Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1745 ggr
Reva
0

Jobbigt för hästen??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag har tänkt på grej. Det här händer mest på stortraven men ändån..

Jag har sett att en del GUNGAR i sulkyn när de kör, speciellt på upploppet då alla försöker komma om osv. Borde det inte vara jobbigt för hästen?! Om man guungar fram och tillbaka i sulkyn så slits först sulkyn fram (vilket som är tanken med det tror jag) men sen slits den tillbaka igen och blir som en liten Knyck tillbaka. En del kuskar gör så och jag tycker inte man ska göra det. Det borde va jobbigt för hästen :S Vad tycker ni?

Ni är välkomna med EGNA åsikter!

Belindaa
0

Hmm…Tekniskt sett så borde det vara jobbigare. Men på våra ponnytravläger så brukar profskuskar komma och köra våra ponnyer, och en ponny som vart körd av en kusk som gungade gick det snabbare än sitt rekord men, aja ;)

Hannna
0

Det gäller väl att gunga så att man prickar mållinjen när man gungar framåt;)

divansson
0

jo, men det blir ju som ett gung frammåt, det är då det ökar. Alla hästar kan ju inte hålla sig i trav alls när man gungar sådär. Vissa går ju saktare också.. Men de flesta som håller sig i trav gå ju snabbare av det.

Reva
0

hmm okej, men de borde bli som en knyck bakåt igen för först så gungar de fram med sin tyngd och sen åker sulkyn och allt tillbaka, men jag har ingen aning xP en del kanske springer bättre av det vad vet jag? x]

2: haha jo, men de som jag ser sitter hela upploppet och gungar i sulkyn, så de e ju inte bara vid mållinjen :/ :)

Kratern
0

Personligen tycker jag att alla kan få leva i sin inbillning (så länge inte hästen far illa)

Lika med alla pinaler man plockar på hästarna. I travkretsar pratas det aldrig om att försöka med mjukgörande övningar, istället försöker man med stänger och liknande.

Reva
1

5: vad menar du? förstod inte va de hade med inlägget o göra (?) ^^

amandahandersson
0

#5, för att bryta tårdens innehåll lite… Det där med mjukgörande övningar, jag sysslar med en hel del sånt på honom. Jag har ändå sidostänger (om det nu är någon extrautrustning, nja…), raymondcheck och strykkappor på honom.
Och jag vet fleeeeera ponnytravmänniskor som gör en massa mjukgörande övningar på sina hästar.

Ang. gungning i sulkyn så blir min shettis bara sur när man försöker, och på mitt russ gör det ingen skillnad :P
Men jag har väl ingenting direkt emot det, men tror inte det tar så himla mycket på hästen.

Kratern
0

#6 o #7 Vad jag menar är att kusken gärna få leva i inbillning att gungningen skulle hjälpa (som allt annat kusken lever i inbillning om). Nu pratar jag om stortrav.

Jessika87
0

Jag har gungat med reva en gång=) haha men tror de var mest för att man var så nära en seger som man var frustrerad att komma lite längre fram, men de gjorde man ju inteRäcka ut tungan men tror dom stora gör de med bara för att man blir så frustrerad o bara villffram men man vet att de mest stör hästen

ostsiv
0

#8 Inger Torgersson du har aldrig haft annat än shettistravare till start,och ändå uttalar du dig om "stortav" som du kallar det. Har du jobbat hos någon tränare ? Eftersom du kan så mycket ? Vi och många andra har fött upp och tränat samt tävlat travare i många år.  ( 25år hos oss).De har alltid ridits som komplement till travträningen.Lättare dressyr , hoppning mm har ingått i träningen. Några har varit ridskolehästar och deltagit i hopptävling vi sidan om travet,.Flera som vi såt har tävlats i trav och även ridits i dressyr.Så jag tycker inte att du ska "dra alla över en kam" som du gör.Det finns många som tränar travare som vet vikten av mjukgörande rörelser.Därför är tjejerna (sällan killar) som rider dessa hästar så viktiga ! Ang. gungning i sulkyn så har vi aldrig provat detta.Skulle nog bara få hästen ur balans.                Siv J-Öst

Kratern
0

#10 Nu pratar jag om proffskuskar och dit räknas knappast er familj. Kul ändå att du tar åt dig och tror att jag "drar alla över en kam". Glad

För övrigt kan jag upplysa om att vi (i familjen) både fött upp och tränat varmblod, men jag har aldrig kört lopp. 

Jag har också personligen jobbat hos en uppfödare/tränare, samt hjälpt till hos ett par andra tränare.

Du vet nog inte så mycket om mig som du tror. Med andra ord får du nog ta tillbaka det där med att jag aldrig haft något annat än "shettistravare".

Hannna
0

#11 Men det är väl knappast proffskuskarna som(inte) gör mjukgörnade övningar med hästarna, eller har jag missat något?(Se ditt egna inlägg #5) Tror det var snarare det #10 syftade på.

Kratern
0

#12 Om vi tar och "benar upp" det här……en proffskusk/catchdriver bryr sig inte ett dugg om mjukgörande övningar, huvudsaken är att hästen springer in pengar. Flört 

Om det går lättare genom att sätta "pinaler" på hästarna så väljer man den "genvägen" även om det (i vissa fall) gör att hästen inte håller så länge.

Detta är min personliga åsikt (som knappast kräver en meritlista för att få framföra)

ostsiv
0

#10 du skrev inget om proffskuskar,då hade jag aldrig tagit åt mig.Du skrev:i travkretsar… Jag har sökt i STC´s reg och hittar inte dig som varken uppf. eller tränare på något varmblod till start. Vad heter dessa hästar isf. Skulle vara intressant att veta.

Kratern
0

#14 Värst vad du var intresserad av mina "travkunskaper". Skrattande

Jag skrev VI (i familjen). Du får söka på mammas eller styvfars namn.

Du har ju mitt telefonnummer. Ring om du vill veta mer. Tror inte att mitt hästliv är så intressant för övriga här inne att man behöver ägna en hel tråd åt det.

Dessutom behövs det, som sagt, inte någon meritlista för att få framföra åsikter. Flört Jag förstår att du vill "klämma åt mig".

Kan då samtidigt berätta för övriga att Siv J-Öst sitter som ledamot i ÖPTK: styrelse, där min dotter är medlem. Skrikandes

Vi ses på banan Siv!

ostsiv
0

#15 tråden var ju gungning i sulkyn och den har vi ju tappat nu.Jag halkade in på "mjukgörande övningar" som du skrev.Och det beror på att jag tror på varierad träning för travarna som jag skrev i tidigare inlägg.Och jag har märkt att åtmindstone många av amatörena har förstått vikten av det .Jag är travintresserad och brukar fråga vad hästar heter.Dina tolkningar av mina frågor är märkliga….Ja jag sitter åteigen i ÖPTK´s styrelse efter flera års uppehåll då jag inte haft något barn i "ponnyåldern".     Lånar forumet av min dotter Carolina .

juliapettersson
0

"I travkretsar pratas det aldrig om att försöka med mjukgörande övningar".

Inger, du kan väl förstå att folk reagerar när du uttalar dig på det sätt du gör, du drar alla över en kam. I övrigt håller jag med dig i dina påståenden, men alla sätter inte på en huvudstång när hästen bryter utan att ta reda på orsak.

Jagz
0

# 17 Jag håller med. Orutinerat att dra alla över en kam bara.

Majjebus
0

Vissa hästar går bättre om kusken gungar..

Vissa går sämre ..That`s It!

williemarrone
0

Våran häst Miami Cape(2) vann ett v75 lopp tack vare att kusken lyckades få in en perfekt "gungning" innan mål så han fick en extra skjuts framåt och nosen före Diva Later

Mirremonte
0

jaja faktist det är säkert

jobbit för hästen men det är nog 

vissa som sängker sitt rekord då

så jajja lite svår fråga…. Jag brukar inte göra det

MEN MEN?Fundersam

Reva
0

sluta gräla ? ville bara veta lite olika om va ni tyckte elr om ni vet nån som gungar, ifall det går bättre elr så,

20. hehe coolt :P tur det, men de som jag ser gungar ju Hela upploppet, gungar man till precis innan mål kan det ju va en fördel ;)