Vinterträningen ..
Snart börjar skolan efter jullovet, jag kommer hem vid 4 varenda dag, dock ej fredagar då jag kommer hem kl. halv två.
Då kommer min fråga, hur löser ni det med Vinterträning?
Det är ju nattsvart ute redan vid halv fyra tiden ! Så, vintertid stället det ju till lite problem för min del ;)
Frågan lyder som sagt, hur löser ni det ?
Josefinejumpforjoy.blogg.se

_ja, mörkt blir de här också.
men jag kör iaf! ;)
_

Kör iaf, har ibland pannlampa ( mest när jag rider dock).
Kör varmblodet på skogen när de är kolsvart ibland, då är det svårt att se! Men de går bra endå, hittills.
Tycker mest att pannlampan stör när man kör, för deras andning gör så de blir en dimma så man endå inte ser :P
Men de finns ju nå lampor att sätta på vagnen.
Jag kör i mörkkret, trots min mörkrädsla ;P

Pannlampa, ljus på våran lilla slinga som hänger bland träden..
jag kör endå om det blir sent brukar jag köra på ''området'' bakom bergsåkers travbana där det är upplyst eftersom hästen jag ska tävla i sommar tillhör bergsåkers travskola så står i ett stall nära banan :)
Jag har lampor på rockarden, bara att klicka på när det blir mörkt ;)
Sen har jag pannlampa med, men den är så himla komplicerad… Måste nog ta och köpa en ny.
Skulle aldrig våga köra i mörkret, då skulle jag blivit överkörd av någon bil inom en kilometer ^^

Jag jobbar 7-16, så det är mörkt när jag kommer hem på kvällarna, så körningen sköter jag mest på helgerna! =D (Går och hoppas på lite snö så man kan få köra när man kommer hem!)

Har så kallat Idrottshögstadiet 2grr i veckan, slutar vid 11-12 dom dagarna eftersom jag har köra häst på det:) Kör onsdag-fredag-söndag.. Och rider gör jag ibland efter skolan eftersom det senaste jag slutar är 15.00, och det ensdast 1 dag i veckan:) Okey, jag ska inte klaga ahr shysst shema!

Vi tränar oxå i mörkret… =( trist, men vad gör man . Försöker passa att träna alla under helgen båda dagarna och sen är det inte så mycket mer att göra än att dra på sig pannlampa och reflexer….

Börjar inte träna förän i februari, och då på helger.

jag kommer också hem vid 4 efter skolan, och då är det ju redan mörkt och jäkligt tyvärr. jag är rädd för mörker, men mina hästar är värre. så det är ingen större hit, i veckorna brukar jag därför longera&tömköra, även ridträna dom, då vi har en upplyst åker som är som en stor paddock uppe vid stallet. fungerar alldeles utmärkt, sen tränas dom på helgerna istället.
just nu går hästarna på halvfart, rids lite då & då och bara lullar runt i skogen och sådär. så nu är det ju inga problem, men har sagt att dom ska börja träna nu efter lovet, så då blir det longering,tömkörning & även en del ridträning i veckorna och sen "ut" på helgerna. tills det blir ljusare såklart.

det är bara att trotsa vädret, kylan och mörkret ;) Jag kommer också hem vid 4tiden varje dag utom tisdagar, så jag kör iaf alltid på tisdagarna och en dag på helgen. sen blir det en dag imellan det också. Ös på med reflexer och en lampa är alltid bra att ha..

Joo, jag ser att ni alla är duktiga och trotsar vädret ;)
Påtal om snövädret ! Vi får det glashalt på vägerna, ni kör på broddar eller ? ;)
Usch, vintertid ställer till med så mycet problem ! Även om det kan vara mysigt oxå :)

Kör ovasätt väder dag. Och kommer alltid göra det!

Fast inte kör ni när det är allt för många minus ute eller?

#15 jepp, jag kör med Broddar och sulor. Vägarna är oftast välldigt isiga, och om man drar på för mycket tryck på vagnen där så bara glider vagnen ;) Så trycket är mycket bättre att köra med på sommaren. Men det är i övrigt välldigt fina träningsförhållanden på vintern :)
#17 Njä, Kyla måste man tåla. jag kör dock inte när det är -20 eller mer nu, fasst det är sällan, har inte vart det hitills :P
Man kan ju inte var Hur vek som hellst när man ska träna häst ;)

#18 haha :) Joo, sant det du säger :)

Jag går på Praktik i 4 veckor:D så jag hinner;)

Vinteren är bra om det är is eller snö men vi har bara stenhård mark så vi kommer ingenstans alls i vår träning… I söder suger vinter träningsförhållanden.
Vi har verkligen snorhalt efter den väg jag brukar köra på. Där har vi den största backen och även uppmätta raksträckor. Men där är det så sjukt halt så där kör jag inte - även fast hästarna har brodd.
För även om hästarna har brodd och inte halkar (vilket dom kan göra ändå) så fnns det bilar… Om dom tvärnitar och får sladd är det som ute med både hästarna och mig.
Vi har haft is hela december och även nu… NÄR kan vi få snö!?!?! Vi hade perfekt med snö under hela november. Suck… Bara att vänta på snön, för snöunderlag är verkligen skitbra!
På tal om kyla… Jag tycker det blir rätt så kyligt att köra över -10° men jag har som köldgräns -15°. Däremot har jag kört häst i -18° och ridit häst i -27° ^^

Jag kör helst inte i mörkret, men vad har man för val? De e bara att ge sig ut!! Här är vägarna jätte hala så jag kör mina hästar på en stor åker… Bägge mina russ går barfota nu men troligtvis ska dom få skor snart med både snö sulor och broddar!

Nu har jag precis kommit igång med träningen men jag har det väldigt bra, jobbar 75%, är ledig på onsdagar och helgdagar då. Så det är perfekt att träna ons, lör o sön tycker jag, sen när de blir ljust blir det varannan dag i stället
Det är lätt att säga att man alltid kommer att träna hr mycket som helst, det trodde jag med när ajg gick i högstadiet. När man sedan kommer in på gymnasiet finns inte den möjligheten tyvärr om man satsar på höga betyg, vilket är ett "måste" numera för att komma in på högskolan. Skulle det inte vara så skulle jag träna mycket mer under vinterhalvåret men nu hinns det tyvärr inte med.
Nu får Putte och Klasse vila, dom har inte haft så lång vintervila än, bara lite innan skolan slutade. Dom får det nu när jag börjar skolan igen, i 2-3 veckor, sen blir det ridning tills det är någolunda ljust ute ;)
Båda två behöver utbildas lite mer inom ridningen, idag lärde sig Putte att gå skänkelvikning och göra framdelsvändning, första gången vi provade ;) Klasse fick träna på galoppfattningar, och allt gick superbra :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Dubbelt..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

hästarna har vintertränat länge nu, jag jobbar hos en tränare så träningen av ponnyerna sköter familjen!
Har några tidiga dagar i veckan då jag kan träna när det är ljust och plugga i mörkret =) Annars är det pannlampa och reflexer som gäller.

YES nu har vi äntligen massa snö så idag har jag och pigall varit ute och gjort av med värsta energin. han var så glad att han höll på att dra med mig :)