Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 4088 ggr
Fiffilura
0

Kastar sig ur transporten.

Var och tränade (ridning) med mitt russto igår och hon har minst sagt bråttom ur transporten. Hon kastade sig ur nästan innan baklemmen var helt nere, hamnar under bakbommen, fastnar och går efter ett tag framåt. Sen gör hon samma sak igen, men att hon hade ännu mer bråttom. Känns lite obehagligt, tänk om hon skadar sig om hon kastar sig bakåt mot bommen??

Tips och råd! Hon är verkligen en världsvan dam, 14 år och startad 63 gånger (med förra ägaren).

Nån med erfarenhet och råd.

Känner att jag har 3 alternativ:

1. Träna träna träna. Upp på rampen, backa, upp lite till, backa osc osv. Hon är ganska svårlastad och jag kan inte lasta henne själv, men även det kanske ger sig om jag tränar??

2. Använda fronturlastningen, men hörde om en häst som trängde sig ut ur framdörren för att h*n blev van att man kommer ut fram. Uppmuntrar man desutom att hoppa över frambommen då??

3. Köra henne ensam utan vägg och vända innan urlastning. Så gjorde vi då fölet var med och det funkade kanon!

*suckar* Kan det aldrig få fungera bra????

Ammiii
0

Sätta en dörr bakom istället för bommen, då kommer hon inte under….?? Inte lika otrevligt heller, då hon inte kan komma ut på baklemmen medan ni fäller ner den.

Lasta henne så att hon åker baklänges, då har hon ju nosen mot er när ni fäller ner baklemmen och ser vad som händer.
Har ni fronturlastning är det ju enkelt att gå in från det hållet också. Eller lasta henne först så hon får plats att vända.

Det brukar ju bli bättre av att träna på det mesta och god mat inne i kärran brukar de flesta bli nöjda av. Lite kraftfoder eller morötter till henne när hon ska in/kommit in och när ni fäller ner luckan/tar bort bommen?

Kan ju vara värt att "fjäska" lite för en äldre dam, även om man inte vill skämma bort en unghäst med "godis".

Fronturlastning är det ju många som använder för att slippa stressmomentet när man öppnar bakom dem. Har hört många som är nöjda med att använda den.

Jag tror inte det uppmuntrar till att hoppa över bommen.
Men det är ju alltid bra att binda dem ganska kort om de stressar upp sig, så att de inte kan skutta över någonstans om de får för sig det.

Andy
0

Min Andy gjorde alltid så, kastade sig ut. Åkte han själv vände jag han innan. När vi hade fronturlastning använde jag den. När han hade sällskap i vanlig transport släppte jag loss honom o lossade bakbommen så fick han gå ut själv, fångade upp honom på rampen, funkade bra då gick han ut lungt. Blev stressad när någon stod fram med honom.

Chirak-96
0

Bra tips fån #1 Jag har det bakvänt, min 3 åring vill inte backa alls. Hon tycker det är jätte läskigt när det börjar luta på rampen. Hon har fått vänt sig i transporten för förre ägaren. Hittills har jag fått lov att använda framurlastningen men vill gärna lära henne backa. Ibland har man ju inte möjlighet att lasta ut frammåt.

Fiffilura
0

Vad menar du med att sätta en dör bakom? Menar du att man bara kan sätta dit en dörr? Finns det alltså lösa såna att köpa?

Fjäska för henne i detta läge funkar inte, hon ratar godis då hon är upprörd - tyvärr.

Tror jag ska träna lite lastning och sen prova fronturlastningnen, lite småbesvärligt att få bort bommen bara….

Tack för svaret!!Glad

Fiffilura
0

Problemet är ju att hon kastar sig INNAN man fått bort bommen.

#3 Din åker alltså baklänges? Hur binder du då? Jag har en gammal transport med kedjor bak (det var inte den vi hade igår). Får hästen inte bråttom då? Tänk om hon slänger sig över kedjorna/bommen?

Jag HATAR att transportera hästar Ledsen

Andy
0

#5 Jag lossade bakkedjan innan jag öppnade, bara o klättra upp o sträcka in handen o dra loss den, sen lossa grimskaftet fram o sen ner med luckan.

Kristina-
0

Vårt första Russ var sån som kastade sig bakåt så fort han hörde att vi började öppna bakluckan. Han var sådan redan när vi köpte honom och han var också väldigt svårlastad. Vi försökte träna bort detta men det var omöjligt, så vi köpte en transport med frontutlastning till honom och då var vi av med det problemet. Han blev så småningom också jättesnäll att lasta ! Så frontutlastning tycker jag är jättebra.

Jessika87
0

Ha en Lång lina (longeringslina) vira denn två varv runt bomen fram o sätt fast den i hästen, lätta sakta sakta på linan så kan hon inte kasta sig, då lär hon sig nog till slut att de inte är ngn ide, o tar de lugnt sj efter ett tag…

Fiffilura
1

#7. Det låter precis som mitt sto det! Hon har alltid varit svårlastad och haft bråttom ut, men jag har inte transporterat henne så mkt. Men nu ska vi ju prova att ha henne som ridhäst, och då är det ju skönt om det funkar med lastningen.

Er ponny har aldrig försökt tränga sig ut framåt? Läste på ett annat forum om en häst som trängde sig ut genom lilla dörren fram och skadade sig just för att han var van att gå ut fram.

jonasjo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så gjorde alltid våran Karl-Oskar..var jättefin att lasta men när han skulle ut så kasta han sig bara..vi prova alltt och det bästa alternativet var att vi hade han lös i finkan och hade ingen bom bakom honom så han fick komma själv funka jättebra på han, när vi hade han i en hästbuss var det aldrig några problem när han fick gå ut rätt fram och inte backa…

Belindaa
0

Belinda som jag hade  stegrade/slängde sej inne i finkan direkt hon hörde att man öppnade bakluckan. Som tur så hjälpte våra välldigt hästkunniga grannar oss när vi lastade av, eftersom att Belinda skulle stå i deras stall. Doris gjorde nånting och visade mamma, dock vet jag inte vad. Men sen så gick det bättre och bättre och sen när man öppnade luckan där bak och tog bort kedjan så pratade vi bara lungt med henne och kanske gav henne lite hö.

joooossan
0

Min häst vill inte gå in i transporten och han slänger sig ut.. Vi använder fronutlastning, funkar super ! :)

Jag ska träna mycket nu i vinter på detta ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

amandahandersson
0

Juppe kastade sig ur transporten, en gång när vi hade kedja längst bak slängde han sig under kedjan och skavde bort man…

Det hela löste vi med att köpa en transport med fronutlastning, och det är kanon! :)

Fiffilura
0

Åh, tack för alla svar! Det verkar som om fronturlastning är det absolut bästa. Sicken tur att jag har det på min gamla fula transport :-D

TACK!!

ryttarn
0

Vi har haft fronturlastning sedan 2004. Har aldrig haft bekymmer med att hästarna försöker stressa ut framåt.

Jubla II, som enligt bekanta alltid kastade sig ur bakåt tidigare, går hur lugnt som helst när hon gått ur vår transport, framåt. Däremot är hon fortfarande grymt svårlastad, men det jobbar vi på….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

emmyhansson
0

vad är fronturlastning??

Fiffilura
0

#16 En ramp fram som du fäller ner och kan lasta ur hästen.

divansson
0

tycker av dina alternativ att 1 låter bäst..

Det gäller att träna så mycket det går, hela tiden. gör det typ 5-10ggr varje dag. Blir det för mycket tröttnar hon och blir bara än surare och vrångare..
Själv tycker jag inte om fronturlastning, dels för att det blir mycket mer vikt fram och transporten, dras liksom, annorlunda mot när det inte är fronturlastning, mer framvikt på transporten alltså, sen är det alltid bra att hästar faktist Kan backa ut ut en transport, och med fronturlastning får hästen inte den träningen så..
Beror vel på vad man tycker dessutom

EmiliaLeo
0

Oh inte bara jag som har en pålle som kastar(kastade) sig ur transporten. Min gjorde det, ska jag säga, för han gör det inte längre, han kastade sig ur så fort han kom in i transporten och så fort han kände att baklemmen är påväg ner, det är många gånger vi har fått ETT TVÅ TRE och bara släppt så att den dunkat i backen och ut for pållen..

Frontutlastning tror jag definitivt löser problemet, likaså med en dörr bak, har själv ofta funderat på det.. men jag är inte den som köper prylar, sån är jag. jag har tränat, och tränat, och tränat och åter tränat. nu skickar jag in honom bakifrån, han står stilla, vi kan ha upp baklemmen lugnt och ha ner den lugnt och han går ut först när den är helt nere.. Så det GÅÅÅR att träna om du vill ;D min ponny fastnade i transporten, drog sig lös och tog sig under bommen så ja, jag har förståelse för varför han kastade sig ur..

lycka till !

amandahandersson
0

#13, kan fylla i.. Mamma köpte även dörrar bak i transporten. Inte för vi har nån användning av dom när vi har frontutlastningen, men vi har dom ändå :) En säker transport är alltid bra!

Fiffilura
0

#20 Var köper man dörrar? Tveksamt om det finns till min gamla kärra. *vill ha en ny fiiin*

amandahandersson
0

#21, jag har ingen aning, mina föräldrar skötte det. Men sök lite på transporttillbehör och sånt på nätet, kolla på transporttillverkares hemsidor osv. Det borde inte vara så svårt att hitta :)

entill
0

Kan bara rekommendera fronturlastning. Har också haft en russmärr som kastade sig ut bakåt. Satt hon fast röck hon av grimman om det var nödvändigt. Jag har ett minne av hemmes lastningar (se bild). Problemen försvann när hon fick åka i vagn med fronturlastning. Om jag skulle köpa en transport idag skulle det bli en med dörrar både bak och fram och utan ramp. Mycket lättare att transportera hästar i en sådan.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Fiffilura
0

#23 Utan ramp????

Det verkar finnas så många kloka och vana transportörer här så jag slänger in en till fråga:

Hästar som hoppar över bommen då? Min idag 3-åriga russvallack hoppade tidiagre i höstas över bommen vid två tillfällen. Andra gången hade jag halsrem som i sin tur satt i en rem runt bommen, ändå lyckades han få över frambenen och blev hängande…..

Har fått tips på hö/halmbalar framör bommen, är det bra tycker ni? Men då måste man alltså slänga i och ur dem när man ska in…. Eller andra tips…..

Härlig kombination va?? En som hoppar över bommen och en som kastar sig bakåt…. Borde i och för sig uppväga varandra bra, jämnvikt i transport i allafall… *ironisk*

Bumbi
0

Vi var tvugen att köpa dörr och säppa bak på varan gamla transport åt Pilla. Nu i den nya har vi både fram och bak och hon är världens snällaste att ha i transporten. när vi tidigare hade bom så backade hon under den och lyfte upp hela inredningen. och när hon precis hade kommit till oss kunde hon inte åka med bom alls. mennu när hon vet att det tar stopp bakom henne så är hon hur lugn som helst! Så jag rekomenderar verkligen att skaffa dörr!

fan_idole
0

#23 Usch, usch, tummen och en del av pekfingret rök alltså? Fy tusan!

Tarkan
0

Min kaster seg ikke ut av hengeren, men han går bare bakover og presser seg under bommen bak. Fundersam

Ammiii
0

Min transport har urlastning fram och delad baklem, alltså två dörrar att öppna om man inte vill fälla ner. Då kan det vara lättare att lasta om hästarna inte gillar att kliva på den lutande luckan. Bara ett skutt och de är inne. När de ska ut bak så kan man ju öppna en dörr i taget och behöver inte få någon häst över sig. Eller lasta in dem i framurlastningen och kliva ur genom dörrarma där bak. Alltså framlänges. Smidigt! Och ingen tung lucka att lyfta heller.

Finns bilder på såna släp på:
http://www.harvidssonodotter.se/page12.html

Tror också att det finns lösa dörrar att komplettera de flesta kärror med. Det går att ha dörrar både bak och fram.

Jagz
0

Ett tips som en kompis till mig gjorde med hästen Grann som slängde sig ut ur transporten var att knäppa loss honom, gå därifrån och sedan sakta öppna luckan. Konstigt nog slänger han sig inte ut då utan går lugnt ut.

Kristina-
0

#18  Bara för att man har frontutlastning så betyder det inte att man behöver lasta ur hästarna den vägen jämt !  Våra  Russ som vi har idag kan både backa ut och gå av fram lugnt och fint. Dom får nämligen variera lite.

ryttarn
0

#18 Vi tränar våra hästar att backa i andra samanhang. Tänker inte backa ut transporten förrän jag fixat baklemmen så att inte Itzi rycker av sig skorna…..

Har deffinitivt inte märkt att det skulle vara något körrellaterat problem med fronturlastning. Kultrycksskilnaden mellan en Kyllinge med resp utan fronturlastare ligger på ca 0,5 kg, är det en boggi är det troligen inte ens mätbart….

#24 Våran Driffi fick förra vintern för sig att hoppa över bomen. Visade sig att hon är breddåkare och fick panik när det var för smalt. Numera åker hon lyxklass i lastbilen när hon skall på utställning. En praktisk sak man kan göra om man har bredåkare är att skaffa en mellanvägg i transporten där nedre halvan är mjuk. Nu vet jag inte om det är samma problem för din häst, men driffi är hur cool som helst i transporten om hon bara får bredda rejält med bakbenen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

entill
0

Måste bara förtydliga bilden på min högerhand, det är "bara" pekfingertoppen som är av, tummen har jag kvar, men den syns inte på bilden.

Min erfarenhet säger mig att hästarna är lättare att få både in och ut, när de inte behöver gå på rampen. Till en del vagnar finns det "hösegel" som man hänger upp framför dem, då kommer de inte så lätt över bommen. Vi brukar vanligtvis ha våra hästar lösa under transport.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Christina-Lundberg
0

Hej!
Det är inte kul att ha en häst som slänger sig bakåt:((( jag vet av en häst som gjorde så, men denna hamnde med ryggen under bommen och fick ett ganska långst sår där… vilket fick konsekvenser som var minder trevliga.

#8 - håller med om att det bästa är att ha ett långt snöre som man först och främst fäster i grimman, sedan virar man det runt frambommen något varv. Snörbiten mellan grimman och bommen skall vara kort - så hästen står i det närmaste pall. Sedan öppnar man bakbommen/dörren, hästen kommer förmodligen att kasta sig bakåt - men då är det som sagt var stopp…… (om inte det är en teleskop häst). Sakta men säkert vinschar man ut hästen….
Har du tillgång till en hästtransport, så lasta in hästen kör ett varv och sedan lasta ut… och vinscha ut den… upprepas några gånger….

Vi hade lånat en häst som gjorte precis som din… men han kastade sig bakåt 3ggr innan man kunde öppna bommen.. sedan gick han ut hur lungt som helst.

Lycka till
//Christina

juliapettersson
0

Hade en bekant med samma problem på sin häst. Hon gjorde som #33 skrev, fast använde en repgrimma. Behövde upprepa proceduren två gånger, sen var problemet borta.

Reko
0

Var glada att ni har russ! Kompisen hade en ardenner med backen ilagd när lämmen las ner. Han provade att vinscha ner henne men hon höll på att knäcka hela transporten. Man aktade sig noga för att stå bakom när man släppte ner lämmen…

Flygis
0

Fronturlastning och att ha mina hästar lösa när dom åker, är de som funkat på mina, den ena hoppa över bommen å fastnade när han va ca 1,5 -2 år och gick inte att binda någonstans, och vägrade gå in med grimma på i transporten, han lastar nu sig själv och är snäll, den andra har kastat sig som en galning och många  tävlingar har blivit förstörda pga det då hon sträckt sig osv… hon ville inte ens åka mer när de blev så tokigt varje gång, så vi köpte fronturlastning så nu springer båda in i transporten själva och står stilla tills man e klar.:)

Fiffilura
0

Idag har vi varit på träning igen.

Jag har tränat att gå in och ut ur transporten och sen hade vi fronturlastningen idag. Vilken skillnad! Hon står lugnt och väntar tills jag säger att vi ska gå ut och är mycket lättare att lasta.

Tack för alla goda råd!!Skrattande

marika-J
0

Min häst har alltid haft bråttom ur transporten och att lasta honom har tagit tid, och efter att han en gång slet sig ( pappa hade öppnat luckan och bakbommen innan jag var klar) och sprang runt lite på eskilstunas stallbacke fick jag hjälp av min f.d hovslagare..

Hon tyckte nämligen att jag skulle lossa transportgrimskaftet först, sedan går man bak och är två som öppnar luckan, sedan öppnar man bakbommen och när vi provade det första gången fick vi smacka för att han skulle gå ut.. han blev väl lite paff när ingen stog framme vid grimman kan man tänka sig. Han blev nog mäst stressad då tror jag. och sedan dess har vi alltid gjort så och detta har funkat kanonbra! Flört

marika-J
0

#33, på min skulle nog detta inte ha funkat, han skulle nog slita sönder grimman eller huvet. som jag skrev i inlägg #38 gjorde han samma sak, fast det var då inte avsiktligt, men då gick grimman sönder.

Fiffilura
0

Det jag funderar över… Ni som skriver att man ska vinsha ut hästen… För det första har jag hört att det inte är tillåtet att vinsha IN en häst in i transporten….

För det andra; finns det inga risker för skador? Tänker främst på nackskador från det snabba och kraftiga rycket som uppstår då hästen kastar och sitter fast….

EmiliaLeo
0

#40 min ponny drog två nackkotor snett bara genom några sekunder han satt fast i grimman och slet.. dock inte i transporten, det var en olycka i stallet.. så risker för skador, jo! hade jag gjort som #33 beskriver hade jag aldrig fått honom lugn i transporten, han fick panik så fort han satt fast.. men det är ju som sagt olika från häst till häst!

Fiffilura
0

#41 Ja, kan tänka mig att det är lkätt hänt. Det blir en enorm kraft om de kastar sig. Mitt sto tar ju verklgen stas….