Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1145 ggr
Cikoria
0

Inkörning

Ska börja tömköra min treåriga russmärr i morgon, någon som har något bra tips? HAr många erfarna personer till hjälp, men alltid kul att få höra och lära av era misstag/knasiga hästar =) Frågor om russet kan ställas via PM ^^

[sbergmark]
0

jag har kört in en shettis hingst . Men började då med att vänja honom vid sele o svanskappa o sånt när han var 2 . han var hur snäll som helst och mycket lättlärd !

divansson
0

ha en slaggjord som hänger där.. så hon vänjer sig.. ;P  och gå inte så långt första gången, för all del, ge alldrig upp. om hästen lägger sig, ge inte upp och vänd om..

Geminii
0

Tålamod, tålamod och tålamod ;) och som sagt, vänj hästen med slaggjorden redan från början. Lycka till :)

Cikoria
0

JAg säger då bara att det är tur att hon åtminstone har haft Sele och huvudlag på sig förr =) Det blir allra första gången hon blir tömkörd =) Slaggjorden kommer hon verkligen få vänja sig vid, jag vägrar köra en häst utan den =) Gjorde era hästar nåt heltokigt när ni körde in dom? =)

amandahandersson
0

Exakt, slaggjord är lika bra att lära hästen att ha från början!
Jag tömkör min 1-åring med slaggjord, no problems!

Jag har då en 1-åring under inkörning, och han har än så länge inte gjort några dumheter. Han är jättesnäll och tycker det är kul att göra saker :) Vi har tömkört (han kan svänga och stanna utan ledare, men ska träna lite mer på det) också har han fått dra en pinne.

Nu på jullovet ska vi träna ännu mer tömkörning, sen ska han få gå på släp och testa dra en unge i en pulka. Kanske att han får testa vagnen också. 

Det viktigaste när man kör in en häst är tålamod, och att hästen tycker det är roligt att göra saker. Man kan ju variera mycket och hitta på flera roliga grejor :)

Geminii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

asså våran som vi körde in var helknasig hela tiden o det är han än idag XD men nu går är han inte rädd utav bara springglad ;)

Sara-Juventus2
0

jag har ju 1 liten shettis valack som det tog ett helt år att få rätt på. Han visade inget vid selen & sen tog det satans tid innan han sluta slå i vagnen, men tillslut när han väl kom ut så gick han första sterten på 3.07 (2005) och när säsongen var slut hade han gått 11 starter & tiden blev första året: 2.33 :D . där ska vara lite jävlaranamma i de, de brukar bli bäääst.! men bara man har tålampod & tar det lungt & verkligen låter inget gå fel med vagnen så brukar det gå rätt fort.

Cikoria
0

Kan meddela att tömkörningen gick jättebra idag =) Hon förstod nästan direkt vad hon skulle göra =) Så nu blir det mer tömkörning i morgon och i veckan, så om hon sköter sig riktigt bra så kanske hon kan sättas för vagn nästa helg =)

Jagz
0

När det närmar sig att sätta på vagn; använd "pålar" / störar på sidorna först, det är som om hästen var vagn på sig, den vänjer sig vid att ha "skacklar" samt att det låter myckt när de släpar i marken, men det är jättebra träning! Det brukar inte bli något problem att sätta på vagnen då! Jag gör alltid på det här sättet.

amandahandersson
0

#8, vad roligt :)
Men man kan tömköra längre en någon vecka innan man sätter på vagn. Har tömkört min 2 månader nu och han är trygg i det.
Sen har han fått testat dra pinnar, lyssna lite på ljud och nästa helg ska han få testa dra en unge i pulka innan han får prova vagn.

Jagz
0

# 10 Det låter väldigt osäkert att låta en ettåring som inte inkörd dra en pulka med en unge i ;O Det är en fara jag aldrig skulle utsätat någon för!

amandahandersson
0

#11, han är ju van vid pulkan, vi har dragit den både framför, bakom och på sidan om honom. Vill låta honom dra något lite lättare innan han får prova vagnen, min rockard är nämligen ganska tung. Har iof två gamla sulkys som jag kan "operera" isär och göra om så det blir en något lättare speedcart, men det har jag stoppat som projekt till våren.

Självklart kommer det vara lååååånga linor och jag har testat nog mycket med honom för att kunna vara hyffsat säker på att det inte är några problem. Han ska få dra lite mer pinne och något specialbyggt "hopkok" av plankor innan han får dra pulkan nu i veckan.

Klasselover
0

Klasse är typ under inkörning :) Vi tömkörde honom i 3 månader, i september fick han på sig rockarden och två personer medans en satt i, i både skritt och trav. Efter en månad kunde han gå själv på våran motionsslinga hemma med mig i rockarden. Sen skenade han en gång med rockarden, omöjlig att få stopp på, repade nästan bilen GeneradDet är ca. en månad sen.

Han fick vila från körningen i en månad och idag provade vi sulkyn som han tidigare varit rädd för, och det gick super ;) Först med ledare, sen själv fast med Lill Klas (hans bästa vän, dom är okiljbara) stående vid sidan av banan.. Han tycker dock det är väldigt kul att galoppera framför sulkyn Skrattande Hehe, han ska ändå inte tävlas så det gör inget att han galopperar :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Klasse är typ under inkörning :) Vi tömkörde honom i 3 månader, i september fick han på sig rockarden och två personer medans en satt i, i både skritt och trav. Efter en månad kunde han gå själv på våran motionsslinga hemma med mig i rockarden. Sen skenade han en gång med rockarden, omöjlig att få stopp på, repade nästan bilen GeneradDet är ca. en månad sen.

Han fick vila från körningen i en månad och idag provade vi sulkyn som han tidigare varit rädd för, och det gick super ;) Först med ledare, sen själv fast med Lill Klas (hans bästa vän, dom är oskiljbara) stående vid sidan av banan.. Han tycker dock det är väldigt kul att galoppera framför sulkyn Skrattande Hehe, han ska ändå inte tävlas så det gör inget att han galopperar :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

marika-J
0

Det bästa är att låta hästarna ta in informationen de fått. tömkör dem, låt dem sedan stå en vecka el mer o sedan börja igen. Så gjorde jag med Fidde och han visste direkt sen när jag började igen. Vill påpeka att jag började tömköra honom i mitten på sommaren 07, han hade blivit tömkörd innan så det var inga problem. har ej satt honom i vagn en men har fått honom att gå framåt, stanna, svänga och börja trava när jag säger "trava"