Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2094 ggr
amandahandersson
0

OT Gymnasium

Snart är det dags att söka gymnasium för oss som går i 9:an. Vissa kanske redan sökt, jag har ingen aning, men i Boden går då ansökan ut 1 februari.

Har ni bestämt er säkert för vad ni ska gå? Hur mycket poäng har ni?

Och ni som redan går, vad går ni? Hur är det?

Ha're gött!

plutten-92
0

Vi ska välja innan 25 januari. ja ska nog välja wången i 1:a, uddetorp i 2:a och livsmedel i skara som 3:a. jag har 260p.

amandahandersson
0

Jag har just nu 265 poäng, fast då har jag inte fått bildbetyg, men jag måste ändå räkna bort ett betyg pga. att jag läser franska… *suck*

Nu ska jag nog välja Wången i första hand, sen Samhälls i andra hand.

Fast jag är ändå inte helt 100 på om jag ska gå Wången.

DubbelE
0

Oj vilka höga poäng ni har :O jag hade 210 när jag gick ur 9an..

SofiaLindh
0

Jag går första på wången, kom in på 205 poäng…

plutten-92
0

# 3 pappa vill att vi ska komma in vart vi vill så vi får 1000 kr för varje MVG och 500 för varje VG. klart att man kämpar på i skolan om man får betalt, hihi. fast det är bara slutbetygen som räknas, anars hade han varit ruenerad, haha. skulle ja gå ut med  de betygen jag har nu skulle ja få 9000 men de ska bli mer.

PromiseMinanMorfeus
0

Jag går Barn och Fritid en trevlig Linje;) Jag hade typ 220 poäng;)

amandahandersson
0

#5, de var som sjutton! :O Min mamma har lovat mig 100 spänn för varje MVG… Hon är skyldig mig 500 spänn!

Jag har MVG i fem ämnen och VG i allt annat. Mitt nyårslöfte skulle bli att gå ut skolan utan ett enda G, fast det är ju avklarat… Måste nog jobba lite för att behålla betygen och kanske höja till MVG i 2-3 ämnen till :)

Belindaa
0

min bröder har fått en Pizza för varje MVG ;) hahah alltså en sån där som man köper på en restaurang ;) Hämtpizza lr hempizza, hahhahahahahah, vet int riktigt vad det heter (A)

agnes_S
0

Går tredje året på naturvetenskapliga linjen och trivs jättebra!

Hannna
0

#9 Samma här. Sista rycket nu!

amandahandersson
0

Jag funderade ett tag på Naturvetenskap, men det verkar vara för mycket plugg där. Funderar mer och mer på att läsa till veterinär, och på Samhälls kan man ju välja till fysik, kemin och biologin som behövs :)

Är det mycket plugg på Natur, eller är det en myt??

Colt
0

Jag går sista året på Media med inriktning Grafisk Komuniaktion.
Det har väl varit rätt okej att gå! Mycket praktiskt och inte så mycket teoretiskt råpluggande!
Ska man gå Media så ska man vara väldigt väldigt kreativ och ha bra fantasi annars blir det jobbigt!

plutten-92
0

#11 det är mycket plugg!!! min kompis vill gå det, jag fattar inte hur hon orkar.

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag går barn och fritid. Första året inte så mycket plugg, en helt okej linje faktiskt :D om man gillar barn =)

prima
0

gick ut med 320 poäng, nu går jag naturvetenskaplig linje med internationell inriktning och trivs som fisken i vattnet :D

#11, vill du bli veterinär kan det vara en fördel att gå natur. skulle tro att man behöver både kemi b och fysik b, dessutom biologi b samt matematik d. jag tror inte man kan välja till alla dessa på sam, isf får du läsa dem på individuellt val. om du ändå tänker läsa de kurserna så kan du likväl gå natur och välja något annat roligt på individuella valet (exempelvis specialidrott trav eller något liknande). dock krävs det mvg i samtliga ämnen på natur för att komma in på veterinärhögskolan (alternativt lägst 1,9 på högskoleprovet).
att det är mycket plugg på natur är nog ingen myt, men det blir vad man gör det till. att få g är inte jättesvårt om man har relativt lätt för sig, så nog går det att slappa sig igenom natur med g i det mesta. vill man ha högre betyg får man nog vara beredd att lägga ganska mycket tid på plugg. samtidigt är natur väldigt roligt och givande, och jag tycker definitivt att det är värt några sena nätter med formelsamlingen.

Ingela.C
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska välja, börjar ju bli dags snart att bestämma sig… Fundersam Tror jag väljer 1.Wången 2.Plönninge eller Barn o Fritid! Jag har 240 poäng.

Hannna
0

#11 Om inte annat så vänjer man sig vid tempot. Natur är väldigt mycket prov i och med naturämnena, medans samhäll nog är mer arbeten/redovisningar. Jag föredrar helt klart att skriva prov. Ett arbete måste alltid skrivas, inför ett prov kan du plugga hur mycket/lite du känner för.

#15 Man måste inte studera till veterinär i Sverige. Funderar själv på det och är i full färd att kolla in veterinärutbildningar utomlands.

iiirma
0

Jag gick ut med 290 poäng, går nu andra året på Himmelstalundsgymnasiet i Norrköping, inkriktning djursjukvård :) Relativt mkt praktiskt och trivs jättebra ^^

Alltid
0

vad finns det för program på wången?

agnes_S
0

#11 Håller med de andra som uttalat sig :) Visst kan det bli endel plugg, men ämnena är ju så mkt intressantare!!! :P Och som någon sa, har man inte höga ambitioner så är inte nv svårare än något annat program, men vill man ha högre betyg måste man såklart arbeta mer för det… Har också funderat på att plugga till veterinär, antagligen utomlands, skulle vilja plugga i England!

Jlu
0

Jag gick ut med 265 poäng och valde Thoren Business School. Haha jag vet det låter lite snobbigt men linjen är verkligen toppen! Och Amandah, den ska öppna i Luleå också ;-). Det är ungefär som samhälls fast mer inriktat på ekonomi och eget företagande och vi har nära samarbete med näringslivet då det kommer folk och föreläser från olika företag och vi får ibland olika uppgifter från företagen som vi ska lösa. Lärarna är toppen och det är 11-22 veckors praktik och dessutom en månads utlandsstudier. Tycker verklingen ni ska välja det=)

Jagz
0

Jag gick ut med 280 proäng tror jag. Jag går sam nu, en jättebra linje :)

Mixie
0

haha jävar va grymma ni e d.. ja gick ut me 175 :S

//Mickan

_Jag_
0

jag ska söka naturvetenskap/trav på plöninge och i andra hand ska jag söka ett naturvetenskapligt program på en "vanlig'" skola. jag har 295 poäng nu…

Idawg
0

Jag går andra året på Plönninge Naturbruksgymnasium med inriktning Travsport..

När jag sökte hade jag 225 p och kom in på de..

EmiliaLeo
0

jag fick 270 i jul .. och jag veeeeeet inte vart jag vill gå. och jag viiiilll inte välja nu! :P

jessssica
0

Alltså herregud vilka höga betyg alla har! :O:O

Jag gick ut med 220 p och det var jag väldigt nöjd med ;) :P
Går BARN O FRITIDS programmet, det finns en HÄSTinriktning här med. Jag trivs jättebra på BF! =)=)

Emsaa
0

#24 shit vad duktig du är cecilia :) vågar inte tänka på när jag ska välja gymnasium & hur många poäng jag har haha :P

Jenniferohlson
0

Jag har inte räknat mina poäng, men har 4 Vg och resten G.

Ska söka in på Baggiums Gymnasium, sundsvalls praktiska med travinriktning. Vet inte om jag har tillräckligt för att komma in, men jag kan ine komma på nått mer jag vill söka till. Får kanske ta och skaffa ett jobb istället…

AndreaJonsson
0

jag har bara 220 poäng nu, men herregud va ja ska kämpa nästa år :)  asså ärligt talat har ja ingen aning på vart ja vill gå, eller vad jag vill bli!! Jag har hört att jag skulle kunna gå sam-ekonomi eftersom jag vill bli mäklare , men vi får väl se hur det blir med den saken. Ska inte gå något med hästar i alla fall, så som det ser ut just nu, men de e klart att de lockar, men ändå känns det som jag vill göra något annat och ha hästarna som intresse liksom.

Förut var jag intresserad på att gå något med hästar men kom inte på något jag kunde gå, veterinär klarar jag inte av för jag är alldeles för känslig , hovslagare pallar jag inte med min rygg, då jag redan går och har ont i den hela tiden, så vad kan man bli???

haha ja får paniiik XD

Odena
0

Jag tror jag har 285-290poäng och vet inte riktigt vad jag ska gå men det blir väl natur tror jag. Har absolut ingen aning om vad jag vill arbeta med. Kanske advokat eller nått sånt.

Geminii
0

#30 andrea du kan få jobba i mitt stall som hästskötare :D haha 25 kr i timmen skattat å klart, va säger du??  Du behöver ingen utbildning bara tålamod xD

casandra
0

#3, så du menar att 210 var lite? jag gick ut med 155, hahahah xD

juliapettersson
0

Oj vad flitiga alla är i skolan! ;)

joooossan
0

Jag har ingen aning om vad jag ska gå :O Jag funderar på Ingelstad naturbruksgymnasium med linjen Naturvetenskap… Det är ju jättesvårt ! Men jag har 2 MVG och resten VG..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

amandahandersson
0

Jag känner mig för lite för att välja gymnasium x) Jag har ingen aning om vad jag vill göra i livet annat än att jobba med trav, men om man nu ska tänka smart så måste man ju kanske utbilda sig till någonting annat utöver travet. Men jag har ingen aning om vad det skulle vara…. Så då är det ju skitsvårt att välja linje ;p

joooossan
0

#36, Jag måste bara få ge dig ett tips ;)
Där jag har mina hästar är "mannen" i huset hovslagare, men han gav mig tipset att försöka hitta något annat som jag var intresserad av.. För han menade på att efter en dag med alla hästar så var han för trött på deras hästar att han inte orkade.. Tapar helt enkelt suget, därför ska man verkligen träna på vad man vill ha för livsstil eller som hobby.. Just därför tror jag att ajg ska gå natur, det öppnar alla dörrar till att bli vad man vill om man nu som jag inte riktigt vet.. man får utteligare 3 års betänketid lixom xD ;)

EllaMarine
0

Jag skulle egentligen ha gått i 2:an nu, om inte jag hoppat av Nordvik. Jag gick hästhållning där, flyttade hemifrån (iofs kom jag hem på helgerna) öh .. hade jätterligt där. Men dom sista veckorna var riktigt lååångsamma, trvides kanonbra i klassen ! Men jag kände att det här med ridning var ingenting för mig, vi hade bara ridning hela tiden och fick köra några brukshästar .. dom hade travinriktning där förut, men de tog dom bort. Så jag gick klart första året där och sen hoppade jag av.

Nu går jag på en relativt nystartad skola i Sundsvall, som heter Sundsvalls Praktiska, i år har dom "öppnat" en ny linje - travinriktning ! Och vi är 7 stycken som går den, 2 killar och 5 tjejer, varav 4 stycken kör ponnytrav och dom andra 3 är ridmänniskor från början men har hoppat in på travet nu. Det är mkt praktik på skolan, 2 dagar är vi på praktik och 3 dagar är vi på skolan och pluggar. Det går kanon bra, en jättebra skola om man är trött på att plugga, men de innebär också en massa ansvar. Vi har Anette Buhlér, tidigare lärare på Wången som våran mentor och lärare då.

Jag är jättenöjd och glad över att jag hoppade av och sökte till den här linjen i stället, de är de bästa jag har gjort. Iom att jag hoppade av, så fick jag ju även chansen att ha en egen häst, vilket jag har .. men även det året på Nordvik var också väldigt nyttigt för mig .. ! :)

De jag försökte säga med de här, är att man ska gå på sitt intresse, de du vill göra, tänk inte på framtiden, att nej de kan jag inte gå för jag kommer inte få jobb efter de osv. Strunta i de, du ska ha roligt dom här 3 åren, du ska inte plågas i 3 år, utan du ska ha roligt och trivas ! Gå därför på de du tycker är roligt .. :)

(Oj .. tror de vart lite mkt skrivet .. hehe .. xD)

Jenniferohlson
0

#38 Mirre, du får ju inte göra sån reklam, då kommer ju inte jag in!;)

EmiliaLeo
0

Jag har 270 p just nu. Jag har ingen aning om vilket gymnasium jag ska söka.. Jag ska jobba med hästar när jag slutat skolan, men på vilket sätt kan jag inte bestämma mig för, jag ska lyckas med något iaf.. haha!

wången men det går ju inte med ponnyn å allt , kan inte ha med han å köra hem han på helgerna osv.. Helst vill jag nog gå natur, men det är ju den där jäävla matte D =)

AndreaJonsson
0

32* haha stina hemska människa , vilken bild , den är ju as gammal!!! XD hahaha

lätt,  när ska ja börja?;)

Geminii
0

#41 imorgon, fast du kan börja med att städa mitt rum :P

AndreaJonsson
0

42* hahaha nee imorn kan ja inte ,för då ska ja jobba hos oscarsson XD hahahah en annan dag ;)

FridaMariedahl
0

Kanske NTI i Luleå :) Om jag kommer in, annars blir det väl något i Boden..

Geminii
0

Jag kanske ska välja SMNV, men har INTE bestämt mej ännu, dt är så svårt alltihopa, uschusch : /

casandra
0

för övrigt så var jag helt inställd på att välja naturbruk, typ travinriktning eller ja hästhållning iallafall. men i sista sekunden ångrade jag mig & valde istället industri i hemmaorten.

och nu efteråt ångrar jag mig inte det minsta, trivs så otroligt jäkla bra i min klass, på skolan, inom själva inriktningen. 
några extra + är ju också att; man får en premie till körkortet på 10 tusen. vi har praktik ute på företagen två dagar i veckan. garanterat sommarjobb i minst fyra veckor på företagen. och så är det ju nästan garanterat jobb efter utbildningen om man har visat sig intresserad ute på företagen, än så länge finns det typ ingen av dom som gått utbildningen som inte fått jobb efteråt. 
och ett till plus är ju att det är en praktisk utbildning, jag var så otroligt skoltrött och har aldrig varit särskilt intresserad av plugg och teoretiska ämnen.

och med den här utbildningen i bagaget har jag alltså lite utav en framtid, och kan ha hästarna som en hobby. jag känner nu att jag aldrig skulle orka jobba med hästar för att senare komma hem och ta hand om mina egna, oftast ruttna arbetstider, löner och tungt jobb. sen om jag vill jobba lite då & då så har jag kontakter så man kan rycka in någon helg eller så om man känner för det.
hur som helst, så är jag skitnöjd över mitt val. :)
dessutom bode flera tjejer välja industri, brist ju. dra nytta av det :D

DubbelE
0

#46… Får ni premie på körkortet på indistri :O jag går fordon o får betala hela blanka själv förutom teorin..

jag går ettan på Fordonsutbilningar i Örebro AB friskola. Trivs som fisken i vattnet.. eller ja.. som en polygrip i verktygslådan ;) ska gå tungmekaniker eller lackering, är i valet o kvalet nu men någe sköj blir de.

man får allting på skolan, allt från block, pennor (alla de sorter ;) ), böcker till arbetskläder och verktyg. så skolan står för allt. bifogar en länk ;)

www.fordonsutbilningar.com

ozzkan
0

Ska gå Samhäll, sedan inriktning ekonomi.  Har 295 poäng, men då är inte Fysik me, så skulle ha ca. 300 poäng

EllaMarine
0

Vadådå ? :P Haha, jag fattar inte, som vanligt :S:P

oskarflorhed
0

Går i 1:an på wången, kom in på 245 p

SLennartsson
0

*haha* Så kommer jag med minst poäng. xD 
Går iaf Handels på Wasaskolan. =)

Kima
0

# 12 Jag går också media inriktning Grafisk Kommunikation och det är riktigt roligt. NI som tycker om att hålla på i photoshop och redigera bilder och göra annonser m.m ska defenitivt välja grafisk kommunikation tycker jag :)

casandra
0

#47, Japp det får vi, det är aschill :D
Fast man måste ju "sköta" studierna, inte ig i mer än 250 kurspoäng men det är ju inte särskilt svårt om man säger så ^^

amandahandersson
0

Nu har jag fixat iordning min gymnasieansökan, bara att bekräfta, skriva ut och skriva under kvar…

Har valt såhär;
Wången i första hand.
Samhällsprogrammet med samhällsvetenskapinriktning i andra hand. Spårkval franska, estetisk verksamhet bild.
Teknikprogrammet i tredje hand. Spårkval franska, estetisk verksamhet bild.
Elprogrammet med elteknik i fjärde hand. Spårkval franska, estetisk verksamhet bild.

Tror jag kommer in på Wången, intagningspoängen har väl varit kring 220 poäng tidigare. Har ju 265, så det borde gå!

joooossan
0

Usch, har skitsvårt med vad jag ska välja !!! :S

Jenniferohlson
0

Kommer iallafall att välja Sundsvalls Praktiska Gymnasium med Trav som inriktning i första val! Sen vet jag inte men antagligen bara nått jag inte kommer komma in på..:)

HannaSjoberg
0

#55 Samma här…. :/

joooossan
0

#57, visst är det ! Ska man gå något med hästarna eller satsa på natur eller baaahh ! Ingen aning :O :)

EmiliaLeo
0

jag tror det blir tvärvetarprogrammet för mej iaf. då kan jag komma in på inprincip allt jag skulle vilja med inriktning häst efter gymnasiet..
men wången hade vart kul, att baaara gå med hästfolk!

Jagz
0

Amandah, en sak jag har tänkt på är att du skulle passa på samhällsprogrammet. Du tycker om att skriva och har en hel del åsikter, samt att du inte är rädd för att säga vad du tycker. Detta brukar leda till höga betyg ;)

amandahandersson
0

#60, haha ja, flera tycker att jag ska gå samhälls och jag själv är även inriktad på att gå det. Känns som en bra linje för mig, då den är bred och jag får ha de ämnen jag tycker är roligt :)
Fast vi får se, kanske blir Wången ändå.

plutten-92
0

Jag ska till wången på tisdag kl 14 och kolla hur de är.

HannaSjoberg
0

#62 Hur var det på Wången?

Nu har man knappt två veckor på sig att välja… ni som går samhäll eller natur: vad finns det för fördelar/nackdelar med det programmet?

joooossan
0

Tror att jag har bestämmt mig nu allafall ;D _Äntligen !!
_Blir nog ett Media program med foto och form som inriktning ;D Få ser hur det bli :)

marika-J
0

jjag har iaf.valt Byggprogrammet inr. Måleri :) (men det e ju iofs bara prl, eftersom den "riktiga" sökningen gör man ju i maj.

jag tänkte välja wången först, men insåg att det är bättre att skaffa sig en "riktig" utbl. först. jobba i travstall kan man göra utan wången utbl. 

hade på höstterminen 210p , pga att vi bytt no lärare fick vi sänkt betyg där.. :-o

men till nästa och sista terminen har jag räknat ut att jag kan få ihop till 260p ca. om jag nu får mvg i de ämnen jag vet att jag kan få det i.

marika-J
0

#63, min brorsa gick natur och gick ut förra året. det enda han hade mvg i var idrott A och B.. det är värkligen ett jobbigt program och eftersom han inte var den som gillade att sitta med huvet i läxböckerna var det 3 tuffa år för honom. Men e du flitig i skolan och tycker det är kul kan du satsa på det. Det ger deig ju en bred utbl. att läsa videre på högskolan. hoppas du e bra på matte, man läser matte D o kan ta matte E som tillval.

amandahandersson
0

#63, beror helt och hållet på hur du själv är!

Samhälls är mer SO-ämnen - historia, religion, geografi och samhällsvetenskap.

Natur är mer NO-ämnen - kemi, fysik och biologi.

Skulle dock gissa att natur kräver lite mer, det är ju mer matte där än i samhälls. Sen tycker jag personligen att NO är betydligt knepigare än SO. Jag själv gillar mest SO, därför faller valet på samhälls!

EmiliaLeo
0

#63 anledningen till att jag funderar på att välja natur är att jag efter gymnasiet kan välja vad jag vill inom djur och hästyrket.. Veterinär, hippolog, hovslagare, osvosv. Jag ska jobba med hästar, och då underlättar det ju att ha alla behörigheter till högskola direkt :)

FridaMariedahl
0

ja, knappt två veckor kvar och jag vet inte vad jag vill gå… =((

Jagz
0

# 67 Jag vet inte om natur kräver mer men olika saker. Jag är inne på mitt tredje år på samhällsprogrammet nu, samsam. Jag stormtrivs, men det är inte lite plugg! Ungefär lika mycket som natur. Väldigt lika faktiskt, men helt olika saker. I natur läser man t ex. matte C, D och kanske E om man vill, men det är inte heller "lätt" att gå samhäll då man måste läsa Svenska C, med mycket muntligt, Samhäll C, med många mycket stora arbeten, fördjupning osv. Det är mycket "spetskurser" i trean. Dock rekommenderar jag samhäll. Man lär sig himla mycket och blir väldigt allmänbildad. Man lär sig om liver i samhället. Det är bra, tycker jag.

Wahlberg
0

Jag går första året på Media, ska välja Grafisk kommunikation och Fotografisk kom. som inriktningar nu i 2:an. Det är otroligt kul, och precis som Linnea säger så måste man vara kreativ och påhittig, vilja. Det är jättemkt praktiskt och det gillar jag, hatar att häcka framför en skolbänk. :P

Hannna
0

#70 Nja, inte så rättvist att jämföra Svenska C med Matte D eller E kan jag tycka.

Generellt sätt kan man säga att natur inte är så mycket stora arbeten och föredrag. Det är främst problemlösning man håller på med, prov och laborationer/labbrapporter. Som idag hade vi 3h labb, vi skulle jämföra 2 salivprov, ett från ett tillfälle då vi skulle vara stressade och ett annat där man skulle vara avslappnad.

Ambitionen styr väldigt mycket också, skolan blir ju vad man gör den till.

Jag har bara positivt att säga om natur, skulle aldrig kunna tänka mig att läsa något annat, det är naturämnena jag är intresserad av, även om Fysik B på 150p känns lite övermäktigt ibland..

Jagz
0

# 72 man kan självklart inte jämföra ämnena, matte är matte och samhäll är samhäll, men mängden plugg kan man jämföra och har man lätt för matte är det klart att matten är enklare än samhällen (om man har svårare för det) och tvärtom, det jag menar är att "bara för att det inte mindre matte på sam är det inget plugg" - grejen inte stämmer.

Hannna
0

#73 Ja det är sant.

Jag förknippar samhäll med mer fakta, råplugg alltså. Så var det i alla fall när jag läste mina samhällskurser, här prov i historia, läs 50 sidor i boken. Tack.. I naturämnena, ja det finns väl rent råplugg där också, men kanske inte på samma sätt med en massa fakta, utan mer att man ska förstå själva systemet som allt bygger på.

Emmma
0

Jag går Media i 2:an. Foto & rörligbild som inriktningar.
Håller med ovanstående att man bör vara väldigt kreativ, påhittig osv. Mkt grupparbeten osånt också.
Men de är jäkligt kul också, OM man är till 100% intresserad! :)

Jagz
0

# 74 Nja, det kan väl stämma i och för sig, men det gäller att förstå systemet även där, kan man inte grundläggande fakta förstår man inte andra saker osv, men jag antar att du har läst A-kurser, och då är det grunden kan man säga, från högstadiet och lite till ungefär.

amandahandersson
0

Jag har haft MVG på alla mina SO-prov under hela högstadiet, och jag har typ läst anteckningarna en gång då x) Alltså inte pluggat så mycket till det. Men vi har en bra lärare i SO och jag gillar hennes lektioner, vi får anteckan och diskutera mycket så man lär sig mycket på lektionerna.

Fysik och kemi brukar vara helt hopplöst om jag inte förstått systemet, det gäller att verkligen hänga med på lektionerna och plugga som en galning för mig om jag ska lyckas få VG. Sen att läraren i kemi inte är bra gör inte saken bättre…

Hannna
0

#76 Jovisst, men det är ändå mer ren fakta att komma ihåg, från en bok eller liknande. I matte och fysik får du en 3-4 formler inför ett prov, som du dessutom får uppskrivna, behöver inte ens komma ihåg dem, sedan ska du lösa problem med hjälp av dem. Även om du pluggar formlerna och kan dem betyder inte det att du förstår hur du ska lösa uppgifterna.

Om man tycker natur verkar vara för tufft kan man välja samhäll och välja till de naturkurser man vill läsa sedan på individuella val.

juliapettersson
0

Usch, våra matte och naturprov har varit förj*vliga, och ändå har jag bara läst A & B-kurser… Inför naturproven är det ungefär läs 100 sidor i boken och plugga in alla labbrapporter. Och så ska men dessutom fatta allting Räcka ut tungan

agnes_S
0

Naturämnena på nv-programmet är jätteroliga, just för att man får testa sina teorikunskaper i verkligheten i form av laborationer. Att få göra saker i praktiken gör att iaf jag har lättare att få in dem. Även jag förknippar samhäll med mycket teori, men det kanske bara är förutfattade meningar… Själv har jag aldrig för ett ögonblick ångrat mitt val av program.

Hannna
0

Naturkunskap och biologi är är rena faktaämnen, våra prov var i alla fall det. Men läste bara Naturkunskap A, Biologi A+B som bara är 200p sammanlagt.

plutten-92
0

#63 de va jätte fint och dom ja prata med va trevliga…jag har fyllt i lappen men ska lämna in den på måndag. Wången i 1:a hand!!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.