Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: mont
Läst 4904 ggr
_smile_
0

Irriterad med sitser i monté

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara påpeka att jag tycker att man ska stå upp i monté.
Jag vet att det är olika på olika hästar!
Men en sak stör jag mej på! Det är att man säger att men stör hästarna när man står upp lika mkt som när man sitter ner! För ingen kan säga att man stör hästen om man står upp och står där stadigt och står still..
Om man tänker såhär att om man själv skulle vara en häst som skulle gå monté så skulle man ju vilja att man stog upp!
För om man "rider lätt" så är det jättelätt att man "skumpar" omkring och inte kan passa in travet och bara sitter där och slår i ryggen.. Men om är duktig på det och man kan "tajma" all steg så går det kanske bra om man inte dunkar hästen i ryggen för mycket!
Och om man sitter ner måste man ju störa hästarna jätte mycket!
För om det är ju mkt lättare och sitta och slå i ryggen på hästen.
Och det är välldigt lätt att förstöra ryggen på hästen då!
Men jag vet om man inte står upp och lutar sej framåt och tar balansen i tyglarna så stör man ju hästen för det!
Men om man står upp och lutar sej framåt och har balansen i vaderna så står man som bäst!

Om man säger såhär!: Alla storhästs ryttare som vinner mest står upp!
T.EX. Anna Rönning 24 segrar i monté,
Charlotta Lusensky 17 segrar i monté,
Viktoria Stran Jörgensen 28 segrar i monté 
Och många många mer!

Och alla dom som har vunnit mest STÅR UPP OCH LUTAR SEJ FRAMÅT!
Och jag har pratat med odm flesta av dom och dom säger också att det är en fördel med hästen om man lutar sej framåt!

Och dom har ju hållt på med detta länge, så dom vet ju vad som är bäst!
Men jag säger inte att det funkar med alla hästar men med många kan jag ju säga!
Bilder kommer från www.ALN.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer