Utan Käk??
Hejsan, kan man tävla utan käk på sin häst?? Springer den lika fort då som dom flesta??

Jag har kört Zoylett utan de i lopp, för att hon blev så sur varje gång hon skulle få på sig den och då han hon aldrig "komma igång" försen loppet var slut:p Men på henne gör det knappt nån skillnad, hon har så pass bra ork med så hon tar aldrig hjälp av den, käken bara hänger då kan hon lika gärna slippa den :)
Men som Daim hade jag kort käk på för att sprang mycket bättre med käk än utan.
Så det beror på vad det är för häst

mm det gör ju det hehe ;P. Men mitt russ hon bryr sig inte när man rider henne emd käk, men när man kör henne med käk då blir hon hoppig och vill resa sig m.m..men jag ska sätta på henne en spring rem och se iaf det hjälper=)

är som #1 säger, beror på vad det är för häst.
Jag kan inte köra min utan käk i tävling, annars går han utan hela tiden. men i tävling behöver han den, för då blir han mycket säkrare på benen och travar snabbare och bättre.
#2 är det just när ni sätter på käken?

Du kan ju alltid prova att korta/länga osv för att hitta en längd som passar, i ditt fall tror jag på att länga den om hon reagerar så på käken.
Vissa kan man korta upp efter ett tag, vissa får man länga osv. det är olika.
en del springer helt enkelt inte med käk och då är det klart att den går snabbare utan. det finns ju också många olika käk, ett annat kanske passar bättre?

#3 nää men eftertag så bråkar hon, och så kan man itne skritta med henne så då måste man sitta av fort och slänga av käken inann hon stegrar..Men jah har itne kort käk på henne =/ men men jag får la prova mgi fram

Mne hon gillar itne när hon e fast.. Hon blir rätt stressad när hon blir på trängd m.m.. HOn e skit svår att lasta etx, tar ca 2tim inann hon går på =/ ..

Det är säkert en orsak, de kan ju inte länga på halsen emd käk när de skrittar tex. Har du ofta käk på hemma?
Käk bör enbart användas vid fortkörning på bana enligt mig…

ja jag andvänder baar käk när ajg körfort inte annars

Finns ju automatkäk, en slags käk som kusken drar upp själv så man slipper stanna.

de som #9 sa är bra, min ponny har en sån nu, han stegrade och bråkade, slog och hade sig när man skulle sätta på en vanlig käk, nu när funkar det jättebra med auto :) Sen om hästen endå börjar bråka är det lika lätt att få ned den igen också.

Är en sådan dyr?? Vad ligger dom på?

Kostar runt 1000 spänn.

runt 1000kr, varierar runt det priset beroende på vilket ställe man köper på. Ladugårdsinrede säljer iaf för 900, om man vill beställa

Men man kan bara dra av en sån när man sitter i vagnen man kan iten sätta på den va+?

Jo man kan också sätta på den när man sitter i sulkyn..
Jo du kan både käka upp och käka av när du sitter i vagnen det är ju lite struligt i början innan man lär sig åt vilket håll du ska dra men sen är det super att ha. Jag ska skaffa det åt våran ena hästa om han ska fortsätta att gå i vagn för han vill oxå resa och fjanta sig när alexandra kör och jag käkar på han.Jag vet att Royal Hästshop i skellefteå har automatkäk men det beror ju på vart du bor i landet men jag tror att micke skickar över hela sverige lycka till och hoppas att du får till något bra till säsongen börjar.

Tejas Monita går utan uppcheck i monté!
Hon travar runt 1.50 utan check!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

automat skulle säkert vara bra då, Du kan ju ta upp den en bit i taget så slipper hästen få huvet så högt på en gång!…
En häst som var i stllet var jätte jobbig att käka, barar när man tog tag i käken börja hon stegra och bocka men när dom tog på automat käk funka de jätte bra :)

Min häst tävlar och tränar utan uppkäk, och det funkar bra!

De beror ju på hästen, men jag tror ändå att de underlättar att han käk i slutet av loppet tex när hästen blir trött o gärna hänger med huvudet, då hade de vart perfekt med aoutomat käk=)
Mira springer bättre utan käk hemma på träningsbanorna men i loppen blir hon trött på slutet och orkar inte hela vägen. Skulle nog vara perfekt för henne att ha automatkäk. Men hon verkar tycka att käken är obehaglig på ngt sätt. Hon liksom springer och håller tillbaka sig. Hon har lång käk så hon känner sig inte trängd eller liknande iaf. Har också kolla om den klämmer eller nyper ngnstans men varken känner eller hittar ngt fel. Någon som har varit med om liknande? Finns det ngn sorts käk som inte sitter "framför" bettet om ni förstår vad jag menar?

Oddn travade bäst utan käk i början för hon vägrade lägga sig i den och ta stöd utan kämpade bara emot men då provade vi raymond istället då gick hon kanon :) Men hon defilerade med käken och hade på dig den ett tar innan loppet för det tåg en bra stund innan hon hittat "rätt" :)
//Mickan

jag har atomatkäk på muskelknutten,för när man ska stanna & käka me vanlig käk då stegrar han.