Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1138 ggr
Rajmon
0

Leksaker!!

Har du någon leksak i boxen till din ponny? Vad är det då för något? Några tipps på vad man kan göra för olika saker som sedan blir uppskattade av hästarna på kvällarna? Jag funderar på att fixa en liten leksak till två pållar i stallet så det behövs lite tipps=)

Turnado
0

Ingenting i boxen, men i hagen har vi en fotboll. Ture "spelade"  innan tjerna kom. Så det är nog uppskattat

Mixie
0

nope.. är lite emot sånt av olika skäl  =)

//Mickan

dsvh
0

#2 av vilka skäl?

SLennartsson
0

Svartkrut har en plastboll som han älskar att försöka ta dö på. xD  Grimmor och fotbollar (såväl med luft som utan) är också väldigt populärt hos honom.

Miii4
0

I Kareninas box sitter en gammal sopborste som satt där när vi flyttade in, som hon kliar sig på. är väl iofs ingen leksak, men uppskattad är den

christensen
0

På stallet hade vi en kloss som hängde över boxen.. Holger lekte med den faktist..

Mandi_melizza
0

Jag har en aktivitets boll till Melizza som jag fyller med kraft

divansson
0

hänger en borste i ett rep, fasst de är precis han nården ;) haha.. den brukar va kul å bita å bråka med. Ibland köper vi godis, sånnadär stenar med äppelsmak, som man hänger i hållare som i sin tur hänger i rep ;) de är både kul och gott ;) men oftast tar vi bara in kvistar, eller liksom olika sorters träd, det är å gott och roligt :)

Mixie
0

#3 Har hört (observera) rykten om att när dessa "godisbollar" eller "slickstenar" tar slut och dom inte får nya direkt kan dom lägga till andra olater som krubbitning och vävning bara för att dom är vana vid att ha något att göra :)
Däremot som #8 skriver en borste på ett rep har jag inget emot =)

//Mickan

Tusen
0

När Monita stod i box (som 3 åring) hade hon en kanin i sin box. Fungerade jättebra. Den hade en lite bo-låda så att den kunde gömma sig om den ville. De kom jättebra överens och delade på monitas mat. Hon brukade ta en hö-tuss och lägga åt sidan till kaninen. Kraftfodret hon spillde på golvet under krubban fick kaninen oxå. De var jättesöta ihop. Tyvärr dog hennes första kanin i cancer. Vi hittade henne när vi kvällsfodrade på lördagskvällen. Monita trampade runt i boxen och var jätteorolig, så vi märkte på en gång att något var fel. 

Den natten fick hon för första gången sova utan "sin" kanin. På morgonen hade en boxplanka blivit söndersparkad och gått av och det var tuggat längs hels träkanten.

Så fort vi kunde på måndagen åkte vi och köpte en ny kanin och Monita blev mycket lugnare på en gång. Hon tog hand om den nya precis som den gamla. Vi var lite oroliga först då kaninen var"halmfärgad" och bara 7 veckor gammal. Men Hon var så försiktig med vart hon satte fötterna och var hon lade sig ner, så det var aldrig några problem.

Nu går hon på lösdrift och de passar henne MYCKET bättre. Hela hästen är mycket lugnare och mer harmonisk, hon var så stressad av att stå i box jämt. Någon natt då och då går bra, men inte längre perioder.

Mixie
0

#10 åhh ja skulle också vilja ha kanin i min hästs box men ja tror inte jag skulle våga..

//Mickan

TimoonX
0

Min häst har en blå boll i sin box.Han har riktigt tråkigt i sin box ibland xD

Tusen
0

#11 oftast går det väldigt bra. Ponnyerna brukar ha ganska bra kolla på vart de sätter fötterna. Så länge kaninen har ett skydd att gömma sig under brukar det vara bra. Jag var som sagt jätterädd i början med den nya kaninen. Monita stod dessutom på halm då och den lilla kaninen gjorde gångar under halmen som den skuttade i, dessutom hade hon som sagt samma färg som halmen. Men det var inga som helst problem.Man kan ju testa stoppa in en och se hur ponnyn reagerar.

Mixie
0

#13 Vore kul att testa =))

//Mickan

hannibal-roll
0

Har aldrig märkt några behov av leksaker. Hö och halm har alltid räckt gott åt mina pållar (som alltid är goa och glada även efter 3 dagar i stallet efter en snöstorm förra året).

jonasjo
0

Karl-Oskar tyckte alltid om att ha något att leka med i hagen..en tygbit,en boll,hink ja nästan vad som helst..saknar min lilla gubbe :)

johannafl
0

#13 våran shettis hade två kaniner i sin box:). det gick faktiskt jätte bra, dom skuttade runt han hela tiden under benen:P. men vi hade inte kaninerna som sällskap, utan för att annars hade dom ingenstans att bo:P

LinnJ
0

#13 Pontare hade min kanin i sin box, och dom också jätte bra överrens med varandra förutom när det gällde maten. Ponatare tyckte inte om att kaninen åt av hans hö utan puffade bort honom vänligt och bestämt, men kaninen gav sig inte utan skuttade bort till högen igen :) Tyvärr så var min kanin en aning rymningsbenägen när man skulle mocka och tog sig gärna en tur på egen hand :D

Alltid
0

min sköthäst Ligist biter söder allt han kan få tag på. Täcken, hinkar, hanskar.. ALLT! men jag brukar läga lite kraftfoder i en tom plastflaska och häga upp den i ett snöre i taket. Han tycker att det är jätte roligt att försöka få ut kraftfodret. Men plastflaskan går lätt sönder så man får byta ut den och använda en flaska som har hårdare plast.

Miii4
0

#19 Han lever upp till sitt namn? ;)

Alltid
0

Skojjar du? han är värdens snällaste häst att sköta och köra. MEN han är nog den drygaste på att ha sönder grejer.