör det? ÄR ponnyer latare, eller är det så att vi inte ger ponnyn samma grundträning innan start så den får ont i kroppen? För hästar fungerar likadant vare sig de är 80 eller 170 cm höga. Det värsta jag hört är nog när Polar debuterade, han hade varit i vagn första gången två veckor innan han startade. 
Jag skulle faktiskt under uppträningen kolla en ponny lika regelbundet som jag kollar mina stora hästar och med ungefär samma upplägg. Försöka lista ut vad ponnyn har i maxpuls och sedan köra på ungefär 90% av det 2-3 snabbjobb och sedan ett på maxpuls.
För att kolla återhämtningen (hur intensivt man tränat) behövs två pulsvärden med 10 minuters mellanrum.