Annat alternativ för..
Checkbett.
Det är så att jag undrar om det är någon som vet vad det finns för fler alternativ än checkbett, som har samma funktion. Tanken är att slippa ha det i munnen. Vet att Raymondcheck nästan (?) har samma funktion, men finns det fler?
Har en häst som springer och gapar. Vet inte varför. Inga problem med tänderna heller. Någon som har samma problem?
Tacksam för svar.
[Foto taget av Stuteri Farmen.]

Du kan ju ha en kindstrop :)

är inte cresendobett ganska starka? Har sett endel hästar med cresendobett som springer och gapar, har även testat det på min egen häst och hangapade med det oxå, så jag skulle prova byta bett ;)

Är det inte bettet han gapar för? Det tar ju ganska mycket plats i munnen och är skarpt.
Vad är det för funktion du vill uppnå med checken? Lägger han sig för mycket eller?
Åh. Gick fort att få svar iaf. :D
#1, Okej. Och det är? Funktion? Bild?
#2, Jo, de är rätt skarpa. Anledningen till att jag har det på honom är för han är så oerhört stark. =/ Hade gärna bytt, men vet inget som är mindre, men lika skarpt.
#1, Åh, vad dum jag är. *haha* Klart javet vad det är. Block out. :P
#4, Han ligger lågt med huvudet och söker käket. Jag vill få upp honom mycket mer. Sen har han så högt framsteg, så hemma slår han nästan i knäna med "hakan".

Du kanske kan ha ett entömsbett och ha ute i båda ringarna.. ?
#7, Ja, jag har oxå funderat på det, men tar inte de betten också väldigt stor plats i munnen? Eller finns det utan läder? :)

#9, Ja precis. Vad heter ditt käk? Av vilken anledning har du det till din häst? (vilken funktion). Verkar intressant. Raymond tar sån plats o.s.v.. Dte du har ser bättre ut, eller rättare sagt, smidigare..

Jo men det finns mindre entömsbett åxå :) eller så tkr jag personligen att du kan testa ett rullbett ;P det tar inte mkt plats och är bra:) har det på varette, hon gillade inte heller cresendo eller entöms (för storleken) hon är ganska het och är faktist bra på det bettet..

om det går så kan du prova ett smalt rakt bett, har rakt på gemini och kan säga att inget funkar så bra som ett rakt bett, med andra bett brukar han bara bita fast och dra men inte med rakt för att det ligger så pass bra i munnen på honom och han slipper bli irreterad på det ;)
#11, Okej. Men det käket ska jag kolla upp och testa.
Vart har du köpt ditt bett? Ligger det bra i munnen? Skarpt?
#12, Han har "stångbett" här hemma, men i snabbjobben är det ett h*l*e*e att få stopp på honom. xP
#11, Vart finns fler entömsbett? :D Har kollat o kollat. *hehe*
*putt*

entömsbett finna på vanliga travbutiker.. tycker du skall prova medett kopparrullbett iaf:)
#16, Okej. Det borde finnas typ på Börjes va? :P
Följer ditt råd. Kopparrullbett och ett sådant käk? (namn?) :)

#18, Jo, jag med, men Svartkrut behöver mer hjälp att få upp huvudet. :P
*puttar*

kör då på rajmondcheken , det skulle jag tro funkar på han iallafall,. en sådan lite mindre typ en sådan joona roos har på varette.
#21, Aaa, Raymond testade jag, men det gav inte den effekten jag ville ha, så jag ska kolla upp ett sådant som Jonna har. :)
jag använde ett järvsöfaks-bett på små-snål, låg bra i munnen och var inte så tjockt, men han blev som bara arg pga att det var starkt så han blev bara jobbigare. så nu kör jag på ett vanligt och lever på hoppet att få stopp på honom :p
#23, *haha* Det låter som Svartkrut. Han blir lika arg han när han inte kan dra. Men finns det bettet i mindre storlek? Min häst har sån liten käft. xD

har ett sånt bett att sälja tror det är 11.5 om du är intresserad

Jag vet att det inte är populärt att komma med tips från historisk tid, men förr var det vanligt att man hade en rem från stolparna eller bettet över nosryggen. När man "tar" i hästen, påverkar det både bettet och nosryggen, vilket gör det lättare att få stopp på hästen när den vill "sticka". Detta var vanligt både på travhästar och vanliga vagnshästar. Men det är klart, då kunde ju inte hästkarlarna lika mycket som dagens hästägare.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#25, Ja, det låter intressant. vad har du tänkt dig för pris?
#26, Jaha. Häftigt med lite gamla tips. :) Vad kallas en/ett sådan/t?

#27. Tror inte det har något speciellt namn. Jag brukar kalla det fast nosgrimma.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag ska nog testa ett raimoncheck på Isidor. Han är ett väldigt högt framsteg och har inte riktigt lagt sig i checken på sistsa tiden.

Lipstar funkar på brorsan hans :P… symaskins ponnyer de där..
#31, Provade det på Svartkrut, men jag tyckte inte det fungerade på honom.
#32, *hehe* Okej. :P
Jonna, vad heter det käket du har?

#33, tror den heter canadacheak.kolla på finntacks hemmsida.
#34, Okej, då va de som jag trodde. :)