Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3520 ggr
LinnJ
0

Rakade Hästar

Jag skall raka mina hästar om några dagar och de andra åren har jag bara rakat halsen och lite på bakbenen, men nu i år så vill jag raka lite mer. Är det någon som har en bra bild på hur era russ eller shettisar blir rakde? Jag vill inte hel raka utan bara lite mer än hals och bakben.

christensen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt russ är ju helrakad..man kanske itne ser så mkt här men :)

Millaaann
0

Jag rakade mina i höstas, rakade dom helt då. Här är en bild på Bonzon när han är helrakad och en bild på honom när han har sommarpäls(lite otydlig bild kanske :P). Personligen så tycker jag det är finast när dom är helrakade. :)

Travtokig11
0

Förra året rakade jag täckes klippnig, kan lägga in en bild.
Syns tyvärr inte så bra :/

EmiliaLeo
0

Pigall II var ju snyggast när han var rakad på ena sidan (inte hel, täckesklippning) och halsen på den andra xD sen gick rakapparaten sönder.. så tävlade han 2 gånger tror jag .. lite komiskt. syns dock inte på någon bild då han var rakad på den sidan fotona är tagna ..

På bilden är han klippt på halsen och en bit över magen, också en variant av klippnig.. syns lite dåligt menmen.

MicaelLindblom
0

#1 Gud va fin

Mixie
0

Oddny helrakad.. tycker det är snyggast =))

//Mickan

Ammiii
0

Lite olika rakade shettisar :)

Ammiii
0

En till :)

Ammiii
0

:)

Ammiii
0

Ammiii
0

Och den sista! :)

Tusen
0

#1 Vad har du gjort med manen? Du vet väl att russmanar INTE skall ryckas eller klippas. Det förstör rastypen och skulle du vara med på en utställning skulle du få komentarer om detta. Du kanske är en ridmänniska och känner kravet från det hållet att rycka manen.Eller så har ditt russ kanske kliat av sig manen och den håller på att växa ut.

Danuta
0

Danuta är helrakad

Jessika87
0

Jag rakade halva rixi ett år kan man säga, har tyvär ingen bild, men halsen o sen undermagen o en bit på låren bak. tycker inte att man ska raka hela hästen, tänk sj o springa naken utan kläder… o så e de ju lätt för korsförlamning om dom blir kalla

joooossan
0

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, jag vill verkligen raka mitt russ.. Men de jag har hästarna hos tycker verkligen inte att jag ska göra det :S De säger såhär:
"Rakar du honom måste du har alltid ha täcke på honom, rakar du honom inte behöver du bara ha täcke på honom när han blir svettig"

Visst, de har dom rätt i, men.. Hur härligt är det för hästen att behöva springa runt i en 5 cm tjok päls ? Visst jag tog i lite, men klart att det blir jättevarm med all päls..
Förslag ?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

FridaNyberg
0

Min ponny är helklippt, men han har ett tjockt vintertäcke på sig ute, och efter jag har kört så har han ett fleecetäcke och ett annat täcke uppepå, så han inte ska bli kall. Är det riktigt kallt ute har jag även körtäcke när jag kör han.

MagganS-B
0

Dom har ju pälsen i stället för täcke, men täcket kan aldrig ersätta en tjock vinterpäls. Med päls är dom ALLTID torra närmast huden, aldrig när dom är klippta, det naturliga skyddet blir förstört!

[jenny-]
0

Just nu är inte Glansen klippt alls, skönt att slippa tänka på att han kanske fryser eller blir kall av si och så. Brukar klippa lite närmare våren då värmen kommer, då startar hårdare träning och pälsen är ju så tjock på shettisar.. :)
Hade ingen bild på klippt Glans så det blev en lurvig istället :)

divansson
0

#7 hehe, fint :) var verkligen fägskillnader på benen mot kroppen ;)

_Jag_
0

Men man kan väll inte klippa sina hästar när som helst? det måste ju ligga rätt i tiden med den naturlig pälssättningen och fällningen. Om du rakar efter att dom börjat fälla på våren kan det vara så att du klipper av topparna på sommarpälsen som kommer upp då blir den pälsen ful och matt… Det är vad jag har hört…Rätta mig om jag har fel.

olivialundgren
0

Daim har varit hel rakad och sen har jag sparat ryggen på honom med.

Och Zoylett helrakad

MagganS-B
0

Stackars häst…….Gråter

[jenny-]
0

#20 dom år jag har klippt min ponny har jag klippt i början av mars (=vår för mej) och han har alltid fått jättefin, blank sommarpäls som han får mkt beröm för. Sen är det olika vart man bor och sånt men det har alltid funkat bättre så här för mej. Jag kanske gör helt fel och jag har ingen livslång efarenhet av hästar (endast 12 års hästvana) och jag tror att det finns många olika uppfattningar av vad som är fel och rätt. Det låter rätt det du säger i mina öron iaf, men det finns säkert några som tycker jag gör fel. Men så verkar det vara med vad man än gör,spelar ingen roll om det e hundar, gräsmattor eller snöskottning.. Ingen sköter sina hästar exakt likadant som alla andra.

[jenny-]
0

haha, kom på en sak till..:P
dom som rakar sina ponnys får säkert höra att det e fel, det e inte naturligt och jobbigt med täcken osv - vilket det är..
dom som inte rakar och tränar sina ponnys orakade får säkert höra att det är jobbigare för dom att springa i "vinterkläder" och att det tar så lång tid för dom att torka osv - vilket oxå stämmer.. det finns för och nackdelar med allt.
Jag är själv väldigt kluven över vad jag ska göra..om jag ska låta honom fälla själv eller raka, men jag måste ju bestämma mej ganska snart.  
Inga personangrepp tack men jag vill gärna ha för och nackdelar med att raka och ej raka. :)

amandahandersson
0

Jag har ALDRIG rakat en häst, och jag tänker inte göra det!

När vi har -20 grader här uppe tror jag hästarna är enormt tacksamma över sin päls!
Och sen har jag ett stall där dom kan stå och mysa och äta hö efter träningspass om dom nu inte skulle kunna gå ut efter att ha blivit blöta och av någon anledning inte skulle kunna gå ut.

Och de gånger jag har kört nu i vinter har jag torkat hästarna ordentligt, sen har dom fått gå ut med vintertäcke. Det har funkat bra, liksom alla andra vintrar!

EllaMarine
0

Så här är Polenta klippt, förra året vart hon helklippt när hon stod på Nordvik. I år när hon är hos mig, har vi sparat ben, huvud, rygg på henne. Ryggen är sparad för att hon fick korsförlamning i somras och jag vill hålla henne varm vid körning osv .. :) Hon ska nog klippas senare på vintern en gång till, då ryker nog all päls.

thilda-
0

#26 hon är sååååå sööööööööööt :D

christensen
0

# 12 … han e förgammal förtrav så ja hoppade honom ett tag..ta det lungt. det är min häst jag bestämmer.., och hopphästar/dressyrhästar har inte lååååååååååååååångman?

EmiliaLeo
0

#17 Precis