A2 har börjat...
Bollnäs & Solänget
Veterinäravdelningen uppmanar därför alla i riskområdena att se över sina vaccinationer. De som har vaccinerat nyligen behöver ej vaccinera, men har det gått längre tid än 6 månader från senaste vaccinationsdag bör man överväga att förstärka vaccinationskyddet med en revaccination så fort som möjligt. Enlig de senaste rapporterna från expertis på området kan en vaccination under pågående utbrott förhindra eller kraftigt minska sjukdomssymtomen. Sjuk häst skall dock inte vaccineras. Kontakta veterinär för rådgivning.
Nu börjar det igen… Även kvarka verkar runt om enligt STC smittoinfo..
Vi komma vaccinera luddan så fort vi får hem ett pass :)

…och de kommer bara bli värre.. :/
Det är så många som får A2 och fortfarande låter allt vara som vanligt. Jag tycker det är Hemskt dåligt att vissa inte tar det hela så alvarligt som det faktist är! Som när Rättvik hade A2, och endå åkte travskole-medlemmar med ledare till Romme (dock inte med hästarna). Alla sa "vi dushade!, vi bytte kläder!" osv.osv.. Ni kan ju bara GISSA vilka som fick A2 efter det! Jusst det, Romme.. DET är att inte ta det hela på så stort allvar som det är! Det räcker att en A2-smittad häst står i ett stall med öppna dörrar, och 200m bort går en frisk häst i en hage, då blir den hästen smittad, om inte ska den hästen ha otrolig tur! Det är en luftburen smitta, 200m alltså, det är inte så bara. Och om man går förbi ett A2-smittat stall som kanske har, säg ett fönster öppet och man går förbi det så är det 90% chans att smittan fastnar på kläderna, tänk då om man går och klappar på en häst i en hage efter det. då har man ju smittat den, och alla hästar man rör vid efter det också dessutom..
Man lär vara Riktigt försiktig. Riktar inte in mig på någon, men vissa bara skiter ju i det kan man säga, släpper ut hästarna i hagen, om hästen inte fått det helt än så tar man en kör/ridtur.. farligt, inte bara för den hästen, utan för alla hästarna runt omkring.. :P
_Hehe, råkade skriva lite långt igen ;P
Men jag vill INTE ha massa kommentarer från uppretat folk, detta är Mina åsikter, jag ändrar inte på vad jag tycker och tänker, så det är bara att acceptera eller låta vara!
_

#2 Fast har man duschat , tvättat kläder , skor så är det ju inte deras fel. Då fick Romme sitt A2 från annat håll.
Jag vet för jag jobbade på en ridskola som hade abortvirus i flera månader , men mina hästar hemma fick inte det just pga jag duschade tvättade kläderna/bytade kläder varje dag innan jag gick in i mitt egna stall.

Men hur vet man att hästen har fått det då? Har knappt hört talats om detta så vill gärna på MASSOR av information! :O
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#4 Mer info om A2 här --> http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=visa&fragaIndex=0&fran=hvSok
Huvva… Kommer det till Boden blir jag arg!

Det finns kvarka i Skåne och Halland.

Hatar att det har kommi till solänget :/
Eller ja det är ju inte kul när nån får de

En fundering…. vilket vaccin är det som gäller? Mina har fått Equipp F nyligen.
Finns det inte A1 oxå? Vad är det för skillnad?

jaa det var inte roligt när vi på romme fick A2 fick ställa in våran heldag och en massa lektioner på travskolan det var inte roligt för oss som ledare/hjälpledare att förklara för föräldarna om allt krångel vart en massa saker som krånglade pga A2:n hoppas den håller sig borta nu så det inte behöver bli något krångel alls,, men det ä sådandt som kommer och jag hoppas att det inte kommer till någon bana fast det har juh redan kommit ,em hoppas den stannar där så den inte smittar vidare, inget illa ment mot eran bana som har det men bara så den inte smiottar vidare och sedan kommer tillbaka till era banor.. ja det var la det jag ville säga.

#1 Du behöver inte ha ett pass för att vaccinera… Det går bra med ett vanligt vaccinationskort som veterinären har med sig…

Nu har pluttarna också fått sitt vaccin.
Men kvarka är inget virus, det kan väl inte vara så vanligt att man vaccinerar hästarna mot det?

#12 Nä det är inte så vanligt och det är himla dyr och jobbig historia , tror att det är 3 el 4 sprutor per år som de måste ha för att behålla sitt skydd , vet att när vi var på en informationskurs så sa veterinärerna där att det var vädligt sällsynt någon som vaccinerade mot det.
Jo jag ska nog se till att Ijor får sitt vaccin lite tidigare än han ska ha det , Jasse och Dee-Dee har ju precis fått , tycker det är lite viktigare med de som tävlar ska tävla får sina tidigare än de ska el tätare , de som *bara* går här hemma får ha sitt skydd 1 gång om året.

Det lär väl komma upp hit till Boden när proffstränarna far och tävlar söderöver.

men A2 är väl värre än kvarka? för kvarka sprids väl bara genom närkontakt, typ om en häst snorar och så får man det på jackan så går man till en annan frisk häst som naffsar på jackan och så sprids det på det sätter. Men A2 är ju luftburet?.

#15 Stämmer, bakterier smittas vid kontakt (kvarka)

http://www.travsport.se/appImage/Om_smittan_kommer.pdf
Finns mycket information om smittovägar mm
A2 finns nu också i Umeå… :( hoppas det inte kommer till skellefteå också..

Smittoinfo
080110 kl 10.36

Stockholm 2008-01-10
I INFLUENSA
I Umåker: Konstaterat hos travtränare Jan Norberg på travbanan. Stallet är isolerat. Smittskyddsåtgärder är vidtagna för övriga på stallbacken. Ingen spridning föreligger ännu på banan och tävlingarna den 13/1 beräknas kunna genomföras planenligt. Hästar från "friska" stallar på banan beräknas kunna deltaga i tävlingarna. Förutsättningarna kan förändras snabbt och aktuell information erhålles på travbanans hemsida www.travinorr.se/umaker/ eller på telefon 090-10 07 50.
Bollnäs: Konstaterat hos travtränare Torsten Blomkvist i Ljusdal. Stallet är isolerat.
Bergsåker: Konstaterat hos travtränare Roger Persson, Njurunda. Stallet isolerat.
Jag upprepar uppmaningen från förra veckan om att snarast revaccinera hästar som har senaste vaccinationsdag längre tillbaks i tiden än 6 månader. Extra viktigt för hästar inom områden som är i riskzonen (hela norrlandskusten f.n.).
Gaaah… Hoppas verkligen ingen Bodentränare far iväg och tävlar nu ;/ Då lär vi få det till Boden…