tips til å trene opp shettis?

Testa med Backträning, i saaakta skritt:)
börja lungt och öka på träningen allteftersom. du kan även köra två runder om dagen om du tar det lungt. Om det kommer snö är det även bra att låta dem pulsa i den.
lycka till me träningen :

jaa, du kan även typ köra runt lite bara i långsam trav :)
Som folk har sagt, träna lugnt i början, men att köra två rundor om dagen tycker jag är för mycket, speciellt för en så pass ung häst med tanke på att hästar måste vila 48 timmar mellan varje träningspass för att kunna bygga muskler - annars förbränns de.
Kör 3 lugna pass i veckan med att börja med. Typ två backpass och ett lunkpass, eller två lunkpass och ett backpass.

kör två ggr/dag men lugnt och efter båda gångerna du kört ska han ha mat, och få vila i 1,5-2 timmar innan du kör igen. kör så iaf var tredje dag. Men du lä vara nogrann med att ta tempen på han också varje morgon, så du vet att det inte är för hårt. Men om det funkar så tycker jag du ska fortsätta så, fasst eftersom hårdare och hårdare.

Varför träna en 3-åring två ggr per dag? Varför så bråttom?
# 7 Jag håller med, det finns, enligt mig, ingen anledning. De blir inte bättre tränade av det åtminstone.
Jag undrar också varför man ska köra 2 ggr per dag… Jag har aldrig kört en häst 2 ggr per dag. Nog för mina säkert skulle tåla det, men jag kör ist ett pass 4-5 dagar i veckan.
När man ska träna igång en ponny tycker jag också att det är viktigt att ponnyn tycker det är kul, vilket är viktigt om det ska bli en bra tävlingsponny. Varierad träning och att ponnyn tycker träning är någonting roligt - inte någonting jobbigt!
Hej. Va är backpass egentligen? bj

Man kör i backar :) Bygger på så sätt muskler m.m.
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#7 för att det är en välldigt bra Grund..
#8 inte om man kör För hårt för mycket utan att ge mat :P maten gör så hästen tar åt sig träningen, utan mat så blir hästen sämre.. :P
#9 vet många, bara två med ponnysar då, men det är alltid en Jättebra grundträning.. som sagt.. :P

Tror snarare en treåring hinner tröttna på travet innan den ens hinner starta om man kör två ggr/dag. Träningen ska vara kul, som Amandah skrev, och utan vilja får man ingen grund.
# 13 Jag håller med dig!
Jag tror ingen 3-åring tycker det är särskilt kul att gå ut och träna två gånger om dagen!
Jag sysslar en del med min 2-åring, och målet är att vi ska gå ut ur stallet med en POSITIV inställning och även komma tillbaka med en POSITIV inställning, så han kopplar ihop träning med någonting positivt.
Jag ser det som någonting riktigt viktigt att hästen får med sig bra minnen från träningspassen, särskilt när den är ganska "grön" och fortfarande lär sig.
Och om nu hästen tycker det är roligt att träna och göra saker - varför då trötta ut den??

#15 Bra skrivet det där med att hästen ska vara positiv även när man kommer tillbaka.
Är lika viktigt med äldre hästar med.
#12 Skulle vara intreessant att få veta….
Talar du av egen erfarenhet? Annars…vems erfarenhet?
jag får ursäkta, såg inte att han bara var 3 år gammal!
självklart tycker inte jag att man kan träna en så pass ung häst två gger. Jag syftade mer på en häst som har gått på trav o kanske är runt 10 år.. o det är isf om man har bråttom. men som sagt var ska hästen tycka det e kul o det är det som är det viktigaste då ska man ta det coolt.
men e hästen helt otränad ska du börja med att skritta i nån vecka först.. sen börja med traven, el variera, skritt lite trav osv..