Hästinfluensa A-2 på solänget

Om hästarna inte är vaccinerade är risken att hästarna blir riktigt dåliga! Några enstaka dödsfall finns också.
sluta du skrämmer mig :O vi har inte vaccinerat på luddan :O för vi har råkat slarva bort hennes pass!! :O omg … mamma sa att vi ska skaffa pass till henne så fort som möjligt nu!!

#2 Ofta blir det bara kraftig feber, hosta osv men det är övergående. Jag skrev bara riskerna, det är därför det finns vaccin. Hästar som är vaccinerade får också A2, men blir inte lika hårt drabbade.
jag hoppas att luddan har tryckt in korkar i näsborrarna och en påse för munnen! :P hehehe

#4 Kaaaanske inte så mycket att skämta om, hoppas din häst klarar sig från smitta.
ah, det är väldigt vanligt av mig.. drar fel skämt vid fel tillfälle :)… men men.. bara o hoppas på att hon klarar sig!

Det är luftburet och de sprids väldigt snabbt. Det är inte bevisat att en vaccination stoppar A2. Finns fall då vaccinerade hästar blivit sjukare än icke vaccinerade.
Oftast så är de inte så farligt som vissa tror. När vi hade A2 smittan i Sverige förra året hade vi inga dödsfall, och då var de mängder med hästar som blev smittade. Hosta, snuva och hög feber är vanligt.
Vi tempade henne nyss.. och hon hade 37,8 och hennes normala bruka ligga på 37,5 - 37,7
Hoppas ingen av mina får det :/