Inridning
Hur gör alla ni med era hästar som ska ridas in i år ? Gör ni det nu, i sommar, i vinter eller har ni redan gjort det? Jag själv tänkte rida in min treåring lite försiktigt i slutet av detta år, efter säsongen och eftersom han är så snäll i allt så tror jag inte att det kommer bli några problem.
Detta är min första unghäst så det vore kul att få höra hur ni gör och lite tips på hur man kan börja?!

rider in varmbloden nu jag.. hoppas de är ok att ja skriver iaf.. :P
Började med de Nuvarande 4åringarna förra sommaren, när de var tre alltså, men de kom inte igång helt på allvar förrens i höstas/vintras, nu går det otroligt bra, kan till och med trava på dem :) och de är jätteduktiga och snälla hela tiden..
Ska börja med den Nuvarande 3åringen nu, har setat på han och prövat gå med sadeln och allt går så bra så, man skulle kunna tro att alla redan är inridna helt ;)
Ja gör såhär när hästarna ska ridas in i alla fall:
- tar på sadeln med alla tillbehören, går det bra - utan att hästen bryr sig så leder man hästen en bit.
- hänger i sadeln, går det bra så sätter man sig i sadeln.
- går en bit när man sitter på (någon leder hästen)..
- går det bra, släpp lös hästen och försök gå själv, hästen ska förståss kunna svänga, stanna och gå innan dess också. Det är bra att rida i hage, eller om man har paddock.
- Försök trava, riktigt lugnt.
- Gå mycket i skog och i backar, så hästen kan gå med någon på ryggen i olika terränger..
- tillbaks på vanlig väg/hage/paddock igen, försök trava snabbare, om hästen finner sig i det på en gång så är det bara att låta hästen trava på.
Det är Riktigt bra att rida "dressyr" alltså en massa volter, stop och försöka lära hästen hjälper också, det underlättar en Massa.
Är det en blivande montéhäst så rekomenderar jag att Inte galoppera nått. I alla fall inte innan hästen vet att det är Endast trav på travbanan och när man kör.
Men var envisare än hästen så kommer allt gå bra..

*1 klart de e helt okej att du skriver om varmbloden :) alla hästar är välkommna , även åsnor om så önskas:)
Tack för tipsen :)

Jeg red inn 3 åringen vi hadde før[Varmblods], og da satt jeg på han inne i stallen noen ganger, før vi salte opp.
Så hadde noen han på longeringstau, og jeg red han rundt noen runder : )
Det gikk fint, så da rei jeg han på ridebanen noen ganger før han var klar til å ri på vanlige turer : )
Kjempeflink hest ! Han måtte desverre avlives bare ett knapt år senere fordi han fikk forkalkning :( <`3

3-åringen jag hade förra året satts på nån gån på våren tor ja, först utan sadel och sen med, hon gjorde aldrig nått för att slippa eller så så de var typ bara rida:P Men de var min kompis som red:)
Min 4-åring håller jag på och rider in, började i slutet av 2007 när han var tre då. jag gjorde ungefär som #1 har typ kommit till nr5. tar det väldigt lungt med mitt russ då ska ju inte sattsa på nån monté kariär men möjligen nån start:)

Andrea så här gör man: Släng på sadeln hoppa upp och rid ett galoppjobb!
Nej jag bara skojja, hoppas ni har överseeende med min sjuka humor xD Ne andrea de är bara slå en pling de vet du ;) hehe

Har i det stora hela gjort lika som #1.
Red senast in mitt varmblod, eftersom hon var van vid sele var ju sadel o de inga problem. Provade hänga över henne och när de gick bra sitta upp.
Blev ledd och sen skrittade jag själv några ggr innan vi testade oss på traven som blev "stabilare" för varje gång :P
Minns inte direkt med ponnyerna, men jag tro vi så gott som bara kunde sätta oss upp på dem och vänja dem med att skritta först och sen trava.
Tycker däremot att man "ska" galoppera mkt med sin ponny när man rider, eftersom de bygger helt andra muskler! :)
De är alltid lika kul första galoppen man tar på "den nye" ;D haha
Jag hängde på min Snöstorm när jag red in honom, sen någon minut efter satte jag mig upp på honom. Det är inte så svårt när de är inkörda, oftast i alla fall :)

Har precis ridit in en nybliven 4-åring, en varmblodshingst. Första gången jag satt på han var efter jag hade kört, då la jag på han sadel och så slängde mamma upp mig medans en stod vid huvudet på honom. Sen gick vi en sväng i skritt med ledare. Andra gången red jag ut på han själv i skogen, utan ledare eller någon annan häst. Det enda dom brukar reagera på är skänklar, och det var inga problem. Styra och stanna kan han ju redan. Vissa har jag inte ens ledare till första gången, beror helt på vad det är för individer.
Mitt russ, även han nybliven 4-åring, satt jag upp på barbacka efter en körtur och skrittade en sväng på. Jag är egentligen för lång, men jag ville prova själv första gången innan dom mindre tjejerna ska få rida han. Han red jag ut själv på utan ledare.
Travare brukar inte vara några problem att rida in, dom är så pass vana vid allting. Bara sadeln i princip dom ska vänjas med.