Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3343 ggr
amandahandersson
0

Automatcheck

Kan någon förklara hur en automatcheck fungerar?? Har läst en hel del men inte riktigt fattat. Men vad jag har förstått så är det det så att man kan länga och korta checken när man sitter i sulkyn typ?

Är det bättre att ha automatcheck på en häst som är jobbig att checka på??

casandra
0

checken fästes direkt när du selar på då, sen har du ena änden bak vid dig så du alltså kan dra upp checken självständigt när det är dags. och även släppa på den också då.

en häst som är jobbig att checka på skulle jag definitivt skaffa automat på, är grymt behändigt och så kan man ju checka på när man kör på och alltså känna vad som blir bäst.

lulligt skrivet men, hoppas det blev till någon hjälp iallafall.

amandahandersson
0

Aha, då ska vi köpa en automatcheck ;) Vart fäster man den "bak"? Vid sulkyn eller typ ja, nått sånt?

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

chek remmen på ett autocheck har ett antal hål som kan passas in i en fjäderbelastad spärr. Remmen går sedan hela vägen bak till dig i sulkyn. Dett är dock ett krav att det skall finnas en spärr så att man inte av misstag kan korta käket för mycket.

Vi köpte autochek till Monljus då han var lite fislig att cheka i början. Sedan är det väldigt praktiskt när man är på banan och gör ett snabbjob och man inte har någon extraperson med sig som kan cheka på.

På bilden ser du ett autochek som inte är uppspänt…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

FridaNyberg
0

Sen är det en fördel att man kan korta eller länga käken mitt under loppet om det skulle behövas.

Jag jobbade åt Johan Wiman i sommras, han har automat på nästan alla hästar. Tycker det funkar bra :)

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på monis där cheket är uppspänt….

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

#4 Betydligt lättare att korta än länga cheket skall väll tilläggas, blir lätt vingligt när man skall länga….

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

Ja, att korta/länga checken i loppet måste vara krångligt. Behövs ju en "knyck", lätt att hästen kommer ut balans.

LinnJ
0

Jag sätter fast min automatcheck (alltså änden) i mina tömmar, alltså där dom delar sig eller vad man ska säga. Automatcheck är definitvit bra tycker jag! Det jag kan tycka är lite knöligt är att man ska hålla reda på en grej till i handen, och sen om man ska svänga att man inte drar i automatcheks snöret eller va man ska kalla det, för då blir den ju lös. Och mina hästar fattade fort när checken är lös o när den är spänd :)

LinnJ
0

Jag sätter fast min automatcheck (alltså änden) i mina tömmar, alltså där dom delar sig eller vad man ska säga. Automatcheck är definitvit bra tycker jag! Det jag kan tycka är lite knöligt är att man ska hålla reda på en grej till i handen, och sen om man ska svänga att man inte drar i automatcheks snöret eller va man ska kalla det, för då blir den ju lös. Och mina hästar fattade fort när checken är lös o när den är spänd :)

LinnJ
0

Christina-Lundberg
0

Hej Amanda!
Det här med automatkäk… det är det bästa tänkbara. Vi har det på karsk, eftersom han har en riktigt hingstnacken och är stark som 17 i den… så var det inte så mycket att tveka på. Remmen som man drar i har en extrarem som man förslagsvis sätter fast i tömmarna (nägonstan i jämnhöjd med dina händer). Detta är för att inte automatkäksremmen skall fladdra iväg.. om du föstår vad jag menar.
En annan fördel är att:
en del hästar vill ha lite längre käk när de voltar, när starten har gått och de sprungit in sig (efter några meter) kan man försiktigt dra i den. Även om det skulle inträffa något under loppet, så är det bara att käka ner och när hästen har fått in flytet i fötterna så är det bara att dra försiktigt upp käken igen.
En nackdel är väl priset… ganska dyrt…
Sedan får du se upp med vilket sele du har… en del "automatlådor" passar inte till vad som helst. Men har du tex en Finn-Tack sele så är det inga problem.

Vad du måste tänka på - så är det lite inkörning på

Christina-Lundberg
0

Hej Amanda!
Det här med automatkäk… det är det bästa tänkbara. Vi har det på karsk, eftersom han har en riktigt hingstnacken och är stark som 17 i den… så var det inte så mycket att tveka på. Remmen som man drar i har en extrarem som man förslagsvis sätter fast i tömmarna (nägonstan i jämnhöjd med dina händer). Detta är för att inte automatkäksremmen skall fladdra iväg.. om du föstår vad jag menar.
En annan fördel är att:
en del hästar vill ha lite längre käk när de voltar, när starten har gått och de sprungit in sig (efter några meter) kan man försiktigt dra i den. Även om det skulle inträffa något under loppet, så är det bara att käka ner och när hästen har fått in flytet i fötterna så är det bara att dra försiktigt upp käken igen.
Sedan får du se upp med vilket sele du har… en del "automatlådor" passar inte till vad som helst. Men har du tex en Finn-Tack sele så är det inga problem.

Vad du måste tänka på - så är det lite inkörning på den nya käken både för dig och hästen

Lycka till!

Christina-Lundberg
0

Hej Amanda!
En annan fördel är att:

Vad du måste tänka på - så är det lite inkörning på den nya käken både för dig och hästen

Lycka till!

Christina-Lundberg
0

Hej igen… med risk för att bli tjatig:))
fick strul med datorn igår.. den hakade upp sig och jag trycke på skicka några gånger… därav blev det flera likadana inlägg.. Hoppas du har överseende med det.
//C

amandahandersson
0

Jag har nu mailat Micke på Royal och frågat vad det kostar med en automatcheck.

Jag skulle tro jag hinner "köra in" mig på automatchecken, planerad årsdebut för hästen är i juli ;)

Tack för informationen Christina, du beskrev bra! :)

floran_pro
0

hej amandah du kan komma på studiebesök hos oss

amandahandersson
0

#16, japp, jag gör det! :)

robe
0

amandah!!!!!!!!!!! du ha hållit på med ponnytrav i 10 år och har haft porshage som förstebild och vet inte hur en automatchek fungerar.  En automatchek kostar lika mycket som du stal av mig på östersund på dubbeltravet!!!!!!!!!!!!!

amandahandersson
0

#18, 1. jag har tävlat ponnytrav i 5 säsonger och har bara använt vanlig check alt. raymondcheck. Min hobby är vanligtvis inte en massa utrustning, utan mer själva träningen av hästen.

2. Kevin Porshage är en jättegullig kille, men inte min förebild. Jag är nog snarare hans.

3. Jag stal inte en spänn av dig, jag har egna pengar att klara mig på.  

4. Nu vet jag hur en automatcheck fungerar.

__SVANE__
0

hahahaha du vet inte alls hur man använder en sån check hahahahahahahahahahahhaha erkänn. Bäst ja håller reda på mina pengar på mitt nordea kort närr det är ö-sunds dubbeltrav..

amandahandersson
0

#20, tänk för att jag vet det nu. Jag är en lättlärd kvinna.

Om du nu har något som helst ekonomiskt sinne vet du att man måste ha kod för komma åt pengar på kort. Och till mitt kort känner då ingen till min kod… Men visst, tänker du bete dig som en konstig gubbe, gör det. Folk mognar i olika takt.

casandra
0

Är det inte bland annat därför som vi har den här sidan, för att kunna fråga andra som vet det vi själva inte vet?

Det var grymt omoget skrivet. Sen vet jag inte hur relationen är emellan er om det bara var på skoj kanske.

sara_lundberg
0

ja du kan ändra längden på den hur du vill när du sitter i sulkyn och under loppen.. Jag har ju det på karsk och det var nog det smartaste jag har köpt in åt han

Det kan vara svårt att använda i början när du inte är van vid det.. och akta dig för att dra upp den för fört, då går hästen gå på rygg och du måste ha en stopp på käken så du inte kan dra upp den fför högt..

fredrikaa
0

Amandah är bääääst, ingen protest!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

hiih : )

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se