Sveriges STÖRSTA RIS buske
Till vetrinärerna på GOTLAND. En häst lider av kolik, han får plågas till döds kämpa för sitt liv sina sista timmar han har kvar på jorden, och ni kan inte komma o hjälpa honom, så jävla dåligt, 2 vetrinärer på Gotland,. huu säger jag bara.. Vad händer näst??

Ja usch och fy!!!

ja f*f*n! veterinär j*vel :@ tack vare er som inte kunde hjälpa Curre plågades han till döds ;''( vart har alla veterinärer tagit ivägen?? :''(
Kanske behövs fler veterinärer i landet?? Har själv funderat på att bli det, vi får se!
Skitdåligt verkligen :( Tycker så synd om hästen! :(

Ja de är inte lätta att få tag i när det gäller, det är för jävligt! Lider med er.
Lika dant när mitt gamla varmblod bet av sig tungan. Ingen kunde komma ut! :S Hon hade så ont. Först på mprgonen efterråt kom dom ut o gav henne bedövning.

Gud så hemskt! :( lider med er!
Skulle kanske ha kommit om man var bestämd i luren.. Och inte godtog ett nej.. Ja vet endel som ringt och vet sagt att dom inte kan komma men då har dom vart mer bestämda i sin ton och vet gav med sig och kom..
Sedan så vet jag inte om man kan skylla på veterinärerna att de är för få… Tufft att vara två distriktare bara… Men det är för jävligt att det ska behöva vara så!!!

8# jo det kan jag hålla med om, det är väl inte lätt för dem på sätt och vis men de måste ju ordna upp så att de är fler :O

Våra distriktare brukar alltid försöka komma, men nu för 2 veckor sedan råkade en av våra hästar oxå ut för ett kraftigt kolik anfall, veterniären kunde ej komma förrän efter 3 timmar, ringde 3 andra dom svarade inte ens !!! vi fick lasta o köra till Skara djursjukhus i ilfart, hästen blev stående där över helgen m dropp och blev pigg igen. vår veterinär ringde dock upp igen senare o frågade hur det gått. Jag är så tacksam över att ha riktigt bra distriktare !!
Man ska alltid ringa veterinär vid kolik, det kommer fort och kan snabbt bli tarmomvridning. det är inget man kan häva själv, oftast behöver hästen kramplösande o smärtlindring.
tråkigt för den tjejen som miste sin häst på Gotland, det är väldigt tragiskt, synd också att vet. inte kunde komma, men man ska nog inte vänta för länge m o ringa…
Vi har våran veterinär som granne. Både bra och dåligt. Vid allvarligare skaor brukar han kunna komma ganska fort. Men minder grejor & vid tex vaccineringar har han jättesvårt att få fingrna ur och fixa det. Sen så känner man sig dum som tjatar eftersom han redan jobbar så mycket och så länge på kvällarna. Han är dessutom privat, inte distriktare.
Hu, stackars er. Lider verkligen med er.

Veterinärerna på Lövsta jobbar på bra. Har alltid fått bra hjälp när det behövts. I krislägen är det dock lätt att glömma bort att deras hjälp behövs på fler ställen. Om det så är mitt i natten eller jul/midsommar… så kommer dom. Tyvär spelar det nog inte någon roll hur många veterinärer det finns dom är det alltid för få. Det fråntar dock inte ens egen erfarenhet och känsla i en sån här hemsk upplevelse. Finns inget värre än att se sina djur och barn ha ont. Kämpa på!

Man kan va glad att det finns vetrinärer överhuvudtaget.

Vi ska ha 8 jour vetrinärer på lövsta men dom var två, de måste fan finnas flera vetrinärer på denna ö.!
#7 om du tror att de e bara o övertala dom när dom säger att dom inte kan ev kanske e på ngt annat akut så ska vi ringa till dig nästa gång, så kan ju du övertala dom om du e så tjatig på vetrinären när du e så ledsen o knappt kan prata när din häst ligger o lider
#15 knappasr mitt jobb och ringa åt andra.. ja ringer åt mina egna hästar.. ja skulle aldrig vänta så länge att den skulle ligga halvdöd

Vi har en jättebra, eller faktiskt flera, bra veterinärer här uppe i Julita. Min shettis hade hjärnhinneinflamation för ett år sedan och vår veterinär var ute flera gånger om dagen och hörde och ringde hur det var med honom.

# okej men om vetrinären e på andra sidan gotland då?? tror du att du kan tvinga ett vetrinär att lämna ett annats jukt djur för att komma till ditt?
Vi har fler vet än lövsta..

NEJ VARFÖR e du så trög carola.. domvar få bemmanat fråga mig inte varför, dom sa att du var två stycken av åtta,, vad e de du inte fattar
Vi har fler än lövsta kolla katalogen de finns fler och ringa till..!

Jo men dom sa ring till ARG men dom kunde inget göra, för vi fick inte upp hästen…! alltså snälla carola sluta tjafsa nu
Jag tjaffsar inte ja säger vi har fler vetrinären som man kan ringa till! Och kanske lyfta telefonen tidigare nästa gång

ATG

Alltså gud vad du håller på!du kan inte lida med oss utan bara klaga, fy fan! vilken tur att du e så duktig,, ska ringa dig o rådfråga nästa gång
Klaga?? Är de kul och se en häst lida in i döden då?? Som de skrivs?? Och enligt de hon skrevs så skulle man ringt mycket tidigare..

SLUTA NU CAROLA

Det som har hänt är hänt, varför måste man alltid hitta en syndabock?!
Lider med er, måste ha varit hemskt.

#TAck
Man kanske inte kan lägga skulden på veterinärerna om dom var ute på andra uppdrag.
Jag håller med om att det är superhemskt och jag skulle aldrig palla att se min älskling lida till döds.
Men det är inte veterinärens fel att dom är få bemannade, och dom kan ju inte bara lämna det dom håller på med. Dom kanske var hos något annat sjukt djur, som led?
Det spelar nog ingen roll hur många veterinärer det finns, det kommer alltid tillfällen när man kunde önska att det finns fler och att de som finns skulle släppa allt de har för sina händer och komma störtande på fläcken för att hjälpa det sjuka djur man har.
Ibland får man bara acceptera faktum att det är en praktisk omöjlighet att få ut en veterinär när man har ett sjukt eller skadat djur.
Ibland kan det faktiskt vara djurägarens eget fel att veterinären gör bedömningen att det inte är så brådskande, beroende på hur djurägaren berättar om problemet. Det är inte alltid det framgår HUR allvarlig en sjukdom/skada är när en nervös och uppstressad djurägare ringer veterinären. Många mindre vana hästägare målar upp skräckscenarion för småsaker och tyvärr gör det ju att veterinärerna lyssnar mindre och mindre på hysteriska hästägare. Jämför med "Vargen kommer"-historien…
Det kan också finnas tillfällen när det till en början inte alls ser allvarligt ut, men där det några timmar senare blir en kamp på liv och död. Jag vet, jag har råkat ut för det… Och då anser jag ändå att jag hör till den kategori hästägare som har en ganska bra kunskap om hästarnas hälsa och sjukdomar. Men HUR ska veterinären kunna avgöra det på telefon? HUR ska veterinären kunna veta vilka kunskaper den som sitter i andra änden av luren faktiskt har? En veterinär kan ju inte vara personligt bekant med alla djurägare i hela området h*n jobbar i!
Det är jättetråkigt när det går så illa att hästen inte överlever en skada eller sjukdom. Det är alldeles förfärligt att stå bredvid och se dem kämpa in i det sista och ändå inte klara livhanken. Jag vet, jag har varit med om det och jag vill helst slippa det fler gånger. Men tyvärr är det djurägarens verklighet, att allt inte är solsken. Man får göra det bästa man kan för att förhindra lidande, men ibland räcker det inte till. Och om veterinären inte hinner fram av någon anledning - pja, man skulle kanske ringt ännu tidigare eller varit ännu mer tydlig i telefonen.
Men kom ihåg att veterinärer är också människor! De gör en bedömning utifrån det Ni talar om när Ni ringer dem. Det är det enda de kan göra. Sen kan det vara fem lika svårt sjuka/skadade djur i distriktet samtidigt, någon av dem måste gå före, resten i turordning efter.
Det finns en ekonomisk begränsning i hur många veterinärer som kan hållas i beredskap vid varje veterinärstation. Idealet vore ju att det alltid fanns en veterinär tillgänglig för akut utryckning, men jag tror inte att djurägarna är beredda att betala för detta. För det skulle nog göra att veterinärkostnaderna blev minst dubblerade… NÅGON måste ju betala veterinärerna även för att de sitter på rumpan och väntar på akutsamtalen…

Carola vad är ditt problem?
#32 Jag har bara skrivit min åsikt.. Punkt där..

Vadå?? vad var din åsikt då?? att jag var så jävla dum i huvet och lät min häst LIDA till döds?? är det vad du tycker??
Nej min åsikt var att man skulle ringt tidigare.. Om de var så du skrev att allt gick till.. Jag skulle ha ringt tidigare men vi är alla olika..

Vi trodde det var KOLIK, och han bajsade ju lite så vi trodde att han skulle blir bättre, men det blev ju värre under natten och vi ringde direkt när det blev telefontid! sen kunde dom ju aldrig komma så vad ska man göra??! Jo precis, får väl ringa dej nästa gång då o fråga vad vi ska göra, annars är det väl fel.
Lövsta har ingen spec telefon tid heller?? Dom har ju jour..

Nej men när vi väl ringde till dom var dom vara TVÅ vet fast dom skulle vara SEX stycken, och jag vetefan vart dom andrafyra var, men eftersom dom två då hade andra akutfall kunde dom inte bara skita i dem djuren..

dom har telefon tid kl åtta på morgon,sen har dom jour tid

Sluta hacka på Carola. Det ligger faktiskt en hel del i det hon skriver.
Om man nu inser att hästen mår jättedåligt, varför inte lasta hästen och åka till jourhavande veterinär? Det är ju bara att stämma plats någonstans och då slipper man ju sitta och vänta. Så har jag gjort i alla fall och det har inte vår vet. haft något emot och inte den "stackare" som fått låna ut sin gård för att mer eller mindre rädda livet på ett stackars djur. Allt går om man bara vill!

Gosh, vi hade bestämt tid vid hästkliniken kl.12.00 men vi fick inte upp hästen! han log ner och krampade hur lätt är det? och jag hackar fan inte på Carola, men varenda jävel ska ju bara hitta en massa "Vad man kunde gjort" och det är inte så kul..

Nä, men jag tycker du ska sluta skylla på veterinärerna, för det är inte deras fel att hästen är död.

Nej, det kunde ju inte åka ifrån de andra akutfallen..men vart var dom när vi behövde dom!?

alltså, dom var två stycken men skulle vara minst sex! hade dom varit kanske runt 6 st hade nån säkert haft tid :'/
Jag förstår att det känns jättehemskt, men två veterinärer på en hel ö? Man kan nog inte skylla på dom. Dom jobbade säkert på andra håll. Dom gör säkert så bra dom kan, en människa har bara två armar och två ben, och kan inte vara överallt. Jag är säker på att dom säkert skulle vela hjälpa din ponny.
Jag lider verkligen med dig, jättehemskt att förlora en ponny :(
Nu tycker jag att ni har hackat färdigt på varandra!

Nej precis, jag skyller inte på dom, men vart var alla andra? :'/ jag är så irriterad på att dom inte fanns där när jag såg hur Courage fick lida till döds , den bilden av honom kommer jag aldrig kunna glömma, den kommer finnas där hur mycket jag än vill glömma :'( och allt det bara för att vet inte var så många som dom skulle :'/