Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1182 ggr
joooossan
0

Klipper ni ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klippningar, plus och minus..
Hur gör ni ? Klipper ni era hästar eller låter ni hästarna behålla sin päls? Jag menar, de som klipper menar ju på att hästarna kan inte springa i 1 cm tjock päls.. Men hästen hästen måste gå i täcke dag efter dag..

Men de som inte klipper säger att man förstör hästarnas naturliga skydd.. Då behövs det kanske bara täcke efter träning?

Vad tycker ni ? Har själv väldigt svårt för vad jag ska göra, ska jag klippa eller inte ? Som sagt, det finns plus och minus på båda sidor..
Skriv gärna era egna åsikter, råd eller annat som ni vill dela med er för som sagt..
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

SLennartsson
0

Jag klipper alltid mina. :)

iiirma
0

Och jag har aldrig klippt mina :)

Han tränas ändå inte så hårt under vinterhalvåret, då mörkret inte tillåter när man går i skolan + han vilas en period då. Han behöver inte massa täcken på sig, om han har sin päls!

joooossan
0

Okej :) Varför klipper ni ? Varför klipper ni inte ?
Vad posetivt med att göra det ? Inte göra det ? :)

Tusen
0

Vi brukar klippa våra ponnyer i mars. Då får de ha pälsen när det är som kallast, då vi inte har något stall att ställa in dem i. Då blir de av med all päls lagom till tävlingarna sätter igång.

Speciellt Monita svettas otroligt mycket, har hänt att jag har klippt henne i feb nån gång, när de börjar gå hårdare. Kör närstan bara motion med dem under dec-jan. Känns som om att det borde bli skönare för dem att träna utan all päls…

Klipper för att det blir väldigt jobbigt för dem att springa fort i mycket vinterpäls, de torkar fortare och det blir så otroligt varmt för dem som vägrar släppa pälsen, typ mille som går med vinterpäls ända in i juni-juli!

SLennartsson
0

Jag klipper mina för att de får så mkt päls. Dom blir snabbt svettiga och därför klarar dom inte den jobbiga träningen. Sen beror det på vädret när jag klipper dom. Som nu har det precis kommit snö här, då väntar jag hellre lite tills dom vant sig vid det. :)

På bilden är det SVartkrut när han är klippt. :P

Emmma
0

Har aldrig klippt nån av våra.
Enda möjligheten att jag skulle göra de är isf våren när de är dags för start OM ponnyn har väääldigt mkt päls.
Tycker det är bättre om de får behålla sin päls :)

Mixie
0

Jag klipper nog min runt februari.

//Mickan

joooossan
0

Okej :) Hmm, #5.. Vi har oxå precis fått snö så lär väl inte klippa än om jag klipper..

Men håller med er alla faktiskt :P Riktigt svårt hur man ska göra :O

Mille
0

´Vi brukar spårklippa de som tränas hårt. De klipps där de svettas mest men får ändå ha kvar lite päls, passar bra tycker jag.

Se har ju vissa enorm vinterpäls och andra väldigt lite så man får ju se från häst till häst hur mycket som behövs klippas

juliapettersson
0

Rakar ibland, men vill gärna undvika. Om jag rakar, spårklipper jag där hästen blir mest svettig och spar under magen där täcket inte skyddar.

Jagz
0

Klipper man är det väl mest för sin egen skull. Hästen lider inte av att svettas, det är mer att man inte orkar ha hästen stående i stallet till den torkat, anser jag, eftersom typ alla klipper just för att "hästen svettas mycket"! Att svettas är bra för en häst och det kyler så att hästen inte blir överhettad.

ErikaAndersson
0

Vi ska klippa vår 2 åring nu snart. Hon har så tjock päls så det är omöjligt att träna henne =/ Vi klippte henner mor Lyckans Lorelei med :) Bild:

Mille
0

#11 Fast du måste hålla med om att vissa hästar kan lida av det. Dels så blir det väldigt blöta länge om de svettas mycket, men framförallt så kan sevtten klia på en del hästar med mycket päls. Hade en shettis med så mkt päls att hon svettades bara av att stå inne och det kliade på henne.

Jossaa
0

Jag klippte min förra ponny, men efter några år fick han ful och läng päls på sommaren så vi var tvugna att klippa honom igen.

Hon jag har nu har jag inte klippt, får stå ut med päls under vinten, hon tränas ju ändå inte. Plus att jag rtycker att det blir snyggare sommarpäls om man inte klipper dom :D

ingenting123
0

klipper ikke hesten. bruker dekken i stedet:)

amandahandersson
0

Jag har aldrig klippt och alla mina tre hästar har säkert en decimeter lång päls…

VeronicaP
0

Jag klipper aldrig efter nyår då jag också har varit med om flera gånger att hästarna har satt lång päls mitt i sommaren i stället fått någon slags störning. jag kan däremot ibland klippa i sept -okt så hinner de få sin tjocka goa päls lagom till det blir kallt ..

love
0

jag klipper mina i mars nar det borjar bli varmare, den harda traningen och den stora falliningen av pals startar. det ar lattade att hantera och battre for hasten om den inte behover sta duchade efter traning med full vinterpals och bli kalla.

Jagz
0

# 18 Täckten efter träningspass kanske?

Ylva_Sundbyholm
0

Jag gör olika med olika hästar.

Pajsan rakas varje år då hon har fått svamp o pälsen där hon svettas mycket och det är svårt att borsta ordentligt när det är så mycket päls. Helst skulle jag vilja slippa, men för hennes skull så klipper jag för att hon ska slippa att det kliar av svampen. Det har blivit lite olika när jag klipper, förra året så klippte jag i höstas så förhoppningsvis slipper jag klippa en gång till nu i vår. andra år har jag klippt runt jul-nyår.

Cleo som inte alls sätter mycket vinterpäls och som inte svettas så mycket klipper jag inte. Thyra ser ut som en nallebjörn just nu med enormt mycket päls men jag tror inte att jag kommer att klippa hene

Ylva_Sundbyholm
0

Jag gör olika med olika hästar.

Pajsan rakas varje år då hon har fått svamp o pälsen där hon svettas mycket och det är svårt att borsta ordentligt när det är så mycket päls. Helst skulle jag vilja slippa, men för hennes skull så klipper jag för att hon ska slippa att det kliar av svampen. Det har blivit lite olika när jag klipper, förra året så klippte jag i höstas så förhoppningsvis slipper jag klippa en gång till nu i vår. andra år har jag klippt runt jul-nyår.

Cleo som inte alls sätter mycket vinterpäls och som inte svettas så mycket klipper jag inte. Thyra ser ut som en nallebjörn just nu med enormt mycket päls men jag tror inte att jag kommer att klippa henne, så länge hon själv inte lider av det så får hon ha det kvar.

casandra
0

Under vintern klipps dom inte, tränas knappt någonting ändå. Men framåt vårkanten eller vad man ska säga så ska jag raka Moses som ser ut som världens björn och svettas för minsta lilla. Plexis som däremot inte har lika mycket päls, och troligtvis kommer vara skiträdd för maskinen tänker jag inte klippa.

Storhästarna har inte heller så mycket päls så det blir ingen klippning där heller, möjligtvis delklippning på Brian kanske.

Klasselover
0

Klipper aldrig, har aldrig gjort det heller. Tränar inte spec. mkt på vintern, lite ridturer för Klasse och slädturer för Putte, annars mest vila :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Emeliiiie
0

Befana klipps varje vinter för annars får hon får svamp, men jag tycker ändå att hon får fiiiin sommar päls :D *tihi*

tejaspirmin
0

Bea klipper min på våren :) innan första tävlingen :)

plutten-92
0

jag har aldrig klippt mina, men ska nog till våren.