Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1286 ggr
olesen
0

Vad är det bra för????

Hallå.. Undrar vad det är bra för? Vissa har ju Checkar som står ut, Med stål grejer på sidorna vad är en sån bra för??

divansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

menar du en sånhär tex.?

Nitro
0

#1 Meeeen, min lilla Dolly! :) Fin bild!

StuteriSolo
0

Det är en raymondkäk, där behöver inte hästen ha ett extra bett i munnen, utan ska ta stöd av stålställningen istället.

olesen
0

#1 japp en sådan menar jag=)

olesen
0

#3 men på vanlg check så är det inget extra bett?

Nitro
0

Ett raymond används inte enbart för att slippa checkbett. De används framförallt för hästar som hänger väldigt i checken. Med ett raymond bärs huvudet på ett helt annat sätt, många hästar vågar ta mer stöd i checket med raymond. En del hästar håller även huvudet stabilare med det på.

olesen
0

#6 Jag har en vanlig käk på mitt russ. ( En kindstropp). Men hon gillar itne käken så mkt, hon reser sig lätt.. Ska jag andvända raymondkäk ist på henne, är det lättare för henne????

equuleus
0

#8 Det är bara å testa sig fram tycker jag. Svårt å säga vad som fungerar och inte fungerar :)

Idawg
0

#4 o 5 Ett raymondkäk kan även fungera bra på heta hästar. Checken lixom "bromsar upp" om ni förstår va jag menar..

Men de fungerar olika på olika hästar. Som nån har sagt innan, de är bara att testa sig fram..

De finns mängder med olika utrustningsdetaljer. En "vanlig" check kan ha antingen ett extrabett som du sätter i munnen eller en kindstropp.

palomia
0

#8 Om hon reser sig kanske checken är för kort?! Den skall ju finnas där som stöd men inte vara för kort och hindra den naturliga "löpställningen" med huvudet.

olesen
0

#11 Okej.. men den e inte för kort..=/

stinadrugge
0

Fortsättning på #10. När man tar i hästen så trycker ställningen mot nosbenet, det är nog det som gör att själva käken "bromsar" heta hästar.

olesen
0

#13 Okej men hon är itne het så=/

stinadrugge
0

den kan med fördel användas på "oheta" hästar också.. jag tycker att den är väldigt bra, men min ponny blir lite irriterad på den så använder den bara ibland.