Utan Käk??
Hejsan, kan man tävla utan käk på sin häst?? Springer den lika fort då som dom flesta??
Juppe går fortare utan check, men jag har haft check på honom ändå för han är travsäkrare med check.
Men förra säsongen galopperade han nog mycket även fast han hade check, så nu ska vi börja köra utan.
Han går fortare när han travar, men när han galopperar finns det inget stopp på honom om han går ocheckad. Men vi ska jobba med det nu under våren och under 2008 och framåt kommer Juppe få gå utan check :)

Min kan gå utan käk och springer snabbare så, men klarar inte av att vara utan i loppen :/

jag har inte kört min ponny i snabbjobb ennu så jag ve inte riktigt
luddan tar int ett enda travsteg utan käk om man säger så.. hon kör bara ner huvet mellan bena och nockar sig själv då jag försöker köra fort utan käk
Det fanns dubbel uppsättning av denna frågeställning, Här är svaren i den andra tråden, som jag plockar bort nu.
[](javascript:void top.ShowProfile('Jenniifer') "Visa personlig sida för Jenniifer.")
Jenniifer_
2008-01-04
15:50
Det är klart man kan tävla utan, men det är ju från häst till häst vad som passar dem bäst, vissa springer fortare utan och andra springer fortare med:)
#2 [](javascript:void top.ShowProfile('ingenting123') "Visa personlig sida för ingenting123.")
ingenting123
2008-01-04
16:03
skjønte du det jeg skrev i gjeste boka mi??kan du ikke prøve med slakkere kåk??hvis ponnien din ikke liker kåken..

Våra hästar börjar alltid köras utan käk, och när de börjar behöva den åker den på. ibland behövs den för att kusken inte klarar av att balansera hästen. Ibland behövs den för att hästen ska vara lättare att ta ner från galopp t.ex, eller inte ska dra ner huvudet mellan knäna. Hingsten Refat 365 gick utan käk i tider runt 2 min, tror han har ett rek. på 2.01 eler 2.00. Om hästen behöver käk eller inte beror mycket på hur den körs, vad den får lära sig helt enkelt.

Våra tränas alltid utan käk, även snabbjobben hemma. I loppen går de med, men i ett av loppen gick den av i starten och hästen travade ändå felfritt hela loppet. och gjorde även nytt rekord.

inte min. men jag vet iaf att Mallan rider Monita utan i monté :) tycker det är coolt om dom kan gå utan ;)

#9 holler me;)
jag provade min shettis jag hade utan en gång på eskil hon gick inte så bra utan
som elin #9 säger så går monita utan chek i montén, men hon är jätteberoende av den i travloppen. Hon blir visserligen ganska tung att hålla upp i montén, men har testat med check massormed gången och den blir bara för lång eller för kort hela tiden, så hon får aldrig den hjäkp hon behöver. Tror att hon ändrar hur högt hon har huvudet i montén, eftersom jag aldrig får dem att passa!! Men det verkar fungera bra. Hon har ju slagit svenskt rek. utan check. Visserligen snodde Chikita det av oss nere på kalmar
men vi ska försöka ta tillbaka det igen!!!

min shettis kan inte ta ett travsteg utan check på banan men hemma går hon jätte bra utan.
russet måste ha check.

Vissa hästar går helt utan chek, man ser det faktiskt mer och mer!
Colt kan gå lika fort utan chek, värmer aldrig med chek!
´Men han har alltid chek i loppen som stöd när mjölksyran sätter in och tröttheten kommer, då kan han lägga sig ner i cheken och tappar inte balansen! :)

Mina russ tar stöd av checken hela loppet, dem går inte lika bra utan.
Tejas Primona med ett rekord på 2.03 har gått utan check större delen av sin travkarriär. Hon har bara haft check ett fåtal gånger.

va, ja trodde inte att man fick tävla utan check:S
vår äldsta shettis tävlades tidigare med uppkäk…
Gick någorlunda bra med det… Men inte alls lika bra som när vi tränade utan…
Nu i höstas testade vi på en tävling att låta henne gå utan uppkäk… Och redan första tävlingen visade sig resultatet…
Vann sitt första lopp och sänkte sitt rekord med nästan 6 sekunder… Hennes tidigare rekord 3.06 sattes 2006 och det var enda gången under det året hon gick under 3.11…
Efter vi plockat bort uppkäket så gick hon 2 starter på tiden 3.03…
Summasummaro: Alla hästar funkar inte med uppkäk….
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#17 Jodå! Vill man inte ha check på sin häst behöver man inte. Dessutom börjar det bli mer och mer vanligt att man kör utan eller med längre check än man gjorde förr även i stortravet.
Precis som #18 skriver så är det många som springer bättre utan check. De får ett bättre bakbensarbete om de kan sänka huvudet och höja ryggen. Med check blir det ju precís tvärsom.

Trolla har alltid gått bra utan check. Men nu har hon kommit ner på så pass hård tid, för henne då, så vi måste börja ha check för att hon ska orka med och kunna balansera sig själv.
Dock har trolla inte gått lika bra med, men i vinter ska vi vänja hon. vi ser väl hur det går.