Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 394 ggr
TimoonX
0

Raketer och Smällare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det är Nyårsafton på och när hästarna är ute/inne.Så låter det ju mycket.Hur gör ni då?. 29/12-07 så provade dom att smälla raketer och tre av våra hästar stak iväg på gården men fick in dom rätt så snabbt.Dom var både stessade och panikslagna.Jag blir så arg.Varför smäller dom nu det är ju inte nyårsafton nu!….

Men fist kan man få fira nyår men jag tycker att dom ska ta hänsyn till djur och hästar som är rädda för smällare och raketer.Som vår hundar är ju hur rädda som helst för smällare och raketer.

Eller vad tycker ni?

plutten-92
0

dom smälde också här idag. ganska nära hagen men hästarna brydde sig inte det vara bara hunden som blev rädd.

TimoonX
0

#!.Okej, Men våra hästar är ju livrädda domsköt ju 5km från oss.

Belindaa
0

#2. Jaa, 5 km ifrån, det är ju ändå en bit..jag menar, man kan inte ta hänsyn till precis allt, speciellt kasnke inte om dom bor 5 km ifrån? Men jag evt ju somsagt inte, men visst är det hemskt när hästarna blir sådär livrädda och så!

TimoonX
0

#3.Sen har vi ju grannar typ 50m ifrån

joooossan
0

Vi har haft tur än sålänge, jag har ju dock inte hästarna hemma hos mig utan hon ett par bekantar.. Men yuren vände nog i år, deras grannar ska ha nyårsfest och det lär skutas raketer allt..
Men kan inte ha bommul i ögonen på dom så de dämpar smällarna ? Det är ju trots allt ingen längre stund.. Eller ?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

agnes_S
0

Våra hästar har inte heller några större problem med nyårsraketerna, de brukar vara ute. Har hört folk som har sina hästar inne med förtäckta fönster, dövade eller med musik på. Det är ju både ljusen och ljudet som är läskigt…

FridaSimonsson
0

Mina hästar bryr sig inte , eller bara 24 åringen höhö, c ponny ;)

Colt
0

Jag tycker seriöst att både raketer och Smällare ska FÖRBJUDAS i privat bruk!!
Det är SÅÅÅÅ mycket djur som lider något fruktansvärt på nyår bara på grund utav dessa smällande raketer.
Vi har en gammal hund som blir helt panikslagen varje gång hon hör raketer och smällar, hon klättrar på väggarna och springer runt och har panik….
Grannens gammla häst är lika dan, hon kutar runt i boxen hela under hela tiden och är jämt hallt och svullen i benen dagen efter…
Frågan är, är det VÄRT att orsaka så mycket psykiskt lidande för många djur? bara för att tillfredsställa våra traditioner och konstiga behov av att se blinkande ljus på himlen en gång om året?…
Tänk även på dem vilda djuren i skogen…
Dessutom HUR många olycker händer det inte bland människor/barn varje år i samband med raketer och smällare??

Nej tack…Visst, ett fyrverkeri på Torget inne i stan kan jag väl gå med på.
Men inte när hela landsbyggden har egna raketer och tänder av vid olika tidpunkter hela kvällen och natten….
Vi har aldrig raketer…

AnnaLundin
0

OM man har hästar som reagerar på smällare så är det nog ingen dum ide att sätta bomull i öronen på dem på nyårsaftonskvällen.

Jag kan berätta att varken får eller hästar uppskattade våra då nyinflyttade (nu utflyttade) grannar sköt raketer 50 m från fårhagen och 150-200 m från hästhagen förra nyårsafton… Jag hade jobb att hålla fåren i hagen och att lugna ner hästarna nog för att få in dem från hagen. I år har jag inga grannar som skjuter raketer.

divansson
0

men om hästarna blir rädda, ha dem i boxarna med öronproppar i, lås stalldörren också. Vi har en som sticker ut, han kan inte luga sig på nån vecka! han har öronproppar, hjälper inte mycket, men kanske lite, skulle va bra å pröva med huva, men gummistrutar i å :P hm..

Colt
0

#9 #19 Att försöka döva hästen hjälper inte en häst som är såpass rädd….Det lindrar bara. Hästar har ju en otrolig hörsel…  
Om ja talar utifrån våran grannes häst som ja förut skrev om.

divansson
0

#11 mm, vet.. :P de hör så gott som lika bra endå jo. man är chanslös om man ska döva från raketer å.
Här är det två samlingar i närheten av stalle, sen är det alltid en Massa folk som smäller själva överallt.  huaja :P tur att hunden inte är rädd för dt iaf. bara att det är ett ***** att mocka boxarna dagarna efter, eftersom de springer runt,runt hela tiden :/ helt sjukt att vem som hellst får smälla :P förra året låg det hela högar med använda raketer bara 100m från stallet! :@ men iår ska ja sova där tror ja.. så de inte är nån granne som är ute på gården typ..

Malu
0

Min 18-åriga shettis reagrerade på fyrverkeriljudet när det var på radioreklamen idag när radion var på i stallet! Han har för många år sen varit ute nyårsnatten och var jätteskärrad dagen efter!
Jag har varit ute o ridit dagen före nyårsafton då de smällt av raketer dock på lite håll,men min häst brydde sig ej (o han är ändå travare).
Grannen sköt raketer igårkväll o en raket föll omkull när den sköts iväg så den for in i vår trädgård o förstörde en ljusslinga som vi har uppsatt i en enesbuske så jag är inte speciellt glad idag!Skrikandes