Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 380 ggr
Belindaa
0

Naffsande 2-åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har hand om en 2-åring(känns konstigt att säga så då hon bara för några dagar sen var en 1-åring!) som naffsas varenda gång man går ut och går med henne, eller alltså varje gång man arbetar med henne. En gång naffsade hon mej på handen, (genom handsken) så att jag fick ett blåmärke. Det tog visserligen inte så ont, men hon naffsar iaf välldigt hårt!
Varje gång hon försöker naffsa eller naffsar så stannar jag. Då står vi i en kort stund sedan börjar vi gå. Eftersom att hon är så ivrig att gå så gillar hon inte att man stannar, därför gör vi så.
Min fråga är då, gör jag rätt som säger till och stannar när hon naffsar eller försöker göra det? Hon är ju ändå bara en 2-åring, men att hon naffsas tar jag som en annan sak än att hon hoppar och studsar ibland, för det tar jag som ungbus. Som sagt att hon naffsar tar jag som en "allvarligare" sak än hopp och studs, då det bara är ungbus som jag nyss skrev. Vad tycker ni?

Colt
0

Jag tycker du gör rätt som säger till henne på en gång!!
Det är bättre att dem lär sig vad som är rätt och fel från början, annars blir det bara värre och värre.

smurfina
0

Du gör rätt som säger ifrån direkt. En nafsande 2-åring är snart en fullvuxen bitande ponny om man inte sätter stopp och det är inte ett dugg trevligt att hantera hästar som bits.

isor
0

#1 Håller klart med.

amandahandersson
0

Du gör rätt som säjer åt henne, hon ska lära sig!

Min 2-åring (håller med om att det känns konstigt att säja 2-åring, han var ju nyss bara 1…) nafsar också när man går, mest när han vill ha uppmärksamhet och springa istället för att gå. Jag säjer åt honom att det är fel och han tycker det är jätteläskigt att bli tillsagt, men han lär sig ;)

Ingela.C
0

Jag tycker också att du gör helt rätt som säger till henne direkt! Tänk på att aldrig ge henne något att äta ur handen. Ge dej inte, det är du som bestämmer! ;D

Belindaa
0

Okej (: Var precis som jag tänkte men vill höra vad andra tycker &så, har aldrig haft hand om en unghäst eller så, så man vill ju att dom ska bli "rätt" uppfostrade! :)

Lise
0

Använd en blommspruta och spruta vatten på henne när hon biter så slutar hon snart.

Colt
0

#7 Bra tips men hur ofta har man en sådan i handen? hahah ^^,  Det gäller ju att man säger till dem på en gång när dem gör nåt, inte springer och hämtar en blomspruta Sen bestraffar dem, de går ju inte!
men bra tips i övrigt.

Belindaa
0

#7 tack för tipset! :)

#8, man får ha med sej den när man går ut och går, alltså man får ha den i andra handen lr nåt ;)

Lise
0

#9 Helt rätt. Det har fungerat på min behövde bara göra det en gång, sen slutade hon.

Belindaa
0

#10 okej, det ska jag verkligen testa! :)

emmyhansson
0

mina bryr sej inte om en sådan spruta :o

Belindaa
0

#12 okej, men ska tasta på nemon iaf, man vet ju itne vad hon tycker ;)

SLennartsson
0

Vår shettishingst Timoon-X är en liten jäkel på att bitas. Honom får vi hålla näven över mungipan och typ putta bort mulen, annars nyper han tag i låret när man som minst anar det. :P

ryttarn
0

Du gör helt rätt. Desto tidigare man tar tag i olater desto fortare blir man av med dom. Vi tilåter inte våra ettåringar att nafsa heller, sådant har vi jobbat med i all hantering redan från dag ett.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ellen89
0

min lilla tjej nafsar ocksa, hon ar ocksa 2 (jovisst kanns det konstigt att saga det!). Hon gor det nar vi gar mest hotar hon. Hon har blivit lite battre, sa som dom andra sager fortsatt att saga till sa gar det nog bra! :)

Christina-Lundberg
0

Det här berättade en gammal gubbe för mig…
Han hade samma problem.. men det var dock en stor häst och den var ingen 2-åring. Detta var vad han gjorde:
När han gick och hämtade hästen i hagen, tog han med sig en lagomt stor bit falukorv. När hästen skulle till att bita, stoppade han in korven i stället i hästens mun:)) Detta resulterade att hästen såg lite konfunderad ut… och spottade och fräste ut korvbiten… Nästa dag var det samma prosedur… hästen bet i korven istället… Det tog 3 dagar med korvbiten.. sedan slutade hästen att bitas…
Tydligen så är falukorv något fruktiansvärt äckligt att bita i…

Lycka till.

Tusen
0

#17 Liknande story har jag läst som barn i en "Svarta Hingsten"-bok. Där använde de sig av en het potatis som de gömde under jackärmen. Kanske inget alternativ detta men det finns tydligen liknande sätt.