Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1156 ggr
jonasjo
0

Om att få i sig nog med vatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu handlar det här inte om russ men det kanske inte har nå betydelse..iallafall så har vi nordistravare som kissar väldigt lite i boxen…har försökt ha en hink med vatten i boxen (han har vattenkopp) men han trampar bara sönder den,har satt fast den men det hjälper inte heller. pinkar faktiskt mindre änn vad Sobel och Ballerina gör och dom är russ och C- ponny..han mår ju inte dåligt annars eller så..äter och är anmält glad :) men är det någon fler som har stor häst som inte kissar mycke?

jonasjo
0

En till bild när våran medryttare Frida Hallnor rider honom i ridhuset för första gången..och det gilla han :)

AnnaLundin
0

Kissar han hellre ute i hagen? Eller dricker han för lite?

Stäng av vattenkoppen och låt honom dricka enbart ur hink så du får koll på hur mycket han sätter i sig. Vanliga hinkar går sönder, men de där nya mjukplasthinkarna tål bannemig nästan hur mycket misshandel som helst. Jag har själv haft en sådan upphängd i boxen i 2½ år innan den gick sönder i ena handtaget…

Du kan också prova att ge ljummet vatten, vissa hästar dricker hellre av det.

jonasjo
0

Okej tack! Men vart hittar du dom hinkarna? har gett honom ljummet vatten också..men ska prova att stänga av vattenkoppen och prova så.

AnnaLundin
0

Jag håller på att leta var sjutton man hittar dem på webben, återkommer.

Jag vet ju att de finns i affären på Börjes, men hittar dem inte i webshopen.

divansson
0

det Anna sa var bra, men om han inte dricker så mycket då så koka salt (lite) och häll i vattnet, eller ge det i en spruta, då vet du att han får i sig det.. Vi har ingen som kissar lite, snarare tvärtom isåfall. Men några vill inte dricka efter ex. tävling, då får de sprutor med kokt saltvatten i, då börjar de dricka efter ett litet tag bara, så det funkar. ge ungefär 40-50cl, det borde räcka för att han ska dricka mycket.

#2  vi har sånna till några hästar här, den ena har hållt i runt tre år nu ;) och den har blivit sparkad, biten på å massa sånnt ;)  hm, Här kanske? står iaf "mycket slagtålig"  Vet inte hur de ser ut när jag ser de på bild i datan ;) haha

jonasjo
0

Han kissar alltid när han kommer in i boxen men det är inte mycke :( men tack för era tips ska prova och se om det blir nåt bättre..

AnnaLundin
0

Googla på "+flexitubs +hink" så kommer det upp ett gäng länkar till ställen där dessa säljs. (ta med plusen också, annars blir det omöjligt att leta)

Det finns säkert andra fabrikat som gör liknande också, men här är själva principipen…

equuleus
0

Får han i sig tillräckligt med salt? En häst som dricker lite, det kan bero på att han har för lite salt i kroppen och då vill han spara det. Så testa att ge honom mer salt så kommer han nog vilja börja dricka sen igen och som sagt ha bara hink så du lättare kan hålla koll :)

casandra
0

Nog för att det inte hör till tråden men. Jag har sagt det förr och säger det igen, han är otroligt vacker!

Klasselover
0

Vi har flexitubs, dom är jättebra :) Lill Klas trampar jämt i hinkarna och välter ut dom :/

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

FridaSimonsson
0

Jag har sånna där gröna hinkar, du vet nog vilka jag menar Carina :) dom är bra, Oskar misshandlade den hela tiden men den höll ;) busen där..

dom finns på granngården

jonasjo
0

#11  ,Menar du dom gröna som jag tror så håller dom inte alls för Jonas :( han har redan haft sönder två st..

#9 Tack så mycke :) han är jättefin våran Gubbe

Ska försöka få tag i dom där flexitubs..låter som att dom är bra :)

FridaSimonsson
0

# 12, gud vilken buse han är :)

AnnaLundin
0

#12 - Flexitubs ÄR bra, de tål massor med misshandel… Ett tips, försök hänga upp den i ett hörn med en krok på vardera väggen till respektive handtag. För hänger man dem rätt upp och ner vid en rak vägg så viker de sig lätt på sniskan…

jonasjo
0

#12 Vet du var man kan få tag i dom hinkarna? Måste man beställa dom eller?

AnnaLundin
0

#12 - kolla med de ridsportbutiker som finns i din närhet. Här finns de överallt, till och med på Ica Maxi…

En annan grej, de är väldans köldtåliga också, har vattnet frusit till is i den så brukar jag ta loss den från krokarna och kasta den utanför stalldörren. sen är den tömd på krossad is.

Klasselover
0

Dom finns på vissa Hööks-affärer. Köpte min i Linköping, där har dom. Dom kan vara rätt färgglada, lila, röda, rosa, oranga, ja allt möjligt, finns t.o.m. med glitter på och med t.ex. äpplesmak och bananlukt, hehe.

Här är en länk med bilder..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

CarinJ
0

Tycker att jag känner igen problemet med hinkar som inte håller och min erfarenhet är tyvärr att de"gamla" murarhinkarna var tåligare - mer gummi i dem, men att de moderna hinkarna innehåller så mycket plast så de tål inte broddtramp, is och allt annat som hästar och väder kan utsätta materialet för på vintern. Bra om ni hittat alternativ som funkar…

På vintern kan det vara ett problem att hästarna inte dricker ute. Att äta snö räcker inte och i vinter lyser den ju dessutom med sin frånvaro. Jag har ett bildäck för varje hink och dit bär jag varje morgon vatten som är REJÄLT varmt, inte skållhett, men varmare än att du vill hålla handen länge i hinken. De två varmblodsstona står och väntar på det varma vattnet och tömmer tillsammans en hink med ca 15 liter direkt.

Prova om han gillar varmvatten ifall du har möjlighet att ge honom det.

williemarrone
0

Prova även att blanda melass i vattnet till hästar som dricker lite.