Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 2205 ggr
SHV-Pysen
0

Konstiga travmänniskor?

Jag har lite fördomar mot travfolk, och det av egna erfarenheter, men jag hoppas att alla inte håller på som de jag mött! det jag fått uppleva under prao och när jag varit hos dem jag känner (gäller både shettis och storhäst) är detta;

1Man sköljer inte av betten, 2shettisarna svampas inte av när det är jättesvettiga. släpps bara ut i hagen. 3skyndar sig köra alla hästar så fort de kan så de kommer hem snabbare (praoade på travet, hade tiden 7-16, men fick tiderna 7-14 istället) 4blir jättearg på unghästen om den vill busa lite (förväntar sig typ att den ska bete sig som viuxen på en gång). 5 förväntar sig respekt och ledarskap när de inte uppträdaer som ledare utan mest skriker och försöker visa att dem bestämmer. 6 tror att hästen inte ska vara rädd för något i stort sett. 7 tömkör inte innan de sätter på vagn första gången (sista kanske inte så hemsk, men det är väl säkrare att tömköra först)

Är detta väldigt vanligt hos alla travmänniskor? jag hoppas inte alla håller på så här! jag vill få en bättre bild av travvärlden än den jag fått!

amandahandersson
0

Jag känner då ingen travmänniska som är så, och jag känner ganska många.

Det där med att man inte tömkör innan man sätter på vagn måste väl ändå vara ganska dumt? Jag är nästan 100 på att alla som kör in iaf ponnyer tömkör innan de sätter på vagn (kan inte svara för storhästarna, har inte frågat någon så).

DubbelE
0

du har då hittat dom få dåliga exemplar som finns tror jag :P

SHV-Pysen
0

dem som jag var hos hade shettisar. en tvååring som var nyligen inkörd blir jätterädd när vagnen åker ner i ett hål i vägen och det är jättemycket hål där. hade han blivit vand vid vagnen innan kanske det inte var lika hemskt för honom..

Lise
1

Jag har aldrig träffat på sådan människor och jag har hållt på med travhästar i många år. Tvärtom har de jag träffat varit mycket mer noga än sk ridmänniskor. Skillnaden jag märkt är att de inom travet låter hästen vara häst.

Jagz
1

Det du nämnde är fördomar! Eller visst, det finns säkert någon som håller på så, undantag finns ju alltid överallt.

joooossan
0

Håller med alla som har skrivit svar till dig.. Jag tror som t.ex "2 :) Du har träffat få av de dåliga exemplaren.. Om du t.ex kommer till en ponnytravtävling kommer du märka hur noga alla är med duschning och allmäna omvårdnader efter lopp.. Att inte tömköra innan man sätter vagn tycker jag låter mycket konstigt :S

Jag ska beräta en liten histora om min prao när jag gick i 8an. Jag proade på ett naturbruksgymnasium, ena dagen skulle vi ut och köra en nordsvensk. Läraren frågade om någon hade körvana och jag svarade då att jag körde **ponnytrav.

Vet ni vad jag fick för svar !?

***hånflin* Hahaha, jaha, joo.. det är ju inte riktiiiigt samma sak! Hahaha, hånflin igen. -.-
- Du förstår, detta med att köra nordsvenk är mer känsla, travet *han suckar* där gör man ALLT för att hästarna ska springa snabbt, men riktiga körhästar. Nordsvenskar t.ex. Man måste kunna sammarbeta med häsen, inte bara sitta och piska dom.

GAAAH ! Jag höll på att slå honom ? Kan man få ett russ t.ex att springa om man inte sammarbetar med hästen ? Jag har en känsla av att många ridmänniskor tror att vi är rent ut sagt är dumma mot hästarna, tar ingen hänsyn till dom o.v.s. det är en känsla jag har fått iallafall..

Shit, långt det blev… :) Men som sagt som #2 sa, du har sett dåliga exemplar av travet.. Likadant som det finns i ridsporten, finns det i travsporten, de få människorna som gör saker som du tog upp i dina exempel..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

ryttarn
0

Visst är det så att det finns både bra och dåliga tränare innom alla dicipliner. Jag har erfarenheter både från hoppning, dresyr och trav och oavsett diciplin finns det de som är bra med hästarna och de som är mindre bra.

Skall man vara lite generell vill jag nog ändå säga att ridfolk har lite mer tålamod med sina hästar än vad travfolk har. Detta beror säkert på att tävlingslivet för en ridhäst är betydligt längre än för en travhäst. Dessutom har ofta en travtränare ganska höga prestationsförväntningar på sig från hästägare. Å andra sidan har ridfolk en tendens till att "klema" bort hästarna….

Men som sagt, jag tror inte i stort att det är skilnad på vad man håller på med för diciplin, rötägg och änglar finns det överallt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

hannibal-roll
0

Har träffat på dåliga hästmänniskor inom alla sporter. Tycker att dålig hästhållning och dålig attityd i stort sett alltid beror på okunskap eller pengar.

Tusen
1

Jag jobbar i ett travstall och där är det alltid väldigt noga med att alla hästarna duschas, betten sköljs och alla selar smörjs ca en gång i veckan. hästarna är ute ca 6-7 timmar varje dag, även om de körs! Oftast har vi kört klart alla hästarna vi ett-tiden, då äter vi själva lunch, därefter tar vi in dem, de äter lunch. När de ätit klart borstar vi iordning ALLA hästarna. Vi åker aldrig hem innan 16, eftersom de måste få mat då igen. Vi har väl inte tömkört våra unghästar överdrivet mycket, men ett par gånger så at de tar styrning och har lite koll på vad som krävs av dem. Personligen hade jag nog tömkört mer. Min chef trackar på mig konstant för att jag kör ponnytrav, men mest bara för att retas med mig. Han har själv kört ponnytrav och tycker att det är en STOR fördel att ha gjort det innan man kör de stora!

Men som #7 säger det finns rötägg & änglar överallt!

Belindaa
0

Håller med #2 (:
Som #7 och #9 säger så finns det rötägg och änglar överallt!

Själv så vet jag några stycken som skulle köra in en häst, tömkörde bara några dagar, sen gick dom med vagenn några dagar alltså att de inte satt fast, och gjorde inget mer utan då tyckte dom bara det var ut och åka.
Men när dom skulle ut och åka så stegrade sej ponnyn och höll på!
Så själv tycker jag att man borde vara välldigt noga när man köra in. Tömköra ett bra tag, ha bara skacklar vid sidorna, och i stort sett göra allting som går för att ponnyn ska vara så säker och trygg som möjligt man sätter den i vagn! :)

[jenny-]
0

Jag har väldigt nära Åby och kör ofta där. Ser väldigt ofta tränare och skötare som tömkör.
Jag själv är väldigt noga med rent bett och att hästen får den tiden den behöver för att värma upp innan ett pass och skritta av efter osv. Jag kan inte tala för alla men en tanke jag har, efter att ha läst mkt fördomar om just travsporten - att det bara handlar om pengar. Om det nu bara handlar om pengar - då måste ju tränare och ägare bry sig om hästens skötsel och träning oerhört mkt. En häst som inte trivs/mår bra gör oftast inte sitt bästa, eller har jag fel? Sen finns det som några ovan har skrivit - både bra och dåliga exempel, men jag tror att det är så i alla grenar. :P

collide
1

#1 man sköljer av betten men kanske inte lika noga som ridfolk
#2 vi duschar våran hellre
#3 jobbar själv extra i proffsstall, börjar köra runt 10 kör då 1-4 turer per dag, man har då kört klart runt halv/kvart i ett om de är 4 turer nu under vintern får man även välja hur många man kör innan lunch och om man vill köra nån efter men man har sina man ska köra. även om man har kört klart 11 så får man inte plocka in före halv ett och inte åka från gården före 16.00… hemma försöker man ju skynda sig så myckte som möjligt för att hinna göra annat med men allt ska göras innan man åker från stallet.
#4 ? vet inte riktigt hur du menar med de, men där ja jobbar så ska dom inte slåss med fram benen, resa sig mot en, kunna lyfta benen när man ber dom och inte bitas, när dessa fyra saker inte sker ska en tillrättavisning ske, vi får inte slå till dom i ansiktet men bogen lr på frambenen om dom slåss med dom, om dom bits ska vi säga ifrån dett mycket för att vem som helllst ska kunna hand ha hästarna senare men även för att de ska bli en säker arbetsplats.
#5 mot hästar lr mot folk?
#6 hästen ska lita på männinskan och så länge en människa är i närheten ska dom inte vara rädd.
#7 tror nog du har förstått det fel tror inte att de finns någon som håller på med inkörning som inte gör det, skulle bli alderles för riskabelt om man inte gör det.

personligen tycket jag att ridfolk har mycket sämmre hästhållning är inte många som klarar av att handha en hingst och det är nog därför dett inte finns så många inom ridsporten, förrutom då på högsta nivån. hra kompisar som är rider och hon ja är "bäst" kompis med är väldigt insatt och vill alltid hästen bästa, men ja vet andra som om man tar frågan med vad man ska ha för transport bara vill ha en som "matchar" bilen lr som ser bara ut i störsa allmänhet, trotts att dessa är plast lådor som tar ina allt ljud även dom som är bäst tätad tar in så pass mycket ljud att en häst kan bli döv av att åka i dom utan att vara dövad. allt ska se bra ut har man mässings ringar på sadeln ska man ha mässings stigbyglar och mässingsspännen på tränset med (?!) inom travet tar man vad man har. så inte vet ja men tror inte att det är nått bättre inom ridsprten heller.

men som #7 & säger det finn säkert rötägg och änglar oavsett vad man kollar på.

Kajhugo
1

Har några år på nacken och i stallet, både bland ridhästar och travhästar och tycker att travfolk jobbar mer med sina hästar både träningsmässigt och "omvårdnadsmässigt". Jobbade själv mellan 7-16 och ibland längre. All tid man lägger ner på sina passhästar får man ju igen när de kommer igång och tävlar.

MagganS-B
0

Jag har hållit på med trav, både ponny och stora, har även sett en del s.k. ridfolk! Det finns både bra och dåliga hästmänniskor överallt, men många gånger är det lättare att köpa en ponny eller häst, kasta på en sadel och rida fast man egentligen inte alls har en aning om hur man sköter en häst. Det finns hästfolk, som sköter sina hästar och verkligen vet hur man handskas med djur, sen finns det dom som tror dom vet (dom är värst)…..så är det inom all hästsport!

Mandi_melizza
0

Jag har aldrig mött på några såna och jag har hållt på med trav nästan hela livet..men det är klart att det finns såna lite överallt men dom måste ju tänka sig för… hästar är inte människor..hmm tur att man aldrig träffat en sånGlad

Mandi_melizza
0

Jag har aldrig mött på några såna och jag har hållt på med trav nästan hela livet..men det är klart att det finns såna lite överallt men dom måste ju tänka sig för… hästar är inte människor..hmm tur att man aldrig träffat en sånGlad

Mandi_melizza
0

råka klicka två gånger zorry min data e lite knäpp

DubbelE
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12. "personligen tycket jag att ridfolk har mycket sämmre hästhållning" -tack för den snytingen ;) sen vadå vi duschar våran heldre? jag har då inte påpekat nånting om nån duschning eller svampning?

sen tycker jag du har  fördommar mot oss ridfolk. det är verkligen inte så.  ridsporten är den jag är uppvuxen i den är inte så, visst, det finns ett par i varje klubb som är sånna. men majoritet är faktist inte det.

SLennartsson
0

Konstiga vet jag väl inte, mer slarviga kanske. Sådana finns säkert, men inte vad jag sett många av. Ponnytravare brukar vara väldigt måna om att hålla sina små ponnier i fint skick och sköter dom verkligen som om dom vore ens små barn. Tycker då inte man ska dra alla över en o samma kant.

ryttarn
1

Det som faschinerar mig är att de som aldrig själv varit aktiva ryttare har så bestämda uppfattningar om hur ridfolk hanterar sina hästar…. På samma sätt har jag hört bland ridfolk, som aldrig hållit på med trav, att innom travet, där så….

Tycker man skall vara väldigt försiktig i sina uttalanden om dicipliner man inte håller på med. Precis som DubbelE så kommer jag ursprungligen från ridningen (hoppning om än inte på speciellt avancerad nivå) och äldsta dottern jobbar i ett travstall (hos en proffstränare) så jag tror att jag med min erfarenhet har ganska torrt på fötterna när jag säger att det inte är någon större skillnad…. Tror det skulle vara mycket bättre om man försökte lära av varandra istället för att alltid "veta bäst".

Håller verkligen med MagganS-B om att de som tror sig veta är värst, men så är det oavsett diciplin…..

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
1

Jag gick på ridskola i flera år (6 år) och jag upplevde ridfolket där som snobbar… Allting skulle vara sååå perfekt och hästarna sköttes som små hundar som bröt benen om dom trampade på ett höstrå…. Jag ledsnade på det och är så himla glad över att jag håller på med trav!
Jag får i alla fall inte en massa konstiga blickar och hånflin efter mig om jag går i gamla myspys kläder på travet, som man fick när man gick i det på ridskolan…

RebeckaKihlberg
1

Jag har sett lite av båda världarna (har jobbat en hel del inom ridsporten på stuteri,tävlingstall osv.) så att säga, har väl ingen super super koll på travfolk, men av de jag sett och själv uppevt så tycker jag i allafall att travfolk verkar vara "mer måna" om sina hästar…därmed inte sagt att ridfolket missköter sina hästar.

Det känns som travfolket inte är fullt så "rädda" att ta hjälp och dela med sig av kunskap samt det här med veterinär kontroller….så som jag upplevt de inom travsporten så tar man ut veterinär när man känner att något inte stämmer när man tränar/kör lopp, även om hästen i sig verkar OK. Det är sällan jag har upplevt samma sak inom ridsporten…tyvärr.

Dom travhästar jag träffat är överlag mer väluppfostrade och lätthanterade än många ridhästar. Detta har kanske en del naturliga förklaringar iom att travhästen hanteras mer i tidig ålder, ridhästar "gör inte så mycket" förän 2,5 -3år ålder då det är dags för inridning.

joooossan
0

#12, De du vill säga genom till svar till mig är alltså att man kan sätta på vagn utan att tömköra eller någonting för att hästen ska lita på en människa ?

Du har inte tänkt på att även om en häst litar på en människa så kan den bli rädd, och om den nu skulle bli rädd framför sulkyn och det skulle hända något kan den få mean (stavas ? ;S) för låång tid. 

Ett par bekana till mig hade en travhäst som skulle köras in, de hade tömkört, haft fejkade skaklar bakom hästen m.m. De satte en tid senare på vagen allt var frid och fröjd tills de var ute och tränade en dag, hästen blev livrädd för något i skogen och flydde. Han sprang sedan in o skogen på andra sidan vägen då vagnen fastnade mellan några träd. De har aldrig kunnat få honom bakom en vagn igen.

Tänk då på en oerfaren häst som aldrig sett en vagn innan. Om någon skulle hända, även om hästen kanske litar på dig så är det fullt naturligt med flycktinginstingt.. Hästen flyr ..

Jag kanske har fattat detta helt om bakfoten.. Men jag tycker att man ska ta säkerheten främst.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

sara_lundberg
0

Jag har aldrig heller sätt detta och jag har jobbat hos travtränare och har egen ponny..

Så det är inte alls sådär.. Vam var det som gjorde så?

FridaSimonsson
0

Om jag säger såhär, jag jobbar i travstall, har varit i flera olika men är mest hos Jeppe,!

Vi tömkör alltid våra hästar,!

Å inget av det stämmer in ! bara det med unghästarna eftersom det är ju inte kul om en unghäst hingst tänker hoppa på en precis? ska man bara stå där och glo ?

collide
1

#18 kommer själv från ridsporten och precis som #21 säger upplevde jag dom som snobbar… stallen var ofta mer anpassade för människor än får hästar och på många ridskolor är det mer som en industri än som ett hem för 20-30 hästar. kanske något jag fått för mig som inte stämmer men det var så jag upplevde det och det var mycket därför ja la ner ridningen och började med travet ist. upplever det även precis som #22 att ridfolk ar för "stolta" för att be om hjälp när det blir problem som dom själv inte riktigt vet hur dom ska ta hand om, eller bara en sån enkel sak att ta hästen till en vätrinär för att behandla den… klinikerna här omkring har till ca 75% av hästarna som behandlas vare travhästar, vet att många som rider har problem med hästar som slutar hoppa (deta genom kompisar som rider) och inte vet vad dom ska göra?! behandla knän och kotor?

#23 nu fattade du mig helt fel alla tömmkör iaf dom som håller på med de seriöst finns säkert dom som inte gör de men de e isf nåra pajaser som inte vet ett skit om hästar och då specielt unghästar.

tycker även att det låter som att dom som är aktiva på den här sidan är riktiga hästmänninskor som tar väl hand om sina djur och säker dom flesta andra som håller på aktivt med trav, dom som inte tar väl hand om djuren har inte några starthästar och lyckas dom få en att starta med kommer resultaten att ute bli, En häst som inte trivs presterar inte och det vet nog dom flesta som håller på med trav om och sköter sina hästar väl.

Colt
1

#20 Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Jag blir väldigt frustrerad när jag läser endel av inläggen här ovan vilka otroliga fördommar det finns om både trav och ridfolk!
Det finns otroligt mycket kunskap om hästar både inom ridningen och travet, varför inte ta bort skygglapparna och lära sig av varandra i stället för att sitta och tjura och tycka att antingen trav eller ridmänniskor är tröga!
Personligen så började ja inom ridningen men är nu mer inom travet och har nära vänner både inom rid och travsporten och jag tycker båda sporterna är underbara!
Dock som redan nämnt det finns rötägg inom BÅDA sporterna!

SHV-Pysen
1

Alla ni som skrivit om det med ridfolk som också är konstiga m.m visst stämmer det! jag säger inte emot, fast där har jag inte så mkt egna erfarenheter av just den typ av skötsel som används på de travstall jag varit på. men är det inte möjligt att dessa travmänniskor som håller på så här bryr sig mer om att vinna än hästarnas välmående. för hästarna slutar ju inte prestera lika bra för "små" saker som inte skölja av bett etc. så då slutar de göra dessa små men ändå viktiga saker för att de är lata.

Glömde nämna en sak till också om det här med dåliga saker; en utav storhästtränarna som jag var hos på prao rökte i stallet och mitt famför nosen på en häst! det kan väl knappast vara sunt, framför allt inte för hårt presterande travhästar! och många va dessa saker som jag ovan nämnt hände lite överallt på Gävle Travet där jag praoade en vecka. och lite oansvariga var dem när de kom till hästarna och mig. dem visste inte hur länge jag hållit på med hästar och så sa dem "hämta hästen i bortersta hagen och ställ henne i den boxen" jag kan säga att det var ett under att jag inte blev nertrampad av en 1.70 högt sto som stegrade sprang runt etc. dem släppte också iväg mig på en av hästarna ut i skogen på en ridtur efter att bara frågat; "har du ridit länge?" ja nåra år." som tur var så var jag van och kunde hantera den lite småbockande och ruskigt starka hingsten!!

Jag vill också bara påpeka att de som har shettistravarna är jättetrevliga människor. jag bodde hos dem en vecka under min prao, och det är absolut inget fel på dem så att de är otrevliga! de måste bara vara ovetandes… och man vill ju inte komma in i någon annans stall och påpeka att de måste duscha hästarna och skölja av betten etc.

Lina-
0

Jag har ridit i hela mitt liv och tävlat hoppning och håller på med trav. Har hela tiden fått uppleva att jag måste försvara ridsporten! Det känns som att man måste "välja sida" och inte kan hålla på med båda delarna! Jag tycker det är så himla tråkigt! Det finns bra och dåliga saker med båda sporterna.
Att ridfolket är snobbar får man ofta höra! Jag tycker folk borde sluta att se ner på varandra så. Vad är det som är så snobbigt? Att man har dyr utrustning? Snygga ridkläder? Är det fel med det? jag förstår inte riktigt problemet… Snobbar finns väl inom alla sporter…

Belindaa
0

Det där med att röka tycker jag inte heller om. En gång när jag lånade en rockard av ett par som har stallet typ några hundra meter bort. Jag skulle gå dit och sela, och när jag står där och selar på så börjar ägaren röka..Känndes hur himla onyttigt som helst! Ville bara komma där ifrån så sanbbt som möjligt

SHV-Pysen
0

#29 Jag vet vad du menar.. fast här är det inte bara mellan trav å ridning. visserligen tittar många tävlingsryttare ner på en för att man kör och har shettis, men dem tycker vi är väldigt konstiga eftersom vi har "små" hästar (halvblod & knapstrupkorsning 155 cm) och vi sysslar mest med western och mycket horsemanship liknande. det man får lära sig på en engelskstil ridskola är ganska så olikt från det inom western, och bara för att vi sysslar med med westerstilen anses vi lite konstiga. fast nu kör jag bara. tycker inte om de hästar som finns att rida på i stallet.

Belindaa
0

#29 det där med att man har snygga ridkläder, visst ska man inte ska se på varandra som snobbar för det. Men som #21 säger, så är det inte särskilt kul att få konstig bllickar och hånskratt för att man inte har det om man är på tex en ridskola!

Absolut_Luks
1

Säger som så många andra, du har nog stött på de lite sämre människorna inom travet :S

Jag har nog rätt många fördomar mot "ridfolk." Men det är faktiskt lite roligt när man står i stallöppningen och ser dressyrtanterna longera sina hästar på sandvolten… Hästarna är så lata att de knappt går framåt, feta är dom också, brukar se rolgit ut! Sen när ridhästarna är lite piggare någon dag så brukar tanterna ta på dom skarpare bett så att de blir "lugnare."

Det är vad jag har sett… Mina vänner är ridfolk som hoppar så jag vet ju att det är lite skillnad emot dom.

Hannna
0

#28 Jag har aldrig heller duschat en shettis eller russ på vintern.

EmiliaLeo
0

.. varför kan inte alla vara,, hästmänniskor? :)
det är så enkelt att behandla hästarna på ett naturligt sätt, så enkelt att inte slå dom.

_"där konsten slutar tar våldet vid"
_Det ordspråket bör alla som håller på med hästar ha i bakhuvudet, oavsett sport eller stil.

Colt
0

#33 Fördommar!

Jag både rider och kör dressyr och tycker det är roligt, är jag en tant?
Och min häst som jag rider på är aldrig slö, och jag rider på VANLIGT TRÄNSBETT.
Och angående feta hästar så ser jag hellre att dem är lite runda än för smala!
Dessutom om vi pratar stora ridhästar som halvblod så är dem helt annorlunda byggda mot varmbloden så många uppfattar dem som feta.

casandra
0

jag förstår inte ens hur folk kan/orkar gå runt med alla dessa fördomar? :S

WiLmA-
0

ja men då har du npg inte varit på så många prao plater då!! för att det finns de som travtränare som tar bättre hand om sina hästar en andra men ja det är som de andra såger,, så ta inte alla för de fy du har sett!!

Jagz
0

# 37 Jag håller med!

Colt
0

jag tycker att den här tråden ska stängas ner…..

prima
0

#28, där övergår de generella fördomarna till faktiska angrepp mot tränare vid nämnd travbana. du gör klokast i att ta upp problemen på plats med berörda personer, istället för på ett forum.

AnnaLundin
1

#40 - det är sorligt med alla dessa fördomar mellan ridsporten och travsporten, men de försvinner inte för att tråden stängs ner.

#41 - det lär väl finnas mer än en travtränare på Gävle, kan jag tro? Ja, det är tråkigt när man inte gillar saker, men att kalla det för angrepp är nog väl att ta i.

Till Er ALLA!

NI som gnäller på ridfolkets hästhantering är inte ett dugg bättre än trådskaparen här, som faktiskt erkänner sig ha fördomar! Varför inte öppna korpgluggarna och se med öppna ögon att det faktiskt finns bra och dålig hästhantering bland både trafolk och ridfolk. Jag har själv en fot på varje ställe sedan bortåt 20 år tillbaka så jag tror mig veta att man bara har olika syn på vad som är viktigt vid hantering och skötsel av hästarna. Jag tror också att om NI alla kunde tänka er attta de bästa sakerna från båda ställena så skulle ni bli bra mycket rikare i era egna hästliv också!

Att tro att dressyrhästar är lata för att de longeras i ett sakta arbetstempo är lika dumt som att tro att alla travare är superpigga för att de tränas i ett tempo som ligger en bra bit över deras naturliga travtempo i hagen. Man tränar hästarna på det sätt som bäst stärker deras muskulatur för det specifika arbete man vill att de ska utföra. Travhästen ska trava fort, dressyrhästen ska trava sakta och utföra krumelurer med ryttare på ryggen. Hopphästen ska hoppa felfritt över hinder. SJÄLVKLART kräver detta olika träning!

Jag vill också påstå att alla hästägare gör vad de kan för att hålla hästarna friska, på olika sätt. Problemet är att många ser sitt eget sätt som det enda rätta, utan att ens tänka tanken på att man kan göra samma sak på flera olika sätt. VAD är det som säjer att det sätt DU sköter din häst är bättre för hästen än det sätt som dressyrhästägaren i grannbyn sköter sin? VAD är det som säjer att sättet travtränare hanterar sina hästar är mer rätt än det sätt hoppryttaren jobbar på?

Öppna korpgluggarna och plocka det bästa ur alla världar, så kommer NI bli mer vidsynta och öppna för nya idéer!

SHV-Pysen
0

#34 det här var inte på vintern. det gick hur bra som helst att duscha och svampa av!

AnnaLundin
1

#43 - det kan alltid finnas skäl till varför man låter bli att blöta ner en häst. Jag lovar, den överlever utan att ha blivit duscnad eller avsvampad. Bara för att det är det som är idealiskt i din värld innebär det inte att det är det enda rätta sättet.

smurfina
0

Jag tror inte att trådskaparen fått en bättre syn på travvärlden av alla dessa inlägg, det mesta verkar hadla om "pajkastning" mot olika hästsporter. Som så många av er redan skrivit så finns det  "dåliga" hästmänniskor inom alla genrer. Jag har haft med både trav, ridning, western, galopp och uppfödning att göra och tycker inte att människorna är bättre eller sämre inom någon genrer. Jag tror inte man på flit är en "dålig" hästmänniska utan det handlar nog mest om okunskap och att man fastnat i ett mönster just pga att man tror att man gör rätt! Vi är trots allt alla intresserade av hästar oavsett vad vi använder dem till, så öppna era sinnen och lär av varandra, tillåt er att erkänna att ni har brister och se inte goda råd som kritik, utan som den hjälp som det faktiskt kan vara.

Ni som sett baksidorna av våra hästsporter, bygg ej på fördomarna, var bättre människor och lär er mer, så blir vi alla bättre hästmänniskor! Trådskaparen och ni andra som haft dåliga erfarenheter har ju i alla fall lärt er hur man inte ska göra och har vett att inte göra samma misstag och bara det är ju ett steg i rätt riktning, man lär sig något nytt varje dag!

_Jag_
0

#0 Jag har haft mycket bra och mycket dåliga erfarenheter från båda sidorna men det du tar upp kan jag väl knappast påstå händer så ofta, jag förstår inte riktigt vad du vill genom att skapa denna tråd på en sida där majoriteten av  folk har anknytning till trav, skapa bråk?

Belindaa
0

#46 trådskaparen skrev så här "Är detta väldigt vanligt hos alla travmänniskor? jag hoppas inte alla håller på så här! jag vill få en bättre bild av travvärlden än den jag fått!"

Alltså, rätt och slätt som det står, trådskaparen frågar om det är vanligt hos alla trvmänniskor och att h*n vill ha en bättre bild av trävvärlden än det hon fått.
I mina ögon så ser det inte alls ut på långa vägar som att hon vill skapa bråk, MEN, det är min uppfattning! :)

SHV-Pysen
0

#46 det är precis som #47 säger! Jag vill inte skapa nå bråk, jag vill bara veta om detta är vanligt, för i sådana fall så är det ju hemskt, men nu har jag fått veta att det inte är så vanligt i landet som det verkar vara här och hos dem jag varit.

Colt
0

#42 Nej men det gör att smutskastningen upphör!
Jag tycker nästan att det är hets mot folkgrupp….

ryttarn
0

#42 Visst vore det underbart om folk öppnade ögonen och lärde av varandra istället för att tro att deras sätt är det ända rätta….

Jerker Klang,

www.isil.se

Sombatic
0

Snälla söta rara ni det finns rötägg i alla yrken, oavsett om de håller på med hästar, hundar eller människor. Man skall aldrig generalisera utan lär er av det ni tycker är bra och ta lärdom av av andras dumhet så behöver ni inte göra samma fel. Det finns lika många sätt att göra saker på som det finns utövare.

Bara för att någon t.ex travtränare gör idiotiska saker så betyder det inte att alla travtränare gör det, eller…… samma sak gäller ryttare,snickare, tandläkare och …

Lika dumt som att säga att alla fuxar är heta (vilket många tror) 

Det är lätt att anmärka och åsikter skall man ha men sluta dra alla över en kam.

Liiiiiiinn
0

Gud vilken löjlig tråd