Inkörning- hur går man vidare?
Hej!
håller på att köra in en 5-årig valack. Supersnäll o inte ett täcken på att vara bakrädd.
Hållt på att tömköra honom under flera månader och han kan stanna skritta o trva på kommando, jag har hittils gått nära honom, ca 1-2m bakom.. går jag längre ifrån blir han lite orolig o vill ha mig bakom sig. han lyssnar även väldigt mkt på rösten. har gått med "vägpinnar" på sidorna o han fortsätter som vanligt,
men jag undrar nu, hur går jag vidare? någon som kan berätta hur ni gjorde när ni körde in era hästar? kan jag lägga på vagnen direkt?
Mvh marika
Vi gick med vagnen bakom, sen hakade vi fast den lite, och tog ur den när han blev rädd, osv :)
Vi har gjort så att efter tömkörning så sätter vi på vagnen när hästen står stilla.En person står och håller hästen och talar lugnande.Efter någon gång sätter sig en pers. i vagnen och gungar lite (medhjälpare håller i hästen).Fortfarande stillastående.Om detta går bra och man gjort det ett antal gånger så kan man börja köra.Men ha en pers. bredvid som håller i grimskaftet.Vändningarna brukar vara det svåraste från början.Din häst verkar ju lugn så det går säkert bra.Ha en lugn pers. som medhjälpare.

Jag skulle nog inte sätta mig och gunga i vagnen innan hästen ens gått med den :)
Min häst fick först dra en lätt speedcart på ridbanan, den satt inte fast helt då heller utan bara så vi kunde ta bort den om det hände något. Senare satte vi fast vagnen och tömkörde bakom vagnen, med ledare som går med longerlina hela tiden, efter ett par gånger hoppade ja i vagnen och körde… med ledare ett par gånger till :)
Nu senaste gångerna har vi haft longerlinan på men suttit i vagnen båda två så man kan hoppa ur fort om det händer något och ha "kontroll" på henne :)
//Mickan

ett tips är att man kan släpa tex ett däck bakom hästen, för att vänja den vid att dra och att de kan låta lite bakom den! sedan kan man prova med vagn om det går bra =) det gjorde vi och det funkade jättebra!
Jag har också tömkört min grabb nån månad nu och han har fått testa dra en pinne, så jag tycker det är dags att sätta på vagn.
När han fick prova första gången fick han först nosa mycket noga på vagnen. Sen höll lillsyrran i honom och pratade med han, sen tog jag och hennes kompis varsin sida på vagnen och drog på honom. Han hade ingen sele, utan han fick bara prova ha vagnen där. När ena skalmen tog i honom röck han till, då drog vi av vagnen. Men sen upprepade vi det, och då var det inga problem :)
Två dagar senare testade vi igen, och då var det no problems! Jag testade gå med vagnen samtidigt som lillsyrran gick med hästen några meter.
Efter nyår ska jag prova haka fast vagnen :)
#5 Det där med ett däck bakom ska man akta sig för.. (A) Mamma och jag körde in mitt första russ för flera år sedan och provade då att låta honom dra däcket bakom sig. Det var bara de att mamma fastnade i däcket, hästen fick panik, och hon blev släpandes efter…. Lite klantigt kanske, men det är väldigt lätt hänt när man gör så. Jag har hört fler som råkat ut för detta.
Som tur var stannade hästen efter några meter och mamma klarade sig utan större skrapmärken.
Säkert jätte bra metod, om man är lite mer fösiktig än vad vi var ^^
/Lina

#0 Jag hade nog valt att låta hästen dra en släpa innan jag prövade med att sätta den i vagn..!
Det har funkat bra på mina…! =D

När vi körde in gemini så efter att att accepterat pinnar på sidorna så gick vi bara med vagnen bredvid, dessutom var han så vagnrädd att han inte ens nosade på den ibörjan så det tig ett tag att vänja honom vi vagnen.

Jag tycker vagnen ska på. Men ha en som håller han i såklart. Gå bara en kort bit, sen ha en piska med, utifall han vill lägga sig ned eller börjar bråka. ha slaggjord också ;P sen gången efter gå lite längre och så fortsättså, längre och längre. Det är välldigt bra om ni går i skogen, så han blir säkrare på fötterna med vagn bakom sig. Sen om det har gått bra flera gånger i rad så kan ni blrja jogga lite sakta, men om han verkar rädd så ta det lugnt, ha någon som håller i sammtidigt också, även fasst personen som kör ska styra, stanna & få han att gå. Och vänj han med massa olika utrustningar och så också, så han inte blir rädd om det behövs sen någon gång.
Men viktigast är att Ge Alldrig upp!

Efter vi hade tömkört Lell så fick hon lukta på vagnen o sen gick mamma med vagnen brevid o sen nuddade henne så fick hon känna. Och det har gått jätte bra.

#7 ja de kan hända, men man får ju se var man sätter fötterna^^ jag ahde inga problem alls med det iaf.. :P
Hästen ska klara av allt man begär av den så att säga vid tömkörning innan man tar på vagnen. Lägg skaklar över hästen o låt dem slå i sidorna så hästen fattar att det är nåt där.
Jag har använt mig av en hemmabyggd släpa som var gummirör som skaklar och en brädbit fastsatt i rören som släpte i marken.
Sen gick vi två personer o höll i skaklarna på vagnen på var sida om hästen och gick i svängar o gjorde halt osv. Allt efter hur hästen reagerade på att skaklarna tog i mot rumpan vid svängar.Först större svängar sen minskade vi efterhand.
När allt det gick bra så satte vi fast vagnen och tillslut klev en person i. Hade sen longerlina som en person gick brevid o höll i hästen medan en körde.
Det viktigaste är att hästen kan stå stilla i vagnen!! Sen ska man lära den att gå i vagnen vid förspänning o inte bara hänga på vagnen. Ska du göra bruksprov så kommer du få mycket mera poäng om hästen kan gå i vagnen vid anspänning!!
vi har provat lite med vagnen i höstas, en gick o höll i vagnen men han hade den som om den satt fast, men man höll i den ist. men han tycker det är lite läskigt när det blir påskut.. annars är han hur cool som helst.