Helt slut av pälsfällning
Snart börjar pälsfällningen (okej, ännu ett tag kvar, men jag räknar dagarna :)) och mitt ena russ Thyra blir genomslut. Förra året var jag i bra gång med träningen när dom började fälla så att konditionen kan jag inte skylla på, men Thyra orkade KNAPPT trava. Hon blev sur och ville ingenting. Vi ger dom b-vitaminer och för de andra två hästarna funkar det, men inte för Thyra! Hon va trött och sur till mitten av maj, vilket är en väldigt lång tid. Då va hon endast rakad på halsen o lite på bakbenen. Har ni något tips? Blir det bättre om man rakar hela kroppen när hon har det så jobbigt med pälsfällningen?

Det borde bli mycket bättre av att raka hela kroppen. Plomona är helt rakad och var det även förra året och hon hade inga problem även om det kan ta lite på dom att byta päls ändå. Men året innan dess rakade jag inte henne och då gick hon ner rätt mkt i vikt när hon fällde.

Jag hade inte rakat faktiskt . för det kan påverka hästen ännu mer negativt , för den sätter ju ev i gång sin ordentliga pälsfällning ändå men har ingen päls att fälla, jag hade gett den en B-vitamin spruta bla och även E-vitamin , är inte alls ovanligt att de kan bli hängiga och tjuriga vid fällning.

håller med #2 ge lite extra b och e-vitamin ..
Mina hästar får homeopat(?)mineraler, köper det av en hästmassör, jag ger dom lite extra av det så har dom klarat pälsfällningen galant, likaså när dom sätter päls, och mycket finare har den blivit också sen jag börjat ge dom det.

#3 Vad heter dom mineralerna då?

mina hästar får eddy bloms (?) minneraler det är B-vitamin och alla har jätte fin glansig päls och inga problem med pälsfällningen.

#4 ska ta reda på det!