Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 3310 ggr
Nitro
0

När äter era pållar?

Hur ofta ger ni era hästar mat?
Och när?

Mina får hö 5 ggr om dagen från kl 07 på morgonen, sen 11.00, 14.00, 18.00, 21.00.
Kraftfoder bara på kvällen.

Jessika87
0

Mina våra ponnysar får hö och kraft 2ggr per dag. Morgon Och Kväll

juliapettersson
0

Morgon & kväll. Ingen hemma om dagarna :P

Mickan
0

Mina får morgon, lunch, middag och kväll..

Nitro
0

Nej, när min pojkvän fått jobb vet jag inte vem som ska ge dom på dagarna ;P

Ogge
0

Våra får tre ggr per dag..

muskot
0

Våra får hö ungefär 7.30, sen lunch 13.00 och sen kvällsmat 19.30, kraftfoder morgon och kväll.

VeronicaP
0

Våra har ju fri tillgång till ensilage så de kan ju äta när de vill och kratfoder är det bara någon som får och just nu får de en gång om dan..

Bergas-Flisa
0

Min för kraft och hö på morron hö vid lunch hö och kraft på eftermiddag och lika på kvällen

Andy
0

Morgon o kväll, pga jobb! Mycket hö på morgonen så det räcker ett tag, kraftfoder o hö på kvällen.

_JonnaRoos_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina får 08.00 hö i hagen 14.00 hö i hagen och 18.00 krafft + sista höet;)

FridaNyberg
0

Mina får kraft runt 5-6 nån gång på morgonen. Har en i stallet som fodrar så tidigt. Sen morgonhö i hagen. Sedan krafft och hö vid 5-6 på kvällen igen. Eller hö får dom runt 4-5 på kvällen. Sen får dom kraft efter dom har gått med.

ryttarn
0

Vi fodrar morgon (vid 6) och kväll (vid 8) Oftast ingen hemma på dagen därav denna icke optimala fodringsgång.

Försökte förra året med fri hötillgång men det fungerade inget bra, har aldrig haft så överviktiga ponnyer någon gång….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

williemarrone
0

Vi ger våra hästar mat frukost,lunch,middag och kväll

Maretto
0

Våra får morgon, lunch, middag och kväll Skrattande Bra för hästens mage att äta flera gånger om dagen.

giffan
0

Vi har inga fasta fodrings tider på klockslag, men fodrar ungefär 7-7.30 sen får de igen när de tas in, å det kan vara varierande tider, beroende på om man ska starta eller om man har varit iväg på något under dagen.

Sen fodras de igen sent på kvällen, runt 24.00…

Känns bra att fodra det sissta man gör före sängen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Kristina-
0

Morgon, Lunch, Middag, Kväll.

linnri
0

inga fasta tider !
kanske på morronen då. mellan halv 7 och 7. :b ( förutom i morse, då ja och frida försov oss .. )

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Liiiiiiinn
0

Våra hästar får hö och kraft morgon och kväll. på dagarna står dem i gräshage. på vintern får dem även hö på lunchen!

iiirma
0

Morgon: Hö + kraftfoder

Kväll/Intagning: Hö + kraftfoder

Kväll/släckning: Hö

Hannna
0

På sommaren bara gräs, och lite krafft vid körning. På vintern 2ggr om dagen till de som står inne, de som står ute fri tillgång till hösilage.

equuleus
0

Morgon vid 7: Hö för ponnyn

Hö och Kornkross för storhästen

Lunch vid 12: Hö för båda

Kväll vid 20: Samma som frukost

divansson
0

morgonhö och kraftfoder kl 6 på morgonen, hö kl 12.00 på dagen, hö och kraftfoder kl 18.00 och sen hö och kraftfoder kl 21.00..  :)  vatten har de i hinkar som de får utbytta hela tiden typ..  så de har vatten hela tiden också..

thilda-
0

Morgonen kl 7.30 : 2kg hö ihagen och inne ½kg kraft…

Lunch  2kg hö

Middag kl 18 och ibland 20.. : ½kg kraft och lite betfor och tillskottsvitaminer.. 2½kg hö

moonrose
0

Mina i lösdriften får så mycket hö att det kan räknas som fri tillgång.
Men för att minska på spillet får dom 1/3 på förmiddagen och 2/3 på kvällen.
Lite spill vill jag att det blir för då vet jag att dom faktiskt inte orkade äta mer och alltså haft fri tillgång.
En gång om dagen får dom kornkross.
Vatten fylls på 2 ggr om dagen. Om det fryser blir det varmvatten.

LindaBlomberg
0

Mina får två ggr/dag.

Annelie-
0

Våra hästar får mat morgon ca 7-8, lunch ca 11-12, middag ca 15-16, kväll ca 20-21. 4 ggr om dagen alltså!

Hö och kraftfoder vid alla tillfällen förutom lunch, då är det bara hö!

CoolaCrossen
0

Två gånger om dagen får dom hösilage och kraftfoder… morron o kväll

jessssica
0

De får hö tre ggr om dagen minst och krafft på morgon och kväll.

JennyBrunzell
0

Hö 3 ggr om dagen. Morgon, eftermiddag och kväll. Kraft på morgonen och kvällen. Rebecca fan va du öser dina polalr me hö. HAHA försöker du få dem lika feta som mig eller? :D HAHA

Nitro
0

#29 Haha dom måste väl få äta xD
Men dom får inte mer än kanske, 6kg var. Dom är inte tjocka :D Och du är ju väldigt feeeeet Jenny :D

JennyBrunzell
0

HAHAHAHA jaaaaa :)

FarmensDelta
0

Våra äter 3 ggr per dag! Kraftfoder och hö på morgon, lunchen får dom hö och på kvällen kaftfoder och hö!

evelinaandriainen
0

här på wången får hästarna:

hö 06.00, kraftfoder 06.25, hö 12.00, hö 16.30, kraftfoder 17.00, hö+kraftfoder 21.00

SofiaLindh
0

morgon middag kväll :)

Millaaann
0

Våra få hö och kraftfoder morgon och kväll. Eftersom det inte är någon hemma om dagarna så är det inte så lätt att ge dem vid middag.. :)

jornliden
0

morgon, mellanmål och kvällsmaten

EllinoreBoy
0

Våra får på morgonen, sen ibland när dom kommer ut i hagen, sen närdom kommer in och sen lite senare, nattmat :) 3-4 ggr per dag.

linnrisedal
0

våra får morgon, sen en tuss i hagen de går i gräshage, sen när de kommer in vid 3 tiden finns det hö i boxen och sen får de kraft och grov kl 5 så har de resten av natten. De är runda och goa :P

pumbaj
0

Mina hästar äter såklart foder morron och kväll, Sen hö morron, lunch och kväll. Annars på Sommaren Går dom på bete samtidigt som dom betar:)

casandra
0

morgon: kraft + hö

eftermiddag vid intagning: hö (varmbloden får även kraft)

kväll: sista höet + kraft

jonne
0

mina får 8:00,12:00,17:00 & 21:30

dom får  kraft foder & hö på kvällen,resten av dan bara hö.

jonne
0

oj då måste utGlad

Colt
0

Kraftfoder + hö ca **7.30
**
kraftfoder ca 16.00
Hö ca 21.30

amandahandersson
0

Mina får;

kraftfoder + hö, mellan 07:00-08:00.

Hö, mellan 13:00-15:00.

Kraftfoder + hö, när vi tagit in hästarna.

Nu på vintern får dom lite extra hö då och då för att ha något att göra i hagen.

Bumbi
0

Mina får två ggr per dag. Morgon och Kväll

Jenniferohlson
0

kraftfoder och hö: 06.00-07.00

hö: 15.00

kraftfoder och hö:19.00-20.00

Ibland får dom även nån tusshö mitt på dan.

MonteMira
0

Kraftfoder + betfor + hö: 06:00

Hö: 13:00

Kraftfoder + hö: 16:00 - 17:00

Betfor + hö: 21:00

_JonnaRoos_
0

08.00 kraftfoder + hö

14.00 Hö

19.00 Kraftfoder + hö

Mixie
0

Våra får morgon 08-08.30, lite sent men kan man inte så kan man inte. lunch 12-14 (har funkat bäst att inte ha bestämt då vi har många hagar brevid varandra började dom bara bråka framåt kvart i 13 när vi jämt fodrade samma tid. sen brukar vi ge dom en tuss hö när vi har kört/ridit.. sen kvällsmaten vid 20.00

//Mickan

Travarn
0

Hö 6,30

Krafft 08,00

Hö 14

När de kommer in vid 18 tiden är där morötter och lite vitaminer elller vitlök och så står de ju på halm.

Hö+Krafft 22,00

JMax
0

Mina går på lösdrift och fri tillgång till mat så de äter när de vill.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kharisma
0

Våra hästar får frukosthö och kraftfoder 06.00, sedan får de lunchhö 2 ggr på dagen ca 11.00 och 15.00, sedan får de kraftfoder när vi tar in dem vid 19.00 och kvällshö vid 21.00

carro_wendy
0

Våra får morgon, lunch, eftermiddag och kväll..

Alltså. HALLÅ??? 2 gånger per dag? det är inte bra för hästen. Dom är vana att kunna äta fritt och när dom vill. Ni har tur ni, som inte har stött på stereotypa beteenden genom så dåliga matvanor.. typ, krubbitning, vanka av och an i hagen osv.
Reglerna säger fodring MINST TRE gånger per dag !!

juliapettersson
0

#53, ingen är hemma hos oss dagtid, så därför får de inget hö då. Men det finns fri tillgång på halm, dessutom är det skogshage med gräs vår och sommar, så det finns alltid något att tugga på.

Millaaann
0

#53 Såå, vem ska ge våra hästar mitt på dagen?? vissa har ju jobb o skola att sköta dagtid. Vi har alltid gett våra hästar två ggr/dag och dom har inte mått dåligt av det hittills. Vi har me gräshagar till våra så att dom har ngt att tugga på.. Kanske e skillnad på de hästar som går i en dammig hage dag ut o dag in…

Förresten vart hittar man dom reglerna??

AnnaLundin
0

Man måste inte ndvändigtvis åka hem från jobb/skola mitt på dagen för att det ska bli tillräckligt lång ät-tid/dag…

Jag har i alla år låtit mina hästar äta sitt kraftfoder inne på morgnarna, sen har de haft dygnets största högiva ute i hagen när de kommit ut, dvs de har haft hö att tugga på ända till efter lunch, minst. Sen har kvällsmålet delats upp på två gånger också, ds ett mål när de kommer in vid 18-tiden och ett senare nattmål vid 22-tiden ungefär.

Fast numera har jag gått över till att ha fri tillgång till hösilage i hagen, dvs jag ställer ut en bal till dem så de har att äta av hela dagen. Och faktum är att det knappt går åt mer än tidigare, när det var utportionerat…

Brotorp
0

Mina avelsston får kraft och hö morgon och kväll.

Unghästarna får kraft på morgonen och hö på em (går på lösdrift)

Den stora får kraft mog, middag,kväll och hö med unghästarna.

ponnytravare2
0

Våra hästar (stora som små) får tre ggr/dag

hannibal-roll
0

Tre gånger om dagen, morgon, kväll och natt!

Dom får 2 kg hö med sig ut ihagen på morgonen (runt 10), sen har dom halm där också att tugga på. Sedan blir det 1 kg hö då jag kommer hem från skolan på kvällen runt 17-19. Slutligen 2 kg hö till natten+betfor vid midnatt någon gång.

Flygis
0

mina får 5ggr ;P
07.00, 12.00, 16.00,19.00 21.00

SofiaLindh
0

ca 06.30. Hö och kraftfoder

ca 13.00 Hö

ca 18.00 Hö och kraftfoder

olivialundgren
0

Kraft och hö vid mellan 7-8 på morgonen.
Sen får dom hö på lunchen
Tar in dom mellan 5-7 (beror på väder) och då får dom kraft och en tuss hö
Och sen får dom hö resten av höt,när sista personen lämnar stallet…

cChangee
0

Jag läste någonstans att om man ger sina hästar mat färre gånger än 3 så räknas det på gränsen till djurplågeri. En sak är nog om man ger kraftfoder två gånger och vid fri tillgång till hö eller ensilage i hagen.

Jennie-Estman
0

8.00 Hö och havre

16.00 hö och havre

21.00 natthö

Kratern
0

Våra har fri tillgång på hösilage. När dom var i kondition var de aldrig överviktiga trots den fria tillgången. Kraftfoder vid 9-10-tiden på kvällen (när de kommer in)

Eufemia
0

#1 o jag e i samma stall. Så det blir ju lika. Men stödfodrar Nalo o Ture om vi är ute vid Lunch tid.

Jenniferohlson
0

morgon-kväll har ensilage i hagen nu, så det är fri tillgång heela dagarna:)

ErikaSchieber
0

Morgon Hö+ kraft vid 6-6.30

Lunch hö mellan 12-14

Kväll hö + kraft kl 20.00

Plus kraft efter jobb

maiijjha
0

havre inne ca 06

hö när de kommer ut 07

hö till lunch 12

havre när de kommer in på kvällen 18

havre och hö vid nattningen 21

Matildaa
0

Dom får hö ute i hagen och FiberJ på kvällen

Davida
0

Personalen fodrar dom; morgon, lunch, middag och kvällsmat. Vet inte när, men dom blir lite för runda om magen iallafall Förvånad

Klasselover
0

Våra får :  08.00, 13.00, 18.00 & 22.00

Och dom får mineraler och krafft: 13.00

Och dom får Betfor, Krafft och morötter: Efter träning, en gång om dan (oftast runt 10-11 eller 19-20)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mariasoderstrom
0

mina får Krafft foder kl. 7 på morgonen sen får dom hö när vi släpper ut dom ca 7.20. Sen när dom kommer in runt 17.00 får dom krafft foder igen. sen ca. 19.00 får dom krafft och hö (:

Odena
0

Mina får hö på morgonen sen hö och krafft på kvällen ^^

emmyhansson
0

mina får kl 10.00 eller 11.00 typ o kraft . Sen typ 14.00 hö o 22.00 går dom in o får kraft o hö. :)

Emmma
0

Våra hästar får 3 måltider.
Morgon: Hö & kraft
Middag: Hö & kraft
Kväll: Hö & kraft

Fast nu gå de på bete sedan en bra tid tillbaka och kommer gö de ett bra tag till, då livnär de sig på endast gräs. Och salt.

gotlandsruss
0

våra får morgon kraft och middag kraft hö kväll  kraft och om dom hasr hö kvar äter dem det

Belindaa
0

Belinda får kraftfoder+hö mellan 7.30-8.00
Sen lite hö efter att vi har varit ut och tränat om vi har gjort det på dagen. Sen på kvällen mellan 19.00-20.00 så får hon krafft+hö : )
Allting får hon i hagen eftersom att hon står ute hela tiden ;)

ElinLilja
0

Utsläpp på bete 07.00-09.00

Kraftfoder 12.00 + utsläpp på bete igen till 14.00

Hö ca 18.00

Kraftfoder + hö + insläpp 21.00

eftersom vi har fång ponny och känslig mage på den andra shettisen släpper jag ut dom på bete och låter dom vila lite emellan så det inte ska bli för mycket av det goda!

[jenny-]
0

Hästarna i vårt stall får 3-4 ggr om dagen. Frukost vid 8, lunch vid 11.30 och kvällsmat vid 19.00. På kvällen får dom ordentligt med hö så att dom kan småäta hela natten. Dessutom får dom en liten tuss hö när jag kommer från skolan vid 15.30 tiden. Krafft får dom morgon och kväll.

Absolut_Luks
0

2 ggr om dagen får Linus.kl 7.45, hö, på morgonen och 19.00 ,hö och kraftfoder, på kvällen.

myspysen
0

våre får mat 4 gr om dagen (;

-07:00 høy,betfor og kraftfòr

-11:30 høy

-16:00 høy

-21:00 høy,betfor og kraftfòr

muskot
0

Mina får mat 4ggr om dagen

06.45 - Hö och kraftfoder
12.00 - Hö
16.30 - Hö
21.00 - Hö och kraftfoder

mr_123
0

mina får 2ggr morgon och kväl dom kan få hö i bland i haggen

olesen
0

Ojj va många ggr vissa ger..dom borde bli tjocka..Mina får morronen vid 06.30 typ och sen på kvällen vid 16.00-17.00typ ..men på helger får dom frukost senare typ vid 09.00-10-00 =) Dom får bara hö på morronen och både hö och kraft på kvällen.

FridaMariedahl
0

frukost mellan 6-8 kraft,  fri tillgång till hö i hagen och dom  går och äter då och då,  hästarna är mycket lugnare när dom får något att tugga på :) mellis vid  3-5 om det är någon i stallet då. kväll vid 7-9.

agnes_S
0

Våra får hö 4 ggr/dag; ca 8.00, 13.00, 18.00, och kvällsmat i princip det sista vi gör innan vi går och lägger oss, blir oftast runt elva-tolv någon gång… De blir ju inte tjockare om man ger dem ofta, de får lika mycket hö sammanlagt =)

isor
0

Ni som ger hästarna vid 12.00 ungefär, tar ni in dom eller får dom i hagen då?

muskot
0

#88 Mina får i hagen!!

amandahandersson
0

#88, mina får också i hagen.

Jenniferohlson
0

Fri tillgång på ensilage i hagen: )

sara_lundberg
0

Mn häst får två gånger om dagen morgon och kväll..

Kajhugo
0

tre gånger om dagen, hö och grov/grund utfördelat på dessa mål.

Ingela.C
0

Frukost 7.00 (i hagen)

Lunch 13.00 (i hagen)

Kväll 18.00 (i stallet)

agnes_S
0

#88 I hagen. Iofs så äter de nästan alltid ute eftersom de oftast går ute dygnet runt…

Cashorcredit
0

Foderautomaten ger kraft vid 5-6 på morgonen och 9 på kvällen sen ger vi kraft och hö när vi tar in hästarna. Pärre får även hö innan han släpps ut.

Vinka
0

I stallet där jag har min häst får de mat tre gånger om dagen

-Morgon 7-8, Lunch 12-14, Kväll 19.30-20.30

Kristina-
0

#85  Att fodra sin häst två gånger om dan är alldeles för lite. Hästar  ska ha minst fyra gånger om dan anser jag och absolut inte färre gånger än tre. Hästar har ju förhållandevis liten magsäck och bör äta lite och ofta!  Finns ju foderautomater man laddar med hö också ifall man inte har möjlighet att ordna på annat sätt.

ElinLilja
0

Nu när vintern har kommit så är mattiderna för min små ändrade. Dom ha så gott som hö ute i hagen hela tiden, burkar slänga ut en höbal åt dom så fort den andra är slut. Sen får dom sista höt inne vid 20.00 tiden. Uppskattar till att mina shettisar får minst ca 4 kg hö om dagen och russen får minst 7 kg var.

Om jag åker iväg över dagen eller så får dom två höbalar innan jag åker så dom tuggar hela dagarna ändå. Visst dom är väl lite runda om magen men inte alls farligt, dom måste ju överleva vintern Räcka ut tungan

Flygis
0

Nu får mina kraftfoder klockan ca, 07.00 och vid 07.30 går dom ut och har fri tillgång på hö tills dom går in vid 6-7 och får då kraftfoder och en minimal tuss hö tills klockan 20.30-21-00 då de e kvälls hö och kraftfoder för den ena stora.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.