Golda Apache. Världsrekordet ligger på 1.59 och är satt i Finland.

1,59,8

Det är ganska coolt att en shettis kan gå under två minuter.:P

Ojj jag trodde det va luffsen 2 på rek 2.03 det står på deras sida att han har.. Mene banorna snabbare i finland för kat.B rek är la sat där oxå???

#4 Han stavas Lufsen :P

men man får ha 4 galopper i findland men om Golda Apache hadde 3 tängk hur fort han skulle gå om han inte hadde några:P
#4. Jasså är det 4 galopper som gäller där uppe i Finland?

#7, ja i Finland man kan ta flera galopper - MEN galopper kalkuleras lättare än i Sverige. Och kära vänner - tror ni att någon ponny (till exempel Golda Apache eller Gumino) kan trava så fort och ta galopper… Nej, i sådana tider man tar ingen galopp.
Golda Apaches världs rekord är 1.59,3a. I Finland vi har bra banor för ponnysar - kanske för stora hästar dom är inte så snabba (utan St Michel banan). Och när vi har ponnytrav banorna vårdar väl. Och vi har alltid i ponnyloppen samma officiella domarna som domar stora hästar. Ursäkta min svenska…
Vem kör Golda Apache

Liisa & Sanni Ihamuotila körs honnom.
Vem körde Golda när han gick 1.59,3 och hur gammal/ung är den körsvennen?

#11, ojoj, du orkar… Juho Ihamuotila körde, han var 17-åring. Så? Det är världsrekord, tycker du eller inte (inte, tror jag…).

Oj går den så snabbt, häftigt

Klart att det är världsrekord ;) Jättehäftig häst, frågan är bara vad Lufsen går om Marcus får köra honom 3 år till ;)
//Mickan

#14, om du tror att det är körsvens åldern som betyder mest - Lufsen och Marcus kan komma till Finland och tävla
.

#15 de betyder nog inte allt, men det spelar ju in hur rytinerad kusken är. en helt "ny" kusk kanske bara åker häst och inte kör häst.
Världsrekord = Internationellt förbund, samma regler för alla länder, bl a ålder på körsvenner, antalet galopper m a o samma förutsättningar för alla att slå ett rekord. Tyvärr har inte travsporten/ponnysporten samma regelverk mellan länderna, vilket är synd. Jag tycker att du Erja (som ordförande för ponnytravet i Finland) och dina andra ponnykollegor i Sverige och Norge samt Danmark borde sätta er ner och gå igenom regelverket för dom nordiska länderna och få ett gemensamt sådant. Det borde inte vara för mycket begärt.
I vilket fall som helst är både Goldas och Guminos rekord satta i Finland värd all respekt.

Ja jag tycker definitivt att det borde kommas fram till något gemensamt så att reglerna är de samma.. sen tycker jag att man kan se över förslaget om olika kategorier på riktigt och ge detta en chans ;)
//Mickan

#17 Men inom "stora" travet har man ej heller samma regler, bla utrustning, medicinering? Där talar man också om världsrekord.
Vem talar om världsrekord inom stora travet? Möjligtvis då ett antal travskribenter som har svårt att se skillnaderna mellan det du just beskriver, såsom utrustning, medicinering, bantyper, olika mätningsprocedurer mm.
Eftersom travet saknar ett internationellt förbund som likställer reglementet får vi lov att nöja oss med inofficiella världsrekord. Kanske är det vackert så.
Travsporten lider ju av det problemet att det är olika regler överallt. Inte ens inom ponnytravet här i norden kan vi ha samma regler, vilket jag tycker är en brist. Ordföranden Erja Mattila ropar högljutt ut att t ex Golda Apache 1.59,3 är världsrekord. Jag tycker att det finns en brist där gentemot t ex dom svenska ungdomarna. Körsvennen som körde Golda till den fina tiden är född 1989 alltså inne på sitt 18:e år. Här har inte dom svenska ungdomarna samma möjligheter tycker jag att konkurrera med Goldas tid eftersom dom får köra tom 15 år. Rimligt att anta i dom allra flesta fallen att en rutinerad 17-18-åring kan få en shettis att springa fortare än en som är 15 år.
En fråga, en svensk shettis eller russ springer under det svenska rekordet i Finland med överårig (enligt det svenska reglementet) körsven. Ska det då räknas som svenskt rekord?
I Finland får man väl ändå ta 6 galopper? Alltså 5 galopper sen på den 6e blir man diskad?

#20 De har olika världsrekord för olika bantyper.
Nej jag håller med, det är inte rättvist, men det är ju samma sak på varmblodssidan.

#20 Svar på din fråga så Nej jag tycker inte att det ska få räknas som svenktrekord då.

Vi pratar on Järvsöfaksens världrekorden. Kalltblodiga hästar tävlas bara i Norge och Sverige, några i Finland, men INGEN kastar över är dom världsrekorden eller inte. Och det borde man inte göra. Dom är fina, fina världrekorden och Faksen har förtjänat dom.
När Tyson hade världsrekord 1.39.3a och Lufsen gick nytt världsrekord i Elitloppet 2007 – alla pratade och skrev i nätet om världrekorden. Vad fin för dom! Men nu; Golda Apache eller Gumino – dom har ingen världsrekord! Vad har hänt – berätta mig gärna.
Det finns 2-3 gamla gubber som skriver i Internet allt skit, dom är svartsjuka för UNGDOMARNA!! Tänka på detta sak! Ungdomarna uppförar sig korrekt och kan vara glada om någon annan lyckas. I ponnytravet man kan inte tävla om stora pengar. Därför är det viktigt att man kan få något annat när man lyckas – det motiverar. Om man kan få nytt rekord; finska, svenska eller även världsrekord, oj vad fin det är för kusken och tränaren. Det kan regna små stenar men man orkar att sköta och träna hästar. Meriter är också annan sak, det är viktigt att man kan uppnå nånting, titel eller merit.
I Finland vi har roligt att ha ponnytrav som hobby. Jag undrar inte att det är inte samma i Sverige när det finns sådana personer som vill vara så negativ för alting. Tyvärr måste jag säga – tyvärr för ungdomarna.
Vi ska inte ha samma regler i Finland, Sverige och Norge, det är säkert. Det är samma sak med stora hästar. Men ni kan inte säga att svenska regler är rigtiga – nej, det stämmer inte. Vi har i Finland just riktiga regler till vår ponnytrav. Jag måste säga att i Finland ponnytrav är mer ”professionell” om man tänker om alla tävlingsfunktionärer; domarna, startpersoner, alla – dom är samma som gör storhäst trav. Också anmälningar; vi kan inte veta vem har anmält till lopp före vi ser startlistor – efter några timmar från anmälning.
Reglerna är i tävlingen mycket samma, det har varit inga problem för min dottern att köra i Sverige eller för svenska körsvenner köra i Finland. Det är inte mitt fel att ni kan inte köra kat-A ponnysar efter 15 år. Kanske ni borde göra nånting för detta sak? Men ni är välkomna till Finland och köra. Och vad du säger om rutinerad kusk – ni kan börja tävla i Sverige när ni är 8 år. Så 15-åring i Sverige kan vara mycket mer rutinerad än finska kusken som är 17-18 år. Juho Ihamuotila har kört totalt 223 ponnylopp. Marcus melander har kört 2006-2007 97 loppen så jag tror hans totalt är inte mindre är Juhos… Jag har ingen mot Marcus, måste säga.
Jag kan skriva med mitt eget namn men du Herkules, du vågar inte göra det. Jag ville inte gärna diskutera här men om du har någon skygg anonym mot dig, det är svårt att diskutera i annat sätt. Hoppas ni förstår.
” En fråga, en svensk shettis eller russ springer under det svenska rekordet i Finland med överårig (enligt det svenska reglementet) körsven. Ska det då räknas som svenskt rekord?” Jag vet inte om svenska rekorden, du måste fråga om SPTF.
För ungdomar, glädja sig ät detta otrotligt fin hobby och ha det roligt med ponnysar. Befatta sig inte om negativa vuxar…
Gott Nytt År till alla och vi ses i svenska travovalerna år 2008!
Och ni alla är hjärtliga välkomna till Finland att tävla, jag kan hjälpa om det behövs.
Erja Mattila

Golda Apache 1.59

Golda Apache 1.59

#22, och Hanna - Stort grattis av din pappas fina framgångarna i Sverige i år!

#24 Bra skrivet Erja! :)
Har jag inte i någon liknande tråd påstått att vi kommer att komma över till Finland med Iva Roll och Björn Goop kommer att sitta i sulkyn? eller drömmer jag, är det samma diskussion igen? Tjatigt…
Världens snabbaste russ heter Gumino och…
Världens snabbaste shettis heter Golda Apache, men…
…ingen av hästarna har något världsrekord, eftersom det inte finns något internationellt förbund, varken på varm-, kall-, russ-, eller shettissidan. De olika regelverken i olika länder (och detta gäller även varm- och kallblod) gör att detta inte går att officiellt fastställa, hur gärna än alla våra finska vänner vill. Faktum är att t.o.m. en så väsentlig sak (i detta fallet) som hästarnas km-tid räknas olika från land till land.

#29, Janne att du orkar också. Bästa Nytt År för dig!
Vad betyder " Faktum är att t.o.m. en så väsentlig sak (i detta fallet) som hästarnas km-tid räknas olika från land till land." Jag har trott att matematik är samma alltid?
Och hur många gånger måste jag säga att Björn Goop kan inte köra ponnysar i Finland, Iva Roll är ju välkommen. Tror du verkligen att Iva kunde trava bättre med BG - jag tycker att Jonas har kört henne jätte bra!
Säger du att Järvsöfaks har inga världsrekorden? Varför inte? Är det bort från dig om Faksen har världsrekorden? Tyvärr det är inte du och din vän Herkules som beslutar om världsrekorden - lycktligtvis.
Varför Lufsen sprang Världsrekord i Elitloppet? Och Tyson var Världsrekordhingst före Gumino? Det är inte finska som har börjat att prata om världsrekorden, det är ju svenska. OCH DET ÄR HELT OKAY OCH ALLA HEDER FÖR DOM; Lufsen, Maxmer, Tyson, Gumino, Golda Apache, Snäckan och många, många andra.
Erja,
Eftersom det inte är jag eller signaturen fan idole som beslutar om det ska kallas för världsrekord, undrar jag följande
1. Vem beslutar då om det ska kallas för världsrekord? Är det du, finska ponnyförbundet, SPTF eller någon annan för mig okänd organisation?
2. Hur många länder har ponnytrav?
Jag tycker fortfarande det är mkt synd att du och dom andra ponnyorganisationerna i norden inte kan enas om någorlunda lika reglemente. Det är i allafall du och dina kollegor som har den bollen.
Vill du kalla det för världsrekord är det upp till dig enligt mitt sett att se det. Vi kan allafall räkna Golda Apache som världens snabbaste shettis och Gumino som det snabbaste russet genom tiderna, vackert så. Två riktigt snabba ponnyer
Är det någon som vet hur det står i inbördes möten mellan Lufsen och Golda?
Jag ska försöka att på ett enkelt sätt förklara att matematik i och för sig är enkelt, eller om ni så vill, logiskt. Tidmätning, däremot är inte logisk, den är faktisk.
Alla målkameror på svenska banor skall vara kalibrerade enligt det sätt man mäter tid i och i alla travlopp i Sverige tas tid med två decimaler.
Exempelvis, ett russ passerar mållinjen enligt målkameran på tiden 1.42,13. Enligt alla matematiska regler blir då den tiden avrundad till en decimal 1.42,1 eftersom inom matematiken avrundar man nedåt från 0-5 och uppåt från 6-9. Men nu uppstår frågan: om hästen i fråga får tiden 1.42,1 har den ju ännu inte passerat mållinjen, eftersom den officiella tiden är 1.42,13. Hästen har bevisligen en bit kvar till mållinjen, visserligen en liten bit, men ändå.
Därför är det bestämt att inom travet (fri idrotten och simningen har samma bestämmelser) att alla tider vars decimal slutar på 1-9 skall avrundas uppåt. I ovanstående fall (1.42,13) borde med andra ord tiden bli 1.42,2.
Detta exempel är taget från norra Europas största travbana, Solvalla, vars målkamera alltså är felinställd, så därav min kommentar om "tid som räknas olika".
Jag har också fått tillgång till officiella målkameratider från t.ex. Skrubbs och där är målkameran korrekt inställd.
Matematik, däremot, är precis som du säger "samma alltid".
PS. I det lopp jag refererar till var de officiella tiderna
Lexius 42,07 (blev 42,1)
Zabine 42,13 (blev också 42,1!!!)
DS.
PPS. Jag vet att ovanstående kan låta snurrigt, men jag har alltid haft och kommer alltid att ha inställningen att rätt skall vara rätt, vilken nivå i idrottandet du än befinner dig på. DDS.